Auteur Topic: Trein ontspoort  (gelezen 5037 keer)

Offline jandebont

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Trein ontspoort
« Gepost op: 2016-10-27, 21:12:13 »
Hallo,
Ik ben pas begonnen met digitaal rijden met treinen en heb een startset gekocht van Fleischmann de set 63681 mooie locomotief alleen onstspoort hij telkens op een hoge snelheidswisel 6080. Het vreemde vind ik als ik een rangeerloc ook Fleischmann de BR64 er over laat rijden gebeurt er niets en rijd hij er moeiteloos overheen.
Als ik hem van de andere kant over het wissel laat rijden gaat het wel goed. Hoe kan dit nu?

Gr Jan
« Laatst bewerkt op: 2016-10-27, 21:44:12 door jandebont »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Trein ontspoort
« Reactie #1 Gepost op: 2016-10-27, 23:24:22 »
Jan,

Het nummer van de set kan ik niet helemaal terug vinden, moet het mogelijk 631681 zijn in plaats van 63681?

En de wissel is dat een oud type, vind dit nu ook niet terug in de catalogus.
Als het een oud type is dan kan het zomaar zijn dat de hoogte niet geheel overeenkomt en daar hebben sommige loks problemen mee.

Wacht even je antwoordt af.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline jandebont

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: Trein ontspoort
« Reactie #2 Gepost op: 2016-10-28, 11:04:04 »
Hallo Piet,
Het moest inderdaad startset 631681 zijn..

Mvrgr Jan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Trein ontspoort
« Reactie #3 Gepost op: 2016-10-28, 13:51:22 »
Jan,

Gebruik zelf geen flieschmann rails
Ik kan op dit moment niet de juiste gegevens vinden van de wissel 6080 (nen norm)
Er zit wel verschil in de rails normaal en profi van fleischmann, weet niet wat je buiten de wissels gebruikt (normaal of profi).

Controleer of de hoogte van de wissel met de andere overeenkomen en kijk ook eens of de wisseltongen wel goed tegen de spoorstaven drukken, als ze een beetje openstaan kan de flens van het wiel er makkelijk tussen gaan en dan ontspoort het (kan per lok verschillend zijn, de heeft er last van en de andere niet).

Weet niet of je de handleiding van de wissels hebt maar ander kun je deze in de onderstaande link vinden.

http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/handleidingen/rails/hl-6070.pdf

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline jandebont

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
Re: Trein ontspoort
« Reactie #4 Gepost op: 2016-10-31, 09:53:32 »
Hallo,
Ik gebruik de normale rails van Fleischmann.
De tong sluit niet goed aan tegen de rail als ik hem met de hand er tegen druk loopt de trein er goed overheen.
Kan het misschien ook liggen aan de aandrijving? Je hoort als je het wissel bedient een stevige klik en terug hoor je dit minder en dan staat de tong vrij van de rails.

Met vriendelijke groet,
Jan

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Trein ontspoort
« Reactie #5 Gepost op: 2016-10-31, 11:06:17 »
Jan,

Waar de tongen heen en weer schuiven een beetje siliconen spray, niet te veel en vooral geen vet.

Dit wil meestal helpen.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: Trein ontspoort
« Reactie #6 Gepost op: 2016-10-31, 18:17:27 »
Jan,
helaas had ik die ervaring ook met de wisselaandrijvingen van fleischmann. Omdat mijn fleischmann  wissels allemaal in een schaduwstation liggen die wat lastiger bereikbaar zijn kon ik dat absoluut niet hebben. De wisselaandrijving is niet betrouwbaar dus heb ik dat aangepast. De wissels van Fleischman hebben een dun metalen plaatje onder de bielsjes, tenminste die ik had. Dat plaatje heb ik doorgezaagd en een tortoise wisselmotor onder het wissel gemonteerd. Dat werkt fantastisch. Maar wellicht is de oplossing die Piet aandraagt ook al voldoende voor beter werkende wissels.

groet
Arie
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.