Programma's > TrainController Gold

Head of train bij een Hondekop of bv. een TEE NS-1002

(1/4) > >>

Ferry Posthuma:
Heb dit weekend al flink wat locomotieven kunnen inmeten en met juist ingestelde blokken loopt dat voortreffelijk. Ik stel dan in op de stopmarker dat de "head of train" met een bepaald remtraject moet stoppen; dat gaat tot op de cm goed. Een hondekop en een TEE hebben een "head" en dat is de bak waar de aandrijving in zit, maar deze kunnen ook andersom rijden, immers aan de achterzijde (tail) kan de machinist ook zitten, maar dat wordt dan de voorzijde, dus de head, feitelijk een duwende combinatie. Als ik dat doe dan stoppen deze treinen voorbij de stopmarker; het lijkt erop dat dan de achterzijde als de head gezien wordt, want de head (wat nu dus de achterzijde is) staat dan zo'n beetje ter hoogte van de stopmarker. Verder heb ik het idee dat dit met name in een keerlus gebeurt maar daar ben ik nog niet met zekerheid achter; wie heeft hier ook ervaring mee en hoe zou dit opgelost kunnen worden?

Gr.,
Ferry

Ferry Posthuma:
Inmiddels dit probleem kunnen oplossen! Bij de hondekop zit het eerst contactpunt (stroomverbruikende wiel) als je duwend rijdt (achteruit) bij het achterste wielstel. Je moet dus dit contactpunt met een rolmaat meten (iets van 23.5 cm) en in TC opgeven, daarna gaat tie helemaal super lopen!

Voor iedereen die TC rijdt met treinstellen die voor en achteruit kunnen rijden, of trekkend en duwend. Hou goed rekening met het instellen van de juiste eerste contactpunten!! Toch wel een valkuil cq. zoekertje.

Ferry

GerardWassink:
Hey Ferry,

Dat probleem heb ik ook gehad. Ik ben toen met andere dingen bezig gegaan en het was even uit beeld verdwenen. Kun je dit richtingsafhankelijk instellen? Want anders zou hij bij het vooruit rijden weer te vroeg stoppen, toch?

Gerard Wassink
wassedam.modelbaan.nl

Ferry Posthuma:
Yes, per richting kun je de contactspot aangeven.

GerardWassink:
Bedankt!

Dat ga ik eens proberen!

Gerard

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie