Auteur Topic: ROCO BR 114  (gelezen 7399 keer)

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
ROCO BR 114
« Gepost op: 2015-01-17, 17:06:05 »
Beste allemaal:
Al lang heb ik de BR 114 TEE-uitvoering in de Hobby-line ( maar helemaal niet slecht uitgevoerd, zelfs met sluitverlichting, zelf gedigitaliseerd ) Altijd perfect gereden, zonder problemen een sleep van 7 verlichte TEE rijtuigen. Maar nu is het afgelopen met de pret, de antislip bandjes zijn versleten. Voordat ik iets kapot maak, vraag ik jullie mij te willen aangeven hoe ik de wielen vrij moet maken om andere bandjes om te leggen. simpel de beschermingsplaat bij de tandwielen loswippen, zoals zo vaak gaat 1,2,3 niet.
Veel dank alvast.
groet,
Bierwagen ( Marius )

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: ROCO BR 114
« Reactie #1 Gepost op: 2015-01-17, 17:30:31 »
Marius,

kun je ook even het artikel nummer geven, dat zoekt wat makkelijker.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: ROCO BR 114
« Reactie #2 Gepost op: 2015-01-18, 12:06:58 »
Beste Piet en Rob:
Het betreft de Hobby Line 53448 van misschien wel 20 jaar geleden. Door al mijn gepruts ben ik nu nog veel verder van huis. Er is namelijk een cardan losgekomen en een veertje ( van het cardanhuis? ) ligt nu ergens op de vloerbedekking. Moet ik 1 weer zien te vinden en 2 weer in elkaar zien te zetten. Het betreft de cardan aan de andere kant van het vliegwiel. Hebben jullie misschien ook hiervoor een tip hoe dat het makkelijkste te doen??.
Dank alvast.
groet,
Marius

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: ROCO BR 114
« Reactie #3 Gepost op: 2015-01-18, 12:57:26 »
Marius,

De hobby line 53448 komt als bouw overeen met de 43448 gelijkstroom en 43919 wisselstroom.
verder heb ik daar ook geen gegevens van, roco heeft deze in de jaren 1996 en 1997 uitgegeven.
Ik denk dat de onderkant waar de wielen in zitten gewoon geklemd zijn, mogelijk kan het zijn dat er ook nog een schroefje zit omdat het de gelijke opbouw is waar bij wisselstroom de sleper mee vast zit.
Al het geklemd zit dan moet je waarschijnlijk aan de uiteinde (links en rechts van de wielen) een klein dun schroevendraaier insteken en de klemming wegbuigen, weet dit niet zeker omdat het niet te zien is op het onderdelen blad.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: ROCO BR 114
« Reactie #4 Gepost op: 2015-01-18, 13:30:55 »
In plaats van een schroevendraaiertje gebruik ik vaak tandenstokers.
Het gevaar van beschadigingen is dan iets minder.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: ROCO BR 114
« Reactie #5 Gepost op: 2015-01-18, 13:50:21 »
Gerard, 

mogelijk heb ik niet het geheel aangegeven en daardoor is het niet helemaal duidelijk, met het geklemp zitten bdoel ik niet de kap (behuizing) maar onder de lok de tandwielenkast waar ook de wielen mee vast zitten, omdat je deze iets moet uitbuigen om de klemming weg te halen zal de tandstoker afbreken.
is de klemming die net aan de buitenkant van de assen zit.

heb helaas hier geen afbeelding van en daardoor weet ik het niet zeker hoe de tanwielkst vastzit.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Bierwagen

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 46
  • Waardering: 1
Re: ROCO BR 114
« Reactie #6 Gepost op: 2015-01-18, 14:09:56 »
Beste Piet, Rob en Gerard:
Bedankt voor jullie reacties. De kap eraf is het makkelijkst. Gewoon met je vingers aan weerszijden een beetje uitbuigen en de loc valt er meteen onderuit. Het ging inderdaad om de wielkasten, maar dat is nu ook het probleem niet meer. de slipbandjes gewoon met een tandenstoker tussen de wielen en de buitenkant van de wielkast wurmen en dan komt hij met licht draaien met een analoge trafo op de gewenste plaats en toen...toen.. viel de cardanas eruit en heb ik dus een nieuw probleem.
Bedankt voor zover,
groet,
Marius