Dutch Roco Forum

Programma's => TrainController Gold => : Rob Manenschijn 2013-03-17, 19:10:55

: Valse bezetmelding
: Rob Manenschijn 2013-03-17, 19:10:55
Dames e/o Heren,

Op de club hebben we een analoge baan, voorzien van stationaire decoders, zodat er analoog en digitaal op gereden kan worden. Echter op 2 blokken krijgen we een valse bezet melding wanneer we de  stationaire decoder op dcc zetten. De beide blokken liggen niet naast/achter elkaar, er zit nog een blok tussen die geen valse melding geeft. Wat kan hier eventueel de oorzaak van zijn en wat zou de ultieme oplossing zijn¿¿¿

Rob
: Re: Valse bezetmelding
: eric 2013-03-19, 12:58:54
in mijn ogen .... want ik begrijp niet helemaal hoe ik me dit voor de geest moet halen ...

verwissel eens de decoder om uit te sluiten dat dat de boosdoener is.
bij dit soort storingen moet je elementen uitschakelen, dus niet zoeken wat het wel is ... maar testen wat het niet is ...

dan loop je vanzelf tegen dat wat de storing veroorzaakt aan.

ook natuurlijk controleren of het ook wel echt een valse melding is. een valse is bij mij een melding die niet juist is en ontstaat door een technische fout. Voor hetzelfde geld is de melding wel juist , maar lijkt hij vals omdat er een fout is gemaakt ergens ...

: Re: Valse bezetmelding
: Rob Manenschijn 2013-03-20, 11:46:58
Eric,

Bedankt voor je reactie. Deze vraag komt niet zomaar uit de lucht vallen. We hebben meerdere stationaire decoders gebruik zonder resultaat, daarnaast hebben we de bedrading vervangen door een, met aluminiumfolie, afgeschermde kabel. Kortom in onze optiek hebben we alle elementen uit geprobeerd waaraan het zou kunnen liggen. Voor zover het ons bekend is zijn wij de enige die dit systeem gebruiken. Maar ik heb een foto van een stationaire decoder bijgevoegd.

Rob
: Re: Valse bezetmelding
: eric 2013-03-20, 14:36:17
Eric,

Bedankt voor je reactie. Deze vraag komt niet zomaar uit de lucht vallen. We hebben meerdere stationaire decoders gebruik zonder resultaat, daarnaast hebben we de bedrading vervangen door een, met aluminiumfolie, afgeschermde kabel. Kortom in onze optiek hebben we alle elementen uit geprobeerd waaraan het zou kunnen liggen. Voor zover het ons bekend is zijn wij de enige die dit systeem gebruiken. Maar ik heb een foto van een stationaire decoder bijgevoegd.

Rob

Ik probeer gewoon vanuit mijn vak met je mee te denken. dus vergeef mij als ik iets herhaal

we hebben in volgorde ....   RAILS ----DECODER------decoder verwerker

---- is kabelverbinding

ik zou dus bv een stukje gelijke rails pakken en er naast leggen ... kijken wat gebeurt
dan een omleiding maken, oftwel een ander stuk rails er naast en dat dan aansluiten op het bestaande deel
als dat allemaal niets helpt , kun je het eerste deel van rails tot achter de decoder uitsluiten van problemen
dan pak je een aparte kabel vanuit de decoder naar decoder ontvanger ...
leg de kabel echt helemaal anders ...

misschien ligt het bv niet aan de kabel zelf , maar zit er ergens een storingsbron

ik heb in 30 jaar tijd , de meest rare dingen meegemaakt op het gebied van storingen
zelfs ooit eens een schroef door de muur die af en toe een netwerkleiding raakte ...


: Re: Valse bezetmelding
: Ferry Posthuma 2013-03-20, 15:02:34
Ah hier zijn hele boeken over geschreven, probleemanalyse, Kepner Tregoe ... zegt dat iets? Sleutel is dat een probleem zich in deelproblemen/oorzaken laat uitsplitsen en door alles af te gaan kom je uiteindelijk bij de meest waarschijnlijke oorzaak zoals het dan heet. Niet dat je hier wat aan hebt, maar zo gaat het in de professionele wereld wel.

Sterkte, Ferry
: Re: Valse bezetmelding
: Rob Manenschijn 2013-03-21, 15:57:40
Eric en Ferry,

Ik weet uit ervaring dat de meesten op de fora al lopen te roepen, voordat ze ook maar enig actie hebben ondernomen om het euvel eventueel op te sporen. Echter in onze optiek hebben wij alle mogelijkheden nagelopen.

Ik zal trachten het probleem te omschrijven. De stationaire decoder zet analoge spanning op het blok, maar kan handmatig en/of automatisch schakelen naar dcc spanning. Echter zodra er dcc spanning op het blok wordt gezet, wordt deze gelijk rood en geeft dus hiermee een bezetmelding door. Dit hebben we op 2 van de 12 blokken. Tussen deze 2 blokken zit nog een blok waar dit euvel NIET optreed.

Rob
: Re: Valse bezetmelding
: GerardWassink 2013-03-21, 16:12:11
Dag Rob,

Volgens mij missen we nogal wat informatie. Ik probeer even te helpen verduidelijken.

1. De stationaire decoder zet analoge spanning op het blok, maar kan handmatig en/of automatisch schakelen naar dcc spanning.

Okay,  vragen:
1a. Mogen we aannemen dat die analoge spanning de "normale" analoge rijspanning is via een voedingsleiding?
1b. Waar komt de DCC vandaan? Ik neem aan van een centrale, via een voedingsleiding?
1c. Hoe en waarmee wordt de SD geschakeld? Met DCC? Met Loconet? Iets anders?

2. Echter zodra er dcc spanning op het blok wordt gezet, wordt deze gelijk rood en geeft dus hiermee een bezetmelding door.

Vragen hierbij:
2a. Die DCC spanning komt via de SD?
2b. Wat wordt er rood? (niet de decoder neem ik aan. Bedoel je het blok in TC?
2c. Wie geeft een bezetmelding door? Wat voor type bezetmelders gebruik je?

3. Dit hebben we op 2 van de 12 blokken. Tussen deze 2 blokken zit nog een blok waar dit euvel NIET optreed.

3a. kun je van die drie blokken een schermprint maken van de definities in TC?


Algemeen:

Om te kunnen helpen met foutzoeken zou een schema van de relevante (onder)delen en hun verbindingen erg helpen denk ik.

Gerard
: Re: Valse bezetmelding
: Rob Manenschijn 2013-03-21, 19:42:14
Gerard,

Allereerst hartelijk dank voor je inspanning.

Dat zijn een hoop vragen, die ik zo niet kan beantwoorden, daar ik niet uit m'n hoofd weet wat er allemaal onder geknutseld is en ik totaal geen kennis dezer techniek heb. Misschien dat je het weekend tijd/zin hebt om de FMC (http://www.friesemodelbaanclub.nl/) te bezoeken tijdens de landelijke modelspoordagen, dan kun je het zien en een beter beeld vormen.

1c. via ib en loconet
2b. klopt, blok in tc gold
2c. de stationaire decoder middels een terugmelder


Rob

P.s. Gerard woont niet zover van de club en/of mij.
: Re: Valse bezetmelding
: GerardWassink 2013-03-21, 19:47:14
Het is niet zozeer dat ik veel verstand heb van foutzoeken, maar ik ben wel goed in het aanbrengen van structuur, en dacht op deze manier een bijdrage te kunnen leveren aan het zoeken van een oplossing door mensen die er wel verstand van hebben (Eric bijvoorbeeld).

Een laatste gedachte mijnerzijds: in die twee blokken MOET ergens een verschil zitten met de rest, OF in de blokken zelf, OF in de decoders, OF in de definitie in TrainController, OF in de bekabeling.

Succes!
Gerard
: Re: Valse bezetmelding
: Rob Manenschijn 2013-03-21, 20:11:26
Het is of, of ,of ,of, of  ;) en ik denk dat hier het grootste probleem inzit. ;D ;D ;D Nu nog even zien uit te vogelen welke of het is. Ik heb al gevraagd of de echte of wil gaan opstaan, maar helaas.

Rob
: Re: Valse bezetmelding
: Henk Koster 2013-03-25, 15:40:49
Goede dag,

ik had bij mijn baan met rocomotion en GMB 8 van Littfinski en de roco bezetmelder ook last van valse meldingen.
Dit kwam door een ossilerend signaal , verholpen met een weerstandje tussen de GMB 8 en de Roco bezetmelder.
En hup weg was het valse signaal.

misschien helpt het.
Je weet maar nooit.

Groeten,

Henk Koster
: Re: Valse bezetmelding
: GerardWassink 2013-03-25, 15:49:16
Dag Henk,

Wat was de waarde van die weerstanden? En moet er eentje per ingang?

Gerard
: Re: Valse bezetmelding
: Ferry Posthuma 2013-03-25, 18:17:07
Grappig dit te lezen over dat weerstandje, want zo heb ik het uiteindelijk ook kunnen oplossen. Dit werd destijds door een zekere als onzinnig omschreven, maar het hielp mij wel. Proefondervindelijk heb ik de plek en de waarde bepaald; indien belangstelling kan ik wel uitzoeken wat er precies nu inzit.

Groet,
Ferry
: Re: Valse bezetmelding
: Rob Manenschijn 2013-03-25, 18:32:22
Iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties.

Ik denk als ik zeg dat het weerstandje een waarde van 1k moet hebben, dat ik dan aardig goed zit¿¿¿ Heb het weekend het een en ander mogen aanhoren tijdens de landelijke modelspoordagen en kreeg deze tip te horen.

Rob
: Re: Valse bezetmelding
: Henk Koster 2013-03-25, 18:42:46
Goede dag  allemaal,

nee, het is niet gek Ferry, je hebt een zwevend signaal waardoor de Roco bezetmelder niet kan afvallen.
Hierdoor blijft je blok bezet aangeven op de computer.
Ik meen dat het 1K Ohm was, morgen kan ik hem opmeten en het je doorgeven.

Geplaatst heb ik hem tussen de GBM 8 ( Littf.) en de ingaande poort van de Roco bezetmelder ( 1 t/m8 ),
Maar alleen daar waar ik het verschijnsel had, dus niet bij allemaal.

Groeten,

Henk Koster


 
: Re: Valse bezetmelding
: P.Heinst 2013-03-25, 20:32:22
Het gekke hierbij is dat in de terugmelder van Roco 10787 bij iedere aansluiting waar een cijfer bijstaat al voorzien is van een weerstand, mogelijk is deze waarde dan niet voldoende en is een weerstand in serie erbij dan voldoende.
Overigens heb ik daar tot nu toe nog geen last van gehad, en heb toch een redelijke hoeveelheid 10787 in combinatie met GMB 8 onder mijn baan zitten.


Gr Piet
: Re: Valse bezetmelding
: Henk Koster 2013-03-25, 20:52:32
Hallo Piet,

misschien komt het bij mij dan daardoor dat ik alle bezetmelders op 1 centraal punt heb zitten, waarbij de draden van de rails hier naartoe gaan en dat de draden langer zijn dan een paar meter.
Het deed zich ook alleen voor bij de blokken wat verder weg van de GBM 's zijn.
Dit zijn er ondertussen 5 stuks naast elkaar.

In ieder geval trad er een ossilerend signaal op wat ik moest dempen en bij mij was het de oplossing.

Groeten,
 ???
Henk Koster
: Re: Valse bezetmelding
: Ferry Posthuma 2013-03-27, 09:14:04
Klopt, de bezetmelding viel niet af zonder die weerstand. Dit probleem ondervond ik in de secties waar een keerlus inzit.

Ferry
: Re: Valse bezetmelding
: P.Heinst 2013-03-27, 09:32:49
Henk,

:
misschien komt het bij mij dan daardoor dat ik alle bezetmelders op 1 centraal punt heb zitten, waarbij de draden van de rails hier naartoe gaan en dat de draden langer zijn dan een paar meter
Bij mij zijn de draden niet langer dan ongeveer 1 meter, bezetmelders heb ik verspreid over de baan zitten zo kort mogelijk, komt mede omdat ik de baan in module hebt en de bezetmelder ook onder de mudule hebt zitten die bij die blokken behoren die op die module zitten

Als het maar opgelost is dat is het belangrijkste.

Gr. Piet
: Re: Valse bezetmelding
: Ferry Posthuma 2013-03-27, 10:34:28
Bij mij zitten de bezetmelders ook op een centraal punt en zijn de draden tussen rails en melder tot 8 meter lang; dit geeft geen enkel probleem verder!

Ferry
: Re: Valse bezetmelding
: abadegroot 2013-03-27, 14:59:06
Zie ook onder " Decoder" draadje ; Test bezetmelder Roco 10787  (gelezen 764 keer)
: Re: Valse bezetmelding
: Henk Koster 2013-03-28, 09:19:41
Goede dag,

bij mij is de langste draad ca. 7 meter, heb verder geen storende elementen in de buurt, misschien is het dan wel de draad diameter, in ieder geval hielp het weerstandje, en het moet storings vrij zijn anders werkt het systeem niet, want met spookblokken werkt je auto-train niet.

Groeten ,

Henk Koster
: Re: Valse bezetmelding
: eric 2013-03-28, 13:28:58
ik heb zojuist nog eens alle berichten gelezen ...

als ik uit ga van mijn eigen situatie , een bezetmelder "meet" een verschil. als voorbeeld , er staat op het stukje rails waaraan de bezetmelder vast zit een 21volt.
op het moment dat er een trein op het stukje rails komt, verbruikt hij stroom, consumeert.
hierdoor onstaat er een lagere spanning , en door intern gerommel op de bezetmelder geeft deze een puls af dat hij verschil meet en dus wordt de sectie bezet verklaard.

in mijn optiek ziet de bezetmelder meteen een spanningsverschil en meldt dus meteen bezet.

indien ik bij mijn bezetmelder van de 2 aansluit draden van het digitale signaal er slechts één zou aansluiten , ziet de bezetmelder ook al een verschil. nameliijk er is geen spanning, dus er is een verbruiker , dus bezet melden.

mijn vermoeden is dus dat je het moet zoeken bij het juist aansluiten, of een verbruiker ...

daarom stelde ik al voor om een apart stukje rails te pakken en kijken of het dan ook is.
vervolgens sluit je dit aparte stukje weer aan op het bestaande deel ..

: Re: Valse bezetmelding
: GerardWassink 2013-03-28, 13:48:57
Dag Eric,

Je veronderstelling klopt misschien niet helemaal.

De bezetmelders die ik ken werken niet met het detecteren van spanningsverschillen maar met stroommeting.

Als ze namelijk met het meten van spanningsverschillen zouden werken zouden alle bezetmelders op de baan "bezet" aangeven op het moment dat ik een zware soundloc aanzet, of met zware belasting weg laat rijden.

Hoe het werkt is dat er één leiding van het DCC signaal door een aantal anti-parallel geschakelde diodes naar de baan wordt geleid. Is er geen afnemer in het blok, dan loopt er dus ook geen stroom en is de spanning over de diode nul volt. Staat er wel een afnemer in het blok, dan loopt er een stroom(pje) door de diodes en wordt er over die diodes een spanning gemeten.

DAT is de trigger op grond waarvan de bezetmelder "bezet" meldt.

HTH,

Gerard
: Re: Valse bezetmelding
: Henk Koster 2013-03-28, 14:11:21
hallo,

het gekke is , dat als de lokomotief gepasseerd is, ( blanco, schone rails)dat er geen enkele verbruiker op zit, en dat de draad in 1 stuk naar de GBM 8 gaat om vervolgens met een kort draadje van 4 cm. van de uitgaande poort van de GBM8 naar de Roco melder te gaan.
En dat van de 40 poorten er misschien 4 zijn verspreid over de diverse melders, die dit verschijnsel vertoonde.
( opgelost met het weerstandje)

Wat men natuurlijk niet weet, is hoe constant de kwaliteit is van de verwerkte elektro componenten.
Vandaag de dag maak je daarin van alles mee om wille van de prijs en het rendament. 

Groeten,

Henk Koster
: Re: Valse bezetmelding
: Henk Koster 2013-03-28, 15:11:48
hallo Piet,

hoe oud zijn jou GBM 8 , die er onder je baan zitten.!!


groeten,

Henk Koster
: Re: Valse bezetmelding
: GerardWassink 2013-03-28, 15:15:09
Je zou eens kunnen zoeken op "pull-up" of "pull-down" weerstanden in het kader van elektronische schakelingen. Soms, bij heel hoog-ohmige ingangen van schakelingen heeft dat ding het niet door als de spanning wegvalt. Wat je dan doet is een weerstand aanleggen van die ingang naar de plus (Pull-up) of naar de min (Pull-down), net naar gelang wat de rusttoestand moet zijn.

Het zal wel zoiets zijn. Een "zwevende ingang" is al eerder genoemd geloof ik.

HTH,
Gerard
: Re: Valse bezetmelding
: P.Heinst 2013-03-28, 15:25:58
Henk,


hoe oud zijn jou GBM 8 , die er onder je baan zitten.!!


Die er nu onder zitten zijn ongeveer een jaar oud, als bouwpakket gekocht en zelf afgebouwd. LTD

Heb nog even zitten kijken en dan zou me het niet verbazen dat het ergens in of bij de transistor moet zitten, deze stuurt namelijk de opto aan.
Dit zou al kunnen gebeuren doordat er een spanningveld rond zweeft in de buurt van de draad en dat daardoor de transistor in geleiding komt en de opto wordt ingeschakeld.

een experiment zou kunnen zijn door de draad af te schermen met?.

Voorheen ook vanalles geprogbeerd met melder van bekende zelfbouwer (namen mag je niet noemen) maar allemaal met problemen bij het gebruik in combinatie met roco 10787

Gr piet
: Re: Valse bezetmelding
: Henk Koster 2013-03-28, 15:40:25
klopt , dat was ik.
Vorig jaar met een kennis gesproken die al 60 jaar met de elektro techniek bezig is.( ook als beroep ) en hij had het over een ossilerend signaal.
Ik ben in deze materie niet zo thuis, maar als we digitale signalen gebruiken om het e.e.a. te besturen sturen we toch signalen op een zekere frequenties/golven naar en van de centrale.
Deze zouden dus afhankelijk van de gevoeligheid ( kwaliteit ) van de verwerkte componenten het een en ander kunnen beinvloeden.

Het is maar een gedachte spinsel ?
Ik lees trouwens net dat de GBM's van Piet niet oud zijn, dan zou men kunnen denken in de richting van de Roco melder
ik zet mijn weerstandje na de GBM 8 en voor de Roco melder .

Groeten,

Henk Koster
: Re: Valse bezetmelding
: eric 2013-03-28, 21:44:27
in mijn ogen zoeken jullie allemaal veel te ver.

maar goed , ik wacht af wat het is.

feit blijft dat een groot deel van de baan dit niet heeft , dat ze al de diverse uitwisselingen gedaan hebben ... etc etc ...

kortom, ik ga weer verder met lezen en wacht weer geduldig af.

@gerard ....  p = U X I    en U = I X R
daarmee kun je elk technisch vraagstuk oplossen !

: Re: Valse bezetmelding
: GerardWassink 2013-03-28, 21:46:19
Okay Eric, laat maar weten hoe je dat doet...
: Re: Valse bezetmelding
: Henk Koster 2013-03-29, 06:41:22
Goede dag,

Dan zou het er misschien op kunnen wijzen richting de draden die we gebruiken ( met de weerstand van de draad )en hoeveel mm² ze zijn.
Want dit is bij ons eigenlijk de grootste variabele.


Groeten,

Henk Koster
: Re: Valse bezetmelding
: GerardWassink 2013-03-29, 08:27:46
Hi all,

Nou, dat is redelijk eenvoudig vast te stellen.

Zie deze link over spanningsval en vermogensverlies als functie van draaddikte en lengte (http://washtown.nl/wassedam/doc/Verliezen_in_koperen_geleiders.pdf).

Rap aan het rekenen dus, en laat het ons weten...

Ik geloof er niks van dat het in de wet van Ohm zit, want als een weerstandje het probleem oplost dan creëer je extra spanningsval, en omdat je ook de stroom beperkt, vermogensverlies.

Laat het ons weten!

Gerard
: Re: Valse bezetmelding
: Nicoh 2013-03-29, 16:55:40
Ik heb in een eerder draadje al eens aangegeven dat ik ook last had van valse meldingen
het viel mij toen op dat het bij mij in 2 blokken voorkwam.
deze blokken waren wel veel langer dan de rest van de blokken namelijk ongeveer 8 meter
ik heb de blokken toen in tweeen gedeeld en het probleem niet meer gehad