Dutch Roco Forum
Programma's => TrainController Gold => : dito 2011-07-28, 14:07:04
-
hallo
Vooraleer aan de ijking te beginnen wou ik het volgende vragen:ik zou een paar nieuwe locs willen aanschaffen
maar weet niet of het van belang is met duurdere decoders te werken in verband met de ijking.
Herman
-
Hallo Herman,
Geen idee, zelf heb ik bijna allemaal Roco decoders en een paar Esu, wel allemaal met lastregeling en daar heb ik tot nu toe geen problemen mee.
Gr Piet
-
In mijn ervaring zijn de decoders die standaard in de meeste Roco loc's zijn ingebouwd relatief eenvoudige decoders, gelijk aan of vergelijkbaar met de LokPilot basic. Waar het kan gaat in het geval van Roco loc's mijn sterke voorkeur dan ook uit naar digitaal voorbereide loc's zonder decoder, waar ik dan zelf een LokPilot 3 in zet, of, als ik in een gekke bui ben, een LokSound 3.5. Die decoders zijn veel uitgebreider en hebben meer afregel mogelijkheden.
Gerard
-
Ik zou het ook zo eens willen bekijken want nu heb ik enkel het advies van mijn verkoper en deze is voor stander van de decoders van uhlenbrock.Dus, waneer ik iets anders wil moet ik elders gaan zoeken en
dit is niet altijd zo gemakkelijk.In nederland heb je meer keuze maar hier heb ik in een straal van ong 80 km maar twee verdelers.
Herman
-
Bij deze webwinkel (http://www.anw-modeltreinen.nl/) kun je eens een bestellen en uitproberen.
Gerard
-
Even een kleine aanvulling. Het woord ijken wordt hier niet correct gebruikt. IJken mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde instantie, volgens de ijkwet. Kalibreren is, in tegenstelling tot ijken, niet wettelijk verplicht en kan iedereen uitvoeren.
Heb overigens goede ervaring met ESU, Uhlenbrock en Digirail decoders. In startset standaard ingebouwde decoders zijn wat eenvoudiger uitgevoerd, maar zeker goed te kalibreren. Vaak moet het kinderslot verwijderd worden.
Groet,
Ferry
-
De duurdere decoders beschikken meestal over Back-EMF. (kort door de bocht) Dit houd in dat de decoder het voltage van de motor meet en deze waardes gebruikt om het toerental van de motor te beïnvloeden. Hiermee rijd een trein berg op en berg af met dezelfde snelheid. Met deze functionaliteit kan een locomotief goed afgesteld worden op schaalsnelheid.
JohnT
-
Dank voor de antwoorden en ze kunnen van dienst zijn.
Herman
-
Even een kleine aanvulling. Het woord ijken wordt hier niet correct gebruikt. IJken mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde instantie, volgens de ijkwet. Kalibreren is, in tegenstelling tot ijken, niet wettelijk verplicht en kan iedereen uitvoeren.
Dit heeft wel wat van muggenzeverij, vind je niet? ;D
-
Even een kleine aanvulling. Het woord ijken wordt hier niet correct gebruikt. IJken mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde instantie, volgens de ijkwet. Kalibreren is, in tegenstelling tot ijken, niet wettelijk verplicht en kan iedereen uitvoeren.
Dit heeft wel wat van muggenzeverij, vind je niet? ;D
Met alle respect, maar dat vind ik van niet; er is echt een groot verschil tussen ijken en kalibreren. Maar als jij muggenzifterij als muggenzeverij omschrijft dan kan ik begrijpen dat jij dit muggenzifterij vindt! :) Discussie gesloten!
-
Met alle respect, maar dat vind ik van niet; er is echt een groot verschil tussen ijken en kalibreren. Maar als jij muggenzifterij als muggenzeverij omschrijft dan kan ik begrijpen dat jij dit muggenzifterij vindt! :) Discussie gesloten!
Hihihi, zie je wel! ? (je bent er in getrapt. Met beide benen...) ;D 8)
-
Met alle respect, maar dat vind ik van niet; er is echt een groot verschil tussen ijken en kalibreren. Maar als jij muggenzifterij als muggenzeverij omschrijft dan kan ik begrijpen dat jij dit muggenzifterij vindt! :) Discussie gesloten!
Hihihi, zie je wel! ? (je bent er in getrapt. Met beide benen...) ;D 8)
Die is goed! Ja hoor, met open ogen hahaha!