Auteur Topic: Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)  (gelezen 16598 keer)

GerardWassink

  • Gast
Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Gepost op: 2010-05-17, 16:35:32 »
Dag allemaal,

Onlangs heb ik TrainController Gold aangeschaft en ik ben enthousiast over de mogelijkheden ervan.

Ik heb nu verschillende treinstellen en locomotieven geijkt. Mooi proces, werkt goed.

Op mijn testlayout die ik heb aangelegd om te kunnen experimenteren, reageren bijna alle treinen goed op mijn instellingen van brake- en stop-markers. In deze layout heb ik trouwens gekozen voor "één bezetmelder is één blok". Bijna? Ja, bijna...

Een van de treinstellen is een Trix Koploper (Tix 22355), uitgerust met een Lokpilot 3.0 decoder.

Deze trein stopt consequent te vroeg (het scheelt zo'n 30cm op een gedefinieerde stop marker van 130cm). De brake markers zijn ingesteld op distance: 20cm en ramp 110cm.

Ik heb het treinstel opnieuw geijkt, maar zonder resultaat.

Iemand een idee?

PS: ik heb dit probleem vrijdag 14 mei ook al op het Freiwald forum gezet, maar nog geen antwoord ontvangen.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Reactie #1 Gepost op: 2010-05-17, 20:08:02 »
Hallo Gerard,

Ik heb geen ervaring met trix. ik vermoet dat er wel eens een verkeerde instelling in de dxecoder de oorzaak kan zijn.
De ingestelde waarde voor de remvertraging is groter dan devertraging die Tc aangeeft waardoor de trein eerder stilstaat, nogmaals het is een vermoeden omdat ik de trix met lokpiloot 3.0 niet ken.

Heb voor de zekerheid jouw berichtje ook maar op het Duitse forum gezet van trainController (was Engels) mogelijk komt hier wel een reactie, even afwachten


Gr Piet

Aanvulling, heb nog even op een ander forum gekeken en daar had men ook een probleem met trix en lokpiloot 3.0, het volgende werd daar geschreven.

Ik heb ook eens even in de handleiding van de ESU Lokpilot 3.0 gekeken. Daar staat in paragraaf 6.5.1 nadrukkelijk dat deze decoder geen Trix-locs met een C-Sinusmotor ('SoftDrive-Sinus') kan aansturen. In par 11.5 staan wel enkele aanbevelingen hoe het misschien zou kunnen met een 21-polige LokPilot 3.0. Daar heb je dan speciale programmeerapparatuur voor nodig.



Ik heb dus geen idee wat er in de trix zit maar mogelijk is hier een vergelijkbaar probleem?.

Gr Piet


« Laatst bewerkt op: 2010-05-17, 20:31:11 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Reactie #2 Gepost op: 2010-05-19, 14:09:14 »
Hallo Gerard,

Ik heb nog even door de handleidng gebladerd en daar kom ik onder treinbeheer het volgende tegen,

Voor iedere wagen en iedere rijrichting kunnen individuele contactpunten ingesteld
worden. Deze wordt automatisch in acht genomen bij de berekening van rem uitloop
en verschoven markeringen, wanneer een treinverband van een lok geduwd wordt.

Is dit mogelijk een oorzaak dat dit nog gedaan moet worden?

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Reactie #3 Gepost op: 2010-05-19, 17:02:11 »
Ik kreeg op het Freiwald forum de suggestie om de reminstelling eerst ook nog even uit te voeren. Zie hier.

Dat zal ik eerst even proberen, daarna duik ik in jouw suggestie.

Bedankt voor het meedenken in elk geval.

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Reactie #4 Gepost op: 2010-11-17, 18:15:58 »
Hallo Piet en Gerard
Ik zie dat gerard ook met tc bezig is en wel met de snelheid waarover ik hierbij een vraag wilde stellen.Ik zit nog maar aan blz 36  bij het rijden met bloksicherung maar mijn test trein rijdt zodanig snel dat die op het laatste stuk eigenlijk niet genoeg afremt.Mijn vraag is nu kan dit geregeld worden met een rem-stopstuk van ong 40cm of is dit te klein.Mijn testbaantje is maar 2.20m.
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Reactie #5 Gepost op: 2010-11-17, 20:34:05 »
Hallo Dito,

Ga eens even naar handleiding blz 90 en figuur 67 en daar kun je de max. snelheid vooruit en achteruit instellen, mogelijk staan die een beetje te hoog en expirimenteer ook een beetje met de optreksnelhed (Beschleuniging) en het afremmen (Verzögeriung).
Wel eerst de juiste lok selecteren (adres dat erbij hoort) zie fig 65 en fig 66.

Let ook even op in afbeelding 68 op blz 93 dat daar de reglaar van min: een klein beetje open staat en niet geheel naar links staat, zoals in de afbeelding is een goede stand om mee te beginnen.

Ik denk dat dit al zal helpen.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2010-11-17, 21:25:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Reactie #6 Gepost op: 2010-11-22, 09:07:17 »
Hallo Piet
Ik heb het gedaan zoals uitgelegd en het werkt.Nog wel wat bijregelen en bijsturen en zo kunnen we verder.
Dank
Herman

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Reactie #7 Gepost op: 2010-11-23, 10:07:45 »
Hallo Piet
Ik ben nu zover dat ik de trein kan doen pendelen.Wat me verwondert is dat hij de wissels vanzelf verandert
van afbuigen naar rechtdoor en omgekeerd volgens zijn eigen mening.Voor mij is dat raar.Wat ik niet vind
is hoe moet ik hem stoppen.Ik zie nergens een stopteken tenzij ''stop alle zugs'',maar dat heb ik geprobeert
en het lukt niet.
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Remgedrag Trix Koploper (Trix 22355)
« Reactie #8 Gepost op: 2010-11-23, 13:59:46 »
Hallo Dito,


Dat de treinrit zelf de wissels naar eigen inzicht zet kan de volgende oorzaak hebben, als je een rit in autotrain maakt dan kijkt het programma welke wegen er vrij zij voordat het wordt vastgelegd. Ik denk dat op dat moment meerdere mogelijkheden waren en dat is zo vastgelegd en dan kiest het programma zoals het hem het beste uitkomt of hij kiest de andere weg omdat intussen die ene geblokkeert is of bezet.
Je kunt deze die je niet wilt laten berijden blokkeren of bij het maken van de autotrain rit al blokkeren en de rit vastleggen en daarna weer vrij geven voor eventuele andere ritten.

Wat betreft de het niet stoppen, dit kan 2 oorzaken hebben, je hebt bij het aantal dat de pendelrit moet worden uitgevoerd een hoog getal opgegeven (heen en terug zijn 2 ritten) zie afbeelding 44. hij stopt dan pas als de totale ingevoerde aantal ritten zijn gemaakt.
Andere oorzaak is dat je bij afbeelding 44 het menu Nachfolger hebt opengemaakt en daarbij dezelfde autotrain rit ook als Nachfolger hebt ingesteld (dus naar het rechterveld hebt gebracht) en dan volgd er op de autotrain rit een volger en deze is dan toevallig dezelfde rit, dus dan stopt het nooit omdat wanneer de rit is afgelopen deze wordt opgevolgd door zichzelf en zo gaat het steeds maar door.

Dito als je er niet uitkomt stuur mij dan even op mijn prive mail (staat in het profiel) je banenplan dan kan ik kijken hoe het ingesteld is (twee bestandje een met yrs en een met yrw bij voorkeur.)



Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2010-11-23, 15:14:58 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders