Auteur Topic: Wisselprobleem  (gelezen 6145 keer)

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Wisselprobleem
« Gepost op: 2014-02-13, 08:04:06 »
Beste mensen,

Ik plaats dit topic omdat ik een probleem heb met een van mijn wissels. Ik gebruik Geoline wissels welke voorzien zijn een een elektrische aandrijving. De wissels kunnen zowel via de Multimaus als Koploper bediend worden. Dit werkt tot op heden nog steeds. Ik moet er bij zeggen dat het probleem dat ik ga beschrijven tot eergisteren nog niet bestond en dat toen alles nog functioneerde.

Het probleem is dus niet de werking van de wissel maar het feit dat wanneer mijn treinen over de wissel rijden ongeveer halverwege (zie foto 1) plotseling tot stilstand komen alsof er kortsluiting is. Dit laatste is niet het geval omdat het systeem geen noodstop aangeeft. Het lijkt alsof er halverwege de wissel geen stroom is. Ik heb de wissel al elders in de baan gelegd maar dat gaf geen resultaat. Ook het bijvoeden van de wissel geeft geen verandering. Kan het zijn dat dit toch iets met de elektrische aandrijving is ondanks dat de wissels wel afbuigen?
Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ik zou hier graag wat zekerheid over willen krijgen alvorens ik een nieuwe aandrijving ga kopen.

Alvast bedankt

Hans
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

GerardWassink

  • Gast
Re: Wisselprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2014-02-13, 08:42:12 »
Dag Hans,

Het zou handig zijn als je een multimeter hebt, dan zou ik willen weten:
1. wat de spanning is tussen de alleruiterste rechte en afbuigende railstaaf
2. wat (bij rechtdoor liggende wissel) de spanning is tussen de buitenste rechte railstaaf (geel) en het muntstuk (blauw)
3. wat (bij afbuigend liggende wissel) de spanning is tussen de buitenste gebogen railstaaf (oranje) en het puntstuk (blauw)

--- kleuren refereren aan de kleuren van de draden onder de wissel

Wil je ons dat laten weten?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2014-02-13, 08:44:19 door GerardWassink »

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Wisselprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2014-02-13, 09:18:55 »
Hoi Gerard,

Bedankt voor je reactie. Heel toevallig heb ik vorige week een simpel multimetertje besteld. Alleen moet ik tot mijn schande erkennen dat ik nog niet weet hoe zoiets werkt.  :'(
Ik hoop dat ik dus antwoord kan geven op jouw vragen. Vanavond ben ik wee thuis en ga ik e.e.a. Even proberen.

Groeten

Hans
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Wisselprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2014-02-13, 09:41:06 »
Je kunt ook even simpel een andere aandrijving in de wissel plaatsen en kijken of het probleem dan nog bestaat
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Wisselprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2014-02-13, 09:58:21 »
Lijkt mij voor dit moment even de beste opossing.

Bedankt!
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

Offline Eeken

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 51
  • Waardering: 0
Re: Wisselprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2014-02-13, 10:18:05 »
Het spoor lijkt op de foto ook ernstig vervuild, dit misschien in combinatie met vuile wielen. Succes.
Marco

GerardWassink

  • Gast
Re: Wisselprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2014-02-13, 10:41:12 »
Hoi Hans,

De Multimeter zet je op de stand V~ (dat betekent: wisselspanning meten). Dan sluit je de kabels er op aan en de pennen houdt je op de rails. Dan kun je (ongeveer) de spanning aflezen - als je meter aan staat natuurlijk. ;)

Ongeveer? Ja, want een 'normale' wisselspanning - waar de meeste eenvoudige meters voor bedoeld zijn - heeft de vorm van een mooie sinus golf. De DCC spanning waar wij mee werken is een vierkante vorm (om die reden blok-golf) genoemd. Eenvoudige meters geven bij een blokgolf niet heel nauwkeurig de spanning aan.

Maar dat geeft niet, we willen meestal toch alleen maar bij benadering weten of er ergens spanning aanwezig is je of nee, of dat de spanning op de ene plek hetzelfde is is op een plek wat verderop. En dat is ook met een eenvoudige meter wel vast te stellen.

Gerard

Offline Hans Mol

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 25
  • Waardering: 0
Re: Wisselprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 2014-02-14, 15:30:29 »
Probleem is opgelost! Het bleek dat er toch een kabeltje loszat onder de baan! Was in eerste instantie niet zichtbaar maar gelukkig toch ontdekt.
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage aan de oplossing van mijn probleem!

Nog veel treinplezier toegewenst,

Hans

 :)
Roco rijder begonnen met een Roco startset voorzien van een BR151 en een ICE2. Bediening via de Multimaus.

GerardWassink

  • Gast
Re: Wisselprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 2014-02-14, 15:43:53 »
Hi Hans,

Fijn dat het is opgelost!

Is je multimeter al binnen?

Gerard

GerardWassink

  • Gast
Re: Wisselprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 2014-02-14, 15:49:49 »
Even vooruit lopend op je antwoord heb je hier alvast een link over multimeters.