Dutch Roco Forum

Programma's => TrainController Gold => : RudyB 2015-07-16, 13:54:36

: Video's over Traincontroller
: RudyB 2015-07-16, 13:54:36
Zoals Jan en Nico in hun posts opgemerkt hadden is een serie video's beschikbaar over 'Werken met Traincontroller'.

De filmpjes die reeds eerder verschenen zijn, zijn te vinden via deze link: TC video's 01 - 12. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/category/traincontroller/)

Vanaf nu zal ik nieuwe video's ook hier posten.

Groet, Ruud.

: Traincontroller 13: Start / stop schema's met een schakelaar
: RudyB 2015-07-16, 13:55:06

Tot zover moesten we een schema starten door het 'Dispatcher' window te openen, het schema te zoeken in de lijst, rechtsklikken kiezen voor start normaal of omgekeerd. Dat werkt prima, maar het is nogal omslachtig. Veel handiger zou zijn als we een schakelaar op ons bedieningspaneel zouden hebben.

Dat kan ... en het is zelfs zeer gemakkelijk te doen. Plaats een schakelaar op het paneel, dubbelklik om naar de eigenschappen te gaan, klik de 'Operations' tab en voeg de gewenste schema's toe aan het rechter paneel. Klik het icoontje rechtsonder als je het schema in 'reverse' wilt starten. Voor het starten van een 'shuttle' is het handig om het schema 2x toe te voegen, eentje normaal en eentje 'reverse'. Dan maakt het niet uit of de trein in een begin- of een eind blok staat, het schema start altijd.

Het is natuurlijk ook handig als we met dezelfde schakelaar het schema weer kunnen stoppen. Ook dat is mogelijk. Om dit te bereiken moeten we de 'aan; stand van de schakelaar opnemen in de 'Conditions' tab van het schema. Zolang d schakelaar status 'aan' is, is aan de voorwaarde voldaan en zal het schema herstarten als het een shuttle is, of een opvolger van een ander schema. Staat de schakelaar 'uit' dan is niet aan de voorwaarde voldaan en zal het schema dan ook niet meer herstarten.

Link naar video Traincontroller 13: Start / Stop Schedules via a Switch on the Switchboard (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/16/traincontroller-13-start-stop-schedules-with-a-switch-on-the-switchboard)


(http://up.picr.de/22550464ea.jpg)
: Traincontroller 14: Customize the User Interface
: RudyB 2015-07-19, 12:33:01

Deze video gaat over hoe we de User Interface kunnen aanpassen aan onze wensen. Toolbars, windows, kleuren, er zijn volop mogelijkheden om de interface volgens onze eigen smaak mooi en overzichtelijk te maken.

Toolbars kunnen aan/uit gezet worden en ze kunnen verplaatst worden naar de plek waar wij ze willen hebben. Welke iconen op de toolbars staan kunnen we zelf bepalen via menu 'View > Customize Menu's and Tool Bars', en dan de 'Commands' tab. Sleep de gewenste iconen naar de toolbar, en sleep de ongewenste er van af.

De complete 'look & feel' van de UI kan aangepast worden via menu 'View > UI-Style'. Kies een stijl uit de lijst.

Veel windows hebben de mogelijkheid om de gebruikte kleuren en enkele andere settings aan te passen. Bijvoorbeeld het Switchboard via menu 'View > Switchboard > Customize'.

Het Switchboard heeft geen continue zoom functie met %, zoals de Dispatcher dat heeft. Wel is het mogelijk om de grootte van de symbolen aan te passen via menu 'View > Switchboard > Symbol Size'. Het resultaat is een zoom in stappen.

Voor elk window kan gekozen worden uit 'floating', 'dockable' of 'tabbed'. Hiermee kunen we de UI layout overzichtelijk houden, zelfs als er veel windows tegelijk in gebruik zijn.

Link naar de video Traincontroller 14: Customize the User Interface - Toolbars / Colors / Windows (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/19/traincontroller-14-customize-the-user-interface-toolbars-colors-windows/)


(http://up.picr.de/22576469hg.jpg)
: Re: Video's over Traincontroller
: GerardWassink 2015-07-19, 17:08:36

Keep 'em coming Ruud!

