Auteur Topic: Welk systeem bezet / terug melding  (gelezen 19656 keer)

Offline RTim

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Welk systeem bezet / terug melding
« Gepost op: 2012-12-14, 15:45:46 »
Beste lezers,
 
Dit is mijn eerste vraag op het forum.  Wellicht dat 1 en ander al besproken is, maar kreeg toch niet duidelijk antwoord op de vraag. Vandaar dit draadje.
Op het moment ben ik bezig met een modelspoor baantje. Dit is een test baan. Ik ben vrij nieuw in het modelspoor.  Heb mezelf een multimaus pro gekocht bij een startset (fleischmann). Ben vanaf kind fan van de rode dozen. Bedoeling is 2 treintjes op de baan.
Het baantje is 120 x 60 cm. Wil het bewust niet groter maken, zodat ik niet gek word. Het railplan is vrij simpel
Ovaal met onderin wat rangeer spoortjes. En bovenin een spoortje naar een fabriek.  Geen hoogte verschillen.

Bedoeling is:
•   dat ik het principe bezet /terug melding ga leren.
•   Wissel decoders + seinen
•   Solderen (daar ben ik beroerd slecht in).
•   Scenery.
•   Waarschijnlijk nog een tig aantal punten

Bedoeling is dat ik dit met de computer wil gaan aansturen. Maar toch ook de handbediening wil blijven gebruiken.

Nu kom ik met het eerste issue.  De bezet melding en terug melding.
De multimaus pro centrale zit via de usb kabel op de computer aangesloten. En dit werkt, tenminste ik kan de baan trein laten stoppen.  (Rocomotion). 
Nu wil ik dus bezet melding en terug melding gaan toepassen op de baan. Ik begrijp dat ik hiervoor special roco spullen moet kopen, omdat anders Rocomotion er niet mee overweg kan of de centrale?
Nu zijn die dingen van Roco best aan de prijs. De terug melder iets van 60- 70 euro. En dan nog eens de bezet melders a 45 euro. Waarvan ik er 2 nodig heb.
Ik begreep van Rosoft dat ik ook kan kiezen voor zijn systeem.  Dit houd dan waarschijnlijk in dat ik mijn huidige usb connectie met de central niet meer gebruik, maar zijn oplossing via een serieel --> usb kabel  Hiervoor zou ik dan een ander programma moeten kopen, of de gratis versies gebruiken zoals koploper (en een usb -> serieel) Zelf ben ik wel gecharmeerd van Rocomotion. Waarbij dus uitkom bij Traincontroller brons.  Kortom, deze kost ook geld. Kwa kosten zit ik met de rosoft oplossing: zonder Traincontroller op een kleine 150,-
Roco motion oplossing 200,60. Waarbij ik dus rocomotion blijf gebruiken.
Dus wat is slim in deze.  Traincontroller kost een +/- 110,-  Maar zijn ook gratis alternatieven.
Voor mij staat boven aan : dat het makkelijk te gebruiken moet zijn.

Wanneer kies je voor het 1, en wanneer voor het ander.

Alvast dank!

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #1 Gepost op: 2012-12-16, 11:53:57 »
RTim,

Aller eerst maar te beginnen met de bezet en terugmelders, de terugmelders van Roco zijn inderdaad nogal prijzig, hierbij moet je niet alleen kijken naar de prijs van deze terugmelders maar meer naar hetgeen ze meer kosten dan andere en dan valt het best wel mee. De terugmelders zijn de enigste componenten waar je aan vast zit bij roco al de andere componenten kun je ook van andere merken nemen
Ik en met mij nog andere op dit forum kunnen je vertellen dat de combinatie van roco terugmelders de enigste manier is om zonder storing te werken. Ik zelf heb veel andere systemen uitgeprobeerd samen met de roco interface maar allemaal minder goed, er is op dit forum ook een draadje over. Ik zelf heb ook de door jouw aangehaalde systeem werkeloos in de kast liggen.
Je vraagt wat is slim?. Voor mij maar een oplossing, kijk ook eens naar de toekomst en wat nog mogelijk is bij de uitbreiding van de baan, je schrijft dat je 2 nodig hebt, dit zijn dus 16 melders en dat zijn weer 8 blokken omdat er minimaal 2 melders per blok nodig zijn.
 8 blokken is niet veel, als je een dubbelspoor ovaaltje legt dan heb je al minimaal 8 blokken nodig en dan komt er waarschijnlijk nog wel een inhaalspoortje bij en een extra spoortje voor een station en een paar voor het rangeren, je zit zo aan de 16 blokken
De kosten, bij gebruik van 16 blokken heb je bij Rosoft een nog een module voor terug melding meer nodig en dan kom je al snel op €200.- (weet niet de juiste prijs) en bij Roco op €400.- maar er is nog een andere oplossing.
Traincontroller en rocomotion werken niet met de software van rosoft dus dar heb dan iets anders voor nodig.
Voor de ander oplossing is het even vooruit kijken naar de toekomst, Traincontroller bronz moet je niet aanschaffen omdat deze maar iets meer mogelijkeden heeft als rocomtion en die is gratis en dan kom je al snel op traincontroller  zilver en die is weer duurder maar wel aan te bevelen omdat je dan een zeer goed programma hebt, op een na de beste die er te koop is, de beste is traincontroller Gold maar die kun je altijd nog als updat e bestellen als je dat nodig acht.

