Auteur Topic: nieuwe locs en ijking  (gelezen 16240 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
nieuwe locs en ijking
« Gepost op: 2011-07-28, 14:07:04 »
hallo
Vooraleer aan de ijking te beginnen wou ik het volgende vragen:ik zou een paar nieuwe locs willen aanschaffen
maar weet niet of het van belang is met duurdere decoders te werken in verband met de ijking.
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #1 Gepost op: 2011-07-28, 15:26:26 »
Hallo Herman,

Geen idee, zelf heb ik bijna allemaal Roco decoders en een paar Esu, wel allemaal met lastregeling en daar heb ik tot nu toe geen problemen mee.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #2 Gepost op: 2011-07-28, 20:56:12 »
In mijn ervaring zijn de decoders die standaard in de meeste Roco loc's zijn ingebouwd relatief eenvoudige decoders, gelijk aan of vergelijkbaar met de LokPilot basic. Waar het kan gaat in het geval van Roco loc's mijn sterke voorkeur dan ook uit naar digitaal voorbereide loc's zonder decoder, waar ik dan zelf een LokPilot 3 in zet, of, als ik in een gekke bui ben, een LokSound 3.5. Die decoders zijn veel uitgebreider en hebben meer afregel mogelijkheden.

Gerard

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #3 Gepost op: 2011-07-28, 21:26:48 »
Ik zou het ook zo eens willen bekijken want nu heb ik enkel het advies van mijn verkoper en deze is voor stander van de decoders van uhlenbrock.Dus, waneer ik iets anders wil moet ik elders gaan zoeken en
dit is niet altijd zo gemakkelijk.In nederland heb je meer keuze maar hier heb ik in een straal van ong 80 km maar twee verdelers.
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #4 Gepost op: 2011-07-28, 22:53:43 »
Bij deze webwinkel kun je eens een bestellen en uitproberen.

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #5 Gepost op: 2011-07-29, 10:07:20 »
Even een kleine aanvulling. Het woord ijken wordt hier niet correct gebruikt. IJken mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde instantie, volgens de ijkwet. Kalibreren is, in tegenstelling tot ijken, niet wettelijk verplicht en kan iedereen uitvoeren.

Heb overigens goede ervaring met ESU, Uhlenbrock en Digirail decoders. In startset standaard ingebouwde decoders zijn wat eenvoudiger uitgevoerd, maar zeker goed te kalibreren. Vaak moet het kinderslot verwijderd worden.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline JohnT

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 16
  • Waardering: 0
    • Model Railroad Headquarter
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #6 Gepost op: 2011-07-29, 11:44:10 »
De duurdere decoders beschikken meestal over Back-EMF. (kort door de bocht) Dit houd in dat de decoder het voltage van de motor meet en deze waardes gebruikt om het toerental van de motor te beïnvloeden. Hiermee rijd een trein berg op en berg af met dezelfde snelheid. Met deze functionaliteit kan een locomotief goed afgesteld worden op schaalsnelheid.

JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #7 Gepost op: 2011-07-29, 12:09:20 »
Dank voor de antwoorden en ze kunnen van dienst zijn.
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #8 Gepost op: 2011-07-29, 18:28:05 »
Even een kleine aanvulling. Het woord ijken wordt hier niet correct gebruikt. IJken mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde instantie, volgens de ijkwet. Kalibreren is, in tegenstelling tot ijken, niet wettelijk verplicht en kan iedereen uitvoeren.

Dit heeft wel wat van muggenzeverij, vind je niet?  ;D

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #9 Gepost op: 2011-07-29, 19:36:56 »
Even een kleine aanvulling. Het woord ijken wordt hier niet correct gebruikt. IJken mag alleen uitgevoerd worden door een gecertificeerde instantie, volgens de ijkwet. Kalibreren is, in tegenstelling tot ijken, niet wettelijk verplicht en kan iedereen uitvoeren.

Dit heeft wel wat van muggenzeverij, vind je niet?  ;D

Met alle respect, maar dat vind ik van niet; er is echt een groot verschil tussen ijken en kalibreren. Maar als jij muggenzifterij als muggenzeverij omschrijft dan kan ik begrijpen dat jij dit muggenzifterij vindt!  :) Discussie gesloten!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #10 Gepost op: 2011-07-29, 19:41:32 »
Met alle respect, maar dat vind ik van niet; er is echt een groot verschil tussen ijken en kalibreren. Maar als jij muggenzifterij als muggenzeverij omschrijft dan kan ik begrijpen dat jij dit muggenzifterij vindt!  :) Discussie gesloten!

Hihihi, zie je wel! ? (je bent er in getrapt. Met beide benen...)   ;D 8)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:nieuwe locs en ijking
« Reactie #11 Gepost op: 2011-07-29, 20:32:46 »
Met alle respect, maar dat vind ik van niet; er is echt een groot verschil tussen ijken en kalibreren. Maar als jij muggenzifterij als muggenzeverij omschrijft dan kan ik begrijpen dat jij dit muggenzifterij vindt!  :) Discussie gesloten!

Hihihi, zie je wel! ? (je bent er in getrapt. Met beide benen...)   ;D 8)

Die is goed! Ja hoor, met open ogen hahaha!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!