Auteur Topic: Extra functies besturen met Rocomotion  (gelezen 7070 keer)

Offline Peter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Extra functies besturen met Rocomotion
« Gepost op: 2010-10-12, 15:22:45 »
Hallo.

Heeft iemand enig idee hoe je in Rocomotion functies als geluid van locomotieven en open en dichtgaan van wagondeuren kan aansturen? En of dat eigenlijk wel kan.
Ik wil langs perrons of tijdens de treinrit de functies automatisch laten gebruiken (wel met momentcontacten o.i.d.) zoals je ze ook zelf via de lokmaus kunt besturen.

M.vr.gr.
Peter.

Rob Manenschijn

  • Gast
Re:Extra functies besturen met Rocomotion
« Reactie #1 Gepost op: 2010-10-12, 19:12:41 »
Peter,

Als rocomotion de functietoetsen kent moet het kunnen lijkt mij. Echter ik denk dat het dan wel handmatige gebeuren moet, net zoals je deze functies bediend met de rijregelaar.

Groenten Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Extra functies besturen met Rocomotion
« Reactie #2 Gepost op: 2010-10-12, 19:53:37 »
Hallo Peter,

Rocomotion kent voor zijn functie toetsen van een lok een aantal instelmogelijkheden.
Je kunt de opdrachten die aan een functietroets zijn gegeven zelf invoeren of veranderen.
Wat jij nu wilt is dat het automatisch en handmatig moet gaan en daar is in Rocomotion geen exstra voorziening voor.
Handmatig kan het allemaal via de functietoetsen.
Als het automatisch moet gaan dan zul je iets moeten bedenken via een een melder (bezet - terugmelder of momentcontact) die dan een functie inschakeld via een relay bv.
Bij het gebruik van de lokmaus heb je maar 5 functie ter beschikking L/F0- F1-F2-F3 en F4, bij het gebruik van de Multimaus heb je deze ook en t/m F20.

Kijk eens in de handlijding op ongeveer blz 62 of dat je daar iets aan hebt.

Voorbeeldje bijgevoegd.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2011-11-25, 18:11:58 door administrator »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Peter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re:Extra functies besturen met Rocomotion
« Reactie #3 Gepost op: 2010-12-02, 14:20:02 »
Ik heb dit voorgelegd aan Roco en gevraagd of er in toekomst een update van Rocomotion komt waarin het wel mogelijk is om functies atomatisch aan te sturen.
Dit is hun antwoord:

"Dear Mr. Dijkhuis,

thank you for your email-question! These features of automatical loco-functions are interesting,
but not to be realized in a lower-costs software like "RocoMotion": Please look for the more exten-
sive, but ful-compatible  programmes like Traincontroller Bronze, Silber or Gold from the developer-
company www.freiwald.com! These functions are also not automatically to be activated by aid of
multiMausPRO!

Best regards,

Modelleisenbahn GmbH
Your Service Team
www.roco.cc"

Dus daar zal ik maar niet op wachten.
Ik kan de betreffende codes van de multimaus pro uitlezen en de programmatuur zo aanpassen dat die via een interface gestuurd kunnen worden als ware het afkomstig van de multimaus.
Daarvoor is de source van de Rocomotion-software nodig.
Heeft iemand daar toevallig de beschikking over?

M.vr.gr.
Peter.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Extra functies besturen met Rocomotion
« Reactie #4 Gepost op: 2010-12-02, 15:33:43 »
Peter,

Heb je hier misschien iets aan, kijk bij Rocomotion onder, Roco heeft zijn Roconet protocol openbaar gemaakt.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Peter

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re:Extra functies besturen met Rocomotion
« Reactie #5 Gepost op: 2010-12-02, 16:53:53 »
Bedankt voor je reactie, Piet.

Maar ik denk dat ik in de source van het programma het een en ander zou moeten aanpassen om, bij detectie van een terugmelding een bepaald signaalcode naar een op te geven adres van een decoder
(bijv. die van een wagon met beweegbare deuren) te laten sturen. Zoals nu een signaal naar de decoder van een loc wordt gestuurd om af te remmen en te stoppen. En daarvoor moet ik in het
programma zitten.

Met vriendelijke groeten,
Peter.