Auteur Topic: Washtown & Beijville Railroad  (gelezen 138408 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #75 Gepost op: 2013-07-26, 17:42:25 »
Update.

Als voorbereiding op de elektrisch / elektronisch oplossing vast een K.I.S.S. oplossing gemaakt om makkelijker aan de aansluitingen te kunnen werken:
[/i]


Een plateau om de wisseldecoders en de occupancy detector modules op te monteren:




Aan twee scharnieren zodat hij weg kan klappen:




Een kettinkje om hem netjes uit het zicht te kunnen brengen:




Zo hangt'ie dan onder de baan:




Pootje eronder en er kan worden gewerkt:




Ken je dat, altijd die handleidingen kwijt als je ze nodig hebt? Met een paar punaises altijd onder handbereik!




That's all folks!

Gerard
[/i]

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #76 Gepost op: 2013-07-26, 18:36:10 »
Hi Gerard,

Grappig, ik zit al een tijdje op zo'n oplossing te broeden, maar zit toch met een paar vragen:

- Welk soort kabels (soepele neem ik aan) ga je gebruiken? Elke keer je het paneel kantelt moet er een hele kabelboom mee Plooien

- Ik heb altijd het idee gehad dat je stroomdetectiemodules zo dicht mogelijk bij de rails moet plaatsen, of zijn het alleen de terugmelders die je centraliseert?

- Zou je zo'n toepassing kunnen gebruiken om de volledige rimram van trafo's, versterkers, terugmelders, enz. te centraliseren op één punt? Ik twijfel sterk of ik alle modules ergens op de baan zelf (eronder kan bij mij niet) of ergens centraal zou aanbrengen.

Groetjes,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #77 Gepost op: 2013-07-26, 18:44:41 »
Ik hou er niet van om altijd maar onder tafel te liggen dus alles centraal bij mijn baan, dan maar iets langere draden/kabels.

Zie de foto.

Groetjes Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #78 Gepost op: 2013-07-26, 18:59:24 »
Hoi Ad,

Als ik het goed zie hangt dit paneel vertikaal? Is het vast opgesteld of kan je het ook op één of andere manier kantelen?
Wel netjes gedaan. Aan de achterkant flink wat kabels neem ik aan.
Welke kabeldikte gebruik je van je stroomdetectie naar de rails? Tot hoe lang maak je ze en werkt dat dan nog correct?

Groetjes,

Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #79 Gepost op: 2013-07-26, 19:10:07 »
Dag Bert,

Over draaddiktes en verliezen heb ik eens een stukje geschreven.

De foto's die ik heb gemaakt zijn van een paneel, zo heb ik er vier rondom de halve baan, inderdaad om zo dicht mogelijk bij te blijven.

Alles centraal plaatsen is voor mij geen optie. Mijn baan vormt een U-vorm met een poot van 8 meter, en een poot van 6 meter. Het verbindende gedeelte is een meter of 4 a 4,5.

In het beste geval worden de langste draden dan een meter of zeven. Dat is me echt te lang.

Dit is, behalve de betrouwbaarheid, een van de redenen voor mij om met Loconet te werken. Dat ligt wel onder de hele baan door.

Zijn zo je vragen beantwoord?

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #80 Gepost op: 2013-07-26, 19:14:34 »
Oeps, de draadsoort...

Ik ga voornamelijk 0,14 mm2 gebruiken (voor de losse draden) en flatcable waar het kan.

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #81 Gepost op: 2013-07-26, 19:40:14 »
Ja hoor, op deze vragen wel.

Maar ik heb er nog een paar  ;)  :

Mijn baan is 5 meter lang, zou centralisatie dan doenbaar zijn?

Voor jouw toepassing zal 0,14 mm² wel voldoende zijn.
Flatcable van 0,14 mm² van Roco is schandalig duur, en die voor computerhardware volgens mij veel te dun.
Welk type flat cable had je in gedachte?

Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #82 Gepost op: 2013-07-26, 19:50:10 »
Hi Bert,

Ik denk dat centralisatie dan wel doenlijk is, spul in het midden, dan praat je over lengtes van max. 2,5 meter. Dan zou ik wel 0,25 in plaats van 0,14 gebruiken.

Ik gebruik deze flatcable, daarvan heb ik op een gegeven moment 10 of 20 mtr gekocht, en ik scheur er stukjes af met zoveel aders als ik nodig heb en kort die dan af op de juiste lengte. (By the way: goede zaak, die Okaphone; bijna altijd op voorraad wat je nodig hebt, kundig advies, snelle service!).

Succes,

Gerard

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #83 Gepost op: 2013-07-27, 03:36:49 »
Hallo Bert,

Ik bestel altijd de rollen van Brawa van 100 meter, dikte 0,14 mm2.
De maximale lengte die ik gebruik is 3 meter (enkel).
De centrale plaats van de "Electronica/besturing" bevalt mij uitstekend kan er op mijn krukje heerlijk aan werken, solderen, testen, etc.

Een belangrijk punt wat vaak vergeten wordt is, maak een goed logboek met de aansluitingen, tekeningen, notities, veranderingen, etc.
Bij problemen of het zoeken naar de desbetreffende aansluitingen is dat een grote hulp.

Met groeten, Ad.

Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #84 Gepost op: 2013-07-29, 19:35:51 »

Zo, langzaam aan, dan breekt het lijntje niet...

De eerste elektronica 'hangt' er in en is aangesloten.

Eerst een overzichtje:




Close(r) up:




Handige dingen, die tie-wraps!

Dat rode ding is een Tams B4 booster, geconverteerd voor aansluiting via Loconet. Deze gaat de DCC voeding verzorgen voor Washtown Industries en de South Classification Yard.


That's all folks!

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #85 Gepost op: 2013-07-29, 22:27:50 »
Hallo Gerard, volgens mij gaat het niet langzaam meer, maar ga je als een speer
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #86 Gepost op: 2013-07-30, 15:07:02 »
Nou, daar is'tie dan, nu met sound:

http://youtu.be/ZvXKxELbS_E
« Laatst bewerkt op: 2013-07-31, 09:25:49 door GerardWassink »

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #87 Gepost op: 2013-07-30, 23:26:22 »
Opvallend fluitend geluid, heel anders dan de diesels bij ons.

Mooie loc Gerard  :)
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #88 Gepost op: 2013-07-30, 23:40:23 »
Opvallend fluitend geluid, heel anders dan de diesels bij ons.

Mooie loc Gerard  :)

Jep, da's de turbo die je hoort...

Ik ben blij dat ik die Bachmann decoder er uit heb gegooid. Wat een baggerding zeg!

En deze Soundtraxx Tsunami decoders zijn goed. In tegenstelling tot de meeste Europese sound decoders die gebruik maken van 100 Ohm speakers zitten hier 4 of 8 Ohm speakers bij. Dat zorgt voor wat meer geluid.

De details van de loc zijn een stuk minder dan bijvoorbeeld die van Athearn Genesis of KATO, maar ja, wat wil je voor €63,50 voor de DCC loc...  :D

Goeie decoder er in, en je bent voor onder de €200,00 euro klaar!

GerardWassink

  • Gast
Re: Washtown & Beijville Railroad
« Reactie #89 Gepost op: 2013-08-03, 17:34:11 »
Hi all,

Ik ben bezig met het onderbouwen van mijn Tortoise wisselmotoren. Iemand toevallig ervaring met die combinatie? Met de 'normale' wissels gaat dat prima.

Maar met de kruiswissels (Tillig Elite H0 Code 83) nog niet. Hieronder heb ik twee foto's geplaatst.

Hier zie je de beide wisseltongen en de verbindende stelbalk aan één zijde. De Tortoise is nu zo geplaatst dat hij zorgt dat in de andere stand de tongen de rails net raken. Zoals je ziet is dat in deze stand niet zo:




Eerst dacht ik dat het verenstaal tegen de randen van het gat aanliep. 10mm was misschien ook wat krap, ik heb ze nu opgeruimd naar 13mm.

Op de volgende foto kun je zien wat er onder de baan gebeurt. Dit is het standaard meegeleverde verenstaal. Ik vermoed dat het te flexibel is, wat denken jullie?




Grrrr...  >:( :-\  (maar ach, het is ook een hobby, geduld is een schone zaak)

Gerard