Auteur Topic: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion  (gelezen 95076 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #45 Gepost op: 2014-01-15, 15:20:09 »
Ter info: ik heb hier nog een 10764 en een 10786 liggen en tweee multimauzen die allemaal weg mogen.
Geïnteresseerd? doe een redelijk bod...

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #46 Gepost op: 2014-01-15, 15:49:52 »
Martijn,

citaat,  De vraag is dus eigenlijk hoe ik die twee draden + de draad uit de bezetmelder (via de roco stekker) in 10830 moet pluggen?

de twee draden van de ringleiding sluit je aan op de centrale 10830
de platte draad die uit de terugmelder komt sluit je ook aan op de 10830, enwel in de feebackbus

Gr Piet

Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #47 Gepost op: 2014-01-15, 20:51:43 »
Piet,
Bedankt alweer. Hoe simpel ook, ik merk dat ik soms veel te ver zit door te denken.

Gerard,
Ik heb inmiddels mijn keuze laten vallen op booster 10765. Bedankt voor je aanbod in elk geval.

Mvg,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #48 Gepost op: 2014-01-18, 15:53:13 »
Goede middag,
Heb nu voldoende iso-lasjes dus mooi alle secties op twee spoorstaven kunnen scheiden. Soldeerwerk is nu nagenoeg klaar. Ben nu ook begonnen met de twee wissels. Nu moet echter de wisseldecoder 10775 in het geheel worden ingepast. Ik heb vanmiddag hier op het forum en elders gezocht naar een oplossing/voorbeeld maar deze niet echt gevonden (of het geeft te veel vraagtekens). Heeft iemand (Piet?) toevallig een tekening liggen hoe de BezetmelderGBM8+terugmelder10787+decoder10775 met elkaar verbonden moeten worden? Zou me weer een stukje op weg helpen.
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #49 Gepost op: 2014-01-18, 20:31:30 »
Martijn,

De gbm8 en de 10787 horen bij elkaar, zie elder een voorbeeld.
De 10775 staat geheel los van de rest, deze voorziet alleen de wisselaandrijving van spanning om de wissels om te zetten, de spoorstaven van de de wissels krijgen de stroom van de centrale (of ringleiding) of booster.
de 10775 krijgt zijn stroom weer van de ringleiding of centrale/booster
als je de 10775 nieuw koopt staan de uitgangen 1 t/m 4 voor de adressen 5,6,7 en 8, en de uitgangen 5 t/m8 voor de adressen 1,2,3 en 4, lijkt een beetje onlogis maar is niet anders
als je een volgende 10775 gebruik dan moet je deze op de gewenste adressen programmen, is heel gemakkelijk, als het niet lukt dan horen we dat wel.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #50 Gepost op: 2014-01-21, 20:16:01 »
Goede avond,

Even verder met het digitaliseren van de 2 wissels. De rijspanning voor deze 2 wissels haal ik van de ringleiding af. De electrische aandrijvingen 61195 sluit ik aan op wisseldecoder 10775. De voeding van de 10775 haal ik via j+k van de ringleiding, is dit goed?

Groetjes,
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #51 Gepost op: 2014-01-21, 21:49:28 »
Martijn,

ja dit is goed, je kunt ook nog even kijken bij handleidingen en dan handleiding wisseldecode 10775.
Staan ook andere aansluitmogelijk heden bij.

de rijspanning van de wissels van de ringleiding, opletten dat de aansluiting aan dezelfde spoorstaaf zit als de spoorstaven ervoor en erna, anders kortsluiting




gr piet
« Laatst bewerkt op: 2014-01-21, 22:01:26 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #52 Gepost op: 2014-01-21, 22:07:10 »
Piet,

Okay, merci, duidelijk.
En wat is dan wijsheid: als eenmaal alles is aangesloten, dan wissels programmeren in multimaus?

Daarna word het tijd om te testen of alles functioneert, kan ik dit doen voordat ik in Rocomotion ga beginnen of is het advies om dmv Rocomotion te testen?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #53 Gepost op: 2014-01-21, 22:34:25 »
Martijn,

om te teste hoef je niet te programmeren, een nieuwe wissel werkt altijd op een van de adressen 1 t/ 8 zie een paar berichtjes eerder. Als je meerdere 10775 gebruik dan moet je de volgende programmeren.

De wissels kun je gewoon bedienen met de multimaus, maus in de wisselmode zetten  en nummer ingeven en met pijltjestoes bedienen.

gr piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #54 Gepost op: 2014-01-23, 21:00:49 »
Beste,

Zie afbeelding. Vanavond wilde ik een gedeelte van de baanvakken testen met een loc. Alles aangesloten, alles is ook correct aangesloten, maar werkt op geen enkel baanvak. Ik heb de de draad van de Roco aanluitrail aan de ringleiding gesoldeerd (twee draden aansluit op de 2 draden ringleiding afzonderlijk) en de stekker geplugd in de multizentrale. Mij lijkt het te kloppen, zie ik iets over het hoofd?

Het gedeelte van het baantje wat ik wilde testen (dus de wisselstraat zeg maar is er nog uitgelaten).

Wat doe ik niet goed?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #55 Gepost op: 2014-01-23, 23:07:09 »
Aanvulling;

Zou het de oorzaak zijn dat de draad van de Roco aansluitrail toch niet voldoende is om de ringleiding mee te voeden? Discussie werd ook al hier gevoerd; http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=808.msg2589#msg2589
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #56 Gepost op: 2014-01-24, 10:19:34 »
Martijn,

De dikte vabn de draad is niet het probleem, deze is dik genoeg om de baan te voeden.

Het is moeilijk om dit probleem op afstand op te lossen, maar met stap voor stap moet het wel kunnen.
Ik zou een een klein testje willen doen om te kijken of de instellingen van lok en muis wel goed zijn.

Neem een stukje rails bv een lengte van 50 tot 100 cm, sluit daarop de centrale aan en zet de lok erop en kijk of er dan wel beweging is in de lok,
Als dat werk dan het je al een mogelijke oorzaak uitgesloten en zal het in de aansluitingen naar in de baan zitten, zo weet je tenminste of de instellingen van de lok en maus goed zijn of niet.
Eventueel zoeken we dan verder wat er niet goed is, als het helemaal niet lukt dan moet je maar even je telefoon nummer via mail doorgeven dan kunnen we het mogelijk zo oplossen.


Gr Piet


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline opa-bullcat

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 113
  • Waardering: 1
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #57 Gepost op: 2014-01-24, 10:43:48 »
Vraagje, die loc is toch wel digitaal neem ik aan ?

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #58 Gepost op: 2014-01-24, 11:01:58 »
Hallo Piet,

Okay voor dikte draad.
Dat testje heb ik gisteren exact zo uitgevoerd met goed resultaat, alles werkt, loc reageert op alle maus-centrale-instructies. Ik vermoed inderdaad dat de aansluitingen in de baan niet kloppen. Het was gisteren te laat in de avond om nog een Multimeter te gaan kopen, doe ik vandaag in de vroege avond en daarna eerst eens alles door meten. Als ik er dan niet uit kom meld ik me weer. Hetzij hier of mail.

Hans, is gewoon digitaal, maar niet zo vreemd dat je het opmerkt, stel je voor...... :)

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Experimenteerbaantje tbv Rocomotion
« Reactie #59 Gepost op: 2014-01-24, 13:14:01 »
Martijn,

Je kunt ook een kort stukje rails met de CBM 8 verbinden en dan kijken of er beweging inde trein zit, zie tekening.
De terugmelder van Roco hoeft niet te worden aangesloten, mag je zelf er helemaal aflaten.
Op deze manier kun je zien of de aansluiting van de CBM8 goed is en of de CBM8 werkt

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders