Dutch Roco Forum
Programma's => TrainController Gold => : Jan S 2017-01-18, 10:43:00
-
Hallo Allen,
Een vraag over het inmeten van een loc dat in TC programma, het meetgedeelte waar de loc naar km/hr H0 schaal wordt berekend.
Wat is de realistische lengte in dat meetgedeelte.
Op het Duitse forum is daar verschillende meningen daarover.
Berekend TC de standaard deviatie op willekeurige lengtes.?
Hoe doen jullie het?.
Mvg,
Jan
-
Jan,
ik gebruik voor het inmeten van de loks 3 baanstukken, het middelste gedeelte heb neem ik een lengte van 1 meter en het linker en rechter gedeelte voldoende lengte om een volledige uitloop/aanloop te hebben (gebruik hiervoor stukken van 2 meter), beter te lang dan te kort.
een te kort meetstuk geeft een onnauwkeurige meting en een te lang meetstuk duurt te lang en dat vooral bij het begin waar zeer langzaam wordt gereden.
Deze aan/uitloop stukken hoeven geen rechte stukken te zijn maar zorg wel dat het laatste stuk voor het meetstuk wel recht is om geen weerstand te hebben in de aanloop naar het meetstuk en daardoor de lok de juiste snelheid heeft.
Het moet geen stuk rails van je baan maar kan ook een stuk rails zijn die gewoon op de vloer hebt liggen en met losse draden naar de melders, kunnen bestaande melders zijn als je maar zorgt dat tijden het meten de melders/blokken niet worden gebruikt door iets anders.
De meting gaat als volg, de lok vertrek vanaf het aanloopstuk en bij het binnen rijden van het middelste stuk wordt de middelste melder geactiveerd en start de tijd en bij het binnen rijden van het eindstuk wordt deze melder geactiveerd en stopt de tijd, door nu de afstand (1meter in mijn geval) delen door de tijd wordt de snelheid berekend, dit wordt voor elke rijstap gedaan en daardoor begint de lok met een lage snelheid (rijstap1) en eindig hij bij de hoogste,
Hoop dat het een beetje duidelijk is, is niet makkelijk om dat juist op te schrijven.
Gr Piet
-
Dag Jan,
Ik voeg even iets toe: wat ik doen alvorens de kalibratie te starten is de maximum snelheid van de loc instellen op de door mij gewenste maximum snelheid. Uit de doos rijden ze immers vaak veel en. veel te snel, soms wel over de 200 km/h.
Mijn gewenste maximum - ik rijdt Amerikaans en met goederentreinen - is 80 km/h. Dat rijden ze bijna nooit trouwens, maar dan heb je wat over.
Het voordeel is dat alle 28 (of in mijn geval 128) rijstappen verdeeld worden over de nu ingestelde maximum snelheid van 80 km/h. De snelheidsregeling is dan veel fijner, kleinere snelheidsstapjes. Immers 250/28 is ruim 3 keer zo'n grote stap als 80/28...
Succes!
Gerard
-
Dag Jan,
Graag verwijs ik je naar deze https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/26/traincontroller-16-speed-profiling/ (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/26/traincontroller-16-speed-profiling/) waar alles op een zeer heldere wijze wordt uitgelegd. Er is ook een pdf te downloaden en een instructievideo.
Groet,
Ferry
-
Ik heb van Gerard ong twee jaar geleden een volledige en klare uitleg gekregen en in het nederlands
Ik vind het momenteel niet ,maar mogelijks kan Gerard dit sneller vinden dan ik.Indien ik het vind zal ik het doormailen.
Groeten
Dito
-
Op 07 03 2012 staat er bij de handleidingen ook een uitleg van Jan Postema
Groeten
Herman
-
Heren,
Bedankt voor jullie bijdrage.
Dit wordt zeer gewaardeerd. ;)
Om even bij Piet en Gerard te beantwoorden is het volgende.
Piet,
Het is mij helemaal duidelijk en is ook goed verwoordt.
De methode die je beschrijft is vrijwel identiek als WDP, echter heeft TC-G een kruipsnelheid test die manueel zodanig in te stellen zodat er geen schokkende rij eigenschappen heeft. Dat is voor mij nieuw.!
Ik had in mijn vorige bericht de standaard deviatie genoemd.
Die standaard deviatie geeft mathematisch de berekening, hoelang een rails moet zijn om zo klein mogelijke afwijking in 1 van die 15 meetpunten mag of kan zijn.
Dus, op 1 meetpunt door een loc herhaaldelijk heen en weer bijv. 20 keer te laten rijden, dan wordt de afwijking weergegeven. Nu noem je 1 meter en dat is inderdaad toereikend.
Bij de eerste 5 a 6 meetpunten duurt het langs, dat klopt, en dat moet eigenlijk ook wel, dit voor het aankoppelen van locs of wagons. Dit bevorderd ook de optimalisatie van de rijeigenschappen. (mits de loc en de rails schoon zijn en enigszins warm te hebben gelopen)
Bedankt voor je suggestie!.
Gerard,
Ja,ja, die lok-decoder is een vak apart.
De instelling daarvan heeft Freiwald in zijn betoog ook wat van gezegd.
Aan de rij eigenschappen instelling dient de hoge snelheid naar beneden te worden afgesteld, voordat men aan meet proces begint. En dan worden stappen ook nauwkeuriger verdeelt.
Super!.
Ferry,
Bedankt voor je aanwijzing, ga ik goed bestuderen.
Ruud heeft daar fantastische video opnames gemaakt met allerlei mogelijkheden.
Alleen gaan soms van zijn handelingen effe te snel, dan moet ik effe zijn video terug draaien en zien hoe hij dit heeft kunnen doen. Maar het blijft een prachtig voorbeeld van de mogelijkheden.
Aan allen Tof voor de bijdrage.
Mvg,
Jan
-
Op 07 03 2012 staat er bij de handleidingen ook een uitleg van Jan Postema
Groeten
Herman
Hallo Herman,
Gezien.
Maar er is in de tussentijd bij de Gold versie (verborgen) veranderingen aangebracht.
Maar grotendeels omtrent de lengte is een gegeven.
Mvg,
Jan
-
Ik heb van Gerard ong twee jaar geleden een volledige en klare uitleg gekregen en in het nederlands
Wel, ik heb hem gevonden:
Uitgebreide informatie over het ijken van je loc's vind je in de Traincontroller handleiding (http://www.freiwald.com/software/Manual.pdf) in hoofdstuk 3.5, de "Speed profile". Zoals je ziet gebruik ik de Engelse versie, die leest voor mij gemakkelijker.
Voor het ijk-proces moet je in de eigenschappen van de loc het vinkje "Enable" bij "Advanced Fine Tuning" aan zetten. Dit vinkje ontsluit de knop met dezelfde naam. Door op die knop te klikken kom je in het "IJk scherm".
Omdat jij met bezetmelders werkt, moet je gebruik maken van de stukken uit het boek en de programmatuur waarin sprake in van "Occupancy Detectors". De andere optie werkt met schakelaars (Momentary Track Contacts) zoals bijvoorbeeld reed contacten. Die gebruik jij niet, dus die delen kun je links laten liggen.
Wat je nodig hebt is een stuk rails waarin DRIE bezetmelders zijn opgenomen, Start, Stop en Center. Zie in de met een link hierboven aangegeven PDF op bladzijde 116, "Measuring with Occupancy Sensors". Aan beide zijden moet voldoende uitloop ruimte aanwezig zijn. Je meet de middelste (Center) sectie nauwkeurig op en geeft de lengte in. Zelf gebruik ik een Runout van 60cm en een Pause van 2 sec.
Wat ik nu doe is:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- Schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar rechts (vol vooruit)
- voer een eenmalige meting voorwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik op "Swap Start <> End"
- schuif de snelheidsregelaar (links van de "Start" knop) helemaal naar links (vol achteruit)
- voer een eenmalige meting achterwaarts uit (eenmalig is in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- noteer de snelheid
- klik als voorbereiding op volgende metingen weer op "Swap Start <> End"
Middel de twee gevonden snelheden en bepaal of deze gevonden snelheid de door jou gewenste maximum snelheid voor deze loc is. Zo niet, her-programmeer je decoder zodat je loc bij het maximaal opendraaien van je regelaar WEL de gewenste maximum snelheid rijdt.
Controleer dit door het bovengenoemde proces te herhalen.
Wanneer je maximum snelheid naar tevredenheid is ingesteld, ga je de echte ijking doen. Zorg er voor dat de wielen van je loc en de rails superschoon zijn, want de eerste metingen beginnen met kruipsnelheid.
In feite is het proces bijna gelijk:
- zet een trein aan de Start kant klaar, met de neus richting Center
- kies voor NxMeten (in te stellen in de dropdown box "Measurement")
- klik op start
Ga achterover zitten, want dit duurt wel even.
Succes met meten!
Gerard
-
Het citaat van de hand van Nicoh klopt volledig, evenals de video van Rudy!!
Kortweg, kies een kruipsnelheid waarbij de lok nog net mooi loopt; kies een maximumsnelheid die past voor je baan. Beide minimale en maximale snelheden instellen op de decoder. Laat dan TC het snelheidsprofiel leren (profileren) en het moet goed gaan lopen!
Dan is er nog de middelsnelheid in te stellen per CV. Een snelheidsprofiel zal als de middelsnelheid exact het midden is van de minimale en maximale snelheid een nagenoeg rechte curve geven. Als je nu de middelsnelheid op <50% zet trek je de grafiek van het snelheidsprofiel in een holle vorm, waardoor onderaan het profiel de snelheidstoename per snelheidsstap relatief laag is en bovenaan relatief hoog. Maak je de middelsnelheid >50% dan trek je het snelheidsprofiel bol en werkt het precies andersom. Loks die snel moeten optrekken moeten een bolle grafiek hebben; loks die traag optrekken (bv. stoom met lange sleep) zijn hol. Speel er maar eens mee! Op zich is dit in TC ook te regelen door te spelen met de acceleratie en vertragings schuifjes onderdeel van het snelheidsprofiel.
-
Het citaat van de hand van Nicoh klopt volledig
Niet van, maar aan Nicoh... ;)
-
Mijn excuus Gerard!
-
Beste Ferry,
Met die middensnelheid instelling is een interessant onderwerp. Daar ga ik ermee spelen. Dat zijn grafieken die extrapoleren (zo heet dat).
Dat is wel mijn ding met zulke leuke uitdagingen.
Gaandeweg begin ik TCG te begrijpen en kom herkenbare Tools tegen.
Inmiddels heb ik een ijkbaan gefrabriceerd die een lengte heeft van 4 meter. Mijn zolder is 10x6 mtr en daar komt die te staan als aparte meetbaantje.
Dat had ik in mijn oude huis ook zoiets toen met de vorige besturingsprogramma.
Een loc ijken naar km/hr schaal en rijeigenschappen naar het voorbeeld van de werkelijke loc, is voor mij het alle belangrijkste en dat mag van mij 1 uur duren om het te ijken. In principe (na allerlei probeersels e.d.) doe je maar 1 keer, en dan is voor de rest vast.
Dat ijkbaantje krijgt een eigen centrale en staat los van de spoorbaanplan (Anlage).
Zelf heb ik bezit van LS Speed systeem, maar daar heb ik begrepen dat TCG het niet ondersteund.
Ferry bedankt voor je aanwijzing!.
Mvg,
Jan
-
Jan S
citaat; Dat ijkbaantje krijgt een eigen centrale en staat los van de spoorbaanplan (Anlage).
Zorg er wel voor dat de spanning op je ijkbaantje gelijk is aan die op je echte baan anders komen de meetgegevens op je baan niet meer overeen,
Dit geld ook voor als je een baan hebt met gebruik van centrale en booster, zorg dat de spanning onderling zoveel mogelijk met elkaar overeen komen zodat de rem/stop afstanden op de gehele baan gelijk zijn.
Gr Piet
-
Mijn excuus Gerard!
Ach, het is niet dat er copyright op zit of zo... ;)
-
Hallo Piet,
Helemaal correct!.
Dat klopt en ze dienen en moeten van gelijke polarisatie en gelijke spanning te bezitten.
Bedankt!.
Mvg,
Jan
-
Beste Jan,
Mijn meetsectie is 180 cm lang en dat is echt voldoende voor het bepalen van het snelheidsprofiel. In het algemeen is het zo dat hoe langer de sectie hoe beter, maar het gevoel is dat dit wel een goede waarde is.
Ik denk dat TC geen standaard deviatie berekent; althans dat is nergens te zien. Het enige wat het doet bij profileren is bepalen welke schaalsnelheid bij een bepaalde decoderstap hoort en dat passend maken binnen de minimale en maximale snelheid. Tussen deze snelheden wordt geïnterpoleerd zodat de 128 stappen (kan ook 28 stapjes zijn maar dat is minder ideaal) daar in passen. Dat profiel is niks anders dan een vertaaltabel van decoder stapjes naar schaalsnelheid.
Ik werk met één stroomdetectie per sectie, dus de rem en stopmarkers zijn virtueel. Goede profilering is dan echt heel belangrijk. TC leert niet van zichzelf, weet alleen dat gegeven de snelheid bij intree van het blok en gegeven de lengte van de remsectie, er een bepaalde vertraging ingezet moet worden zodat de lok binnen de gestelde remafstand (ramp) op kruipsnelheid (threshold) uitkomt. Laat hem dan nog 5 cm doorkruipen naar de stopmarker. TC weet nooit waar de lok dan exact uitkomt!
