Auteur Topic: Het invoeren van een loc  (gelezen 16428 keer)

Offline rvanderschagt

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Het invoeren van een loc
« Gepost op: 2014-01-03, 20:35:07 »
IK heb een probleem met het invoeren van een loc vlgs. handleiding multimaus blz.8+9.
Na eerst e- loc NS 1700 Digitaal voorbereid van Roco te hebben in gevoerd zoals omschreven in handleiding rijdt deze zoals het hoort ( overige instellingen nog niet gedaan).
Ik denk nou dat gaat goed ik pak mijn Roco blokkendoos digitaal voorbereid die voer ik er ook vast in zoals omschreven in handleiding en wat denk je doet niks nou stekker verkeerd om deze omgedraaid loc gewist in multimaus en opnieuw ingevoerd en wat denk je weer niks niet voor of achteruit.
Andere decoder erin en weer opnieuw ingevoerd niks doen.
Ik gebruik Esu basic locpilot.
Wie weet raad ik weet het niet.
Alvast bedankt voor de info.

Mvgr. Rob van der Schagt

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #1 Gepost op: 2014-01-03, 20:41:10 »
Rob,

is het adres dat je hebt ingevoerd en het werkelijke adres van de decoder hetzelfde adres, nieuwe decoders staan bijna altijd op adres 3.
als je een bv. tweede lok invoerd en een ander adres gebruik dan moet je ook het adres in de dhecoder hetzelfde ingeven als bij de muis.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline rvanderschagt

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #2 Gepost op: 2014-01-03, 21:33:51 »
ik heb inderdaad het locadres verandert van 3 naar 4 want de 1700 heeft adres 3 dus daar zit het volgens mij niet. maar uiteraard kijk ik voor dezekerheid nog een keer want je weet maar nooit. Ik laat het nog even weten
Alvast bedankt voor het meedenken

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #3 Gepost op: 2014-01-03, 21:38:32 »
Ik zou zo ie zo als je een nieuwe loc hebt deze van nr 3 afhalen scheelt later misschien weer zoeken.

GerardWassink

  • Gast
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #4 Gepost op: 2014-01-03, 22:24:16 »
Ik geef waar mogelijk (en da's voor mij als USA rijder eigenlijk altijd) mijn locs het adres van hun 'road number'. Dat is het nummer dat op de zijkanten van de loc staat. Kun je je niet vergissen, hoef je geen lijstjes bij te houden, lekker makkelijk!

Offline anton

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 21
  • Waardering: 0
    • zoal.info
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #5 Gepost op: 2014-01-04, 11:30:18 »
same here.
ik gebruik de laatst 4 cijfers van het ''echte'' loc nummer van mij Duitse locs.
werkt erg handig, want je kan niet alles onthouden

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #6 Gepost op: 2014-01-04, 11:57:19 »
Rob,

is het adres dat je hebt ingevoerd en het werkelijke adres van de decoder hetzelfde adres, nieuwe decoders staan bijna altijd op adres 3.
als je een bv. tweede lok invoerd en een ander adres gebruik dan moet je ook het adres in de dhecoder hetzelfde ingeven als bij de muis.


Gr Piet


ik heb inderdaad het locadres verandert van 3 naar 4 want de 1700 heeft adres 3 dus daar zit het volgens mij niet. maar uiteraard kijk ik voor dezekerheid nog een keer want je weet maar nooit. Ik laat het nog even weten
Alvast bedankt voor het meedenken

Rob

Wat Piet probeert te zeggen en/of waarschijnlijk door jou verkeerd wordt begrepen is het volgende: Als je een loc invoert in de bibliotheek van de MM, dan moet je daarnaast ook nog eens je decoder op dat adres programmeren.

Voorbeeld:

1. Loc 1700 wordt onder die naam in de bibliotheek gezet.
2. Deze is op adres 4 gezet.
3. Dan moet je de rijstappen invoeren 14, 28, 128.

Dan staat je loc in de bibliotheek op adres 4, maar je loc decoder staat nog op adres 3, deze moet je nu dus ook op adres 4 zetten. Dat doe je door de menuknop indrukken en ingedrukt houden samen met cijfer 1, nu gaat er een 3 knipperen, hier vul je 4 in en bevestigd dit met de licht/ok toets. Je loc maakt een tikkend geluid en je loc decoder is op adres 4 geprogrammeerd.

Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #7 Gepost op: 2014-01-04, 12:12:27 »
Rob M, en Rob

Rob M, je hebt helemaal gelijk, alleen zit ik gisteren niet op mijn Pc maar op de Tab bij mijn pete kind, en dat blijft toch een beetje prutswerk om een berichtje te schrijven
Ja die hebben een bestaande woning gekocht waar nog wat aan moet gebeuren en dan weet je wel hoe dat gaat, Ome piet we hebben hulp nodig.