: Traincontroller 15: Customize the Train Window - Throttle
: RudyB 2015-07-23, 14:34:17
In de vorige video deden we aanpassingen aan de User Interface om deze naar onze hand te zetten, door bijvoorbeeld het kleurenschema van het Switchboard te wijzigen.

Ook het 'Train Window', de 'throttle', is op vele manieren aan te passen. Deze video toont een aantal van de mogelijkheden.

Link to video Traincontroller 15: Customize the Train Window - Throttle (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/23/traincontroller-15-customize-the-train-window-throttle)


(http://up.picr.de/22616023ge.jpg)
: Traincontroller 16: Engine Speed Profiling
: RudyB 2015-07-26, 12:28:44

Wanneer we een nieuwe loc in gebruik nemen, dan is de snelheid waarmee deze zich voortbeweegt niet bekend. Om de snelheden per decoderstap te kennen moeten deze gemeten worden. Dit wordt gedaan door de loc over een bekende afstand te laten rijden en de tijd te meten. Dit resulteert in een schaalsnelheid in m/s. Via de schaal (N, HO, O, ...) wordt deze waarde omgerekend naar een 'real world' snelheid in km/u.

Deze snelheidsmetingen zijn om twee redenen belangrijk.

Allereerst natuurlijk opdat onze meters op het scherm de juiste waardes weergeven.

Maar belangrijker ... opdat de remafstand, in cm, nauwkeurig is. Als we met 1 sensor per blok werken, dan wil je dat de loc precies op de opgegeven plek stil staat. Dat kan alleen als Traincontroller bij elke decoderstap de snelheid kent, dan kan ie precies uitrekenen hoelang ie elke decoderstap aan moet houden bij het afremmen.

Nadat ik mijn 4 locs gemeten had, staan ze stil op +/- 2 cm, nauwkeurig. Genoeg om met 1 sensor per blok te kunnen werken. Is een hogere nauwkeurigheid gewenst, dan is een tweede (stop) sensor nodig.

Link naar video Traincontroller 16: Engine Speed Profiling (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/26/traincontroller-16-speed-profiling)

Een PDF document met een stap voor stap 'kookboek' beschrijving is beschikbaar via dezelfde link.


(http://up.picr.de/22640667zd.jpg)
: Re: Video's over Traincontroller
: GerardWassink 2015-07-26, 13:33:39
Ter aanvulling:

Met TrainController kun je meten, maar niet zo goed instellen. Ik doe dat apart met JMRI en ik heb een video gevonden waarin de spreker ons laat zien hoe je met JMRI DecoderPro 3 de snelheid van je loc's mooi kunt instellen, zodat ze zich ongeveer hetzelfde gedragen.

Die van mij heb ik ingesteld op:
- ¼ open: 10mph,
- ½ open: 20mph,
- ¾ open: rangeerloc's 25mph hoofdbaan loc's 30mph
- max open: rangeerloc's 30mph hoofdbaan loc's 40mph

Makkelijk als je mensen over de vloer hebt, dan kun je zeggen: in de yards (rangeerterreinen) mag je niet harder dan ¼ open...
Vooral handig: de vinkvakjes, ik gebruik decoderstep 1, 7, 14 en 28 om 'vast te zetten'.

Klik deze link voor de video (http://youtu.be/I8gjqoK5SNY)
: Re: Video's over Traincontroller
: Nicoh 2015-07-28, 12:50:18
Hallo Rudy

Ik heb de video's bekeken en dat geeft een duidelijk beeld van wat je met TC kan doen.
Een aantal dingen wist ik nog niet, dus een goeie aanvulling.
Ik heb een paar vragen.
Volgens de gegevens zijn er nu in totaal 15 video's
Maar in je laatste opmerking hoor ik iets over video 41
Bestaan er nog meer dan de 15 die ik gezien heb.

