Auteur Topic: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?  (gelezen 41808 keer)

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Gepost op: 2013-02-08, 14:53:58 »
Beste ....

Daar ik op het moment op het punt sta te beslissen of mijn software het pakket Gold wordt of Railware zou ik graag op een vraag antwoord willen hebben als leek ...

ik heb een schaduwstation bestaande uit 4 lange stroken van elke strook 12 meter. de bedoeling is dat op strook 1 alleen goederenwagons , op strook 2 personen, op strook 3 treinstellen en op strook vier stoomloks komen te staan.

deze 9 meter stroken verdeel ik in 5 segmenten , in elk segment moet 1 trein komen te staan.

nu komt het :

is het in Gold mogelijk om selectief uit een van de 4 stroken een trein op te roepen en zodra die weg is alle treinen die daarachter staan weer allemaal één plaatstje naar voren te laten schuiven.

is het in Gold mogelijk om op basis van de soort trein deze enkel en alleen toe te wijzen aan een van de 4 stroken, oftwel dat de personen treinen ook weer in de personentrein strook achteraan sluiten.


Dat zijn eigenlijk mijn punten die Gold moet kunnen, als dat op redelijk eenvoudige wijze ( gewone man) te realiseren is mijn keuze wel snel gemaakt denk ik.

Alvast voor hij die een bijdrage weet te leveren ...

 
Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013-02-08, 15:31:26 »
nu komt het :

is het in Gold mogelijk om selectief uit een van de 4 stroken een trein op te roepen en zodra die weg is alle treinen die daarachter staan weer allemaal één plaatstje naar voren te laten schuiven.


Ja, da's geen enkel probleem, heb ik hier voor elkaar.

is het in Gold mogelijk om op basis van de soort trein deze enkel en alleen toe te wijzen aan een van de 4 stroken, oftwel dat de personen treinen ook weer in de personentrein strook achteraan sluiten.

Ook dat is een eitje. Maak traingroups en stel die blokken alleen open voor de bepaalde traingroup.

Gerard

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013-02-10, 17:12:01 »
nu komt het :

is het in Gold mogelijk om selectief uit een van de 4 stroken een trein op te roepen en zodra die weg is alle treinen die daarachter staan weer allemaal één plaatstje naar voren te laten schuiven.


Ja, da's geen enkel probleem, heb ik hier voor elkaar.

is het in Gold mogelijk om op basis van de soort trein deze enkel en alleen toe te wijzen aan een van de 4 stroken, oftwel dat de personen treinen ook weer in de personentrein strook achteraan sluiten.

Ook dat is een eitje. Maak traingroups en stel die blokken alleen open voor de bepaalde traingroup.

Gerard



hallo gerard,

kun je mij eens op weg helpen met bv een voorbeeldje ?  of een stuk van jou stellpult waarin dat verwerkt is ?
een amerikaanse vriendengroep volgen dit verhaal met grote interesse.

dit zou namelijk een grote ommekeer kunnen betekenen in de traditionele gebruik making van schaduwstationen.

wij hebben dit nl werkend gezien op de baan van pius locher , alleen met gebruik making van Railware.

Grtz

eric
Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #3 Gepost op: 2013-02-12, 08:30:41 »
Eric,

Ik heb je bericht gelezen, maar ben er alleen nog niet aan toe gekomen.
Wees gerust, ik zal er een voorbeeld voor maken hoe je dit kunt realiseren!

Gerard

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #4 Gepost op: 2013-02-12, 21:05:46 »
Dat is helemaal super materiaal!!!!

Ik denk dat een voorbeeld voor mij het beste werkt. Dan begrijp ik sneller wat de bedoeling is, of in dit geval sneller zoals het programma het graag heeft.

Alvast bedankt, ik verheug me er enorm op

Grtz

Eric
Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #5 Gepost op: 2013-02-20, 17:02:04 »
Dag Eric,

Ik ga het eerst even zonder schermafbeeldingen proberen. Aan de hand van een 'staging yard'.
Deze yard (of schaduw station) heeft vijf sporen met ieder spoor verdeeld in twee blokken.
Eén spoor - spoor 1 -  is gereserveerd voor doorgaande treinen.
Sporen 2 en 3 zijn bedoeld voor westwaarts verkeer en
sporen 4 en 5 voor oostwaarts.
De verdeling is:

----west --\--------- 1a ----------- 1b --------------------/---- oost -----
                 \--------- 2a ----------- 2b -----------------/
                   \--------- 3a ----------- 3b --------------/
                     \--------- 4a ----------- 4b -----------/
                       \--------- 5a ----------- 5b --------/

West is net als op een kaart links, en oost is rechts.

Schedules die van het schaduwstation gebruik maken, hebben als startblok:
- 2a en 3a voor westwaarts verkeer (beide zijn dan als startblok aangewezen)
- 4b en 5b voor oostwaarts verkeer (beide zijn dan als startblok aangewezen)

De schedules volgen een route over de baan en komen vanaf de andere kant terug, waarbij het eindblok:
- blok 'west' is voor oostwaartse schedules
- blok 'oost' is voor westwaartse schedules

Tot zover redelijk eenvoudig. Toch?

Dan komt het. Er lopen continue nog een aantal schedules. Continue, omdat de retry-optie aan staat op 999999 seconden. Dat betekent dat ze altijd in hun startblok blijven kijken en actief worden wanneer daar een trein aankomt. Deze schedules zijn:

- entry_from_east (die levert treinen die in blok oost aankomen af in of 2b of 3b)
- entry_from_west (die levert treinen die in blok west aankomen af in of 4a of 5a)
- 2b_to_2a (laat zodra er plek is de trein in 2b opschuiven naar 2a)
- 3b_to_3a (laat zodra er plek is de trein in 3b opschuiven naar 3a)
- 4a_to_4b (laat zodra er plek is de trein in 4a opschuiven naar 4b)
- 5a_to_5b (laat zodra er plek is de trein in 5a opschuiven naar 5b)

Dat is bij mij de truuk. En natuurlijk kun je per spoor net zoveel blokken maken als je lengte hebt en schedules toevoegen.


De rest doe ik via een dienstregeling op de klok, die de schedules west_bound en east_bound elke 20 minuten aantrappen, zodat er de ene tien minuten een trein een rondje west-om rijdt en de andere tien minuten een trein oost-om.

HTH,
Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-02-20, 17:04:07 door GerardWassink »

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #6 Gepost op: 2013-02-20, 17:23:58 »
hallo gerard,

bedankt voor je duidelijke en heldere uitleg .... dit is mij helemaal duidelijk.

Nu de hekele vraag , hoe ziet dit er dan uit in TC ?

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #7 Gepost op: 2013-02-20, 17:43:45 »
Eric,

Vanwaar je vraag?

Ik mag toch hoop ik aannemen dat je wel eens eerder schedules hebt gemaakt in TC?
Als dat niet zo is, dan zou ik daar even mee beginnen.

Het enige bijzondere aan dit gebeuren is dat je de door mij genoemde zes schedules die 'continue' lopen een retry tijd geeft van 999999 seconden...

Gerard

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #8 Gepost op: 2013-02-21, 12:26:25 »
Beste gerard,

zoals je hebt kunnen lezen in mijn eerste post helemaal bovenaan , ik ben leek , en stond op het punt te beslissen om of Traincontroller Gold of Railware te kopen.

Mijn vraag was/is geend op het feit dat ik inzicht wilde hebben of ik de wijze waarop traincontroller "gevoerd" moet worden iets zou zijn waar ik mee uit de voeten kon komen. Als me een simpel doorschuiven van loks ( iets wat bij mij een Must is ) niet duidelijk zou zijn, of ik het spoor meteen al kwijt zou zijn, zou ik railware gekozen hebben. hier heb ik in het verleden al eens mee gestoeid bij een Duitse vriend.

ik hoopte dus op inzicht hoe men te werk zou moeten gaan, dit is voor 75% gelukt , ik heb dus de aankoop van TC Gold deze week gedaan.

in de bijlage dat wat ik eigenlijk bedoel. een druk op de knop en een van de loks vertrekt , maakt een rondje en sluit dan weer achteraan aan. meer niet eigenlijk.

Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #9 Gepost op: 2013-02-21, 12:41:32 »
Gefeliciteerd met de aanschaf van TC; ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt. Het is een klap geld, maar je zult er zeker de voordelen van ondervinden.

Ferry

P.S.: Ik heb geen aandelen Freiwald
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #10 Gepost op: 2013-02-21, 14:25:19 »
Hi Eric,

Fijn dat het gelukt is...

Gerard

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #11 Gepost op: 2013-02-22, 12:01:39 »
hahaha ....

ik ben blij dat jullie enthousiaster zijn dan ik :-)

ik ben er nog lang niet , zoals jullie konden zien in mijn vorige post. de baan is getekend , wissels ingevuld en blokken gemaakt.
met drag en drop lukt alles , met rijden met bezetmelders werkt ...

maar nu het meest interessante ... nu moet het allemaal vol automatisch gaan lukken ....
ik kijk er toch wel een beetje tegenop :-)


Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #12 Gepost op: 2013-02-22, 12:08:09 »
Eerst maar eens Ctrl+A vasthouden en met drag en drop een treintje laten rijden ....
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline eric

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 42
  • Waardering: 0
    • heerlensebaan project
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #13 Gepost op: 2013-02-26, 11:49:07 »
Eerst maar eens Ctrl+A vasthouden en met drag en drop een treintje laten rijden ....

Hoi ferry,

wat bedoel je hier precies mee ?  CTRL+A ?

rijden doet alles zoals ik het wil, stoppen waar ik wil , ik krijg elke trein daar waar ik hem wil hebben ...
drag en drop , geen problemen ... maar dat is allemaal niet automatisch

ik zit puur tegen het zoals ik het noem "programmeren " aan te hikken. maar ik denk dat ik te ongeduldig ben. zit op dit moment de handleiding blz voor blz door te werken en zit ergens rond de pagina 180.

ik wil graag het voor elkaar krijgen dat de loks invloed op elkaar hebben, oftewel zoals mijn vraag begon ... een lok vertrekt uit schaduwstation , alle loks daarachter moeten dan 1 plaats opschuiven ...

zoals gezegd , ik denk dat ik ongeduldig ben :-)

eric


Gelijkstroom - dcc digitaal -  esu ecos - esu sound - esu boosters - esu switchpilot - bmd 16 sdn - traincontroller 8.0 gold

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: automatisch doorschuiven van treinen in Gold ?
« Reactie #14 Gepost op: 2013-02-26, 11:55:34 »
Eric,

Citaat
wat bedoel je hier precies mee ?  CTRL+A ?

Staat duidelijk in de handleiding van traincontroller en ook van Rocomotion.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-02-26, 11:57:06 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders