Auteur Topic: terugmelders of ...  (gelezen 16209 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: terugmelders of ...
« Reactie #15 Gepost op: 2013-12-26, 22:11:40 »
Ik betwijfel ten zeerste of Roco terugmelders werken met een Massoth centrale.
Ik weet eigenlijk bijna zeker van niet.

Let trouwens op: Roco maakt terugmelders, geen stroomdetectie-modules.

Laat me dat uitleggen. Om aan je computer te laten weten of er een trein een blok binnen rijdt heb je een aantal stappen nodig:

  • fysieke detectie:
    • reed relais
    • stroomdetectie
  • een interface die het gedetecteerde terug meldt aan de centrale
  • verbinding tussen de centrale en de computer

De Roco module is "alleen maar" een terugmeld module. Deze detecteert niks, hij meldt allen terug dat een andere module (of reedcontact) iets gemeten heeft.

Of Massoth ook dit soort melders kent weet ik niet, heb jij iets gevonden op hun site of op hun forums?

Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #16 Gepost op: 2013-12-27, 11:08:33 »
hallo Gerard, ik heb het maar evben bij massoth zelf ook gevraagt, en dit was hun antwoord:
Citaat
If have have a newer central 1200z wth voltage regulation, you can also use it for HO.
Reduce In the Menu the voltage to 16..18V and the limit the current to 4 Amps.
Then you can also drive H0-Decoders.
Only the older 1200Z without voltage regulation is only for G-Scale With best regards

Wel deze heb ik dus en voltage staat nu op 18 volt en Amp op 4.

nu zou ik wel willen weten welke decoders erop kunnen, bij LGB sluit ik namelijk een terug melder rechtstreeks op de centrale aan, ik begreep uit jou verhaal dat er bij roco nog een extra stap tussen zit? of lees ik dat verkeerd, massoth is dus, reedcontact->terugmelder->centrale, of wissel->wisseldecoder->centrale.

GerardWassink

  • Gast
Re: terugmelders of ...
« Reactie #17 Gepost op: 2013-12-27, 11:22:40 »
Hi Hans,

Er is geen extra stap. Wat ik beschreef als "een interface die het gedetecteerde terug meldt aan de centrale" is in feite de terugmeld module.

Ook hier loopt het spraakgebruik vaak door elkaar. Er zijn modules op de markt die stroomdetectie doen en tegelijk, in hetzelfde kastje, ook terugmelding herbergen. Dat worden dan bijvoorbeeld "bezetmeld-modules" genoemd.

De functies zijn:
1. fysieke detectie (stroomdetectie of reed-contact)
2. omzetten naar een signaal voor de centrale (terugmelding)

En als de centrale het snapt, vertelt die het wel weer aan de computer.

Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #18 Gepost op: 2013-12-29, 14:56:12 »
Halo, is ik weer, welke bezetmelder kan ik dus het best gebruiken na mijn centrale, word wat gek van al de verschillende melders namelijk, zo ook van de prijzen enzo  :-\  het gaat om stroomdetectie dus.

Trouwens over het aantal detectie punten in een blok zijn de meningen ook verdeel, 1, 2 of 3 wat is raadzaam?

GerardWassink

  • Gast
Re: terugmelders of ...
« Reactie #19 Gepost op: 2013-12-29, 16:28:38 »
Hoi Hans,

Welke bezetmelder je wilt gebruiken hangt sterk af van de centrale die je kiest.

Roco centrale > roco terugmelder 10787 > Stroomdetectie van Litfinsky (weet Piet wel meer van)

Massoth centrale > Massoth terugmelder > Stroomdetectie: werkelijk geen idee, waarschijnlijk ook van Massoth, maar of dat met H0 ook werkt, eerst testen denk ik.

Digitrax Command Station > Digitrax bezet- en terugmelder in één (bijvoorbeeld de BDL168 LocoNet Occupancy Detector)

En zo zijn er nog 10^6 meer mogelijkheden...


Wat betreft het aantal meldsecties per blok, daar zijn hele stammenoorlogen over gevochten...  ;) En er is geen eensluidend antwoord op te geven. Het is net wat je software aankan, en wat je wilt.

Zelf neem ik genoegen met 1 meldsectie per blok. De consequentie hiervan is dat ik de treinen die geautomatiseerd moeten rijden allemaal heel goed moet kalibreren (of 'ijken'), zodat de software weet welke snelheid bij welke decoderstap hoort. Dan is het redelijk precies (met TC-Gold).


Gerard

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #20 Gepost op: 2013-12-29, 16:59:19 »
Hallo Gerard, is het goed als ik je morgen even bel hierover, ik denk dat ik mijn massoth centrale maar alleen voor mijn LGB baan gebruik, en dan gewoon voor iets kies wat jullie gebruiken, dan weten jullie ook tenminste waar het over gaat :)

Hans

GerardWassink

  • Gast
Re: terugmelders of ...
« Reactie #21 Gepost op: 2013-12-29, 18:19:25 »
Hallo Gerard, is het goed als ik je morgen even bel hierover, ...

Top, zo rond 11:00 uur?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: terugmelders of ...
« Reactie #22 Gepost op: 2013-12-29, 19:00:46 »
Volgens de site van massoth kun je op de centrale van massoth uitsluitend melders aansluiten van hun eigen merk, al het andre werk niet.

gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: terugmelders of ...
« Reactie #23 Gepost op: 2013-12-29, 19:13:19 »
@Gerard, ja dat gaat wel lukken denkk ik, ik zit zo ongeveer met me ziel onder mijn arm :(

@Piet, vandaar dat ik ook maar het massoth systeem in de tuin ga gebruiken, en morgen hoop ik iets meer te weten wat dan wel als ik Gerard gebelt heb, snap er zo ongeveer de ballen nog van, weet wel wat ik moet hebben denk ik, maar niet van wie en wat er nog wel op elkaar kan worden aangesloten, oja het staat wel vast dat ik voor stroom detectie ga.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: terugmelders of ...
« Reactie #24 Gepost op: 2013-12-29, 19:26:34 »
Hans,

Als je een redelijk goedkoop een systeem wilt aanschaffen dan moet je het roco systeem nemen met de multimaus, goed gebruikt te koop voor niet te veel geld.
Een nadeel dat je terugmelders van roco moet gebruiken en deze zijn niet de goedkoopste maar als je het verschil in prijs bekijkt dan valt het wel mee.
als het andere wat je er op aansluit kan van diverse andere merken zijn.

maar er zijn nog wel andere merken maar daar heb ik minder ervaring mee.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders