Auteur Topic: loc laten afremmen in een blok  (gelezen 13220 keer)

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
loc laten afremmen in een blok
« Gepost op: 2015-07-11, 13:34:51 »
Goedenmiddag,

Ik heb veel gelezen over automatisch afremmen van een loc in Traincontroller. De topics die beantwoord zijn door Piet en Gerard en andere. Echter het werkt bij mij niet, ondanks het feit dat het heel eenvoudig is om in te stellen en niet fout kan gaan.

De trein komt een blok binnengereden en blok blinkt op (detectie is een feit).
Als ik de ramp invul met bv 5 cm (gele marker) en een stop marker 7 cm (rode marker), dan denderd de trein gewoon door.  Zet ik echter bij tab "operation" Power Off, dan stopt de trein door deze shut down.

Dus heb ik het locje opnieuw gecalibreerd (inmeten), maar ook dit zonder resultaat.

Ondanks dat het toch redelijk eenvoudig is, lukt het me niet.

Wie heeft een tip!

fijn weekend en alvast bedankt.

mvg,

Peter

10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #1 Gepost op: 2015-07-11, 14:34:27 »
Peter.

Met hoeveel melders per blok werk je 1,2 of 3
De ingestelde waarde van 5cm en 7 cm lijkt mij niet helemaal juist, wel erg kort ook al zou het moeten werken.
Heb je mogelijk bij de voorwaarde van een blok iets ingevuld b.v dat deze melders voor een bepaalde trein is en dat de trein die jij gebruikt een anders is?

Makkelijker zou zijn dat je (als je wilt) het banenplan beschikbaar stelt, dit kan bv op mijn prive mail zodat ik kan zien hoe de instellingen zijn

Laat maar iets horen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #2 Gepost op: 2015-07-11, 14:49:03 »
Dag Peter,

Ik ben het met Piet eens, wat meer informatie zou helpen.

Even wat definities:
- een blok is een stuk rails (bijvoorbeeld tussen twee wissels)
- teneinde te kunnen detecteren gebruik je secties (al dan niet voorzien van een bezetmelder)

Nu gebruik ik (en Piet dacht ik ook) één meldsectie voor één blok.

Vraag 1: Is dat bij jou ook het geval?
Vraag 2: zo niet, hoeveel secties zitten er in jouw blok?

Met Piet verbaas ik mij over de korte afstanden die jij noemt (5cm en 7cm).

In de praktijk op mijn baan is een blok (bijvoorbeeld) 270cm.
Mijn gele melder plaats ik dan op 100cm vanaf het begin van het blok met een ramp van 150cm, en de rode op 250cm.

Voordat we veel verder gaan speculeren zou je kunnen overwegen om het betreffende blok te verwijderen, en het opnieuw aan te maken, zodat je zeker weet dat je met een 'schone' situatie begint.


Gerard

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #3 Gepost op: 2015-07-11, 15:37:03 »
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb een apart stuk rails gelegd en in 3 blokken aan een gesloten verdeeld en elk blok heeft een eigen adres op de melder.

Blok 16, 2de blok, is 105cm lang en  blok 15 en 17 zijn ieders 30 cm.

Dus 1 meldpunt per blok
Afstanden aangepast naar 30 en 40cm
Blokken verwijderd en opnieuw ingesteld.

Als ik de remweg test bij het calibreren, dan stopt deze wel mooi in blok 16. Dus ik hoef geen brake compensatie in te voeren.

Hoop dat met de info jullie me verder kunnen helpen.

Mvg

Peter

Ps mijn foto's zijn te groot
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #4 Gepost op: 2015-07-11, 15:43:34 »
Hoop da deze foto duidelijk is
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #5 Gepost op: 2015-07-11, 16:46:21 »
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb een apart stuk rails gelegd en in 3 blokken aan een gesloten verdeeld en elk blok heeft een eigen adres op de melder.

Blok 16, 2de blok, is 105cm lang en  blok 15 en 17 zijn ieders 30 cm.

Dus 1 meldpunt per blok
Afstanden aangepast naar 30 en 40cm
Blokken verwijderd en opnieuw ingesteld.

Als ik de remweg test bij het calibreren, dan stopt deze wel mooi in blok 16. Dus ik hoef geen brake compensatie in te voeren.

Hoop dat met de info jullie me verder kunnen helpen.

Mvg

Peter

Ps mijn foto's zijn te groot


Dag Peter,

Je zegt dat je drie 'blokken' hebt van 30, 105 en 30cm. Uit je beschrijving vermoedt ik dat je (zie mij definities) slechts één blok hebt van (30+105+30 is 165cm, met in dat ene blok drie secties met in elke sectie een melder.

Klopt dat?

Gerard

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #6 Gepost op: 2015-07-11, 17:33:36 »
Ik heb een rechte rails van in totaal 185cm in 3 blokken verdeeld. Na 10 cm heb ik een onderbreking gemaakt en na 30cm weer. Dit is blok 1.
aansluitend aan blok 1 heb een stuk van 105cm en weer onderbroken aan het einde van de 105cm. Blok 2.
aansluitend heb ik 30 cm en weer onderbroken. Blok 3
hierna 10cm uitloop.
Elk onderbroken stuk is aangesloten op een uitgang van de Rossoft bezetmelder. Respectievelijk adres 1, 2 en 3.

Dus de blokken zitten direct achter elkaar, zonder onbewaakt stuk. Elk blok is aan weerszijde onderbroken en seperaat aangesloten aan de bezetmelder.

Hoop dat duidelijk is.

Mvg

Peter
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #7 Gepost op: 2015-07-11, 18:28:56 »
Peter,

Ik snap wat je bedoelt. Het is een kwestie van termen. Jij beschrijft drie 'blokken'. Vanuit de techniek gezien klopt dat, maar vanuit Train Controller niet.

Tenminste, ik neem niet aan dat je in jouw 'blokken' van 30cm een trein wilt laten stoppen...

Ik ga er van uit dat je in jou stuk rechte rails van 185cm één trein per keer wilt laten stoppen.

In het TrainController blok voeg je dan drie secties toe, met alledrie het eigen adres. Je hebt dan één blok met drie meldsecties. Gezien in de rijrichting:
- kun je van de eerste meldsectie een entree- of rem-melder maken, door er een gele melder in te plaatsen
- in de tweede of derde plaats je dan je rode stopmelder

Vanuit TrainController gezien is er maar één blok. Strikt genomen heb je ook maar één melder nodig.

Begrijp je wat ik bedoel?

Gerard

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #8 Gepost op: 2015-07-11, 19:00:59 »
Bedankt Gerard,

Hellas moet ik zo de deur uit, maar ga het morgen direct proberen.
In mijn echte opzet betreft het een schaduwstation, waar ik 1 blok en 1 melder heb per rijbaan(direct na de wissel). In totaal 11 rijbanen elk tussen de wissels 1 blok van +/-  100cm.  In deze blokken had ik dus een rem en stop indicator geplaats. Echter de trein stopte niet. Probeer morgen een lage resolutie foto te maken van de baan.

Om alles uit te sluiten heb ik dus een apart stuk rails neergelegd van 185cm. Als ik jou goed begrijp ziet TC dit als 1blok. De 30cm stukken hebben voor mij geen functie, alleen het blok van 105 cm.
De bedoeling is om in dit blok, treinen komend van links automatisch te laten afremmen en te stoppen.
Dus eigenlijk zou het dit nu al moeten doen gezien mijn instelling. Een foto van de instelling van dit blok had ik in voorgaande bericht meegstuurd.

Ik ga morgen in blok 1 een rem indicator aangeven en blok 2 een stop.

fijne avond

gr peter
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #9 Gepost op: 2015-07-11, 19:15:45 »
Knoop gewoon jouw secties 15, 16 en 17 allemaal aan één bezetmelder en benoem die in je TC blok.
Dan plaats je een gele en een rode melder, klaar!

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #10 Gepost op: 2015-07-11, 20:41:52 »
Peter,


Als ik het goed begrijpt heb jij de blokken zo ingedeeld, zie tekening, er zijn nog geen melders ingetekend.

Gaarne antwoord of dit zo juist is

gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #11 Gepost op: 2015-07-11, 20:51:54 »
Piet,

Volgens mij klopt je aanname, zie Reactie #9.
Peter heeft het eigenlijk maar over één blok.
Vandaar mijn laatste suggesties.

Hij kan zijn drie secties op één melder aansluiten.
Daarna praten we wat mij betreft verder vanaf dat punt.

Gerard

Offline Peter69

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #12 Gepost op: 2015-07-12, 08:37:13 »
Goedemorgen Piet en Gerard,

Bedankt voor het meedenken.

Allereerst Piet, klopt je tekening. Dit is het stukje rails wat ik apart heb gelegd om de blokken te testen. Op mijn baan werkte het niet. Daar heb ik een schaduwstation waar de treinen vanaf links een spoor op komen rijden van +/- 100cm. Dit is dus 1 fysiek blok en in TC 1 blok met een afrem en stop indicator.

Echter op het test stukje werkt het ook niet. De trein reageert niet op een afrem of stop indicator. Vreemd genoeg wel als ik de regel Power Off in de Operation zet en de trein rijdt dat blok in. TC is dan direct in de Power Off mode.

Ik heb het advies van Gerard opgevolgd en het blok als 1 geheel te zien. (zie foto TC).
In TC heb ik 1 blok aangemaakt met drie contact indicatoren, elk met een eigen adres.
Ook hier stopt de trein niet, terwijl er in het middelste gedeelte een stop inidcator zit.
Ook hier weer, op een Power Off  actie in de operation tab, staat de trein abrupt stil.

De andere optie, als ik Gerard heb begrepen, is om de drie blokken aan elkaar te knopen.
Ik heb dus de drie draden aan elkaar gemaakt en op 1 adres gezet (ook op 1 poort van de bezetmelder ) aangesloten.  De blokken allemaal hetzelfde adres gegeven, echter TC vond dit niet fijn. Als ik de trein in beweging wilde zetten, sloeg TC in power Off en ging kortsluitingslampje branden op mijn centrale.

Op dit moment weet ik niet meer wat ik moet doen, anders dan weer opnieuw beginnen.
Een stuk rails aanleggen van +/- 200cm en een blok creëren bij 80cm tot 160cm door de onderste railstaaf te onderbreken.  Zie foto Nieuw. Echter ook dit geeft niet het resultaat.

Welke parameters zie ik over het hoofd?

Mvg,
Peter
10830 multiZentrale met rosoft s88 traincontroller 8 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #13 Gepost op: 2015-07-12, 10:08:36 »
Dag Peter,

Vooraf, wellicht ten overvloede: je loc's zijn goed gekalibreerd?



Ik heb het advies van Gerard opgevolgd en het blok als 1 geheel te zien. (zie foto TC).
In TC heb ik 1 blok aangemaakt met drie contact indicatoren, elk met een eigen adres.
Ook hier stopt de trein niet, terwijl er in het middelste gedeelte een stop inidcator zit.
Ook hier weer, op een Power Off  actie in de operation tab, staat de trein abrupt stil.


Dit is inderdaad wat ik bedoelde met de eerste suggestie. Eén blok, drie secties, drie bezetmelders, drie adressen. Vreemd dat dit niet werkt... Zou je de schermpjes eens willen laten zien waarin je de drie melders kunt bewerken?



De andere optie, als ik Gerard heb begrepen, is om de drie blokken aan elkaar te knopen.
Ik heb dus de drie draden aan elkaar gemaakt en op 1 adres gezet (ook op 1 poort van de bezetmelder ) aangesloten.  De blokken allemaal hetzelfde adres gegeven, echter TC vond dit niet fijn. Als ik de trein in beweging wilde zetten, sloeg TC in power Off en ging kortsluitingslampje branden op mijn centrale.


Wat ik heb bedoeld is - aan de kant van de bezetmelder - alle drie de draden aansluiten op één klem (adres 15 in jouw geval?). Vervolgens verwijder je in TC het blok en maakt je het opnieuw, maar nu met één bezetmelder, gekoppeld aan het nieuwe adres. In die ene bezetmelder zet je een entree- of rem-melder op bijvoorbeeld een afstand van 10cm, met een ramp van 80cm. je stopmelder plats je dan op 10+80 = 90cm.

Even terzijde: kortsluiting is altijd een aansluit-fout. Dit kan niet door TC worden veroorzaakt. (reactie op: "TC vond dit echter niet fijn").


Op dit moment weet ik niet meer wat ik moet doen, anders dan weer opnieuw beginnen.
Een stuk rails aanleggen van +/- 200cm en een blok creëren bij 80cm tot 160cm door de onderste railstaaf te onderbreken.  Zie foto Nieuw. Echter ook dit geeft niet het resultaat.


Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar je fysieke blok (op de baan bedoel ik) mag lopen van wissel naar wissel, je hoeft met het fysieke blok niet te spelen met begin en eind. Je hoeft dan ook nooit om die reden iets opnieuw aan te leggen. We moeten dit probleem eerst in de software oplossen.


Welke parameters zie ik over het hoofd?


Nog geen idee Peter, maar we geen hier uit komen.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2015-07-12, 10:10:13 door GerardWassink »

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: loc laten afremmen in een blok
« Reactie #14 Gepost op: 2015-07-12, 12:16:17 »
Peter,

Even nog een toelichting in de vorm van een tekening hoe je de blokken kunt indelen.
bovenst gedeelte is een blok met 3 secties, dus ook 3 melders nodig en de onderste is een blok met 1 sectie waar je meerdere melders in dezelfde sectie kunt plaatsen.
heb maar in een richting de melders erin gezet maar dat kan ook van beide kanten als je van 2 kanten de rails gebruik

Mijn voorkeur gaat uit naar 1 melder per blok, goedkoopste, minste draden en aansluitingen nodig en werkt in TC perfect.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders