Auteur Topic: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)  (gelezen 16663 keer)

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #15 Gepost op: 2014-04-21, 21:11:52 »
Hoi Piet,

ik ben weer wat verder. Ik kan de loc vanuit de pc aansturen via het schuifje. Daarna ben ik de blokken in de plattegrond gaan definieren. Dit wordt echter een stuk lastiger (zoals Martijn al schreef). Ik volg de handleiding, hoofstuk 1 'snelstart'. Als de loc een rondje rijdt dan licht blok 1 op als hij in het laatste deel van blok 2 rijdt en in het eerste deel van blok 1. Rijdt hij door de overige blokken dan licht er geen enkel blok op.

Onder het draadje Rocomotion --> exprimenteerbaantje t.b.v. Rocomotion staat het baantje van Martijn (pag. 1). De volgorde van blokken is bij hem, rijdend van blok 1 naar blok 5: 1b, 1a, 2a, 2b, 3a, 3b (of 3a, 3b),  4a, 4b, 5a, 5b. Klopt dit? Mogen de a's en b's door elkaar gegooid worden? Logischer lijkt mij 1a, 1b, 2a, 2b, 3a, 3b, 5a, 5b.

In de handleiding op pag. 130 vind ik de volgende tekst:

Programmeren van de terugmeldmodule 10787 met Rocomotion.
Met het betroffen blok (bv Traffic – Box) registerkaart melder uitkiezen. Dan op
eigenschappen klikken. In deze eigenschappendialoog op instellingen klikken en dan
verdere instructies op het beeldscherm volgen. Belangrijk bij het programmeren van de
terugmeldmodule is dat altijd slechts een terugmeldmodule aangesloten is. Tijdens de
normale gebruiksomstandigheden kunnen natuurlijk verscheidene modules worden
aangesloten, de adressen moet in oplopende volgorde zijn (geen adreshiaten). Als controle
wordt van de lichtdedioden na zelftest de geprogrammeerde adres getoond.


Moet ik hier uit afleiden dat ik alle draadjes op de 10787 los moet maken, behalve die van blok 1 als ik blok 1 ga definieren? Moet dat dan adres 1 en 2 zijn op de 10787? Hier wordt het wel erg ingewikkeld moet ik zeggen. Maakt het dan nog wat uit waar de loc in het blok staat? Moet die precies in b.v. 1a staan of maakt dat niet uit?

In de handleiding van de terugmeldmodule 10787 staat het e.e.a. over initialiseren. Hier wordt echter verwezen naar de handleiding van de 10785. Deze handleiding heb ik helaas niet (wel het aansluitschema). Waar kan ik deze handleiding vinden?

Tenslotte: ik gebruik voor Rocomotion versie 5.8. Wellicht is dit ook nog van invloed. Ik heb 5.9 A1 gedownload. Kan ik deze zondermeer installeren zonder mijn werk te verliezen?

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #16 Gepost op: 2014-04-22, 12:59:06 »
Henry,

rocomotion 5.9 A1 kun je gewoon eroverheen installeren zonder dat iets verloren gaan.

je hoeft aan de tergmelders geen draden los te maken om deze te installeren en de lok speelt geen rol.

leg het nog wel uit, vandaag of morgen, zal een duidelijk verhaaltje ervan maken, de a en b mogen door elkaar worden gebruikt als je ze maar op de juiste aansluitingen vastmaakt.
waarom dar roco met b begint staat ook ergens in het draadje van het experimenteer baantje, bij geschreven in een tekening in reactie 95 (berichtje)

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2014-04-22, 16:02:52 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #17 Gepost op: 2014-04-25, 19:49:54 »
Hoi Henry,

Is het gelukt met het aansluiten, de volgorde, van de blokken? Wat Piet al schreef, hoe je de A's en de B's indeelt is niet van belang zo lang je ze maar logisch indeelt. Maar wat ik even wilde vragen (misschien heb je het al ergens vermeld, dat is me dan ontgaan), het is van een andere orde, welk railtype gebruik je?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #18 Gepost op: 2014-04-25, 20:03:16 »
Henry, Martijn

Als ik het goed hebt dan heb ik ergens in een draadje beloofd dat ik er nog iets oveer zou schrijven
daar is de afgelopen week niets van gekomen, zit nu weer op de bank met mijn tablet maar vanaf zondag met griep op bed gelegen, wel af en toe met de tablet geken maar niet in staat om iets goeds te schrijven.
Griep, hoge koorts en overal spierpijn, dokter 2x geweest, vanmiddag nog even naar toe geweest.
zal nog wel een paar dagen duren maar gaaen de goede kant op, zodra het kan schrijf ik wel iets.

vanaf de tablet, plat op de bank

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #19 Gepost op: 2014-04-25, 20:14:52 »
Beterschap Piet!
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #20 Gepost op: 2014-04-25, 21:54:27 »
Hoi Piet,

griep, en dat met dit mooie weer.  8) Beterschap!

Martijn,

ik gebruik rails zonder bedding van het merk Fleischmann. Het aansluiten van de blokken is nog niet gelukt.  :-\

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #21 Gepost op: 2014-04-26, 17:01:32 »
Henry,

Okay, ik vroeg dat omdat je wellicht Roco Geoline gebruikte, maar dat is dus niet zo. Ik overweeg namelijk een overstap naar een rail  zonder bedding. Maar dat terzijde, is beetje off-topic.

