Auteur Topic: Vraag over Roco multimaussysteem  (gelezen 13472 keer)

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #15 Gepost op: 2015-12-24, 13:45:13 »
Ferry,

Het verschil in remmen is alleen van toepassing als de spanning te veel verschillen van elkaar en bv. 0,1 of 0,2 volt verschil zal niet direct merkbaar zijn maar zodra het enkele volts zijn dan is dat wel merkbaar.

Er zijn veel modelspoorders die de versterker 10764 inzetten als booster en dat gaat (bijna) altijd goed, hoor daar weinig klachten over.
Zelf hou ik het bij het originele en heb dan ook geen problemen. (is wel niet het goedkoopste).

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #16 Gepost op: 2015-12-24, 13:53:27 »
Hans.

citaat;
En ik meen dat de booster van digikeijs 3A kan leveren, de roco versterker leverd ook 3A.
Dus veel verschil zal er niet zijn. Weet alleen de spanning niet die de booster van digikeijs leverd.

De booster van digikeijs levert 17,8 volt aan de track uitgang bij een input van een tafo met 19 volt.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #17 Gepost op: 2015-12-24, 14:29:41 »
Piet,

De vraag is dan wat Rocomotion op de track uitgang presteert. Anyhow, ik heb van verschillen in remweg nu geen last, mocht ik het tegenkomen dan ga ik dat verder onderzoeken!

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #18 Gepost op: 2015-12-24, 14:52:28 »
Ferry,

Het hoeft ook geen probleem te zijn, soms zijn de verschillen maar erg klein.
Wat roco aan de track out levert kan soms nog verschillend zijn, gemiddeld is dat 19,5 volt.
Ik heb zelf een versterker en daar aan 4 boosters en deze hebben onderling nog een verschil van ongeveer 0,5 volt en dat kan nog weer een oorzaak zijn van de gebruikte trafo, ook daar zit nog weer verschil.

Maar wat ik bedoel is dat wanneer je je loks inmeet op een stuk spoor die bv. op de versterker met 19,5 volt is aangesloten en de trein stopt netjes op de ingestelde afstand dan kan het voorkomen dat je de trein laat stoppen in een blok die op een andere booster zit waar de spanning bv. 17,5 volt is deze eerder stopt dan de gelijk afstand in het meetblok, er kan wel 10cm verschil in zitten en als je lengte genoeg hebt dan merk je dat niet.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #19 Gepost op: 2015-12-24, 14:58:19 »
Piet,

Er bestaan trafo's waarvan je de uitgangsspanning kunt instellen, dacht dat ik dat wel eens voorbij heb zien komen.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #20 Gepost op: 2015-12-24, 15:16:32 »
Kijk maar eens om je heen, bij diverse winkels wordt de mouse en versterker voor rond de 80 euro aangeboden.
Een booster van roco kost het dubbele.
Denk dat de keus dan niet zo moeilijk is.
Maar dat moet uiteindelijk een ieder voor zichzelf uitmaken.
En om problemen te voorkomen heb ik dummy stekkertjes in de versterkers geplaatst, die als booster worden gebruikt.
Kleine vingertjes willen nog wel eens wat uitproberen ;D.

Gr Hans

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #21 Gepost op: 2015-12-25, 15:09:01 »
Beste Piet,

Allereerst fijne kerstdagen gewenst, ik nog een vraag over plaatje met de booster scheiding, is er een reden waarom de scheiding boven en onder zit of mag je ook de binnen- en de buitenbaan van elkaar scheiden.

Mvg Henk

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #22 Gepost op: 2015-12-25, 16:54:22 »
Henk en alle andere

ook prettige kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2016

ook kun je het zo indelen dat de buiten en binnenring gescheiden zijn.
in het voorbeeld moet je dan de scheidingen tussen de wissels maken (wissels tussen de buiten en binnen ring 4x).

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Vraag over Roco multimaussysteem
« Reactie #23 Gepost op: 2015-12-26, 13:09:25 »
Uiteraard fijne dagen allemaal ook hier!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!