Waarom in het Engels?, er zijn zoveel mensen die het graag in het Nederlands horen.
In je video over snelheidsmeting, gebruik je een rond baanstuk.
Ben je niet bang dat door extra wrijving de snelheid gaat afwijken t.o.v. een recht baanstuk
: Re: Video's over Traincontroller
: GerardWassink 2015-07-28, 13:14:35
In je video over snelheidsmeting, gebruik je een rond baanstuk.
Ben je niet bang dat door extra wrijving de snelheid gaat afwijken t.o.v. een recht baanstuk

Geldt dat andersom ook niet Nicoh?  :)
: Re: Video's over Traincontroller
: P.Heinst 2015-07-28, 13:56:30
allen

Ja dat geldt natuurlijk ook andersom, maar bij traincontroller wordt geadviseerd door freiwald om een recht stuk te nemen omdat veel blokken waarin gestopt wordt (station) recht stukken rails zijn of met een grote boog radius (flauwe bocht). en zijn zeker niet in overeenstemming met een radius van de meeste bochten op de baan.
Ook is het van belang dat bij het instellen van snelheidsmeting dat de lok op een stuk spoor staat voor het meet gedeelte (aanrij gedeelte) die lang genoeg is dat voordat de meting in het meetblok begint, omdat de lok dan op de juiste snelheid moet zijn bij het binnenrijden, als de lok nog op snelheid moet komen in het meetblok dan zijn er afwijkingen in de meting

Gr Piet
: Vragen van Nico
: RudyB 2015-07-28, 18:54:54
Hoi Nico,

Van Traincontroller zijn momenteel 16 video's uit. Zo'n beetje elke week komen er een of twee bij. Ik kan me niet meer herinneren waar / wanneer ik melding heb gemaakt van een video 41? Misschien bedoelde ik de 'RMR' video's (andere posts op de blog), die zijn inmiddels bij nummer 43.

Van de circa 200 blog views per dag is ongeveer 30% uit Nederland. Ik zou het jammer vinden als die andere 70% er helemaal niets aan zou hebben. Alles tweetalig doen is me te veel werk.

Op een recht stuk meten zou misschien beter zijn. Alleen ... die heb ik niet! :)  (Althans ... niet van voldoende bruikbare lengte.)
: Re: Video's over Traincontroller
: Nicoh 2015-07-28, 19:09:31
Hallo Rudy,
Helemaal duidelijk.
Ik gebruik zelf een recht stuk van 120 cm.
Dit werkt prima.
Maar ja, als het er niet is, kan je het ook niet gebruiken
: Traincontroller 17: Acceleration, Deceleration, Weight, Engine Power
: RudyB 2015-07-30, 13:26:05
Ter voorbereiding van de speed profile metingen hebben we de CV3 en 4, acceleratie en deceleratie, nul gemaakt, of in ieder geval zo laag mogelijk. Het is nu aan Traincontroller om deze te simuleren door een reeks snelheidsstappen uit te sturen, verspreid over de tijd, zodat we een langzaam optrekkende of remmende trein zien.

In TC kunnen ook treinsets samengesteld worden, bestaande uit een of meer loc's met een of meer wagons. De totale massa van de trein wordt dynamisch bijgehouden en de 'massa simulatie' wordt hieraan aangepast.

F=ma, of a=F/m. Hoe zwaarder de trein, of hoe lichter de motor, hoe langzamer hij op zal trekken. Op een gegeven moment is ie ook niet meer in staat zijn maximum snelheid te halen, ook dat simuleert TC.

Deze video gaat over de instellingen die hiervoor gebruikt kunnen worden.

Link naar video Traincontroller 17: Acceleration, Deceleration, Weight, Engine Power (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/07/30/traincontroller-17-acceleration-deceleration-weight-engine-power)


(http://up.picr.de/22682021kn.jpg)
: Traincontroller 18: Onze eigen loc plaatjes gebruiken
: RudyB 2015-08-02, 12:29:42
TC heeft standaard niet al te veel loc plaatjes aan boord. Gelukkig is het mogelijk onze eigen plaatjes te gebruiken. Alleen ... simpelweg een jpg of bmp uploaden gaat niet, TC gebruikt een eigen file format. Een gratis programma genaamd TrainAnimator is beschikbaar voor de voorbereiding en de conversie van de plaatjes: http://freiwald.com/pages/download.htm.

We kunnen de plaatjes van ons rollend materieel natuurlijk zelf schieten, maar er zijn er ook heel veel beschikbaar op het internet. Een website met duizenden loc plaatjes is bijvoorbeeld: http://pc.pxtr.de/stocke.htm

De video toont hoe we de plaatjes kunnen aanpassen. De 'truc' is om met een niet al te groot plaatje te starten, TA is blijkbaar niet zeer efficiënt als het om file grootte gaat, je kunt opgescheept raken met een loco icoon van een MB of meer!

Het 'magische' getal is om te starten met een plaatje van 48 pixels hoog.

Het handigst is om de voorbereiding met een image editor te doen, buiten TA. Wie (nog) geen image editor op zijn computer heeft kan gebruik maken van een van de vele gratis beschikbare online editors. Bijvoorbeeld https://pixlr.com is een hele goede. Of je kunt er alsnog een op je PC installeren. Een gratis editor die heel gemakkelijk in het gebruik is, is bijvoorbeeld FastStone: http://www.faststone.org

Als ons plaatje netjes is uitgesneden en een hoogte heeft van 48 pixels, dan kan ie in TA worden geladen. De TA crop sliders hebben we nu niet meer nodig, omdat ons plaatje al precies goed is. Alles wat misschien nog nodig is, is de omgeving van de loc transparant maken met de TA editor, zodat de iconen zowel op een lichte als een donkere achtergrond er goed uit zien.

Link naar video Traincontroller 18: Use Our Own Engine and Car Images (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/02/traincontroller-18-use-our-own-engine-and-car-images)


(http://up.picr.de/22705796ma.jpg)
: Traincontroller 19: Aanmaak en gebruik van rollend materieel groepen
: RudyB 2015-08-06, 13:29:20

Het is mogelijk om bepaalde treinen al of niet toe te laten in blokken, of op schema's. Als je veel rollend materieel in gebruik hebt, dan kan het een tijdrovend werkje worden om voor elk blok of schema opnieuw alle betreffende locs of wagens te moeten selecteren.

Het kan dan handig zijn om ze in te delen in groepen. Dan hoeft maar 1x tijd besteed te worden voor het maken van een handige indeling. Bij elke later benodigde selectie kunnen dan de betreffende groepen gekozen worden.

Groepen zijn ook erg handig wanneer een nieuwe loc of wagen aan de layout toegevoegd wordt. Je hoeft dan niet alle blokken en schema's af om de selecties aan te passen. Gewoon de nieuwe loc of wagen toevoegen aan de gewenste groepen en ... klaar.

De video toont hoe groepen aangemaakt kunnen worden en hoe er wagens in geplaats worden. Daarna maken we wat aanpassingen aan blokken en aan de regels voor 'Spontaneous Run' om enkele 'Scheduled Stops' in te lassen, waarna we twee treinen willekeurig rond laten rijden, maar dan zodanig dat ze niet in bepaalde blokken komen.

Link to video Traincontroller 19: Vehicle Groups (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/06/traincontroller-19-vehicle-groups/)


(http://up.picr.de/22743936to.jpg)
: Traincontroller 20: The Switchboard Editor
: RudyB 2015-08-09, 16:03:04

Het 'Switchboard' zal voor TC gebruikers waarschijnlijk het scherm zijn waar we de meeste tijd doorbrengen bij het besturen van onze baan. Het is dan natuurlijk wel fijn als het alle functies en indicaties bevat die we nodig hebben. Ook fijn zou zijn als het er dan ook nog leuk en netjes uitziet, al naar gelang onze smaak.

In video 14 zagen we hoe de 'look & feel' van de user interface aangepast kan worden en hoe we vrijwel alle kleuren van het Switchboard kunnen veranderen. In deze video kijken we naar alle functies die de Switchboard Editor heeft.

Link naar video Traincontroller 20: The Switchboard Editor. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/09/traincontroller-20-the-switchboard-editor)


(http://up.picr.de/22771670nl.jpg)
: Traincontroller 21: Block Speed Settings
: RudyB 2015-08-13, 13:42:02
Een nieuwe Traincontroller video over de instellingen voor bloksnelheden is beschikbaar.

Ik wilde graag dat een trein die een geplande stop maakt bij een station alvast afremt in het voorgaande blok en dan rustig met verlaagde snelheid het station binnen rijdt. Andere treinen mogen er gewoon doorheen denderen, eventueel met een wat aangepaste snelheid.

Zoals zo vaak in TC, zijn er meerdere mogelijkheden om een bepaald effect te verkrijgen. De video toont er een paar.

