Auteur Topic: Probleem met een nieuwe Trix locomotief  (gelezen 3442 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #15 Gepost op: 2024-01-10, 22:56:02 »
Beste Harry,
Ik denk dat het aan de loc ligt,ik kan met 4 loks gelijktijdig rijden met elke combinatie van Trix,Brawa en Roco
Heb je trouwens de functies al getest vanaf 28
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #16 Gepost op: 2024-01-11, 08:07:36 »
Harry zet cv 50 op 0 en cv3 en 4 op 1.  (Optrek en rem vertraging).
Zet ook de analoge mogelijkheid uit.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Harryaltena

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 7
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #17 Gepost op: 2024-01-11, 10:17:15 »
De functies van deze loc gaan tot en met 26 en die werken allemaal, zolang de loc alleen op de baan staat.

Ik zal vanavond ook de andere CV waarden aanpassen in de hoop dat dat een oplossing biedt.

Dank voor de adviezen!

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #18 Gepost op: 2024-01-11, 13:18:17 »
Het is jammer dat je hier zo ver vandaan woont anders hadden we hem helemaal kunnen uitlezen.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #19 Gepost op: 2024-01-11, 15:46:20 »
Kan ook zijn dat de polariteit verkeerd staat , zet hem eens andersom op de baan.
De manier om een stroom probleem te onderkennen is :
zet eerst de probleem lok op de baan met 1 andere lok.
Rijd de boel zet er dan een derde bij etc.
Stopt dan de boel dan weet je dat er te veel stroom afgenomen word.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #20 Gepost op: 2024-01-11, 17:47:49 »
Op de site van Domburg lees ik dat de z21  4 treinen zou moeten aan kunnen . Kan zijn dat ik net geluk heb dat dat bij mij werkt omdat ik verder geen andere apparatuur heb aangesloten .
Kan het zijn dat er toch wat verschil in vermogen zit tussen de witte z21 start en de witte start met router .
Bij de eerste is de multimous rechtstreeks op de z21 aangesloten .
Ik las ook dat je voor ongeveer 60 euro een zwaardere voeding hebt  dat valt dan mee om eventueel het capaciteitsprobleem op te lossen .

De functies van deze loc gaan tot en met 26 en die werken allemaal, zolang de loc alleen op de baan staat.

Ja dat klopt ze werken tot 28 bij TRIX  ; ik heb toevallig 2 TRIX loks met 31 functies
Mvg Hans
Ps Ik zie nu dat Domburg wel aan de prijs is ; deze voeding  zag ik elders  al voor 24, 95  euro 
« Laatst bewerkt op: 2024-01-11, 18:11:01 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #21 Gepost op: 2024-01-11, 18:30:54 »
Hans,

Geluidsdecoders zijn stroomvreters. Als je standaard decoders gebruikt, moet je rekenen op 800 mA verbruik per decoder.
Dus 4 x 0,8 A = 3,2 A. Da's zo'n beetje de max van een z21.
Een router verbruikt aanzienlijk minder dan een decoder.
Zware voedingen moeten kortsluitvast zijn, anders ben je bij een kortsluiting aan het puntlassen "schotel" braaien.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #22 Gepost op: 2024-01-11, 18:37:05 »
@ Dirk scottel braaien is toch lekker haha.
Maar alle gekheid op een stokje ik heb een kleine handleiding geschreven in jip en janneke taal hoe er achter te komen of het aan de stroom afname ligt.
heel eenvoudig en heel doeltreffend .
En die 0,8 amp is nominale afname , de opstart van een sound decoder kan veel hoger liggen ( ik had daar problemen mee met mijn dinamo system en zimo decoders moest ik oplossen door de kortsluit beveiliging van minimum naar medium op te schroeven en dit waren nieuwe roco treinen ).
En wat voeding betreft de firma Reichelt verkoopt prima meanwell voedingen ( en is daar verreweg de goedkoopste mee)maar bij de z21 moet je zeker niet zwaarder gaan dan 3,5 amp 15 volt kortsluitvast.
Ook een te zware voeding kan problemen geven (heeft mij ooit een sprogg gekost die had ik op een 15 v 10 amp voeding gezet en bij kortsluiting werd de sprogg gebraden).
« Laatst bewerkt op: 2024-01-11, 18:44:23 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #23 Gepost op: 2024-01-11, 18:55:48 »
@ Dirk scottel braaien is toch lekker haha.
Maar alle gekheid op een stokje ik heb een kleine handleiding geschreven in jip en janneke taal hoe er achter te komen of het aan de stroom afname ligt.
heel eenvoudig en heel doeltreffend .
En die 0,8 amp is nominale afname , de opstart van een sound decoder kan veel hoger liggen ( ik had daar problemen mee met mijn dinamo system en zimo decoders moest ik oplossen door de kortsluit beveiliging van minimum naar medium op te schroeven en dit waren nieuwe roco treinen ).
En wat voeding betreft de firma Reichelt verkoopt prima meanwell voedingen ( en is daar verreweg de goedkoopste mee)maar bij de z21 moet je zeker niet zwaarder gaan dan 3,5 amp 15 volt kortsluitvast.
Ook een te zware voeding kan problemen geven (heeft mij ooit een sprogg gekost die had ik op een 15 v 10 amp voeding gezet en bij kortsluiting werd de sprogg gebraden).
De manier om een stroom probleem te onderkennen is :
zet eerst de probleem lok op de baan met 1 andere lok.
Rijd de boel zet er dan een derde bij etc.
Stopt dan de boel dan weet je dat er te veel stroom afgenomen word.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #24 Gepost op: 2024-01-11, 18:57:37 »
hoi,

Ik ga er vanuit dat de voeding voldoende moet kunnen leveren en zeker als er maar 2 treinen op de baan staan.
zit aan iets anders te denken en wel het volgende, waarschijnlijk zit er een muliprotocol decoder is die kan zowel motorola als Dcc aan, weet niet of dat bij deze decoder uit teschakelen is omdat ik niet weet welke decoder er in zit, maar het volgende, de z21 kan beide protocollen aan en kan dit via de mantenancetool worden uitgeschakeld, mogelijk beïnvloed dat de decoder, het is het proberen waard, niet geschoten is altijd mis.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #25 Gepost op: 2024-01-11, 18:58:50 »
@ Piet
Volgens mij heeft hij er 4 treinen opstaan inclusief die nieuwe lok.
En wat ook wel eens wil helpen is de railcom uitschakelen als je die niet gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2024-01-11, 19:00:34 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #26 Gepost op: 2024-01-11, 19:02:03 »
Hans ,
in de allereerste post schrijft hij dat de lok rijd als hij alleen op de baan staat en zodra er 1 bij gezet wordt dan gaat het niet meer, even na kijken of ik het juist hebt

Dit staat er
 Zet ik 1 van de andere locs op de baan, dan reageert de groene stoomloc niet meer op de commando's,
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #27 Gepost op: 2024-01-11, 19:18:37 »
@ Piet
Stroom gemeten bij de opstart van mijn groene apekop met zimo sounddecoder schrik niet 1,2 amp.
Bij mijn 1206 idem decoder het zelfde.
Dus kan goed zijn dat zijn kortsluitbeveiliging aanspreekt.
Maar goed het blijft gissen.
Ik weet niet of bij de z21 de kortsluit beveiliging iets minder kritisch kan worden ingesteld.
Dat zou misschien soelaas kunnen bieden.
« Laatst bewerkt op: 2024-01-11, 19:23:36 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #28 Gepost op: 2024-01-11, 19:23:56 »
Hams.
die 1,2 amp zou toch geen probleem mogen zijn en als de kortsluitbeveiliging van de z21 zich inschakeld dan gaat de blauwe led op de z21 over in rood en moet je deze resetten door de knop in te drukken en dat zou toch opvallen denk ik , zelfs voor een beginneling, maar het blijft inderdaad iets raars
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #29 Gepost op: 2024-01-11, 19:25:01 »
Klopt maar 2x 1.2 amp is 2,4 amp dan word het al kritisch.
En als er een buffer schakeling in zit dan loopt de stroom lekker op.
Ik zie dat ik omgedoopt ben Peit? ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 2024-01-11, 20:53:58 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans