Auteur Topic: Welk systeem bezet / terug melding  (gelezen 19656 keer)

Offline RTim

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 5
  • Waardering: 0
Welk systeem bezet / terug melding
« Gepost op: 2012-12-14, 15:45:46 »
Beste lezers,
 
Dit is mijn eerste vraag op het forum.  Wellicht dat 1 en ander al besproken is, maar kreeg toch niet duidelijk antwoord op de vraag. Vandaar dit draadje.
Op het moment ben ik bezig met een modelspoor baantje. Dit is een test baan. Ik ben vrij nieuw in het modelspoor.  Heb mezelf een multimaus pro gekocht bij een startset (fleischmann). Ben vanaf kind fan van de rode dozen. Bedoeling is 2 treintjes op de baan.
Het baantje is 120 x 60 cm. Wil het bewust niet groter maken, zodat ik niet gek word. Het railplan is vrij simpel
Ovaal met onderin wat rangeer spoortjes. En bovenin een spoortje naar een fabriek.  Geen hoogte verschillen.

Bedoeling is:
•   dat ik het principe bezet /terug melding ga leren.
•   Wissel decoders + seinen
•   Solderen (daar ben ik beroerd slecht in).
•   Scenery.
•   Waarschijnlijk nog een tig aantal punten

Bedoeling is dat ik dit met de computer wil gaan aansturen. Maar toch ook de handbediening wil blijven gebruiken.

Nu kom ik met het eerste issue.  De bezet melding en terug melding.
De multimaus pro centrale zit via de usb kabel op de computer aangesloten. En dit werkt, tenminste ik kan de baan trein laten stoppen.  (Rocomotion). 
Nu wil ik dus bezet melding en terug melding gaan toepassen op de baan. Ik begrijp dat ik hiervoor special roco spullen moet kopen, omdat anders Rocomotion er niet mee overweg kan of de centrale?
Nu zijn die dingen van Roco best aan de prijs. De terug melder iets van 60- 70 euro. En dan nog eens de bezet melders a 45 euro. Waarvan ik er 2 nodig heb.