Dutch Roco Forum

Programma's => TrainController Gold => : Nicoh 2012-01-12, 16:16:40

: rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-12, 16:16:40
Ik ben bezig met het finetunen van mijn loc's
Ik wil graag dat elke lok op dezelfde plaats stopt
dit lukt echter niet naar behoren
ik heb bij mij geconstateerd dat, als ik een blok in rij waarin ik wil stoppen de afstand van de stopmelder bij de verschillende lok's, op verschillende plaatsen zit.
er zit zomaar 10 cm verschil in afstand op de rail, dat de lok de melder activeert.
is dit normaal of kun je dit instellen?
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-12, 16:43:35
Dag Nicoh,

Ik neem aan dat je:
1 - in de loc-decoders de massavertragingen op maximaal 2 of 3 hebt gezet
2 - eerst via het programma (TC Gold) de maximum schaalsnelheid hebt gemeten (vooruit en achteruit)
3 - vervolgens de maximumsnelheid in de decoder hebt teruggeschroefd naar de gewenste waarde
4 - daarna de snelheid van de loc's allemaal hebt gekalibreerd met het programma (TC Gold)
5 - daarna de remvertraging van de loc's allemaal hebt gekalibreerd met het programma (TC Gold)

Stap 2 doe je via het snelheidsinstellingsmenu met de variant '1 X'.


Wil je even laten weten of aan deze voorwaarden is voldaan?


Werk je met een bezetmelder per blok?


Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Santerdam 2012-01-12, 16:54:36
Gerard,

TC Gold ken ik niet, daarom richt me even tot jou. In een Koploper omgeving klinkt het alsof wordt gewerkt met bezetmelders en ongedetecteerde sectie's zonder de bekende diode-schakeling. Daardoor krijg je bij verschillende lok's ook dit soort 10cm verschillen.

Mogelijk weet jij of dit ook bij TC Gold kan spelen - ik weet niet of je daar ook ongedetecteerde sectie's hebt.

Sander
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-12, 17:00:50
Hi Sander,

Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat zou inderdaad wel kunnen.

Uit het verhaal had ik begrepen dat er wordt gewerkt met één melder per blok, waardoor je in TC Gold een afstand vanaf het begin van die melder moet opgeven waar dan wordt gestopt. Dat is: de afstand die de eerste stroomafnemende as (in de rijrichting) vanaf het begin van de melder nog aflegt. Als die aanname van mij klopt, dan vindt het hele gebeuren zich binnen één - gedetecteerde - sectie plaats.

Eerst maar even het antwoord van Nicoh afwachten.

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Santerdam 2012-01-12, 17:14:41
Gerard,

Prima om even nader antwoord af te wachten.

Nog wel even een kanttekening : Je schrijft : "Dat is: de afstand die de eerste stroomafnemende as (in de rijrichting) vanaf het begin van de melder ..."

Hier schuilt precies de essentie van de diode-schakeling. Zonder diode's zult je merken dat het "de afstand is van de laatste stroomafnemende as ..... ". Dit komt omdat die laatste as nog steeds de hogere spanning van het eerdere stuk rails kan krijgen en dus de eerste assen nog geen stroom afnemen van de melder.

Sander
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-12, 18:49:48
Als dat het geval is, dan zou het verschil tussen de locomotieven gelijk moeten zijn aan het verschil in die afstand, namelijk tussen de eerste en de laatste stroomafnemende as, toch?

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: P.Heinst 2012-01-12, 18:49:54
Sander

Ik weet dat nico met stroomdetectie werkt en roco terugmelders met daarvoor bezetmelders van Littfinski

De bezetmelde van littfinskie hebben een minimaal stroomverlies omdat hier niet met twee diode achter elkaar wordt gewerkt om de stroom te detecteren maar slechts een en dat dat dan via een transistor wordt verder geschakeld, dus geen opto coupler zoals bij bv S88
Dan zou er ook nog een ander probleem kunnen zijn als je meerder booster gebruikt, de uigangs spanning van een  boosters is lang niet altijd gelijke zeker niet als je daar ook nog trafo's heb met enkele volt spanningsverschil.

