Auteur Topic: terugmelders of ...  (gelezen 16215 keer)

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
terugmelders of ...
« Gepost op: 2013-12-26, 13:03:56 »
Hallo ik wil mijn baan dus gaan digitaliseren omdat ik het eigenlijk altijd vreemd heb gevonden als een trein stopte op een station alle lampjes uitgingen, en ik automatiseren wel interessant vind.

Nu lees ik veel over stroom detectie en reed contacten, maar de vraag is kan ikmet stroom detectie werken als er spanning op de baan blijft staan?

Zo ja hoe werkt dat, zo nee dan toch reed contacten in een blok.

Ik verneem het graag, dan kan ik eens een baan ontwerp gaan maken in anyrail5

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: terugmelders of ...
« Reactie #1 Gepost op: 2013-12-26, 13:10:13 »
Hans,

even een kort antwoordt, uitgebreid komt eventueel later of door medespoorders, moet nog even weg.

bij digitaal blijft er altijd spanning op de baan, ook als de loks stilstaan, dus verlichting blkjft branden,

Gr. Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #2 Gepost op: 2013-12-26, 14:21:16 »
hallo piet, dank voor je antwoord, ik weet dat er met digitaal altijd stroom op de baan blijft staan en dat de treinen de richting en snelheid bepalen.

Maar hoe werkt de stroom detectie dan, er staat toch overal spanning op de baan, dus detecteert er altijd stroom ? graag over dit punt enige uitleg.

Offline Eeken

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 51
  • Waardering: 0
Re: terugmelders of ...
« Reactie #3 Gepost op: 2013-12-26, 14:24:56 »
De registratie gaat als volgt, op het moment dat er iets spanning afneemt wordt dit gemeld aan de centrale/PC.
Marco

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #4 Gepost op: 2013-12-26, 14:57:47 »
snap ik, maar hoe weet die pc waar er spanning af word genomen, moet ik de baan in blokken gaan doorslijpen?

Met reedcontact is het niks doorslijpen alleen aan begin en eind van een blok een contact.

als ik een rails doorneem aan 2 kanten staat er op dat stukje ineens geen spanning lijkt mij.

Iemand misschien een plaatje of tekening wat verduidelijkt?

GerardWassink

  • Gast
Re: terugmelders of ...
« Reactie #5 Gepost op: 2013-12-26, 15:02:50 »
De te detecteren gedeelten worden nu juist VIA de stroomdetectie modules van spanning voorzien. Er wordt gewoonlijk aan 1 zijde een isolatie aangebracht. De stroomdetectie module verzorgt de spanning voor die rail. De stroomdetectie module verzorgt ook de terugkoppeling naar de PC.

Merk op dat spanning ALTIJD op de baan staat met digitaal (DCC) rijden, en dat de stroom pas gaat lopen op het moment dat er een afnemer is (je loc of treinstel).

HTH,

Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #6 Gepost op: 2013-12-26, 15:12:38 »
Hallo Gerard, dat geisoleerde deel moet dat dezelfde lengte hebben als je blok ? en ik neem aan dat je dan aan 2 kanten van dezelfde rails isoleert?


________________________________

__| ___________________ |_________

zoiets dus? en dat die module het tussenstukje van stroom voorziet ook al rijd er even niets op dat deel?

GerardWassink

  • Gast
Re: terugmelders of ...
« Reactie #7 Gepost op: 2013-12-26, 15:34:46 »
Hoi Hans,

Omdat ik hier vandaan niet kan zien (of ruiken  ;) ) hoeveel je van elektra weet, eerst even dit.

Om spraakverwarring te voorkomen is het erg belangrijk om de woorden goed te gebruiken. De stroom detectie module voorziet de baan van spanning, ook als er even niets in dat vak aanwezig is. en juist omdat er niets aanwezig is, loopt er op dat moment geen stroom. Als er een loc het vak binnen rijdt, onttrekt die loc stroom via de stroomdetectie module n kan die module zijn werk doen.

Denk aan communicerende vaten met water. Er is een niveauverschil in de vaten (vergelijkbaar met spanning), en onderin de vaten zit een gat. Via die gaten zijn de vaten verbonden, maar in het midden zit een kraan die dicht is (er staat niks op de rails waar de stroom door kan lopen). Als je nu de kraan open zet (vergelijkbaar met de loc die het vak binnen rijdt), gaat er een stroom water lopen omdat er een niveauverschil in de vaten is.


Nu je vraag. Er zijn verschillende methoden om stroomdetectie te doen. Het kan met 1, 2 of 3 secties (met stroommelder) per blok.

Waar je voor kiest is erg afhankelijk van wat je wilt en welke software je kiest. Er is software die echt twee secties in een blok nodig heeft om te kunnen werken, en er is software die met 1 sectie per blok kan volstaan.

Gerard


Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #8 Gepost op: 2013-12-26, 16:02:20 »
Hallo Gerard,

Ik kan in huis stopcontacten aanleggen, en groepen in een kast, en als je 2 draadjes beetpakt zit je haar niet meer goed.

Ik heb zelf iTrain, dit omdat ik het liefst een nederlands talig pakket wilde, en ik niet elke keer wel of niet doorgaan van koploper wilde hebben.

Ik zal even kijken of itrain met 1 of 2 of 3 secties om kan gaan, weet wel dat als ik een blok neerzet er 2 reed schakelingen in een blok moeten zitten, afremmen en stoppen.

Wat ik wil, ik wil het liefst amerikaans gaan rijden dus lange blokken in dit geval.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: terugmelders of ...
« Reactie #9 Gepost op: 2013-12-26, 17:03:16 »
Hans,

kijk eens bij Algemeen en dan Roco handboek electronica daar staat het een en ander over bezetmelders en ook over de aansluiting met plaatjes, welliswaar niet met een melder per blok maar met 2 of 3 maar het gaat om het principe.


gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: terugmelders of ...
« Reactie #10 Gepost op: 2013-12-26, 20:01:22 »
Hi Hans,

Welke digitale centrale ga je gebruiken, weet je dat al?
Voor de rest van je traject is dat nl. bepalend...

Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #11 Gepost op: 2013-12-26, 20:26:54 »
Hallo Gerard,

Ik heb hier de massoth 1200Z ( uitgangs voltage kan ik instellen, en ampere is zo even uit mijn hoofd 8 Amp maar ook op 4 te zetten.

Of zou ik beter voor een passend bij H0 centrale kunnen gaan, in principe is centrale alleen doorgeef luik toch?

Of sla ik de plank geheel mis nu.

Dan gaarne raad en daad voor ik weer kat in zak koop waar ik later niets meer aan heb.

Well wil ik via pc kunnen rijden en er soms even met een rangeerloc tussendoor kachelen, weet niet of dit kan trouwens.

GerardWassink

  • Gast
Re: terugmelders of ...
« Reactie #12 Gepost op: 2013-12-26, 21:14:07 »
Dag Hans,

Voor wat betreft de hardware: zover ik hier kan lezen heeft je centrale de mogelijkheid om via een seriële poort op de computer te worden aangesloten. Als je computer een seriële poort heeft kun je hem daar op aansluiten. Zo niet, dan heb je een USB-serial kabel nodig met de bijbehorende driver-software.

Verder is het van belang om te weten of jouw software compatible is met deze centrale.

Zover ik kan zien zijn er voor de Massoth centrale niet heel veel mogelijkheden om uit te breiden. Maar ik heb slechts even snel op hun site gekeken.

Zelf heb ik gekozen voor Digitrax als DCC systeem. Het is uitbreidbaar met wisseldecoders, stroomdetectie-modulen, etc, etc. Het grootste voordeel van Digitrax vind ik dat het communiceert via Loconet, een communicatieprotocol dat door Digitrax is ontwikkeld.

Zo eerst maar weer even.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: terugmelders of ...
« Reactie #13 Gepost op: 2013-12-26, 21:30:48 »
Massoth wordt wel ondersteund door train controller, weet alleen niet of het nummer 1200Z klopt

gr piet

aanvulling, nummer klopt, iTrain wordt ook ondersteund.
« Laatst bewerkt op: 2013-12-26, 21:39:00 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #14 Gepost op: 2013-12-26, 21:54:38 »
Nummer klopt inderdaad, worden alleen niet meer gemaakt sinds kort, de transformator moest eruit van de overheid of zoiets te gevaarlijk voor kinder handjes??

Dus iTrain -< massoth centrale >> kan ik nu verder met de roco terug- bezetmelders?, ik heb vanmiddag besloten om inderdaad voor stroom detectie te gaan en niet met reedjes te gaan freubelen. misschien ergens 1 om wat in gang te zetten.

Hans