Maar goed dan hier ook nog maal een keertje hoe je het programeren doe.


Basis programmeren van een lok met de multimaus,

Bij het programmeren alleen de lok die je veranderen wilt op de rails zetten.


Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1
zie bijna onderaan dit bericht

wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.


Je kunt de lok op twee manieren besturen,
1. met een lokadres, dus gewoon de multumaus op het juiste adres van de decoder zetten.
2. je kunt rijden met het ingevoerde in de bibliotheek, hieronder een beschrijving hoe je dat moet doen,

Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.
Zet alleen de lok die je wilt programen op de rails. haal de andere eraf
anders rijden ze allemaal op hetzelfde adres zoals nu op adres no 3, nummer 3 is meestal de standaard instelling van fabriek.

Ik werk zelf met de Duitse taal versie.

Eerst het plaatsje in de multmaus.

druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu,
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed

Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf

druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK

Het moet nu gereed zijn.

Je kunt dus nu met het lokadres rijden door gewoon de multimaus op het adres te zetten die je nu op bv 8 hebt gezet of via de multimaus bibliotheek op naam die je ingegeven hebt.

Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.


Groetjes Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #8 Gepost op: 2014-01-04, 12:28:12 »
Rob M, en Rob

Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.

Groetjes Piet


Wat betreft het aantal rijstappen voor de verlichting maakt niets uit, er zijn 2 mogelijkheden:

1. Alleen zijn er decoders die ondescheid maken tussen 14 en 28/128 rijstappen, hiervoor moet je dan CV29 aanpassen, zodat deze decoders ook de 28/128 rijstappen herkennen. Zolang je centrale en decoder maar op dezelfde rijstappen staan. Daarom adviseer ik altijd ESU decoders, dan heb je dit "probleem" niet.

2. Als de decoder "verkeerdom" in de loc geprikt zit. Het kan geen enkel kwaad, alleen je lampies zullen niet willen fikken. Dan moet je dus de decoder even eruit halen en omdraaien. Meestal staat staat op de locprint een * of 1 en de oranje draad van je decoderstekkertje moet op dit punt ingeprikt worden.

Rob

Offline rvanderschagt

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #9 Gepost op: 2014-01-04, 14:26:02 »
Dank voor jullie duidelijke uitleg hier kan je tenminste wat mee.
Blokkendoos rijd echt als een trein als het weet is het simpel ( onervarenheid met digitaal).
Alleen verlichting nog even doen deze brand nog niet.
Stekker zit goed oranje draadje  bij sterretje.

Mvgr. Rob

GerardWassink

  • Gast
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #10 Gepost op: 2014-01-04, 16:17:00 »
Dag Rob,

Wil je dit soort berichten s.v.p. plaatsen in het draadje waarin ook de vraag is geplaatst? Dan houden we met elkaar het forum wat overzichtelijker.

Gerard

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #11 Gepost op: 2014-01-04, 20:10:39 »
Rob,

Ik heb het vermoeden dat je decoder en je MM niet op dezelfde rijstappen staan.
Is het een 3.0 decoder dan moet CV 29 op 6 staan.
Is het een 4.0 decoder dan moet CV 29 op 14 staan.

Ik ga ervan uit dat het nu werkt, zo niet dan kun je met de volgende uitvogelen op welke rijstappen het wel werkt, tenzij er een defect in de decoder of trein zit. Als je de menutoets indrukt en ingedrukt houd samen met een pijltoets (onder het display) dan kun je de rijstappen aanpassen d.m.v. de pijltoets naar links of rechts te gebruiken. Als je nu voor 14 stappen kiest dan zou dus licht moet gaan branden.

Rob

Offline rvanderschagt

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 6
  • Waardering: 0
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #12 Gepost op: 2014-01-04, 22:58:56 »
Inderdaad rijstappen op 28 gezet en verlichting werkt bij de blokkendoos maar bij 1700 staan de rijstappen op128 en alles werkt probleemloos en dat met het zelfde type decoder nl. Esu basic locpilot.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #13 Gepost op: 2014-01-04, 23:22:39 »
Rob,

Er zijn decoders, merk en type weet ik zo niet uit mijn hoofd, als die op 128 rijstapppen worden gezet en deze is niet van toepassing dan gaan ze automatisch terug naar 28.

gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Het invoeren van een loc
« Reactie #14 Gepost op: 2014-01-05, 09:00:09 »
Bij de ESU maakt dat niet uit, deze kent alleen 14 en 28/128 rijstappen en dat moet je in CV 29 even aanpassen. Heb net even geprobeerd met een 3.0 basic.

CV 29 = 6
Dan brand op 14 rijstappen de lichten niet en op 28 en 128 rijstappen wel.

Staat CV 29 op 4, dan brand de verlichting alleen op 14 rijstappen.
Staat CV 29 op 6, dan brand de verlichting op 28 en 128 rijstappen.

Rob