Auteur Topic: Vraag over Roco multimaussysteem  (gelezen 13470 keer)

Offline j.rensema

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Vraag over Roco multimaussysteem
« Gepost op: 2015-09-14, 12:45:43 »
Ik heb inmiddels al wat rond gezocht op dit forum maar nog geen pasklaar antwoord gevonden.

Ik heb:
- Roco basisset met 2x multimaus.
- een aantal treinen en ongeveer 20 meter spoor.

Ik heb aardig wat ervaring met analoge banen maar het digitale is nieuw voor mij. Ik heb alles uitgevoerd in dubbelspoor waarbij beide sporen middels wissels met elkaar zijn verbonden. Alles is dus gekoppeld als één grote baan. Na enig leeswerk heb ik inmiddels begrepen dat mijn basismodule dit allemaal niet kan trekken. Ik zou één of meerdere boosters nodig hebben of ..... tja ... da's eigenlijk mijn vraag.

Vraag: "Wat heb ik nodig om bovengenoemde baan qua lengte en treinen (ong. 10) digitaal goed te laten functioneren".

Extra info: wissels en verlichting e.d. blijven apart van dit systeem analoog geschakeld.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2015-09-14, 13:01:28 »
Ik denk dat het wel mee valt.
Als je handmatig rijdt, kun je maximaal 3 treinen laten rijden, anders kun je het niet meer bijbenen.
Als je later van plan bent digitaal te gaan rijden, kun je overwegen een booster in te zetten.
je kunt dan misschien met maximaal 6 treinen rijden, gezien de lengte van de baan
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2015-09-14, 13:50:36 »
Zoals Nicoh al aangeeft zal het wel wat meevallen. Het gaat niet sec om het aantal treinen, maar om het aantal TEGELIJK RIJDENDE treinen. Een trein die stilstaat gebruikt namelijk maar een fractie van het vermogen... (tenzij je er hele heftige sound-decoders in hebt zitten natuurlijk)

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2015-09-14, 20:33:56 »
Rensema,

Zoal Gerard en Nico al aangeeft rijden er meestal niet zoveel treinen tegelijk. De versterker levert meestal ongeveer 3A en een lok gebruik gemiddeld 0,7A, afhankelijk van het soort en grote, dus 4 loks moet kunnen.

Je zou eerst eens de baan kunnen indelen en met een beperkt aantal laten rijden loks en kijken hoe dat gaat en dan later als het nodig is nog een booster erbij zetten.

Ik heb een afbeelding bij gevoegd (schematisch gezien) en daar de baan in twee stukken verdeeld en de scheiding dan overbrugd zodat je in principe een baan hebt, (overbrugging getekend met rode en groen lijntjes)
Ik heb vanuit de versterker en booster maar een aansluiting naar de rails getekend maar het is beter dat je op meerdere plaatsen een aansluiting maak zodat het minder storing gevoelig is, zogenaamde ringleiding met meerdere aansluitingen op ieder baangedeelte

Als je later er een booster bij wilt plaatsen als dat nodig is dan kun je eenvoudig de overbrugging weghalen en er een booster bijplaatsen, dit is dan gemakkelijk en je hoeft niets meer aan de baan te slopen voor de veranderingen en zo heeft ieder gedeelte zijn eigen voeding.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-09-14, 20:45:09 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline j.rensema

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 3
  • Waardering: 0
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2015-09-15, 08:52:25 »
Helemaal duidelijk. Bedankt hiervoor.
Nu zie ik via Google een woud aan Boosternummers. Welke kan ik het beste aanschaffen?

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2015-09-15, 09:35:48 »
Ik zou er een nemen van roco, dan blijf je dezelfde spullen van het zelfde merk houden.
Je moet ook een extra trafo hebben.
als je alles van hetzelfde merk hebt, kun je ook gemakkelijker uitwisselen bij een storing o.d.
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #6 Gepost op: 2015-09-15, 12:00:55 »
Rensema,

Ben het met Nico eens, origineel is meestal het beste maar er zijn ook gebruikers die in plaats van de booster te gebruiken daarvoor een versterker gebruiken.
Versterker 10764 is overal te koop voor een paar tientjes en dat scheelt nogal een paar eurootjes, Het gebruik van origineel maakt het meestal wel duurder maar het sluit dan wel goed op elkaar aan.

Nog een paar afbeeldingen bijgevoegd, een schema met versterker en booster en ook een aansluiting met 2x 10764 (versterker als booster) 

Omdat de booster van Roco 10765 nogal prijzig is zou je kunnen wachten tot Roco met zijn nieuwe booster uitkomt (eind van het jaar) en eens bekijken hoe het daar mee is, dit is de Z21 Booster light artikelno; 10805, deze is ook te gebruiken bij de versterker 10764 en de multmaus pro (voorzover nu bekent) Prijs is even afwachten, tevens zit in deze booster een keerlusmodule ingebouwd en dat kan zijn voordeel hebben als je deze op je baan hebt.

Let niet op de bijgeschreven prijs rechtsonder op de eerst afbeelding, deze zijn zeer oud en in guldens, deze zijn inmiddels duidelijk vermeerderd

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-09-15, 13:17:03 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #7 Gepost op: 2015-12-24, 10:49:22 »
Piet,

Je vergeet 1 belangrijk detail : zodra je met meerdere versterkers gaat werken, mag je maar op 1 versterker de master en slave voor de muizen gebruiken. Anders blaas je de boel op. Er is ergens op het net een voorbeeld van hoe dit aan te sluiten, er zit dacht ik ook ergens een draaiing in naar de achter liggende versterkers. Ik heb het bij mij ook zo werken zonder storingen.

Gr Hans


Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #8 Gepost op: 2015-12-24, 10:59:22 »
Mag ik nog één dingetje aan deze discussie toevoegen? Voor mijn bovenbaan heb ik ook een booster ingezet en wel de Digikeijs DR5033, zie http://www.digikeijs.nl/dr5033-dcc-booster-3-ampere.html. Zoals met veel Digikeijs producten, prijstechnisch zeer interessant als je het met de originele Roco booster gaat vergelijken. De Digikeijs werkt uitstekend en er is geen kans dat je de boel opblaast. Nee, ik heb geen aandelen Digikeijs ...:-)
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #9 Gepost op: 2015-12-24, 11:56:01 »
Nee, dat gaat wel goed, want op de booster van digikeijs kun je geen mouse aansluiten. 
En ik meen dat de booster van digikeijs 3A kan leveren, de roco versterker leverd ook 3A.
Dus veel verschil zal er niet zijn. Weet alleen de spanning niet die de booster van digikeijs leverd.
De roco geeft ongeveer 20 V af, daar zou iets verschil in kunnen zitten, maar dat kun je meten.
Ik bedoel meer de versterkers die je als booster gaat gebruiken.
Dat kan, maar je mag er absoluut geen mouse insteken.
Op 1 versterker kun je de master en de slave aansluiten, daar kun je met een verloopstukje 2 of meer mousen gebruiken.

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #10 Gepost op: 2015-12-24, 11:59:27 »
Hans,

citaat;
zodra je met meerdere versterkers gaat werken, mag je maar op 1 versterker de master en slave voor de muizen gebruiken. Anders blaas je de boel op. Er is ergens op het net een voorbeeld van hoe dit aan te sluiten

Op de tekening waarbij meerdere 10764 worden gebruikt is duidelijk te zien dat de multimaus is aangesloten op de maaster ingang en eventueel een of meerdere multimauzen (met splitter) op de slave ingang.
Als je deze verkeerd aansluit zal de zaak niet werken maar opblazen, dat valt wel mee, ik heb bij mij nog nooit iets opgeblazen maar het is wel zo dat Roco hiervoor waarschuwt op hun site

Ferry, Hans heeft al 2 basis sets met versterker en multimaus en dan gebruik je die eerste voordat je wat ander koopt, tenminste zo doe ik het.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2015-12-24, 12:01:01 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #11 Gepost op: 2015-12-24, 12:05:01 »
algemeen,

Als je booster en of versterkers van verschillende merken of met verschillende spanning kan dit bv. in traincontroller tot gevolg hebben dat treinen die ingeregeld zijn op verschillende stukken van je baan in de blokken ander reageren op bv. de stop en remmelders omdat in de blokken een andere spanning heerst.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #12 Gepost op: 2015-12-24, 12:14:19 »
Piet,

De tekening is ook wel duidelijk.
Beter 1 x teveel waarschuwen, dan met de gebakken peren zitten.
Zo zonde van de centjes.

Gr Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #13 Gepost op: 2015-12-24, 12:28:38 »
Hans,

Helemaal mee eens.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #14 Gepost op: 2015-12-24, 13:25:21 »
Klopt, plak de aansluitgaten voor MM'en bij de versterkers die je als boosters inzet maar goed af met ducktape o.i.d., die mag je nooit gebruiken!

@ Piet: Verschillen in remmen tussen de sectie die gevoed wordt met de Roco versterker en de Digikeijs booster heb ik helemaal geen last van.

Als je het aandurft om Roco versterkers als boosters in te zetten is dat natuurlijk nog interessanter maar niet geheel zonder risico!
« Laatst bewerkt op: 2015-12-24, 13:29:49 door Ferry Posthuma »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!