Auteur Topic: Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002  (gelezen 20428 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Gepost op: 2011-01-31, 09:12:32 »
Heb dit weekend al flink wat locomotieven kunnen inmeten en met juist ingestelde blokken loopt dat voortreffelijk. Ik stel dan in op de stopmarker dat de "head of train" met een bepaald remtraject moet stoppen; dat gaat tot op de cm goed. Een hondekop en een TEE hebben een "head" en dat is de bak waar de aandrijving in zit, maar deze kunnen ook andersom rijden, immers aan de achterzijde (tail) kan de machinist ook zitten, maar dat wordt dan de voorzijde, dus de head, feitelijk een duwende combinatie. Als ik dat doe dan stoppen deze treinen voorbij de stopmarker; het lijkt erop dat dan de achterzijde als de head gezien wordt, want de head (wat nu dus de achterzijde is) staat dan zo'n beetje ter hoogte van de stopmarker. Verder heb ik het idee dat dit met name in een keerlus gebeurt maar daar ben ik nog niet met zekerheid achter; wie heeft hier ook ervaring mee en hoe zou dit opgelost kunnen worden?

Gr.,
Ferry
« Laatst bewerkt op: 2011-01-31, 11:24:48 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #1 Gepost op: 2011-02-07, 09:32:17 »
Inmiddels dit probleem kunnen oplossen! Bij de hondekop zit het eerst contactpunt (stroomverbruikende wiel) als je duwend rijdt (achteruit) bij het achterste wielstel. Je moet dus dit contactpunt met een rolmaat meten (iets van 23.5 cm) en in TC opgeven, daarna gaat tie helemaal super lopen!

Voor iedereen die TC rijdt met treinstellen die voor en achteruit kunnen rijden, of trekkend en duwend. Hou goed rekening met het instellen van de juiste eerste contactpunten!! Toch wel een valkuil cq. zoekertje.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #2 Gepost op: 2011-02-07, 09:43:08 »
Hey Ferry,

Dat probleem heb ik ook gehad. Ik ben toen met andere dingen bezig gegaan en het was even uit beeld verdwenen. Kun je dit richtingsafhankelijk instellen? Want anders zou hij bij het vooruit rijden weer te vroeg stoppen, toch?

Gerard Wassink
wassedam.modelbaan.nl

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #3 Gepost op: 2011-02-07, 09:44:26 »
Yes, per richting kun je de contactspot aangeven.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #4 Gepost op: 2011-02-07, 09:45:43 »
Bedankt!

Dat ga ik eens proberen!

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #5 Gepost op: 2011-02-07, 10:03:32 »
Deze instelling contactspot zit overigens onder "advanced fine tuning" en dan de tab "speed profile". Onder de 2 grafiekjes kun je het contactspot instellen...

De brake compensation is ervoor bedoeld om te compenseren als de lok/trein voorbij je stopmarker schiet. M.a.w. als TC hem te ver laten doorschieten wat kan gebeuren als je een heel zwaar treingewicht hebt opgegeven of als de lok trager is dan gewoonlijk (massa vliegwiel). Leuk om hiermee te experimenteren.

Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #6 Gepost op: 2011-02-07, 14:43:59 »
Aha, fijne toevoeging, dan hoef ik zelf niet meer te zoeken, dank je!

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #7 Gepost op: 2011-02-09, 09:57:19 »
Hallo Gerard,

Heb je het al gevonden? Achteraf is het ook wel logisch, het eerste contactpunt van een trein in een blok geeft de software immers het signaal dat een stroomverbruiker het blok inrijdt en dat daar afhankelijk van de instellingen geremd, gestopt of iets geschakeld moet gaan worden. Als dat contactpunt verder naar achteren ligt dan de software weet dan wordt bijvoorbeeld een remming te laat ingezet waardoor de trein voorbij het stoppunt schiet.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #8 Gepost op: 2011-02-09, 12:51:07 »
Hoi Ferry,

Nog niet aan toe gekomen, ik wilde er vandaag of morgen even mee aan het werk...

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #9 Gepost op: 2011-02-09, 18:03:32 »
Hallo Ferry,

Citaat
Als dat contactpunt verder naar achteren ligt dan de software weet dan wordt bijvoorbeeld een remming te laat ingezet waardoor de trein voorbij het stoppunt schiet.

Ik begrijp niet helemaal wat je er mee bedoeld.
Als de remmelder later in een blok licht dan de stopmelder dan zal de stopmelder de trein laten stoppen voordat hij bij de remmelder is.
Het gebeurdt dan wel met de snelheid van stoppen die in vertraging bij de stopmelder is ingesteld en dat kan vrij abrupt zijn

Bedoel je zoals bv hieronder is afgebeeld



Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 15:01:14 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #10 Gepost op: 2011-02-09, 20:03:01 »
Nee Piet, het gaat hier om het "contactpunt", dat punt van de trein waar de bezetmelder op gaat reageren. Dat ligt bij geduwde treinstellen soms niet in her voorste draaistel, soms zelfs niet in de voorste bak.

We hebben het over een instelling waarmee je kunt aangeven hoever het "contactpunt" is verwijderd vanaf het begin (head) van de trein.

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #11 Gepost op: 2011-02-09, 20:08:15 »
Gerard,

Je bedoeld, hoever is de afstand vanaf de voorkant van de trein tot het punt van de trein die de melder in werking zet (bv de wielen die stroomafnemen),

Ik was van mening dat Ferry intussen al iets anders bedoelde, vandaar mijn verkeerde begrip maar nu is het mij duidelijk dat het om hetcontact punt gaat bij fyne tuning.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-02-09, 20:37:34 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #12 Gepost op: 2011-02-09, 21:01:10 »
Och, laten we nog even op Ferry's antwoord wachten, maar dit was mijn begrip er van...

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #13 Gepost op: 2011-02-09, 22:13:25 »
Gerard begrijpt me goed. Contactspot is het punt waarop de trein het eerst stroomcontact maakt met het blok en de bezetmelding binnen komt; dus een niet stroomafnemend wiel is geen contactspot en als er meerdere niet stroomafnemende wielen zijn zal de positie van het contactspot t.o.v. de dan geldende treinvoorkant navenant groter worden. Door de afstand van dit spot in de software in te stellen weet TC dan ook dat er eerder gestopt moet worden om hetzelfde stoppunt te realiseren als dat er andersom met de trein gereden wordt. Beetje ingewikkeld maar wel volkomen logisch.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002
« Reactie #14 Gepost op: 2011-02-10, 16:33:28 »
Nou, ik heb het getest en het werkt perfect.  ;D

Met een paar centimeter verschil tussen voor- en achteruit stopt ook mijn hondekop nu op dezelfde plek. En dat verschil is waarschijnlijk het gevolg van een slordige opgave van de bloklengte.

Gerard