Auteur Topic: bovenliggend railplan  (gelezen 19677 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
bovenliggend railplan
« Gepost op: 2011-06-21, 11:48:49 »
Hallo
Mijn nieuwe  baan funtionneert nu heel goed en mijn vier treinen lopen digitaal en automatisch zeer vlot zonder
voor het ogenblik storingen.Daar mijn baan wat aan de kleine kant is met een heel klein station zou ik er een
bovenliggende baan willen bijmaken die normaal aansluit op de onderliggende.Om te kunnen werken met traincontroller moet ik een bijkomend  baanplan bijmaken maar mijn vraag is nu,hoe sluit ik de twee baanplannen op elkaar aan.Digitaal heb ik geen probleem maar wel hoe ik het treinverloop kan volgen op de pc.
Groeten
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #1 Gepost op: 2011-06-21, 12:16:29 »
Dag Herman,

Ik neem aan dat er een helling of een helix komt om je treinen te laten stijgen naar het bovenliggend gedeelte van je baan.

Teken het baanplan van je bovenliggende baan naast je bestaande baanplan in TrainController.

In de helling of helix maak je waarschijnlijk een of meer blokken.

Teken op een creatieve manier de helling of helix zo dat hij de onder- en bovenbaan met elkaar verbindt. Je hoeft niet per se de werkelijkheid te volgen immers? Voor TrainController maakt dat niet uit. een blok volgt op een ander blok, en of je ze nu in een krul tekent of recht achter elkaar, daar wordt de besturing niet anders van.

Succes!

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #2 Gepost op: 2011-06-21, 13:39:34 »
Hallo Herman,

Zoals Gerard het al heeft verwoordt teken gewoon twee banen en vebind die met elkaar.
Uit voorgaande berichten heb ik begrepen dat je met TC Zilver werkt, als je met TC Gold werkt dan is er nog een andere manier om de verbinding te maken.
Ook in de klimspiraal kun je als dat nodig is gewoon een blok maken.

Ik doe er een eenvoudige niet uitgewerkt voorbeeldje bij.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-27, 12:36:39 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #3 Gepost op: 2011-06-21, 15:56:17 »
Hallo Piet en Gerard
Uit het voorbeeld van Piet en met de uitleg van Gerard kan ik goed opmaken hoe het moet,waarvoor dank.
Het is nu nog maar uitdenken hoe ik het aan boord kan leggen.Ik gebruik het digitaal loconet systeem van Hans De Loof en dat loopt prima zowel wat detectie betreft als wel het aansturen van wissels met spoelen
als met servomotoren.
Groeten
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #4 Gepost op: 2011-06-21, 16:37:05 »
Ja, als het eenmaal loopt hebben we een prachtige hobby...

Trouwens, in het uitzoeken zit ook een stuk plezier (voor mij althans), en in het uitleggen ook!

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #5 Gepost op: 2011-08-10, 12:03:14 »
Hallo Gerard
Uw tekening is wel duidelijk maar de praktijk ligt wel anders voormij en wel als volgt:
doordat op de onderliggende tekening het gedeelte waar je de aansluiting op maakt reeds een verhoging uitmaakt kan ik vanuit die verhoging met een wissel op het  verhoogde gedeelte komen.
Uit uw tekening blijkt dat je twee wissels hebt en zoals ik het zie is er maar een.
Hopelijk geef ik hierbij voldoende uitleg,maar het is niet zo gemakkelijk.
Je kunt het ook zo zien,dat de twee bovenste stukken rail zowel van de bovenliggende als van de onderliggende
juist op elkander komen te liggen.
Groeten
Herman
 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #6 Gepost op: 2011-08-10, 13:10:45 »
Hallo Herman,

Je geeft aan dat de tekening van Gerard wel duidelijk is maar de praktijk anders is.

Maar nu de vraag over welke tekening van Gerard heb je het, ik zie geen tekening van Gerard en/of kun je mogelijk zelf iets erbij voegen dat zou het wel makkelijker maken bij het meedenken.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #7 Gepost op: 2011-08-10, 16:16:32 »
Sorry Piet ,het is een tekening van u,van 21/7.
Ik zal best eens een foto nemen van het gedeelte spoor waarop de wissel dient te komen.
Herman

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #8 Gepost op: 2011-08-10, 20:57:58 »
Hallo Piet
Hierna de foto waarop ik twee wissels wil plaatsen op de achterliggende rails welke reeds op een bepaalde hoogte staan. ;een naar links en een naar rechts beide naar omhoog.
Het is deze aansluiting welke ik niet weet hoe ze in traincontroller in te brengen.
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #9 Gepost op: 2011-08-10, 21:17:28 »
Hallo Herman,

Ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoeld,
Ikdoe de foto erbij met twee rode en twee blauwe lijnen erin, bedoel je dit ongeveer maar dan met alleen de rode verbindingen of de blauwe of misschien wel helemaal van de blauwe onder naar de rode boven.
Teken het er eens in of leg anders gewoon een stukje rails op de baan wat je ongeveer bedoeld en maak er nog een foto van

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #10 Gepost op: 2011-08-10, 21:41:31 »
Hallo Piet
Het is geen van beide(rode of blauwe aansluiting)Maar ik zou het kunnen voorstellen als volgt:Je neemt twee wissels en leg ze op de achterste rails:de een met een aansluiting naar links en de andere met een aansluiting naar rechts.Ik zal morgen eens een andere foto nemen zoals jij het vraagt.Ik begrijp uw vraagstelling,hoor.
Sorry voor de moeilijke vraag.
Herman

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #11 Gepost op: 2011-08-10, 21:57:48 »
Hallo Piet
Een tekeninggetje geprobeert.Begrepen?

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #12 Gepost op: 2011-08-11, 09:32:48 »
Hallo Herman,

Is dit niet hetzelfde als de rode lijnen (bijna maar dan verwisseld links naar rechts en omgekeerd) of bedoel je dat er boven het tweede spoor nog een spoor komt die daar boven komt te ligggen, vraag dit omdat je de zwarte lijnen niet tot op de rails hebt getekend.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-08-11, 09:38:37 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #13 Gepost op: 2011-08-11, 11:21:37 »
Hallo Piet
Zoals je opmerkt.De zwarte lijn op de sporen betekenen twee wissels en deze gaan terug omhoog over de reeds bestaande verhoging.De zwarte uitlopers zijn links een verhoging en rechts een verhoging beide ong
een achttal cm zodat ze aansluiting geven op een hoger gelegen plaat .Ik zou deze plaat ook op gelijke hoogte als de achterste sporen kunnen maken maar dan heb ik te weinig plaats eronder voor eventuele werkzaamheden.Kun je hiermee verder?
Herman
« Laatst bewerkt op: 2011-08-11, 11:24:45 door dito »

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:bovenliggend railplan
« Reactie #14 Gepost op: 2011-08-11, 11:59:05 »
Hallo Piet.
Hierna een plan (niet zo fraai) zoals ik het zie.Maar is dit wel in te brengen in het sporenplan van traincontroller?e uitvoering,technisch is geen probleem maar met TC heb ik vele vragen met de blokvorming
en detectie.
Herman