Dutch Roco Forum

Layout en Materieel => Mijn Layout => : Willem 2024-06-28, 22:14:24

: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2024-06-28, 22:14:24
Inmiddels al weer even aan de gang met de bouw van baan.
Lange tijd was er in ons huis geen plaats voor een modelbaan, omdat alle kamers "bezet" waren.
Nu de kinderen de deur uit zijn is er weer flink wat ruimte beschikbaar (je kent het wel).
Over het banenplan is ruim 25 jaar nagedacht en kan nu eindelijk tot uitvoering over gaan.
En dat nadenken ging natuurlijk niet alleen over het railplan, maar ook over hoe bepaalde zaken waren te realiseren, loop van de bedrading, plaatsen van decoder, terugmelders enz.
Kortom het geheel is jaren lang onder de loep genomen.
Het hele plan is in het programma Scarm gemaakt.
(http://)
Het railplan geeft aan dat er 330 meter rails moet worden aangelegd, en dat kom wel aardig in de buurt van de werkelijkheid.
Inmiddels is er al zo’n slordige 90 meter rail gelegd, en dat zijn alleen nog maar de schaduwstations.
Ik ga proberen om zo nu dan hier wat updates te geven met wat foto’s.
Inmiddels heb ik ook een website waar niet alleen de bouw is te volgen, maar waar je ook zaken kunt vinden zoals materieel wat rond rijd en gebruikte technieken. Neem gerust eens een kijkje: https://zolderspoor.nl/ (https://zolderspoor.nl/)

Willlem.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: denobis 2024-06-28, 22:31:14
Leuke website Willem.
waarom gebruik je nog koploper?
Dat is nu echt een doodspoor aan het worden.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2024-06-28, 23:02:27
Dank je, zit ook heel wat tijd in,maar doe het met plezier.

waarom gebruik je nog koploper?
Waarom niet.. heb die keuze overigens al heel lang geleden genomen.
Daarnaast ben ik vertouwd met Koploper, gebruik het al jaren (bij andere banen waar ik aan gewerkt heb) en kan alles wat ik wil (en nog veel meer).
Dat is nu echt een doodspoor aan het worden.
Een dood spoor.. voor mij in ieder geval niet, tenzij ik een stootblok tegenkom, maar dat is dan waarschijnlijk ook de bedoeling  ;D
Daarnaast funtioneert het nog steeds, ondanks dat de besturingssoftware al diverse keren is veranderd.
Voor wat ik er mee wil bereiken, kan Koploper dat prima doen.
Er is nog steeds een grote groep Koploper gebruiks die je de nodige ondersteuning kunnen bieden (als je die nodig hebt).
En nee, ik ga niet weer die discusie aan dat Koploper niet meer wordt door ontwikkeld, dat het verouderd is, dat het grafisch niet zo mooi is.
Daar is al genoeg over gezegd/geschreven.

Maar goed, ieder is vrij in een keuze en ik heb de keuze gemaakt om Koploper te gebruiken.

 
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Dirk Baas 2024-06-29, 01:24:33
Willem,


Als Koploper voldoet, horen zo.
Als versterker werk ik met de 10761 van Roco en dat voldoet, in combo met de 8 bits decoders. Geleuid maak ik volgens de methode, die ik leerde, toen ik3 jaar was: tjoekke, tjoekke, tjoek....
En voor de diesels, ... nou vul in 🤣
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2024-06-29, 02:00:02
Brrrroooooom.......  ;D ;D
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: denobis 2024-06-29, 09:26:05
Koploper is een mooi programma echt jammer dat het niet meer geüpdate word.
Helaas zal men met de nieuwere centrales (bv. de nieuwe YaMorc ) er niet meer mee wegkomen.
Dat het grafisch wat minder mooi zou zijn ben ik het niet mee eens (dat is iTrain ook).
Het moet goed functioneren en verder niet.
Voordeel van koploper was en is dat het gratis is , nadeel het word niet meer voortgezet (wat ontzettend jammer is).
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Dirk Baas 2024-06-29, 11:15:35
Willem,

Ik heb net jouw Zolderspoor.nl bewonderd. - Toppie -
Leuke oplossing, die IR beveiliging van de sporen.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: denobis 2024-06-29, 11:18:32
Dat is zeker een leuke website.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-02-06, 11:00:29
Zo, dat was al weer een tijd geleden.
Na meer dan een jaar de draad maar weer eens opgepakt.
Maar eens begonnen met de boel flink op te ruimen.
In de afgelopen tijd is er aan de baan niets meer gedaan en is de zaak alleen maar "volgebouwd" met allerlei modelbouw gerealteerde projectjes.
Deze werd dan "tijdelijk" even neer gezet en staan sindsdien nog even onaangeraakt op lege plekken op de baan.
Om weer een begin te maken dus eest maar eens schoon schip maken.
Daarnaast willen we de baan weer volgens het railplan verder gaan uitbouwen.
Voor diverse zaken die nu nog op de geplande uitbouw staan moet er een oplossing gezocht worden.
Komende weken zullen we daar nog wel even druk mee zijn.

Ik ga proberen om jullie een beetje op de hoogte te houden.
Verder kun je nieuwtjes nog volgen op de website (www.zolderspoor.nl) of facebook.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Dirk Baas 2025-02-06, 11:30:45
Mmm, Willem, heel herkenbaar 😉
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-02-06, 12:03:10
Tja Dirk, dit komt wel bij meer modelspoorbouwers voor denk ik.  ;D
Maar.. na de nodige uurtjes......kunnen we weer verder.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Dirk Baas 2025-02-06, 12:12:48
De baan op jouw foto's op jouw site zijn niet meer?
 
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-02-06, 12:44:33
Dirk, als je de foto's op de achtergrond bedoeld, die baan bestaat nog steeds
Het zijn foto's van een baan van een vriend van mij waar ik sinds 2004 aan heb gewerkt.
Zo zijn er nog wel enkele van die baan te vinden zoals bijvoorbeeld de openingsfoto van "Galerij"
Meer informatie over die baan vindt je op www.kelderspoor.nl.
Het slotstuk van die baan moet nog worden gebouwd, namelijk de stad zelf.
Er zijn ook wat foto's gebruikt van een modulebaan die ik destijds op de club heb gebouwd.
Een dergelijke foto vindt je op de home page, even naar beneden scrollen.
Deze bestaat echter niet meer, maar gelukkig hebben we de foto's nog  ;D
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-03-04, 07:49:28
Na wat opruim uurtjes weer plannen gemaakt om verder te gaan.
Om verder te kunnen, eerst maar eens wat "bouwmateriaal" ingeslagen.
Vervolgens zijn we het resterende deel van op- en afrit van niveau 2 naar 3 maar eens uit gaan zagen en pas gaan maken.
Toen dit gedaan was heb ik de onderbouw voor niveau 3 uitgemeten en opgebouwd in het meest rechter deel van de baan.
De bedoeling is om hier tijdelijk een lus aan te kunnen leggen, zodat ook het tracé op niveau 2 volledig getest kan gaan worden.
We zijn al een aardig eindje gevorderd.
Nog even wat uitzagen om de aansluiting van de op- en afrit aan te laten sluiten op niveau 3 en de ondersteuning kanen voor de boog in deze helling.
Daarna kan de kurk onderbedding en rails aangelegd worden op de helling.
Het deel waar de tijdelijke lus komt te liggen, wordt voorzien van kurk uit één stuk.
Later kan dit dan weer gebruikt worden om andere delen van de baan van kurk te voorzien.     
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Dirk Baas 2025-03-04, 08:29:33
Willem,

Ik vind het toch altijd weer grappig, hoe mensen hun hobby beoefenen. Vaak maken ze "onderdelen", terwijl ze in hun professionele leven helemaal niet zich daarmee bezig hielden (houden). Ik vermoed, dat je geen timmerman bent (geweest), maar dit wel met verve uitoefent. Ik vind dit prachtig. En dat is eigenlijk het mooie van onze hobby, je doet dingen, die je "froeguh" nooit zou doen. De één werkt met z'n handen en de ander zit te puzzelen, hoe een programma voor een Arduino in elkaar moet worden gemaakt.
Veel plezier.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-03-12, 12:16:49
Na wat strubbelingen ligt het kurk er op en kon het tracé gelegd worden.
Op een klein stukje na, ligt ook dit op zijn plek.
Het deel aan de achterzijde blijft ook in het definitieve plan, alleen de lus die hier op aangesloten is, gaat in het definitieve plan weer weg.
Hier komt later een deel van het rangeerterrein en de draaischijf met afstelsporen met lokloods.
In het opgaande deel van het schaduwstation komt later een keerlusmodule, maar door de lus die nu gebruikt gaat worden voor het testrijden, is dat nog niet nodig.
Wel zijn alle voorzieningen al aangebracht en is het later alleen nog maar een zaak van de module aansluiten.
Als het hele tracé ligt, moeten er nog wat aansluitingen worden gemaakt een kan het testrijden beginnen.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: denobis 2025-03-12, 19:55:15
Je bent goed bezig Willem
Ik lig op dit moment een beetje stil door andere werkzaamheden en verplichtingen (oa onze boot moet het water weer in).
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-04-14, 22:17:47
Inmiddels het deel op niveau 2 voor de keerlus gereed en ligt het tracé op zijn plek.
Het aansluiten was wel even een dingetje, dat heeft me wel wat uurtjes gekost.
Dit heeft ook te maken met het feit dat er in de het stijgend stuk spoor een keerlus module zit.
Nu is die op dit moment niet nodig, maar aangezien dit in de toekomst wel nodig is, leek het mij handig om dat nu al in te bouwen.
Kunnen we gelijk de zaak ook goed testen.
Dit impliceerde wel dat er en tweede keerlus module moest worden ingebouwd om geen problemen te krijgen met de polariteit in het dalende stuk spoor.
Dat moest dan maar. Later hebben we die in het totale plan toch weer nodig, alleen op een andere plaats.
Inmiddels is ook weer test gereden om te kijken of alles goed was.
Heb er ook een filmpje van gemaakt.
En dat het testen niet voor niets is geweest bleek wel.
Tijdens de testen kwamen er twee problemen naar boven, die gelukkig vrij eenvoudig waren op te lossen.
Het volledige verslag kun je weer lezen op mijn site (zolderspoor.nl) waar je ook de complete beschrijving kunt vinden hoe Koploper is ingesteld.
Naar beide is een directe link op de homepage (even naar beneden scrollen).
Je kunt daar ook de filmpjes bekijken.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-08-03, 22:47:03
Het weer was gunstig gezind om wat aan de baan te kunnen doen.
De temperatuur was zeer dragelijk op de hobbyzolder.
Afgelopen dagen bezig geweest om een automatische lengte- en snelheidsmeting in het besturingsprogramma Koploper in te brengen.
Om het ook werkend te krijgen, moest daarvoor ook wat hardware en elektronica voor aangebracht worden.
Het uiteindelijk resultaat mag er zijn.
De lengte van de treinen worden nu tot op de cm nauwkeurig gemeten.
Het is voor de dynamische regeling van de schaduwstations van groot belang dat deze lengtes kloppen.
Als ze in werkelijkheid korter zijn dan is het geen probleem, maar te lang kan toch wel een probleem worden.
Aanrijdingen zijn dan niet uitgesloten.
Daarom is er een dergelijk voorziening ingebouwd in het hoofdspoor naar de beide schaduwstations.
Een en het ander over de uitvoering en het verwerken in Koploper is weer te lezen op de site van Zolderspoor.
(directe link: https://zolderspoor.nl/tech/besturing/koploper.html#part5 ).
Kunnen we weer eens aan het volgende hoofdstuk gaan denken.

Willem
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-08-10, 21:44:06
Ter leer en vermaak......  ;)
Nu de temperatuur op zolder het nog toelaat, afgelopen weekend nog maar eens proef gereden met een 10 tal treinen.
En dat het testrijden altijd wel iets oplevert, bleek dit weekend wel weer.
Nadat de baan vandaag een kwartiertje draaide, stopte de boel spontaan.
Geen foutmelding, Koploper werkte nog steeds, communicatie was er nog, geen alarm melding op de Z21 centrale.
En toch stopte de boel.
Na pak hem beet een minuut begon de boel weer spontaan te rijden.
Geen idee wat er aan de hand was.
Na 5 minuten weer hetzelfde probleem.
Alles nagezien, communicatie, temperatuur van de centrale, bedrading tussen de verschillende componenten, niets kunnen vinden wat roet in het eten kon gooien.
Dan maar eens in de instellingen van de centrale gedoken.
Na herhaalde malen, na nieuwe instellingen, opnieuw testen, maar nog steeds geen oorzaak gevonden.
Totdat er bij een spontane stop twee rijtuigen op een detectie rails bleven staan.
Vreemd, hier brand de verlichting wel van terwijl er verder op de baan totaal niets nog licht voerde.
Overal was de front verlichting van de locs uit, nergens brand nog een binnenverlichting in een rijtuig.
Hoe kan dat dan?
De oorzaak bleek te zitten in een brugcel die de niet gedetecteerde stukken in de baan van digitale spanning voorziet.
Deze was best wel warm.
Hoewel de brugcel een stroom van 6 Ampere kon verwerken, was deze blijkbaar toch niet helemaal lekker.
Leek wel thermisch beveiligd of zoiets.
Nadat deze was vervangen waren de eerste testen bevredigend.
De afgelopen avond verder getest en na 2 uur met 8 treinen te hebben gereden heeft alles zonder problemen gedraaid.
Heeft me uren gekost om het probleem te lokaliseren en wie rekent er nou op dat een dergelijke brugcel dit soort problem kan veroorzaken.
Zal deze bevinding weer verder verwerken op mijn website.
Dus, mocht je ooit een dergelijk probleem tegen komen, kan dit misschien wel je oplossing zijn......
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: denobis 2025-08-10, 22:37:55
Een brugcel die het opgeeft.
Dat heeft meestal een oorzaak b.v. een te hoge opstartstroom , hoger spanning dan waar hij voor gemaakt is of kortsluiting.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-08-11, 07:35:29
Nou Hans, de brugcel is geschikt voor 600V en kan 6A (28A piek) aan. De interne booster van de Z21 geeft 18V af en is begrenst op 3 A, dus daar zal het niet aan hebben gelegen. Zelfs een korsluiting kan hem niet om zeep hebben gebracht.
De totaalstroom is tijdens de test niet boven de 2,5A uit geweest, dus echt wel aan de veilige kant.
Ik denk eerder dat er intern in de brugcel iets niet helemaal goed zit wat bij hogere stromen zich pas manifesteert.
Als je de cel doormeet, meet je ook niets bijzonders.
Is niet de eerste keer dat ik mee maak dat een brugcel zich "vreemd" gedraagt onder wat zwaardere belasting.
Wat de uiteindelijke rede is waarom de brugcel zich "vreemd" gedraagt zal wel gissen blijven, maar zal zeker (theoretisch gezien) niet aan de belasting of kortsluiting hebben gelegen.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: denobis 2025-08-11, 08:07:41
Pwm stromen kan je niet goed meten met een multiemeter dat weten we allemaal.
De pieken kun je eigenlijk alleen met een scoop meten.
Tuurlijk zijn er meerdere oorzaken te benoemen bv. een hf signaal met hoge piek dat vinden brugcellen ook niet fijn.
Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat een brugcel zomaar defect raakte of zoals je beschrijft bij het doormeten goed lijkt en toch vreemde dingen doet.
Dus ik zou als ik jou was toch nog verder zoeken wat nu de oorzaak was.
Zelf heb ik weken gezocht op een dergelijke storing en dat bleek later overspraak te zijn van een paar draden (door tegen emk van een spoel van een roco wissel) waardoor bij mij het hele systeem in storing viel.
Een blus diode was toen de oplossing.
Wat bij jou misschien een oorzaak kan zijn is te lange en of te dunne melderdraden.
Immers er word een paar milli ampere gemeten over plus en melder draad.
Aangezien de ene brugcel met een andere brugcel nooit gelijk zijn kan het zijn dat de vervangende brugcel net even beter is.
Grote kans dat de storing zich in de toekomst herhaalt.


: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-08-11, 12:25:19
Pwm stromen kan je niet goed meten met een multiemeter dat weten we allemaal.
De pieken kun je eigenlijk alleen met een scoop meten.
Snap ik, maar gemeten stroom gaf de Z21 aan, dus daar ga ik dan maar van uit.
Zelf heb ik weken gezocht op een dergelijke storing en dat bleek later overspraak te zijn van een paar draden (door tegen emk van een spoel van een roco wissel) waardoor bij mij het hele systeem in storing viel.
Een blus diode was toen de oplossing.
Dat is dus een heel ander probleem en dat kun je verwachten als je spoelen gaat schakelen. Maar staat los van dit probleem.
Maar mede om deze rede liggen bij mij de kabels niet bij elkaar. Detectie draden voor de terugmelding en de stuurdraden voor wissels zijn gescheiden en liggen doorgaans ook niet parallel aan elkaar.
Wat bij jou misschien een oorzaak kan zijn is te lange en of te dunne melderdraden.
Immers er word een paar milli ampere gemeten over plus en melder draad.
Ik snap ik niet helemaal wat met dat laatste bedoeld, maar ik denk dat je doelt op indifferentie of reflexie van het DCC signaal.
De voedingsdraden voor de baan naar de DP's zijn dik genoeg (0,75mm) en erg lang zijn ze ook niet (maximaal 4 meter).
Wat betreft de melddraden, deze zijn ook dik en doorgaans veel korter en daar loopt overigens gewoon de (verbruikte) stroom door van de desbetreffende loc.
Daarnaast is de reflectie van de DCC nagemeten op het uiteinde van de draden en nagenoeg nihil.
Overigens zou dit pas een probleem kunnen worden als de lengte boven de 10 meter komt.
In een dergelijk geval kan het zijn dat je dan een extra filter moet plaatsen, maar daar is op dit moment nog geen sprake van.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: denobis 2025-08-11, 12:48:04
Wat een melder doet is het verschil meten tussen de voeding en de melderdraad.
Als de lok over de melder rijd word de stroom anders dan over de voeding en dat zet hij om in een meldsignaal.
Je draden zijn zeker dik genoeg dat is het probleem niet.
Maar lengte is belangrijk aan gezien we hier over verschil in mili amperes praten.
Wat ook een probleem is dat lange draden als antenne kunnen gaan werken wat ook weer rare storingen kan opleveren.
Maar goed hoe het ook zei ik kan me niet voorstellen dat het in die brugcel zat.
En ik wil hier alleen maar bij aangeven (ter lering en de vermaak) dat er vele oorzaken kunnen zijn voor het probleem wat jij had ( of misschien nog hebt).
En die storing bij mij was raar daar alle spoelen galvanisch gescheiden waren d.m.v. optocouplers en de spoelen in de roco wissels een eigen blus diode hebben (standaard af fabriek).
Dus bleef een rare storing die je niet verwacht.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-08-11, 13:22:38
Wat een melder doet is het verschil meten tussen de voeding en de melderdraad.
Dat is dus wat de melder NIET doet.
Hij meet of er stroom in het circuit van de meldraad terug naar de centrale vloeit.
Hij staat dus in serie met een stukje (geïsoleerde) rail.
Maar doordat er (door de manier van meten) een klein spanningsverschil ontstaat tussen de meldrail en de hoofdrail is er in de lijn naar de hoofdrail een extra voorziening opgenomen om dit spanningsverschil te verminderen (in de vorm van de beruchte brugcel).
Immers, de stroom zoekt de weg naar de hoogste spanning.
Dus als er ergens een hogere spanning staat, zal daar de stroom naar toe willen.
Zonder deze "compensatie" zou bij een kort stukje meldrail er geen (of in ieder geval minder snel) detectie (meer) plaatsvinden, meestal veroorzaakt door een overbrugging naar een hoger spanning door de wielen met contactslepers.
Dat is dus de rede waarom ik in de hoofdlijn een extra brugcel heb opgenomen en moet dus ook de volledige belasting (van de centrale of de booster)  kunnen verdragen.
Aangezien er tijdens het voorval, toen de baan stil viel, er twee rijtuigen toevallig op een detectie stuk stonden, bleef daar de verlichting van branden, omdat de detectiestukken niet via deze brugcel lopen.
Dat was dus voor mij de trigger dat er iets mis was met de brugcel die de rest van de baan (dus niet de detectie stukken) van spanning voorzag.
En waardoor, geen idee. Dit kunnen verschillende oorzaken zijn geweest (productie, EOS, kwaliteit etc, etc).
Is ook niet meer belangrijk, probleem is opgelost. (duurde alleen wel even voordat ik het gevonden had  :-\ )
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Dirk Baas 2025-08-11, 13:29:17
Hans, Willem,

Even een duit in het zakje.
Met de huidige vochtigheidsschommelingen kan er vreemde overspraak ontstaan.
Mijn ervaringen in een geconditioneerde telefooncentrale zijn van dien aard, dat ik altijd een schuin oogje werp op hygrometers.
In de centrale stond de airco op 18 graden, maar soms ging 's zomers de temperatuur naar 16 graden. De vochtigheid werd dan zo hoog, dat we horendol werden van de storingen (overspraak) en terecht wat Hans opmerkt zijn draden dan antennes, zeker in de buurt van andere electronica. Maar ook een soldering kan je parten spelen, zeker met vocht.
: Re: In aanbouw, Zolderspoor
: Willem 2025-08-11, 13:38:20
Dirk, dat vocht (vervelende) gevolgen op electronica kan hebben weet ik alles van.
Zit zelf in het vak en maar al te vaak mee gemaakt.
Maar bij een omgevingstemperatuur van 25 graden en een een vochtigheidsgraad van 53%, maak ik me voor de trein electronica niet zo veel zorgen.
Een wat hogere vochtigheidsgraad is overigens wel weer beter tegen ESD, maar dat is weer een heel ander verhaal.  ;D
We houden gewoon ons hoofd koel en gaan gewoon weer verder.... ;D ;)