Auteur Topic: Probleem digikeys 50708 binnenverlichting  (gelezen 4465 keer)

Offline Wilfred Tempelaar

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 2
  • Waardering: 0
Probleem digikeys 50708 binnenverlichting
« Gepost op: 2016-12-16, 08:29:42 »
Wie herkent dit probleem?
Enige weken geleden kocht ik 3 led strips 50708 bij mijn winkelier .
Deze heb ik ingebouwd en ze werkten prima.
Daarop besloot ik om nog eens 4 rijtuigen te voorzien van binnenverlichting.
In de winkel zouden ze dan de verlichting van de eerste 3 programmeren.
De andere 4 ingebouwd en ook dat werkte prima.
Maar de 3 geprogrammeerde rijtuigen blijken nu er voor te zorgen dat de baan niet meer uit kortsluiting te krijgen is( b.v. trein rijdt in een verkeerde wisselstand)
De rijtuigen moeten van de rails worden gehaald of de stekker (220 Volt van de centrale Z21 moet eruit.
Met de 4 andere rijtuigen naar de winkel en die ook geprogrammerd .
Deze rijtuigen veroorzaken dit bovenbeschreven probleem NIET.

Wanneer de kortsluiting is verholpen start alles weer op ook de verlichting van de rijtuigen.
Van de eerste 3 moet de verlichting weer opgestart worden via de app.
Ben al 2 keer teruggeweest om instellingen te laten veranderen maar niets helpt.
Wie herkent dit en weet wat de oplossing is
Wilfred Tempelaar

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Probleem digikeys 50708 binnenverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 2016-12-16, 11:12:38 »
Wilfred,

citaat,
De andere 4 ingebouwd en ook dat werkte prima.
Maar de 3 geprogrammeerde rijtuigen blijken nu er voor te zorgen dat de baan niet meer uit kortsluiting te krijgen is( b.v. trein rijdt in een verkeerde wisselstand)
De rijtuigen moeten van de rails worden gehaald of de stekker (220 Volt van de centrale Z21 moet eruit.
Met de 4 andere rijtuigen naar de winkel en die ook geprogrammerd .
Deze rijtuigen veroorzaken dit bovenbeschreven probleem NIET.

vraagje, zijn het allemaal dezelfde soort rijtuigen, of zijn het andere waardoor het mogelijk is dat de stroomafname ook op een andere plaats zit.
Ik denk hierbij dat de lok op een verkeerd staande wissel rijdt en dat de eerste wielen van een rijtuig ook op het wisselstaat en dat dan bij stroomafname van het rijtuig op meerdere assen plaatsvind en dat daarbij dan gedeeltelijk stroom wordt afgenomen bij de eerste en de laatste wielen van het rijtuig en daardoor de kortsluiting blijft bestaan.
Je schrijft dat je dan de rijtuigen van de baan moet halen of de stekker eruit, probeer eens de rijtuigen op de baan te laten maar met de hand een stukje terug te rijden zodat er geen verbinding is met het wissel en kijk dan eens of dan de kortsluiting is op te heffen,
Een andere mogelijkheid is hierbij nog mogelijk dat bij kortsluiting de automatische kortsluit herkenning van de Z21 in werking treed en de stroom zou moeten worden gekeerd omdat het rijtuig nog half op het wissel staat dit dan niet goed gaat.

Heeft ieder rijtuig een eigen stroomafname of gaat dit gezamenlijk via de lok?.

Mijn eerste indruk van het probleem  zou kunnen zijn dat het bij de stroomafname moet worden gezocht en niet bij de instelling van de decoder, maar een beetje meer info hierover zou welkom zijn

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2016-12-16, 11:25:11 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Probleem digikeys 50708 binnenverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 2016-12-16, 22:33:23 »
Beste Wilfred,

Heeft dit probleem niet te maken met het openrijden van de wissel met een gepolariseerd puntstuk, zoja zal je het draadje onder aan de wissel moeten verwijderen of er voor te zorgen dat de wissel in goede positie staat.

Mvg Henk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Probleem digikeys 50708 binnenverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 2016-12-17, 09:39:59 »
Henk,

Ook ik denk dat het probleem wordt veroorzaakt door het openrijden van het wissel en dus kortsluiting.

Maar wat ik niet begrijp is dat het 3 rijtuigen kortsluiting veroorzaken en 4 niet, zonder in de glazenbol te kunnen kijken den ik dat er dan verschil in de aansluitingen zit, maar wat is er anders bij de 3 en de andere 4.

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2016-12-17, 13:01:29 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Probleem digikeys 50708 binnenverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 2016-12-17, 11:47:20 »
beste Piet,

Misschien hebben niet alle wissels een gepolariseerd puntstuk en zit daar misschien het verschil dat het bij de ene wagon het wel gebeurd en bij de andere niet of stond misschien de wissel in de goede stand.

GerardWassink

  • Gast
Re: Probleem digikeys 50708 binnenverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 2016-12-17, 12:54:33 »
Zullen we alvorens verder te speculeren de reactie van Wilfred even afwachten?