Groetjes,
Ferry
Hallo Allen,
Een vraag over het inmeten van een loc dat in TC programma, het meetgedeelte waar de loc naar km/hr H0 schaal wordt berekend.
Wat is de realistische lengte in dat meetgedeelte.
Op het Duitse forum is daar verschillende meningen daarover.
Berekend TC de standaard deviatie op willekeurige lengtes.?
Hoe doen jullie het?.
Mvg,
Jan
-
hallo.
citaat;
Laat hem dan nog 5 cm doorkruipen naar de stopmarker. TC weet nooit waar de lok dan exact uitkomt!
Dit is helemaal afhankelijk van je instellingen van de rem en stopmelders.
uitgaande 1 melder per blok en dat er gedetecteerd wordt aan het begin van het blok dus op 0 en dan de remafstand op bv 100 cm staat en de stopmelder op 150 cm dan zal de lok binnen die 100 cm afremmen en zijn kruipsnelheid na 100 cm beginnen en nog 50 cm doorkruipen tot de stopmelder is bereikt en zal dan stoppen en dat is vrijwel exact als je alles goed hebt ingemeten, verschillen zijn hooguit enkele cm.
gr piet
Gr Piet
-
Piet, Uiteraard is dat afhankelijk van de instellingen, bedankt voor de aanvulling. Zou een langere kruipsectie de nauwkeurigheid bevorderen?
-
Ferry,
Een langere kruipsnelheid bevorderd niet de nauwkeurigheid, het duurt soms erg lang voordat de lok stilstaat en komt dan ook niet overeen met de werkelijkheid.
Ik gebruik in het algemeen een stop afstand die 5 a' 10 cm langer is dan de remafstand.
Wat wel van belang is dat bij het inmeten wordt aangegeven wat het gewicht is van de lok en nog belangrijker wat moet deze lok allemaal trekken, als je de kale lok inmeet en daarna zonder verdere gegevens er 5 wagons achter hangt dan kan dat de rem en optreksnelheid beïnvloeden, dus bij een samenstelling van lok en wagons kun je deze ook bij het inmeten of samenstellen betrekken.
Gr Piet
-
Piet,
Leek mij ook dat dat geen invloed heeft verder op de nauwkeurigheid. Heb zelf die kruipafstand inderdaad op 5 tot 10 centimeter staan en dat ziet er voorbeeld getrouw uit. Treinlengte, totaal gewicht en mate van versnelling stel je inderdaad apart in op TC; de vertraging heeft geen zin in TC, omdat TC dat zelf al kiest bij remmen in een blok (indien op PC sturing geredem wordt), e.e.a. afhankelijk van de lengte van het remtraject en de snelheid waarmee de lok de remsectie binnenrijdt. Wagons meer of minder beïnvloeden niet of zeer beperkt de snelheid van de lok (of ze moeten wel heel zwaar worden); immers standje x blijft y km/h; dus ik betwijfel of het wel zin heeft om bij snelheidsprofilering er wagons aan te hangen.
Groetjes,
Ferry
-
Hallo Piet en Ferry,
Ik kwam achter dat TCG bij het voorafgaande instelling de ondergrens en de bovengrens van snelheid in te stellen was, voordat het inmeetproces gestart wordt.
De ondergrens is de kruipsnelheid waarmee men manueel dient te regelen, en zo te regelen dat bij de uiterste lage snelheid zonder schokken af te stellen.
De bovengrens is de maximale snelheid die men via CV instelling kan afstellen (het beste is ook 128 stappen te nemen)
Tussen die twee parameters gaat TCG zijn ijkmeting voortzetten.
Wat hieruit is op te maken, dat de eerste meetpunt direct al, zonder schokken het meetgebied meet en rekent daar 2 Km/hr. En terug.
Dat is heel netjes!.
De curve na de meting heb ik gekozen voor de optie van Ferry, een iets hole curve.
Het ziet er prachtig uit.
Ik heb enkel alleen de loc gemeten.
Omdat ik vanuit ben gegaan dat de lokdecoders lastgeregeld zijn. Dat betekend als TCG 50 Km/hr met wagons de trekkracht moet overbruggen ook 50 km/hr gaat rijden.
Die ervaring had ik met de vorige besturingsprogramma. Die lastgeregeld decoders zijn een soort cruiscontrole.
Wat zijn jullie ervaringen met of zonder wagons de snelheidsmeting.
Mvg,
Jan
-
Dag Jan,
Snelheidsprofilering doe ik zonder de wagons. Instellen van de compensation doe ik ook zonder wagons, maar ik ben er nog niet over uit of dat een goed idee is, echter vooralsnog rijden en remmen de loks prima.
Groet,
Ferry