Bij gebruik van traincontroller zilver kun je met 1 melder per blok werken en dat scheelt de helft in aanschaf van terug en bezetmelders, dus dan zijn er maar 8 nodig bij 16 blokken.
Kosten, 2x roco terug en bezet melders€200.-
Wel moet je dan nog traincontroller zilver kopen €299.- als je rocomotion al hebt, ja ik weet het dit is veel geld maar je zit dan ook niet met alle extra,s zoals een usb serieel  en diode schakelingen die je moet toepassen op de ongedetecteerde spoor gedeeltes, minder bedraading.

Het is allemaal niet goedkoop maar denk eens wat je allemaal wilt in de toekomst, ik weet het wel maar de keuze is niet aan mij.

Veel succes met het kiezen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline RTim

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #2 Gepost op: 2012-12-28, 10:34:07 »
Een kleine update van mijn kant.


Heb ondertussen de roco terug meld module gekocht 10787. En daarbij bezetmelders aangesloten die ik nog had liggen van traintech.  Deze werken.
Heb verder van m'n vader traincontroller gekregen, dus ga daar nu mee aan de slag.
Heb nu de baan opgedeelt in 6 blokken. 1 bezetmelding per blok, dit zou moeten kunnen met traincontroller zover ik begrijp.

Dank voor het advies.

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #3 Gepost op: 2013-05-08, 17:00:37 »
Ik wil toch nog reageren op de vraag 'welke bezet / terug melding' te gebruiken aangezien ik ook tegen deze vraag aanloop. De vragen zijn vooral bedoeld voor Piet en Ad de Groot. Ook zou ik het leuk vinden om van RTim te horen hoe ver hij inmiddels is met z'n baantje.

Ik heb inmiddels Roco 10764 en Rocomotion 10785 en wil met blokken gaan werken.

Zo te zien zitten er bij de Roco terugmeldmodule 10787 geen stekkers en draden en moet je dus stekker/draad 61190 kopen. Maar deze is voor Geoline en ik heb rails zonder bedding. Is daar een aparte stekker voor of moet ik het plaatje aan het eind van de 61190 er afknippen en aan de rails vast solderen? Uit het schema van de Roco catalogus wordt dit niet duidelijk (pag. 295 catalogus 2009/2010 of pag. 269 catalogus Herfst/Winter 2010).

Uit dit draadje begrijp ik dat er naast een terugmeldmodule ook een bezetmelder nodig is. Wordt hiermee zoiets als een reedcontact bedoeld? Ik zie dat er voor Geoline Schaltgleis 61117 is en voor de rails zonder bedding een los reedcontact 42605. Maar ik wil niet met reedcontacten werken; ik wil dat er een kortsluitinkje gemaakt wordt door de trein zodat eventueel wagons (voorzien van bv weerstandslak) ook herkend worden. Is hier een Roco artikel voor? Zo nee, wat is het alternatief?

Ik zie dat er ook andere terugmeldmodules te koop zijn zoals die van Littfinski (bv de RM-GB-8n). Kunnen deze worden aangesloten op Rocomotion en vervolgens rechtstreeks op de rails of is daar ook weer een bezetmelder bij nodig? Geven deze storing? Ik begrijp nl uit een ander draadje dat Ad de Groot met Littfinski werkt.

Waarom kun je met Traincontroller Zilver wel met 1 bezetmelder per blok werken en met TC brons/Rocomotion niet? Kun je met TC Gold ook met 1 bezetmelder per blok werken?

Betekent dit dat je of met 1 bezetmelder per blok werkt ofwel met 2 bezetmelders per blok? Of kun je het ene blok voorzien van 1 bezetmelder (vooropgesteld dat je TC Zilver hebt) en een ander blok van 2 bezetmelders? Wat voor nadelen hebben blokken met maar 1 bezetmelder? Dit lijkt me nogal een fundamentele vraag voordat je dit beslist.


Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #4 Gepost op: 2013-05-11, 13:28:22 »
Hallo Henry,

Je topic gelezen, ik begrijp niet precies wat je wilt weten maar ik werk met verschillende  Littfinski decoders welke ik als bouwpakket koop en zelf soldeer, het is ook mogelijk ze kant en klaar te kopen.
Vanuit de blokken gaan er draadjes naar de terugmeld decoder van Littfinski en vanuit de Littfinski de verbinding met de Roco bezetmelder en deze staat dan weer met de kabel in verbinding met de Roco centrale en deze kan dan weer verbonden worden via de usb met je computer en via het computer programma is in de layout te volgen waar de trein is en er is van alles te programmeren.
Het werkt naar volle tevredenheid en het programmeren van de Littfinski decoders is eenvoudig, zelfs nederlandse handleiding beschikbaar.
Heb persoonlijk meer technische problemen gehad met de Roco bezetmelder dan de Littfinski decoders.
Hopelijk een beetje duidelijk anders vraag je maar.
De aansluiting van de Roco bezetmelder werkt met schroefjes dus alleen draad nodig, bij aankoop zit 1 kabel welke je tussen de centrale ( goede ingang pakken) en de terugmelddecoder plaatst.
In Silver en Gold kun je met 1 bezetmelder per blok werken.
Ik riij met Fleischman N spoor en ben nu gestart met een USA  N baan met Kato materiaal.
Ik isoleer mijn baanvakken met plastic railschoentjes en soldeer de draadjes direct aan de rail voor een goede verbinding.

Succes met vriendelijke groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #5 Gepost op: 2013-05-11, 20:32:09 »
Hoi Ad,

door je uitleg is het mij een stuk duidelijker geworden. Ik zie dat er nu zelfs specifieke Littfinski decoders zijn voor Roco:

http://www.ldt-infocenter.com/shop/Rueckmelden/Roco-Rueckmeldebus/

Het lijkt me logisch dat deze probleemloos werken. Ik ga een Roco terugmeldmodule 10787 kopen en zo'n Littfinski decoder. Als ik het goed begrijp kan ik dus 8 blokken aansluiten mits ik met TC Zilver werk? Met TC Bronze of Rocomotion kan ik in dat geval maximaal 4 blokken aansluiten?

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #6 Gepost op: 2013-05-12, 03:13:04 »
Hallo Henry,

Dat klopt je kunt met Silver  8 blokken aansluiten.
Ik heb nu zo'n 25 verschillende decoders van Littfinski in elkaar gezet en bij geen enkele een probleem, alleen even tijd maken voor het solderen maar dat hoort ook bij de hobby.

Succes, groeten Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #7 Gepost op: 2013-05-12, 09:16:07 »
Een goede dag,

Even voor de duidelijkheid: Er wordt hopelijk bedoeld, dat er (bij gebruik van TCsilver) maximaal 8 blokken op één decoder kunnen worden aangesloten.
Zit er ook een limiet op het aantal blokken overall dat Traincontroller kan behappen? En is dit verschillend voor TCbronze, TCsilver en TCgold?
Zelf ben ik sinds enkele dagen bezig met TCgold.

Met vriendelijke groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

GerardWassink

  • Gast
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #8 Gepost op: 2013-05-12, 09:35:10 »
Dag Rien,

Klopt hoor, wees gerust. De beperking zit hem in de modules. Per module heb je acht terug- dan wel bezet-melders. Dat vertaalt zich naar 4 blokken (bij Bronze, omdat je dan met twee secties per blok werkt) of naar 8 blokken (bij Silver en Gold, omdat je dan maar één sectie per blok nodig hebt).

Gerard

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #9 Gepost op: 2013-05-13, 11:20:08 »
Allen,

zijn er nog voor- of nadelen verbonden aan 1 terug/bezetmelder per blok?

Hoe weet b.v. TC Gold of Silver wat de bloklengte is? Hoe regelt dit programma dat de loc netjes op het juiste plek voor het rode sein tot stilstand komt? Bij 2 terug/bezetmelders kan ik me voorstellen hoe dat werkt, maar met 1 begrijp ik niet hoe dit mogelijk is. Of moet je dan per blok de bloklengte in de software aangeven?

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #10 Gepost op: 2013-05-13, 11:54:43 »
Henry,

Citaat
zijn er nog voor- of nadelen verbonden aan 1 terug/bezetmelder per blok?

Grote voordeel is de prijs en het werk dat minder is omdat je minder bedrading nodig hebt.

Citaat
Hoe weet b.v. TC Gold of Silver wat de bloklengte is?

Dit is voor Tc niet belangrijk, de plaats waar de melder wordt geactiveerd wel, dit geeft een seintje dat de ingestelde waardes vanaf hier worden geactiveerd of hoeveel later (cm), als de lok goed zijn ingeregeld zal hij dan afremmen en stoppen zoals de waarden die zijn ingesteld.
Het is dan ook mogelijk om meerdre melders in hetzelfde blok te zetten en deze toe te kennen aan en bepaalde trein waardoor de waardes die voor de melder dan ook alleen geld voor die trein.
In het algemeen is het zo dat de ingestelde waardes (cm) wel binnen de afstand moet liggen waarvoor op de baan plaats is, dus voordat de terin eventueel over een wissel rijd of in een andere wisselstraat terecht komt, ook hier zijn weer uitzonderingen op te maken.
Het is dan ook mogelijk om bv. een korte trein na bv 100 cm te laten stoppen en een lange trein na bv 200 cm, en dat met hetzelfde blok met meerder melders erin.

Wel is de lengte van het blok op de baan van belang om optisch het blok bezet te houden (kleur) op de PC in TC, de trein moet de melder geactiveerd houden om op de PC de kleur van het blok te houden maar dat heeft geen invloed op het remmen en stoppen, als je met reedscontacten werkt dan heb je geen blijvende melding en zal het blok ook niet van veranderde (bezet) kleur blijven.
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-05-13, 12:29:39 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #11 Gepost op: 2013-05-13, 13:27:19 »
Hoi Piet,

je verhaal over TC Silver/Gold klinkt erg goed. Ik ga dit zeker (Silver) aanschaffen.

Wat gebeurt er als je met 1 bezet/terugmelder per blok werkt en je hebt de afstand ingesteld waar een bepaalde trein moet stoppen, en deze trein komt van de andere kant? Moet je dan toch met 2 bezet/terugmelders werken? Of houdt TC Silver/Gold hier op de een of andere manier rekening mee?

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #12 Gepost op: 2013-05-13, 13:46:52 »
Henry,

Citaat
Moet je dan toch met 2 bezet/terugmelders werken

Ja je krijgt dan twee bezet/terugmlder, maar om een spraakverwisseling even uit de weg te ruimen is het zo,
Het blok is het stuk rails dat de melder activeerd en dat maak je bv 200 cm lang, het is dan ook dat stuk rails dat het terugmeld adres krijgt, als de trein dan bv van links komt en de melder wordt geactiveerd dan zal de trein na de ingestelde afstand remmen en stoppen, komt de trein nu van rechts dan zal de trein ook binnen de ingestelde afstand remmen en stoppen alleen liggen de punten link en rechts 200 cm uit elkaar en dat noemt men in het algemeen het blok.
In een blok kun je meerdere melders (rem of stop) plaatsen die zowel van link of rechts werken maar ze hebben alleaal hetzelfde adres (deze zit in het blok)

Dus meerdere melders per blok maar er is maar een adres nodig, dus ook een meldpunt/terugmelding die het blok meld naar de PC/TC.

Tc regeld dat allemaal bij goed ingeregelde lok of treinen.
 
Gr Piet

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #13 Gepost op: 2013-05-13, 15:23:04 »
Mannen,

Zullen we proberen de termen op een lijn te krijgen?


Eerder heb ik al eens voorgesteld voor de termen voor zaken die je vast kunt pakken (hardware):

- een bewaakt stuk rails heet een blok (analoog aan de TC term)
--- Een blok is een bewaakt stuk rails met aan weerszijden OF een wissel OF een ander blok

- dat blok kunnen we elektrisch onderverdelen in één of meer 'secties'
--- Een sectie is een elektrisch van de rest van de baan gescheiden stuk rails dat geheel binnen een blok ligt

- aan elke sectie kunnen we een bezetmelder koppelen en een terugmelder (of een  bezet/terugmelder in één)
--- Een bezetmelder genereert een bezet-signaal wanneer er een locomotief of trein op een sectie staat

- elke terugmelder koppelen we in TC aan een 'indicator'
--- Een terugmelder geeft een bezet-signaal door aan de centrale en evt. via die centrale aan de computer (TC)

Tot zover het hardware gedeelte.


In de software (TC) breng je dus geen bezet- of terugmelders aan, dat zijn immers hardware zaken.


Gerard

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #14 Gepost op: 2013-05-13, 15:42:24 »
Hallo Gerard,

ik kan me wel vinden in de definities die je noemt; ik heb daar wel ervaring mee met mijn vorige besturingssysteem Dynamo.

Het roept bij mij wel de volgende vraag op: is een wissel of een wisselstraat in TC een apart blok? Of is (of kan) een wissel een onderdeel zijn van een blok? Ik vraag mij dit af omdat ik wil gaan werken met een vrij grote wisselstraat waar meerdere treinen tegelijk doorheen moeten kunnen rijden. Hoe los je zoiets op in TC?

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.