Auteur Topic: snelheidsprofiel  (gelezen 14290 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
snelheidsprofiel
« Gepost op: 2011-08-14, 22:45:44 »
Hallo
Ik zou willen beginnen met het snelheidsprofiel maar ik heb een eerste vraag hierover:kan dit gebeuren op de bestaande baan met in achtname van de blokken met melders?Ik heb nl een stuk sporen met een beginstuk,een middenstuk en een eindstuk.Deze zijn elk aangesloten aan een duurkontakt.Nu zit dit in het geheel van de treinbaan.Kan dit of moet dit een volledig geisoleerd gedeelte zijn.
Herman

GerardWassink

  • Gast
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #1 Gepost op: 2011-08-15, 08:25:39 »
Dag Herman,

Om je te kunnen helpen is even wat meer informatie nodig, bijvoorbeeld:
1. Wat zijn precies "duurkontakten"?
2. Bedoel je bezetmelders met stroomdetectie?
3. Heb je misschien merk en typenummer?
4. Waar wil je dit voor gaan gebruiken, voor de kalibratie van de snelheid van de loc's?

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #2 Gepost op: 2011-08-15, 11:07:55 »
Hallo Herman,

Zoals je aangeeft dat je een stuk spoor hebt met een begin stuk, midden stuk en eindstuk en dat deze aaneengesloten zijn.

Dat ze in het bestaande banenplan liggen is geen probleem omdat TC de overige detectie uitschakeld bij het eiken/kalibreren.
TC meet alleen maar hoelang en met welke snelheid de lok op het middenstuk aanwezig is.
Bij de start is dat wanneer het midden stuk gedetecteerd wordt en bij het verlaten van het midden stuk (is acteveren van het eindblok)
Wel zou ik het middenstuk het liefst zien met een lengte van minimaal 1 meter (korter kan ook ), hoe langer hoe nauwkeuriger de meting.
De lengte van het begin en einstuk zijn niet van belang, wel lang genoeg om de trein uit telaten lopen maar dat heeft ook weer te maken met de instellingen.

Gerard
Duurcontacten zijn bv stroomdetectie (gehele lengte van het blok) en moment contacten (korte activering) zijn bv reedcontacten.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #3 Gepost op: 2011-08-15, 18:52:50 »
Hallo Piet
Ik heb het begrepen.Het middenstuk is langer dan 1m dus voldoende.Ik wou dit toch vragen omdat ik niet wist dat TC alleen dan dit stuk rails gebruikt en zo geen storingen kunnen ontstaan van de rest van de electronica.
Gerard:het antwoord is door Piet gegeven.Het gebruikte merk voor bezetmelders is van H De Loof welke ook kunt gebruiken met s88 viessmaan en lenz 101.Het type is HDM 10.
Herman

Offline Henk T.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #4 Gepost op: 2011-09-13, 10:24:17 »
Vraag van een starter met TC mbt tot deze vraag.
In de handleiding staat blz 119 "voorbereiden van de decoder" tweede punt. Instellen maximum snelheid (ik wil bv 120 km instellen als max) op hoogste stap decoder en dan wordt in een apart hoofdstuk uitgelegd.
Iemand een hint waar ik dit kan vinden in de handleiding of waar op gedoeld wordt? Of wordt hier bedoeld blz. 121 Snelheidsprofiel.

Groet Henk

 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #5 Gepost op: 2011-09-13, 10:57:27 »
Henk,

kijk eens op blz 127 en 128.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #6 Gepost op: 2011-09-13, 12:13:46 »
Henk,

Bottom line is dat je het kalibratie gedeelte van TC gebruikt voor een 1x (éénmalige) meting op volle snelheid - in beide richtingen - om vast te stellen wat de gemiddelde maximum snelheid is volgens TC.

Denk er wel aan dat je de beide massa vertragingen CV's allebei op nul zet voordat je met je kalibratie begint.

Stel die maximum snelheid is 230 km/uur. (niet ongebruikelijk zo uit de doos). Je wilt dat je trein maximaal 120 gaat rijden. Je CV voor de maximum snelheid staat (bijvoorbeeld) ingesteld op 63.

Dan stel je dit CV opnieuw in op: 120 / 230 x 63 = 33. Het CV voor de midden-snelheid stel je in op ongeveer 40% van de max snelheid (13 in dit geval).


Deze exercitie is niet *echt* nodig, maar leidt wel tot soepeler rijgedrag, omdat TC nu via de decoder 28 of 128 stappen (afhankelijk van je instellingen) kan gebruiken voor het reguleren van de snelheid over 120 in plaats van over 230 km/uur.

Succes,

Gerard

Offline Henk T.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #7 Gepost op: 2011-09-14, 07:01:38 »
Heren bedankt voor de antwoorden. Bij selectrix gaat het iets anders. Moest de snelheidslimiet opgeven in de decoder, gedaan via trainprogrammer.

Groet Henk

GerardWassink

  • Gast
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #8 Gepost op: 2011-09-14, 08:19:52 »
Henk,

Dit is wel erg kort door de bocht. Nergens in je oorspronkelijke vraag is sprake van Selectrix

Als ik deze link over selectrix lees, dan zie ik qua proces niet veel verschillen.

Ik bedoel, ook bij een ESU, Lenz, of wat voor decoder dan ook moet je "de snelheidslimiet opgeven in de decoder", zie mijn uitgebreide antwoord dat precies dat proces beschrijft.

Alleen bij Selectrix noemen ze het "parameters" en zijn er geen 28/128 stappen, maar slechts 7.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2011-09-14, 08:28:37 door GerardWassink »

Offline Henk T.

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re:snelheidsprofiel
« Reactie #9 Gepost op: 2011-09-14, 10:37:20 »
Gerard sorry dat ik de verkeerde woordkeus heb gemaakt. Het werkt niet anders de benaming ervan is slechts anders. Maar blijft staan dat door jou uitleg ik wel wist waar ik dit moest instellen. Nogmaals bedankt.

Groet Henk