Het zou mij niet verwonderen dat er een instellings fout is gemaakt (zomaar even een gedachte), je hebt loks die 4 assen hebben en dat er maar twee stroom afnemen, in dit geva zou het kunnen zijn dat er wordt ingemeten met de kontaktwaarde (afstand) van de voorkant en achterkant hetzelfde, zet je nu de lok op de baan en hij rijdt achteruit dan heb heb je een kontaktwaarde van 10 cm terwijl de stroom afnemende wielen op 20 cm zitten of juist andersom

Ok de ingstelde waarde van de maximale snelhied en de remvertaging van voor of achteruit kan verschillen en dan heb je ook verschil, zelf als dat hetzelfde is kan het zijn dat de lok niet met dezelfde snelheid rijd voor en achter uit. loks lopen niet altijd even makkelijk voor en achteruit.

Probeer de lok eens m te draaien op de baan en dan wel dezelfde richt uit te laten rijden en kijk dan een wat er gebeurd
Zomaar een gedachte

Gr Piet
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-13, 10:27:01
Ik heb de maximum snelheid ingsteld zoals Gerard omschrijft
ik heb de rem instelling gedaan volgens TG
ik heb de minimum snelheid ingesteld volgens TG
alleen de remvertraging heb ik op het oog ingesteld
jij zegt dat deze op 2 of 3 moet staan, wat is hier de motivatie van
de halve snelheid heb ik ingesteld op ca 1/3 van de maximum snelheid
Ik heb 2 loks gedaan
1 x roco NS 1100 serie
1 x roco NS 1800 serie
ik heb ook de afstand van de voorkant en de achterkant tot aan de eerste stroomafname ingevuld.
bij beide lok's is dit hetzelfde.
Wat mij wel opgevallen is dat TG bij mij de maximumsnelheid, achteruit niet meet en vooruit wel.
wat doe ik fout of wat heb ik fout ingesteld???
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-13, 10:43:07
Dag Nicoh,

In jouw verhaal denk ik te lezen dat je de loc's niet hebt gekalibreerd.
VRAAG 1: heb je de loc's helemaal ingemeten (alle snelheden, heen en weer)?

Ik heb de maximum snelheid ingsteld zoals Gerard omschrijft
ik heb de rem instelling gedaan volgens TG
ik heb de minimum snelheid ingesteld volgens TG
alleen de remvertraging heb ik op het oog ingesteld

Maximum ingesteld, reminstelling gedaan, minimum ingesteld, remvertraging op het oog. Ik lees hier niet over het inmeten of kalibreren van alle snelheidsstappen, en dat is nu juist essentieel voor het goed geautomatiseerd rijden!

jij zegt dat deze op 2 of 3 moet staan, wat is hier de motivatie van

De massavertraging (CV's 3 & 4 van de decoder) zet ik zelf meestal op 2 of 3 om bij lagere snelheden schokkerig rijden te voorkomen.

de halve snelheid heb ik ingesteld op ca 1/3 van de maximum snelheid

Dat is goed, ik hou zelf inderdaad ongeveer 40% aan.

Wat mij wel opgevallen is dat TG bij mij de maximumsnelheid, achteruit niet meet en vooruit wel.
wat doe ik fout of wat heb ik fout ingesteld???

Bij het meten van de maximum snelheid vooruit (via een menu-entry '1 X') zet je de schuif naast het keuze menu helemaal naar rechts, bij het meten van het maximum achteruit zet je hem helemaal naar links.
VRAAG 2: Is dat gebeurd?

Verder, als je zaken heb uitgevoerd in de volgorde zoals je die beschrijft zal dat niet tot de gewenste resultaten leiden. De volgorde is EERST de decoder afstellen, dan pas de software instelling in TC doen! Als je de loc in TC hebt ingemeten, NIET meer aan de decoderinstellingen voor de snelheid komen!
VRAAG 3: is dat is jouw beschreven volgorde gebeurd?

Gerard

: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-13, 14:36:03
Gerard Ik heb als vogt gehandeld
1 rem vertraging en het optrekken visueel ingesteld. de waarden zo als ik denk dat de trein mooi optrekt en afremd.
De minimum snelheid ingesteld via TG
Vervolgens de max snelheid gemeten via TG en de cv6 ingesteld op de benodigde waarde
Dit lukt bij mij alleen vooruit en niet achteruit. (volgens mij neemt het programma dan de achteruit snelheid hetzelfde als de vooruitsnelheid.
gelijktijdig de halve snelheid ingesteld.
Daarna de lok gekalibreerd op alle rijstappen via TG
Daarna de rem ingemeten via TG

ik hoor graag wat ik niet goed doe
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-13, 14:59:24
Dag Nicoh,

De aanrader is om de massavertraging (CV's 3 & 4) op 0 (NUL) te zetten en dan het hele inmeten nog eens te doen. De computer heeft dan echt de volledige controle over het optrekken en afremmen.

Probeer het dan nog eens.

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-13, 15:07:52
Dat heb ik nu gedaan
ik blijf het vreemd vinden dat hij de achteruitm snelheid niet meet
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-13, 15:37:01
Ik heb er 1 lok gefine-tuned zoals je hebt aangegeven en de trein stopt nu 11 cm voorbij de stopmelder
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Spar 2012-01-13, 16:11:26
Hallo Nicoh,

Kan je een fototje plaatsen van het blok met de bezetmelders en rem/stop plaatsen.

John
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-13, 18:22:59
Dat heb ik nu gedaan
ik blijf het vreemd vinden dat hij de achteruitm snelheid niet meet

Hoe gaat dat met inmeten / fine-tunen? Rijdt hij dan wel heen en weer? Als dat zo is, dan is het wel goed.

Even voor de zekerheid: als je '1 X' selecteert, moet je met de schuif zelf de richting aangeven, hij rijdt dan niet vanzelf heen en weer. Je moet dus twee aparte metingen doen: 1 voor vooruit, en 1 voor achteruit.

We zijn weer een klein stapje verder, houd moed!

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-14, 10:54:06
IK heb nu 2 loks gedaan
ik heb de remvertraging en het optrekken op 0 gezet.
De loks stoppen nu na genoeg op dezelfde plek.
echter nog wel ca 10 cm voorbij de stopmelder.
tijdens het kalibreren gaat de lok heen en weer
Zou het kunnen dat hij de max snelheid alleen vooruit meet omdat ik in een eerder tab de topsnelheid aangegeven heb die dan zowel vooruit als achteruit geldt?
John wat bedoel je met een foto?
ik kan je wel uitleggen hoe ik mijn testvak heb gemaakt en wel als volgt:
ik heb een middenstuk van exact 1 meter lang
hierop heb ik zowel links als rechts direct een remmelder peplaats in TG
op 80 cm zowel links als rechts heb ik een stopmelder geplaatst in TG
in het linker en het rechter deel heb ik geen melders geplaatst
de uitloop zowel links als rechts is van voldoende lengte en is ca 4 meter
ik heb de uitloop ingesteld op 1 meter en de wachttijd op 4 seconden
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-14, 13:13:45
Dag Nicoh,

Ik wordt nu nieuwsgierig naar hoe je het echt hebt ingericht op je baan.

Technisch:
Als ik het goed begrijp heb je drie railsecties, aangesloten op 3 bezetmelders. De middelste railsectie is precies 1 meter lang. De linker en de rechter sluiten daar direct op aan en zijn ook via bezetmelders aangesloten.

Op dit niveau (technisch) is er nog geen sprake van verdere betekenis, dus noem het svp geen rem- of stop-melders.

Functioneel:
Op het functionele niveau komen we op het automatisch rijden en kennen we via bezetmelders gedetecteerde railsecties toe aan 'blokken'. Daar wil ik het nu nog even niet over hebben...


Laten we eerst het technisch deel even duidelijk krijgen. Hoeveel railsecties heb je, en hoeveel daarvan zijn (via bezetmelders) gedetecteerd? Hoeveel zijn er dus (bijvoorbeeld wisselstraten) niet via bezetmelders aangesloten?

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Spar 2012-01-14, 13:25:37
Hallo Nicoh,

Ik heb een klein voorbeeld gemaakt, en zo werkt het bij mij goed.

De drie contacten hoeven niet in een blok te zijn verwerkt om te kalibreren.
De blok indeling voor jou werkelijke baan moet wel aan bepaalde criteria voldoen.
Ik werk met drie bezetmelders per blok, maar dat hoeft niet, het kan met 1 maar dit alleen voor de baan stukken.

Kalibreren moet over drie contacten! achter elkaar.

John 
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-14, 14:09:34
Gerard
Ik heb nu 2 loks gedaan zoals omschreven
de optreksnelheid en afremmen op 0 gezet via TP
de max snelheid ingesteld naar aanleiding van de meting (CV6) in TP
de minimumsnelheid ingesteld via TG
daarna gefine-tuned  (de lok rijd zowel links als rechts heen en weer)
daarna de remproef gedaan zowel vooruit als achteruit
de loks stoppen nu na genoeg op dezelfde plaats, maar nog wel ca 10 cm voorbij de stopmelding.

John je vraagt om een foto.
Ik kan je wel omschrijven hoe ik het meettraject heb ingedeeld.
Ik heb een middenstuk van exact 1meter
zowel links als rechts heb ik een remmelder aan het begin en een stopmelder op 80 cm
ik heb een uitloop opgegeven van 1 meter aan beide zijden
in de praktijk is de uitloop ongeveer 4 meter
ik heb de wachttijd ingesteld op 4 seconden en geef bij elke lok op hoeveel het eerste contactpunt (wiel) vanaf de voorkant en vanaf de achterkant zit
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Spar 2012-01-14, 14:29:44
Hallo Nicoh,

Een afbeelding zoals ik die hier boven heb geplaatst van een detectie gedeelte.

M.v.g. John
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-14, 15:05:42
Gerard
Ik heb nu 2 loks gedaan zoals omschreven
de optreksnelheid en afremmen op 0 gezet via TP
de max snelheid ingesteld naar aanleiding van de meting (CV6) in TP
de minimumsnelheid ingesteld via TG
daarna gefine-tuned  (de lok rijd zowel links als rechts heen en weer)
daarna de remproef gedaan zowel vooruit als achteruit
de loks stoppen nu na genoeg op dezelfde plaats, maar nog wel ca 10 cm voorbij de stopmelding.


Nicoh, dit had je allemaal al verteld. Wil je mijn laatste post lezen en antwoorden geven op de vraag? Dan kunnen we verder analyseren wat er aan de hand is.

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: P.Heinst 2012-01-14, 16:26:08
Hallo Nico,

Kijk eens of je de remmelder niet te lang is, daar bedoel ik mee als je de inschakelvertaging en de remweg lengte bij elkaar opgeteld gelijk is aan de weg voor de stopmelder dan zou het wel eens kunnen zijn dat de trein bij het bereiken van zijn stopmelder een te hoge snelheid heeft en dan iets te laat stopt.
Het is aanbevolen dat de trein nog ongeveer 10 cm op kruipsnelheid rijdt en dan de stopmelder inschakeld, hij moet tijd hebben om de kruipsnelheid te bereiken.
10 cm korter is dan voor alle rem/stop melders.

Gr Piet
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-16, 20:08:18
hierbij mijn meetblokindeling
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-17, 00:11:03
Hi Nicoh,

Dit is een duidelijk plaatje. Je kiest er voor om direct vanaf het begin van het blok al te beginnen met afremmen. Is dit het blok waarin treinen 10 cm voorbij de stop-marker stoppen?

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Spar 2012-01-17, 08:01:44
Hallo Nicoh,

Het blok dat je laat zien geef je aan als meetblok.
Om je trein te kalibreren moet je drie bezetmelders hebben, die kan ik hier niet terug vinden.

Kijk hieronder op mijn afbeelding.

John
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-17, 16:39:22
Inderdaad Gerard, dit is het blok waarin de lok na ca 10 a 15 cm na de stopmelder stopt
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-17, 19:26:45
Hey Nicoh,

Het laatste wat ik nog kan bedenken is met behulp van de handleiding ook het remgedrag van de loc nog fine-tunen...

Ik meen dat Piet daar nog een handleiding voor heeft!

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-17, 20:22:29
Hey Gerard,
Piet is er al even naar aan het kijken, wellicht dat die er een oplossing voor weet.
bedankt voor je moeite
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-17, 20:24:13
Laat ons maar weten hoe je het hebt opgelost!

Gerard
: Re:rem en bezetmelder in TG
: Nicoh 2012-01-30, 20:38:43
Gerard
Ik heb het opgelost door de Bremsausgleich heel precies af te stellen
de loks stoppen nu met een maximaal verschil van 1,5 cm
ik vindt dit wel acceptabel
: Re:rem en bezetmelder in TG
: GerardWassink 2012-01-30, 22:19:46
Nicoh !!!

Da's goed om te horen! 1,5 cm is inderdaad erg acceptabel. Dat is vergelijkbaar met (87 * 1,5 = ) 130cm in het echt. Lijkt me alleszins redelijk, toch?

Ik zal dat ook ens gaan proberen met een loc van mij, die erg lastig te temmen lijkt.

Heb jij misschien een beschrijving van de stappen die je gedaan hebt?

Gerard