Link to video Traincontroller 21: Block Speed Settings. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/13/traincontroller-21-block-speed-settings/)


(http://up.picr.de/22808670zl.jpg)
: Traincontroller 22: Block Stop Position Settings
: RudyB 2015-08-16, 11:31:16

Bij een station willen we waarschijnlijk graag dat treinen met verschillende lengten op verschillende plekken stoppen, zodat de wagons altijd netjes uitgelijnd zijn met het perron. Maar een trein op doorreis, die moet stoppen omdat de wisselstraat of het volgende blok bezet is, willen we misschien pas aan het eind van het blok stil laten staan.

Dit is allemaal mogelijk, het is zelfs zeer gemakkelijk te bereiken. Om dit te laten werken hoeven alleen de treinlengtes opgegeven te worden.

We kunnen in een blok meerdere rem- en stop 'markers' aanmaken. Voor elke 'marker' kan opgegeven worden hoe deze werkt t.o.v. de trein:
- neus van de trein
- midden van de trein
- staart van de trein
- een percentage vanaf de neus of staart.

Traincontroller doet daarna al het rekenwerk voor het bepalen van de punten waar begonnen moet worden met remmen en waar gestopt moet worden. De treinen worden vervolgens zodanig bestuurd.

Elke marker kan gekoppeld worden aan verschillende treinen of aan verschillende schedules. Bijvoorbeeld een marker voor personentreinen die een geplande stop maken, in het midden van het perron en ingesteld op 'midden van de trein'. En dan een tweede marker voor goederentreinen, aan het eind van het blok en ingesteld op 'neus van de trein'.

Link naar video Traincontroller 22: Block Stop Position Settings (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/16/traincontroller-22-block-stop-position-settings)


(http://up.picr.de/22832201zy.jpg)
: Re: Video's over Traincontroller
: HdB 2015-08-18, 08:40:03
Hallo Rudy,

Wat zie ik nu voor fraaie extra schermen ( die zwarte links onder) en leuke panic- button op jouw switchboard?
Die zijn toch niet pixel voor pixel opgebouwd en dat zwarte scherm, werkt dat echt, en dan hoe?

Groet,

Henk
: Graphics
: RudyB 2015-08-18, 18:04:11
Hoi Henk. Ja, dat switch panel werkt echt. Ook de 'panic' button werkt. Het zijn knopjes, of flagman, geplaatst bovenop een background plaatje.

De layout is te downloaden via deze link (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/software/), inclusief de graphics met 4 verschillende kleuren voor het LCD scherm. De gebruikte iconen kan je exporteren en kan je vervolgens dan weer importeren in je eigen layout.

Of zelf even aan de slag met een graphics editor als je andere knopjes of ledjes wilt hebben. Video nummer 24 zal erover gaan.
: Traincontroller 23: een tweede trein een blok binnen laten rijden
: RudyB 2015-08-20, 13:46:36

In de vorige 2 video's lieten we treinen met verschillende snelheden een blok binnenrijden, en we hebben verschillende stopposities aangemaakt.

In deze video gebruiken we deze mogelijkheden om een tweede trein binnen te laten rijden in een blok waar al een andere trein aanwezig is.

Zoiets kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer een trein een kopspoor is binnengereden en we dezelfde trein niet achterwaarts weer op het hoofdspoor willen laten rijden.

De loc moet afgekoppeld worden. TC zou een ontkoppelstuk kunnen bedienen of kan de 'Kadee shuffle' uitvoeren. Daarna komt een andere loc het blok binnenrijden om de wagons op te pikken.

De video laat zien hoe dit gerealiseerd kan worden met een veilige lage snelheid, een extra stoppositie voor het eind van de trein, en met een extra voorwaarde in de 'schema regels'.

Link to video Traincontroller 23: Run a Second Train Into a Block/ (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/20/traincontroller-23-run-a-second-train-into-a-block/)


(http://up.picr.de/22871140rr.jpg)
: Re: Video's over Traincontroller
: HdB 2015-08-23, 08:42:30
Rudy, hele duidelijke en leerzame video's.
Je behandeld een ruim scala aan mogelijkheden en er zijn leuke tips en extraatjes genoeg!!

Bedankt voor de moeite die je neemt!

Groet,

Henk
: Re: Video's over Traincontroller
: HdB 2015-08-23, 08:56:56
Rudy,

Zou jij ook kans zien 3 of 4 locs in een blok te "parkeren" op verschillende stops, terwijl het blok al bezet is door een eerdere loc?

Groet,


Henk
: Re: Video's over Traincontroller
: GerardWassink 2015-08-23, 09:32:58
Dag Henk,

Dit onderwerp is geloof ik al eens besproken. Als ik me goed herinner is er toen gewezen op het feit dat wanneer twee loks in één detectie-sectie binnenrijden, ze virtueel gekoppeld worden (misschien uit te schakelen?). Je moet dan ook voor een 'virtuele ontkoppeling' zorgen voordat de laatste weer weg kan rijden.

Maar hee, misschien weet Rudy wel wat, ik ben ook wel benieuwd...

HTH,
Gerard
: Re: Video's over Traincontroller
: RudyB 2015-08-23, 12:23:11
Ik heb het niet geprobeerd, maar het zou kunnen dat het op dezelfde manier kan als in de video? Er gewoon nog eentje het blok insturen?

'Virtueel' koppelen doen ze niet automatisch, althans, dat is met een vinkje in de schedule rules aan/uit te zetten. Staat het uit dan kan je iedere loc weer apart naar buiten rijden.

Als je het bedoelde voor bijvoorbeeld een schaduwstation met lange blokken ... ik dacht daar ooit ergens iets over gelexzen te hebben ... weet niet meer of dat in de manual was, of op het Freiwald forum. Anders is indelen in veschillende blokken in serie misschien een optie?
: Traincontroller 24: Graphics for Icons and Backgrounds
: RudyB 2015-08-23, 12:23:35


D Gold versie van Traincontroller heeft een ingebouwde graphics editor waarmee we iconen kunnen aanpassen, of nieuwe kunnen aanmaken.

OK, het is een editor, maar het werkt toch handiger om een externe editor te gebruiken en dan de pixels te 'knippen / plakken'.

Voor de iconen werkt het meestal het mooist om de grootste maat te editen. TC maakt de kleinere versies automatisch aan en verkleinen geeft meestal mooiere, beter voorspelbare, resultaten dan vergroten.

Over de icoon afmetingen:
- TC noemt het 28 x 28 pixels.
- Het grid is echter 27 x 27, omdat TC het grid 1 pixel overlapt.
- Het bruikbare canvas is 26 x 26, omdat TC 1 pixel ruimte aanhoudt tussen de icons.

Achtergrond plaatjes kunnen gebruikt worden om bijvoorbeeld een schakelpaneel na te bootsen. Hou voor de maat het grid van 27 aan. Iconen kunnen niet rechtstreeks op een plaatje geplaatst worden. Eerst buiten het plaatje neerzetten en dan op het plaatje slepen. Of, eerst alle iconen plaatsen en dan het plaatje als allerlaatste.,

De video laat een aantal mogelijkheden zien. De .yrrg file is beschikbaar voor download via de blog Software pagina, inclusief 4 kleuren voor de lcd.

Link naar video Traincontroller 24: Graphics for Icons and Backgrounds  (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/23/traincontroller-24-graphics-for-icons-and-backgrounds)


(http://up.picr.de/22897002ug.jpg)

..
: Traincontroller 25: Flagman
: RudyB 2015-08-27, 16:10:19

Met fysieke sensoren kunnen we TC laten weten dat er iets gebeurt op de baan. Meest gebruikt is treindetectie, maar het kunnen bijvoorbeeld ook fysieke schakelaars op een bedieningspaneel zijn. TC beschikt daarnaast ook over 'software sensoren', de zogenaamde 'Flagman'. Deze laten ons weten dat een bepaalde gebeurtenis in de software logica heeft plaats gevonden.

Een Flagman is een 'virtueel mannetje' die een 'virtuele vlag' omhoog houdt als de opgegeven gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Zodra de gebeurtenis niet meer 'waar' is, gaat de vlag weer omlaag. Het een geheugenplaats welke 2 statussen heeft: 1 of 0, TRUE of FALSE.

De gebeurtenissen waar de Flagman op moet reageren worden opgegeven in de Trigger tab van de Flagman properties (waar we komen na dubbelklik op de Flagman). Het kan een enkele gebeurtenis zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet'. Het kan ook een logische combinatie van gebeurtenissen zijn, bijv. 'Blok 6 is bezet' AND 'Blok 7 is bezet' OR 'