Auteur Topic: Rijden in tractie  (gelezen 29430 keer)

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Rijden in tractie
« Gepost op: 2011-05-30, 11:27:10 »
Heb een blauwe engel en een rode duivel zonder NS-logo van Artitec, beiden met LoPi v3 decoder vooraf ingebouwd. Zoals in dit forum te lezen, beide gekalibreerd met de Zeller rollenbank naar volle tevredenheid. Nu is de volgende stap om ze in tractie te laten rijden. Heb dus de koppelingen verwisseld voor de zwarte die Artitec had meegeleverd en kan ze dus nu koppelen, dat is al heel leuk. Heb vervolgens op decoder niveau in de CV19 van de rode duivel de CV1 waarde van de blauwe engel gezet. Dit gaf het gewenste resultaat, rijden in tractie!! Ik bedien middels de blauwe engel het gekoppelde stel; ook rijlichtjes schakelen mooi mee. Het aan/uit zetten van de lichtjes gaat weer per stel, beetje raar??

Vraag nu is, doe ik dit goed door ze op decoder niveau te koppelen, of kan dit ook binnen TC Gold? Dat laatste lijkt mij meer mogelijkheden geven; immers je zou ze bijvoorbeeld ook wel eens willen ontkoppelen waarna ze weer als losse stellen gaan rijden en dat zonder dat ik op een programmeerspoor CV19 moet gaan herprogrammeren. Heeft iemand hier ervaring mee?

Gr.,
Ferry

Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden in tractie
« Reactie #1 Gepost op: 2011-05-30, 17:30:24 »
Yep, dat noemen ze in TC een trainset. Je maakt een trainset met beide locs er in. Je kunt dan de tweede zelf van richting laten veranderen in de consist (change direction) dan rijdt deze automatisch achteruit als je de consiste vooruit laat rijden. werkt perfect.

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Rijden in tractie
« Reactie #2 Gepost op: 2011-05-30, 21:25:41 »
Hey, die kende ik niet nog! Okay, dus toch op software niveau mogelijk; ik vond het al zo vreemd. Hier ga ik mee verder aan de slag, dank je!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden in tractie
« Reactie #3 Gepost op: 2011-05-30, 21:38:00 »
Er zit ook ergens een vinkje dat aangeeft of je een trainset automatisch tot stand wilt laten komen als je je loc een blok inrijdt waar al wat staat. Dan koppelt hij niet alleen op de baan, maar ook in TC...  ;D

Succes!

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Rijden in tractie
« Reactie #4 Gepost op: 2011-05-31, 09:06:54 »
Gerard,

Bedoel je dat als ik een blok inrij met een lok waar een tweede lok staat, dat dan TC automatisch hier een trainset van maakt?

Ik zie onder menu "train" en submenu "train set" de optie "enable join by train tracking". Bedoel je dat? M.a.w., als ik een train in het blok rijd waar een andere train staat dan koppelt de software de trains aanelkaar; als dat dan ook echt fysiek op de baan gebeurt rijden ze dus samen als een trainset verder .... is dat de gedachte?

Dat schept weer andere vragen:
- Aangezien in 1 blok maar 1 train kan staan, hoe kan ik er dan een tweede inrijden om te koppelen? Ik denk alleen handmatig ...
- Eenmaal gekoppeld zal dus de nieuwe trainset in de trainlist verschijnen verwacht ik als die optie "enable join by train tracking" aangevinkt is. Ontkoppel ik deze dan weer softwarematig door via "change train set" separate aan te klikken?

Gr.,
Ferry
« Laatst bewerkt op: 2011-05-31, 10:36:47 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden in tractie
« Reactie #5 Gepost op: 2011-05-31, 12:24:50 »
Euhm, koppelen is denk ik handwerk, en dan kun je wel een blok inrijden dat al bezet is.

En die nieuwe trainset kun je inderdaad weer verbreken door de door jou genoemde optie te kiezen.

Wat ik bijvoorbeeld heb gedaan is een aantal "stammetjes" gemaakt die in principe niet worden verbroken. Daar koppel ik er dan 1 of meer van achter een loc.

Ik heb je dat vinkje genoemd (enable by tracking) omdat deze me was opgevallen, maar heb er niet *echt* mee ge-experimenteerd. Zal dat van't weekend als ik tijd heb wel even doen.

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Rijden in tractie
« Reactie #6 Gepost op: 2011-05-31, 13:18:42 »
Ah ok, ik ga het binnenkort ook eens uittesten dan ja. In elk geval gaat CV19 weer op nul!
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden in tractie
« Reactie #7 Gepost op: 2011-06-02, 07:45:33 »
Ik heb gisteren even zitten lezen en testen. Het samenvoegen en weer splitsen van trainsets kan wel, maar vergt met name voor het weer samenvoegen wat voorbereiding.

Het splitsen is relatief eenvoudig. Je opent het trainset window. Daar kun je (in mijn op Engels ingestelde) programma kiezen voor "seperate". Er verschijnt dan een rode lijn in het window waar je kunt zien hoe de trainset is samengesteld, op de plek waar je wilt splitsen, bijvoorbeeld net achter de eerste loc. Die loc koppel je los en je rijdt hem het blok uit. Zodra hij wordt gedetecteerd in het volgende blok splitst de trainset op het moment dat deze loc tot stilstand is gekomen.

Het weer samenvoegen lukt ook, maar (nog) niet met twee locs. Daar kom ik zo op terug. Het samenvoegen van een loc met - ongedetecteerde - wagons lukt wel direct. Je rijdt de loc het blok binnen waar de wagons staan en zodra de loc stopt is er weer een (1) nieuwe trainset gevormd.

Essentiële voorwaarde om dit te kunnen doen is dat de loc moet kunnen worden gedetecteerd in het blok waarin de wagons staan. En zoals oplettende lezers weten, werk ik met slechts een detector per blok. Dus als er al een loc in dat blok staat, lukt het - op mijn baan - niet om een nieuwe loc aan de trainset toe te voegen.

Dit kan worden opgelost door een kleine extra detector op te nemen aan het begin van het blok aan de kant waarvandaan je wilt samenvoegen.

Dat was't weer even,

HTH,

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Rijden in tractie
« Reactie #8 Gepost op: 2011-06-06, 10:48:32 »
Gerard,

Denk dat het type van deze extra kleine detector niet zoveel uitmaakt toch? Ik zou dat dus kunnen inbouwen in de blokken daar waar koppelen en ontkoppelen plaatsvindt. Vaak bij een blok aan een perron (bij passagierstreinen) of bij een rangeeremplacement op een aantal strategische punten. Dan zal aan een klein detectiestukje op basis van stroomdetectie worden. Maak zelf geen gebruik van reedcontacten en moet dan bij inzetten van dat type contact de loks gaan voorzien van magneetjes, wil ik eigenlijk niet. Ook ik rij met een enkele stroomdetectie per blok en dan werkt super met TC Gold.

Heb dat wat jij uitprobeerde nog niet getest dit weekend, maar dat komt deze week wel en laat het weten.

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden in tractie
« Reactie #9 Gepost op: 2011-06-06, 17:29:45 »
Denk dat het type van deze extra kleine detector niet zoveel uitmaakt toch? Ik zou dat dus kunnen inbouwen in de blokken daar waar koppelen en ontkoppelen plaatsvindt. Vaak bij een blok aan een perron (bij passagierstreinen) of bij een rangeeremplacement op een aantal strategische punten. Dan zal aan een klein detectiestukje op basis van stroomdetectie worden. Maak zelf geen gebruik van reedcontacten en moet dan bij inzetten van dat type contact de loks gaan voorzien van magneetjes, wil ik eigenlijk niet. Ook ik rij met een enkele stroomdetectie per blok en dan werkt super met TC Gold.

Nee ik denk ook dat het type detector niet uitmaakt, zolang het maar geen virtuele melder is. En ik deel je aversie tegen reedcontactjes. Voor dit doel zou ik, als ik het op deze manier zou willen gebruiken, doen door bijvoorbeeld stukjes van een cm of 3 tot 5 aan het begin van het bok te isoleren.

Heb dat wat jij uitprobeerde nog niet getest dit weekend, maar dat komt deze week wel en laat het weten.

Ben benieuwd waar je op uitkomt...

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.250
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Rijden in tractie
« Reactie #10 Gepost op: 2011-06-06, 20:36:39 »
Gerard,

Ik heb het hele verhaal niet helemaal gevolgd maar op jouw zinssnede in een paar berichtjes eerder
 (Dus als er al een loc in dat blok staat, lukt het - op mijn baan - niet om een nieuwe loc aan de trainset toe te voegen.)
Is mijn vraag dan ook of je dit niet kunt oplossen met door in de regels van een treinrit (ken de engelse term niet) bij zugverband een vinkje te zetten dat er voor een gereserveert eindblok mag worden ingereden om aan te koppelen.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Rijden in tractie
« Reactie #11 Gepost op: 2011-06-06, 21:27:51 »
Piet,

Hmmm, interessante invalshoek ...... gaan we ook bekijken binnenkort! Eerst het verfproject van de binnendeuren afhandelen hier ...:-)
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

GerardWassink

  • Gast
Re:Rijden in tractie
« Reactie #12 Gepost op: 2011-06-07, 21:56:26 »
Is mijn vraag dan ook of je dit niet kunt oplossen met door in de regels van een treinrit (ken de engelse term niet) bij zugverband een vinkje te zetten dat er voor een gereserveert eindblok mag worden ingereden om aan te koppelen.

Het engelse woord is denk ik "schedule". En wellicht dat dit voor Ferry wel een oplossing kan zijn, afhankelijk van of TC zo intelligent is om te snappen dat wanneer een blok gaat van bezet naar onbezet, dat de loc dan dus in het volgende blok is gereden, waar ook al een loc stond.

De handleiding zegt echt dat deze manier van automatische consist- (zugverband) vorming alleen maar mogelijk is wanneer in het blok waar je naar toe rijdt de loc gedetecteerd kan worden.

Ik blijf benieuwd of het werkt. Ferry, ga jij dit nog testen?

Ik voor mij ben meer geïnteresseerd in de oplossing voor het handmatig rijden. Met de handregelaar het betreffende blok in rijden en op die manier automatisch de consist tot stand laten komen.

Gerard

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:Rijden in dubbeltractie
« Reactie #13 Gepost op: 2011-06-08, 08:30:44 »
Ik ga dat zeker testen, nog 1 binnendeur schilderen te gaan, maar dat is wel een lastige met glas in lood dus even geduld!

Gr.,
Ferry
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline HdB

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 79
  • Waardering: 1
Re: Rijden in tractie
« Reactie #14 Gepost op: 2013-12-18, 18:12:57 »
Een oud draadje, maar niets minder aktueel, want ik was net bezig het automatisch vervangen van locomotieven voor een sleep wagonnen te proberen.

Alles  liep vast omdat de nieuwe loc, na het keurig ontkoppelen en wegrijden van de oude loc, meer botst dan aankoppelt en daarna achteruit doorreed daar hij niet gedetecteerd werd, wegens het feit dat de wagonnen nog op het betreffende baangedeelte stonden te wachten, met aan hun assen weerstandjes om gedetecteerd te worden en op die manier het spoor ongevoelig maken voor het detecteren van de nieuwe loc.

Een extra stukje spoor, separaat als detectie voor de nieuwe loc leek mij ook de oplossing en het is prettig dat vanuit andere hoek bevestigd te zien!

Als jullie ondertussen nog andere oplossingen gevonden hebben, hou ik me aanbevolen.

Groet

Henk
« Laatst bewerkt op: 2013-12-18, 18:19:22 door HdB »
Tc Gold8, Ecos 50200, DigiKeijs terugmelders, Roco geoline baan,  LGB buitenbaan