Auteur Topic: schokkend stoppen  (gelezen 11740 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
schokkend stoppen
« Gepost op: 2011-08-04, 11:55:33 »
Hallo
Mijn treinen schokken heel licht op het einde van een stopplaats.Kan dit aan de deceleratie liggen of een instelling op de decoder?
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:schokkend stoppen
« Reactie #1 Gepost op: 2011-08-04, 12:08:54 »
Hallo Herman

Ik denk dat het aan de instelling van de decoder ligt, en met name aan de minimale snelheid waarbij een trein nog zonder schokken loopt.
In TC kun je dat bv ook instellen met de eigenschappen van een lok/trein.
Ga naar de editeermode en dan naar eigenschappen van de lok/trein en dan naar Antrieb verder naar Automatikbetreib en kijk dan even bij de bovenst van de schuifbalkjes en bij Min moet de schuif een klein beetje naar rechts staan, zou begiinen met 2 streepjes.


Ik weet niet of je de loks hebt geeikt maar daar kun je ook een minmum snelheid instellen.
Je kunt ook de bedoelde lok langzaam op de baan laten rijden (dat hij nog net zonder schokken rijdt) en dan op reglerwert drukken en dan word de snelheid overgenomen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:schokkend stoppen
« Reactie #2 Gepost op: 2011-08-04, 12:27:31 »
Dank Piet
Ze zijn nog niet geijkt omdat ik og een paar nieuwe locs moet aanschaffen en ik ze dan samen ga doen.
Herman

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:schokkend stoppen
« Reactie #3 Gepost op: 2011-08-04, 12:29:45 »
Hallo Herman,

Dan zou ik het eerst een proberen met het schuifbalje een beetje (meer) open te zetten (naar rechts).

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:schokkend stoppen
« Reactie #4 Gepost op: 2011-08-05, 10:43:06 »
Schokken kan ook te maken hebben met vervuiling van de lok. Als je gaat kalibreren dan moet de lok sowieso 100% schoon en gesmeerd zijn, dus mechanisch in topconditie. Voordat je de kalibratie procedure opstart, eerst de minimale snelheid bepalen in beide richtingen waarbij de lok nog schokvrij loopt. Deze instellen en dan kalibreren. Handig is om de 50% uitsturing op de decoder op zeg 1/3 in te stellen, dan krijg je bij lage snelheden een mooi gelijkmatige loop.

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!