Auteur Topic: Welk systeem bezet / terug melding  (gelezen 19647 keer)

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #15 Gepost op: 2013-05-13, 15:48:26 »
Hallo Piet,

begrijp ik het goed als ik zeg dat wanneer een blok meerdere secties heeft je dan de mogelijkheid hebt om meerdere bezetmelders aan te brengen maar dat dat blok dan toch maar 1 adres kost in de Roco terugmeldmodule 10787? Dus als ik zou werken met de Littfinski modules dan zouden 2 bezetmelders dus 2 adressen op de Littfinski kosten, maar maar 1 adres op de Roco terugmeldmodule 10787?

Groeten,
Henry

Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

GerardWassink

  • Gast
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #16 Gepost op: 2013-05-13, 17:18:20 »
Hallo Gerard,

ik kan me wel vinden in de definities die je noemt; ik heb daar wel ervaring mee met mijn vorige besturingssysteem Dynamo.

Het roept bij mij wel de volgende vraag op: is een wissel of een wisselstraat in TC een apart blok? Of is (of kan) een wissel een onderdeel zijn van een blok? Ik vraag mij dit af omdat ik wil gaan werken met een vrij grote wisselstraat waar meerdere treinen tegelijk doorheen moeten kunnen rijden. Hoe los je zoiets op in TC?

Groeten,
Henry

Neen Henry,

Wisselstraten zijn in TC geen blokken, maar worden intelligent bezet gehouden in routes die het programma maakt voor schedules die jij aanstuurt.
Neem als voorbeeld een grote yard met een main-line die binnenkomt, tien sporen en een apart lokaal spoortje dat ter hoogte van spoor 5 aanhaakt.
Een trein die vanaf de main-line naar spoor 4 wordt gestuurd kan van de wisselstraat gebruik maken tegelijkertijd met een lokaaltje dat naar spoor 7 moet.
TC zet de wissels voor je en maakt dus twee aparte routes zolang dat mogelijk is. (Niet kruisende routes worden apart bezet gehouden).

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #17 Gepost op: 2013-05-13, 20:34:33 »
Henry,

Citaat
begrijp ik het goed als ik zeg dat wanneer een blok meerdere secties heeft je dan de mogelijkheid hebt om meerdere bezetmelders aan te brengen maar dat dat blok dan toch maar 1 adres kost in de Roco terugmeldmodule 10787? Dus als ik zou werken met de Littfinski modules dan zouden 2 bezetmelders dus 2 adressen op de Littfinski kosten, maar maar 1 adres op de Roco terugmeldmodule 10787?

Iedewre sectie moet een terugmelder hebben,
Ik heb er drie afbeeldingen bij gedaan, een met een blok dat maar uit een sectie bestaat en waar je dan ook maar 1 melder nodig hebt,
een andere afbeelding met een blok dat uit drie secties bestaat, links en recht uit een kleine sectie en in het midden een sectie die gelijk is aan de rails buiten het blok, en ook nog een waar ook het midden stuk gedetecteerd is.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #18 Gepost op: 2013-05-24, 20:03:45 »
Hoi Piet,

de tekeningen zijn duidelijk. Toch nog 1 vraag.

Op de derde tekening, die met 3 secties, staat links aangegeven 2 draden die vanaf de centrale of booster naar de rails lopen. Ik neem aan dat dit de rijstroom is. In de tekening is uitgegaan van 1 blok en daarbuiten geen blokken, maar op een modelbaan wordt ieder blok natuurlijk opgevolgd door weer een volgend blok. Mijn vraag is: waar moeten deze draden dan aangesloten worden? Het lijkt me logisch dat dit ergens op een tweede sectie is, een sectie die niet gedetecteerd wordt? Moet iedere tweede sectie van een blok, wat betreft de rail die steeds onderbroken wordt, een draad krijgen die verbonden is met de rijstroom? Of hoeft maar 1 blok van rijstroom te worden voorzien?

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #19 Gepost op: 2013-05-24, 20:46:59 »
Henry

Klopt dat is de rijstroom.

In de tekening staat een blok maar er zijn er meer
Rail moeten voor ieder blok onderbroken worden, ieder blok krijgt zijn stroom aan een kant via de terugmelder en de andere kant van de central

Doe er een tekening bij met een baantje dat rond loopt en met 4 blokken en ieder blok heeft 3 secties,dus ook 3 melders per blok.
Gemakkelijker is het om met 1 sectie in 1 blok te maken, goedkoper en werkt ook zonder problemen, minimaal traincontroller zilver voor nodig, gold mag ook
Bij een melder kun je dan op 1 10787 met GBM8 dan ook 8 blokken op aansluiten en anders maar bijna 3 (2. 2/3.) aanmerkelijk goedkoper

Als je baan groter is dan kun je de 10787 met meerder uitbreiden
Kijk maar eens naar de tekening die ik heb bijgevoegd
De buitenst spoorstaaf op de tekening heb ik maar 1x aangesloten op de groene draad maar dit kan meerdere keren op verschillende plaatsen en dat is beter, minder storin
Laat het weten of dit het antwoordt is op je vraag, ander maar weer vragen

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #20 Gepost op: 2013-05-26, 13:41:40 »
Hoi Piet,

bedankt, helemaal duidelijk   :)

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #21 Gepost op: 2013-05-26, 13:58:48 »
Henry,

Zie net dat ik wel 3 secties per blok het in de tekening hebt maar ik heb de middelste niet via de terugmelden gedaan, dus 3 secties per blok maar slechts 2 melders per blok.
Ja er zijn verschillende mogelijkheden.

Vergissing gemakkelijk gemaakt in de beschrijving


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Henryspoor

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 34
  • Waardering: 2
  • Het is fijn met de trein
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #22 Gepost op: 2013-06-21, 13:37:52 »
Hoi Piet,

ik zie je antwoord nu pas. Dat brengt mij meteen op de volgende vraag: is het mogelijk om in te stellen dat je een email ontvangt in je prive emailbox als er op dit forum een antwoord is gekomen? Dan kan ik sneller reageren.

Wat betreft de tekening: het aansluiten is duidelijk. Wat ik niet begrijp is dat er ruimte zit tussen de blokken (in de tekening de bochten). Moeten de blokken niet aansluiten? Nu rijdt de trein een blok uit en verdwijnt dan in het 'niets' om pas later weer in het volgende blok zichtbaar te worden op de PC?

Groeten,
Henry
Roco centrale's 10764 en 10785 en 2 rode Roco handcontrollers en 2 terugmeldmodules Roco 10787 en 2 Littfinski GMB-8's en Rocomotion op laptop.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #23 Gepost op: 2013-07-16, 21:13:58 »
Henry,

Of er een mailtje kan worden verstuurd na een beriicht weet ik zo niet,  wel na een persoonlijk bericht.

De ruimte tussen de blokken kun je ook weglaten als er geen wissels in ziitten maar het levert geen probleem op in het programma

Antwoord is wat kort maar ik zi nu niet op mijn pc

Gr piet


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: Welk systeem bezet / terug melding
« Reactie #24 Gepost op: 2013-07-17, 14:16:03 »
Ga naar:
1. Profiel
2. Profiel wijzigen kies hier op de optie:notificatie
3. Derde vakje even aanvinken.

Rob