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #22 Gepost op: 2014-04-29, 21:06:21 »
Hoi Martijn,

ik zag in het draadje Rocomotion - experimenteerbaantje - reactie 95 dat indeling van wat jij noemt A en B ( dus GMB-6 nr 1 en GMB-8 nr 2) mijns inziens niet helemaal logisch is. In blok 1 begin je met A2 en A3, enz. en in blok 5 eindig je dan met B2 en A1. Het had mij logischer overgekomen als blok 1 aangesloten wordt met A1, A2, enz en blok 5 uiteindelijk met B1 en B2. Mijn vraag is: mag ik het indelen zoals ik het logisch vind, of moet ik jouw volgorde volgen?

Verder het verhaal dat de (kleine) b zich altijd links of boven in de tekening bevindt en de a dus altijd rechts of onder in de tekening, kan ik wel volgen. Liever zou ik zien dat dit de volgorde van de blokken volgt, dus 1a, 1b, 2a, 2b, enz. maar als Rocomotion dat zo standaard doet dan ga ik dit even niet veranderen.

Voor de duidelijkheid heb ik de tekening van het experimenteerbaantje bijgevoegd.

Groeten,
Henry
PS wat een leuke modelbaan heb je. Ik heb even doorgeklikt onderaan je berichten en de foto's en filmpjes bekeken. Wat een grote baan weet je te realiseren in volgens mij een vrij klein kamertje. Proficiat!
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #23 Gepost op: 2014-04-30, 13:35:11 »
Mensen,

ik ben weer een stapje verder. Ik heb de blokken geprogrammeerd op de adressen 1 ingang 1 t/m 8 en adres 2 ingang 1 en 2. De blokken lichten nu op het scherm op als een loc er doorheen rijdt  :) Althans, dit geldt voor blok 1 t/m 4. Blok 5 licht dus niet op. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het verkeerd programmeren? Wat doe ik fout? Blok 5a heeft adres 2 ingang 2 en blok 5b heeft adres 2 ingang 1. Ik ben er vanuit gegaan dat 'adresse 1' betekent GMB-8 nr. 1 en 'adresse 2' GMB-8 nr. 2. Of maak ik hier een denkfout?

Ik heb ook 2 locs aan een blok gekoppeld waardoor iedere loc dus te volgen is op het scherm. Ziet er leuk uit  ;D

De volgende stap is het aansluiten van de wisseldecoder 10775; daarna moet het automatisch rijden gaan lukken.  :P

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #24 Gepost op: 2014-05-06, 19:54:02 »
Hallo Henry,
Ben een kleine week op vakantie geweest en heb dus eea niet gelezen. Ben je er inmiddels uit? Zo te zien in je laatste reactie wel. Je opmerking over het wel dan niet logisch indelen van de blokken; hierin ben je helemaal vrij. Ik had alles al ingedeeld toen Piet met een correctie kwam, vandaar dat het wat onlogisch overkomt. Maar het princiepe is dat je vrij kunt indelen als je het maar juist doet. Is het gelukt met het aansluiten en programmeren van de 10775?
Leuk om je opmerking over mijn baan te lezen. Heb eigenlijk wel een nieuwtje; ik ga m niet afmaken :-) Na jaren 'onderhandelen' met mijn vrouw mag ik met heel mijn treinenhobby naar een iets grotere kamer waar ik ook nog eens géén last heb van een schuin dak. Kom hier binnenkort elders op de site wel op terug. Ik kan in ieder geval gaan plannen en tekenen, de exacte maten heb ik zojuist iig alvast uitgemeten!
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #25 Gepost op: 2014-05-06, 20:18:26 »
Hoi Martijn,

het programmeren van de wisseldecoder 10775 is zo te zien gelukt. Ik kan met de Multimouse beide wissels omzetten. Met het automatisch rijden vanaf de pc moet ik nog beginnen.

Ik loop wel tegen een nieuwe vraag aan. En dat is: welk relais kan ik gebruiken om het hartstuk van een Rocowissel van de juiste stroom te voorzien, dus + in de ene stand en - in de andere stand. Ik gebruik nu een relais dat vermoedelijk teveel stroom trekt. Als ik dit relais aansluit dan schakelt de Multimouse wel het relais, maar niet het wissel. Wie heeft hier ervaring mee? Welk relais kan ik hiervoor gebruiken? Moet ik voor deze vraag een nieuw draadje aanmaken?

Gaaf dat je een grotere baan kunt gaan tekenen!   :D

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #26 Gepost op: 2014-05-07, 20:05:53 »
Hallo Henny,

Okay....
Voor wat betreft je probleem, daarmee kan ik je niet helpen, heb ik te weinig verstand van.
Maar bedoel je dat de wisselmotor wel schakelt maar de wissel niet omgaat? Dan heb ik namelijk exact hetzelfde probleem gehad. Heb het proberen op te lossen maar is niet gelukt. Uiteindelijk heb ik de wissel uitgerust met een decoder, dat ging moeiteloos.
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #27 Gepost op: 2014-05-07, 20:16:37 »
Hoi Martijn,

nee, dat bedoel ik niet. Ik ga voor dit probleem een apart draadje aanmaken.

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #28 Gepost op: 2014-05-08, 13:51:48 »
Had t gezien, inderdaad iets totaal anders. ::)
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: ovaal met inhaalspoor + PC + 10764 + 10785 + GMB-8 (Littwinski)
« Reactie #29 Gepost op: 2014-08-06, 00:14:24 »
Beste medespoorders,

Kan iemand mij vertellen wat de maximale afstand mag zijn tussen de roco terugmelder 10787 en de desbetreffende blok in samenwerking met rocomotion.

Mvg Henk