Auteur Topic: Probleem met een nieuwe Trix locomotief  (gelezen 3444 keer)

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #30 Gepost op: 2024-01-11, 20:46:05 »
Beste kenners, ik begrijp er nu niets meer van,  maar zoals  al bekend ben ik  zeer A technisch. Mijn lok hebben allemaal een sounddecoder.
Ik wil niet zeggen dat ik altijd met 4 loks gelijk rijdt maar het kan wel .
Ik heb dan ook het geluid wisselend aanstaan van een lok, bij de andere het licht aan
Dat zou dan eigenlijk niet kunnen als ik het goed heb begrepen met mijn z21
Mvg Hans.
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #31 Gepost op: 2024-01-11, 20:53:07 »
@Hansw
Als er een buffer schakeling in zit trekt zo'n lok behoorlijk wat stroom.
Maar zoals ik al schreef het blijft gissen wat er aan de hand is.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #32 Gepost op: 2024-01-11, 21:55:53 »
Hans,   echt probleemloos werken de  Marklin/Trix decoders niet sinds zij die zelf ontwikkelen. Die info kreeg ik van die DTS man in Ermelo
Ik ben zijn naam kwijt.
Ik heb een enkele keer als ik de baan opstart dat er een Trix lok vandoor gaat als ware op hol slaat . Hij reageert ook niet op de mouse je moet de stroom uitschakelen .
(Advies van Piet).

Mvg Hans


Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #33 Gepost op: 2024-01-11, 21:57:54 »
@ Hansw
Dat is mij al heel lang bekend.
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #34 Gepost op: 2024-01-12, 09:39:25 »
Beste Hans , je schreef dat je met een andere voeding niet hoger mag als 3,5,amp voor de z21
Daar schiet je dan niet zoveel mee op als de z21 normaal 3,2 amper aankan
Of zie ik dit helemaal fout
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #35 Gepost op: 2024-01-12, 10:00:59 »
Beste HansW,

Volgens de specs schakelt de overbelasting in bij 3 A.
Dit houdt in, dat er met boosters moetworden gewerkt. Dus je moet je baan in (booster)secties indelen.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #36 Gepost op: 2024-01-12, 10:24:37 »
Beste Dirk ,
Dank voor de info
Dan is het advies dat Domburg op hun website geeft niet korrekt
Ze wekken de indruk dat je met een zwaardere voeding eenvoudig de capaciteit kunt verhogen ,ze schrijven er niet bij dat je dan nog boosters moet aansluiten
Als je tijd hebt moet je even het onderwerp van de verschillen tussen de z21 en Z21 lezen op hun website
Mvg Hans

Rectificatie Ik heb het niet goed gelezen,je moet inderdaad ook een booster aansluiten. Stom .Ik vond het ook al raar want dan zou je op een goedkope manier de capaciteit kunnen verhogen en de zwarte niet zo gauw aanschaffen
« Laatst bewerkt op: 2024-01-12, 10:34:19 door Hansw »
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #37 Gepost op: 2024-01-12, 10:27:40 »
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #38 Gepost op: 2024-01-12, 10:37:43 »
Dirk ,is duidelijk Ik had te snel mijn conclusie getrokken
Mvg Hans
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #39 Gepost op: 2024-01-12, 11:11:15 »
Hans,

Het probleem van internet is, dat er zoveel info op je af komt en tracht daar het juiste, precies en vooral het correcte te vinden.
Ik gebruik nog steeds de oude getrouwe 10761 versterker met de multimuis. De 10761 (voorloper van de 10764) werd gevoed met een 3,2 A trafo. Deze stammen uit de tijd, dat "Digital is cool" nog je van het was.
De z21 en ook de Z21 hebben zo'n stekkervoeding van 2,5 A (meen ik).
Ga je met boosters aan de gang, dan kan het gebeuren, dat je 10 A per booster kunt krijgen (Lenz) en da's leuk, maar wat ik al eerder aangaf, bij een kortsluiting (ontsporing) die 10 A via de wielen e.d. een soort elektrisch lasapparaat genereren. En de resultaten hiervan zijn zonde, nietwaar een lok naar het digitale crematorium en waarschijnlijk ook de nodige electronica onderdelen, zoals muizen en versterkers.
Dus ga eens rustig je oriënteren op boosters (zelfbouw/bouwpakketen of gemonteerd).
Mocht je daarmee aan de gang gaan, moet je bij montage letten op de polariteit. Je werkt met secties en om de polariteit te testen doe als volgt: bij de sectie overgang neem je een lampje van 16V, soldeer daar twee draadjes aan en houdt een draadje tegen de rails bij de scheiding. Het lampje moet bij juiste polariteit niet branden. Anders de polariteit omdraaien. En, niet onbelangrijk, de voeding moet van dezelfde spanning zijn als de voeding van je z21.

Veel sterkte.
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #40 Gepost op: 2024-01-12, 11:46:45 »
Als de stekker voeding 2.5 amp is en de z21 3.2 amp aan kan dan is het zeker zinvol om er een wat zwaardere (3,5 amp ) voeding aan te hangen.
Dit moet absoluut wel een kortsluit vaste voeding zijn.
Als je boosters gaat gebruiken is het verstandig om per booster een voeding te gebruiken ivm de de kortsluit beveiliging.
Als je 1 zware voeding van bv 15 amp zou gebruiken kan er met kortsluiting iets gebraden worden als de kortsluit beveiliging van de booster net even te traag was.
maar dat neemt niet weg dat we nog steeds gissen naar de oorzaak van het probleem.
« Laatst bewerkt op: 2024-01-12, 11:48:39 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 798
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #41 Gepost op: 2024-01-12, 12:04:05 »
🔮
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline Hansw

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 499
  • Waardering: 0
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #42 Gepost op: 2024-01-12, 12:42:40 »
Hans  heeft die voeding die Domburg aanbeveelt zo,n kortsluit  beveiliging
Mvg
Roco  z21  met Roco line met bedding  met voornamelijk stoomloks  ( Roco , Brawa en Trix )  en een tweede analoge  baan met Roco Geoline  rails

Offline denobis

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 853
  • Waardering: 16
  • Ik rijd met iTrain, dinamo,roco,piko.pbmodels etc.
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #43 Gepost op: 2024-01-12, 12:55:34 »
In principe hebben de meanwell voedingen allemaal kortsluit beveiligingen.
Wees wijs kijk bij Domburg naar het type nr en bestel hem bij Reichelt dat is stukken goedkoper.
Zie: https://www.reichelt.nl/nl/nl/schakelvoeding-gesloten-51-w-15-v-3-4-a-mw-lrs-50-15-p202962.html?&trstct=pos_9&nbc=1
« Laatst bewerkt op: 2024-01-12, 13:05:54 door denobis »
Momenteel bezig met Scenery.

Met vriendelijke groet
Hans

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Probleem met een nieuwe Trix locomotief
« Reactie #44 Gepost op: 2024-01-12, 13:19:02 »
Ik weet niet of het veel zin heeft om een andere trafo op de z21, Z21 aan te sluiten, de trafo van Reichelt levert 51 watt bij max 15 volt en de trafo van roco die bij de z21,Z21 wordt geleverd heeft 20 volt en 54 watt en daar komt nog bij dat de Z21 de spanning instelbaar is en met een trafo van 15 volt wordt het moeilijk om de Z21 bv 19 volt te laten uitsturen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders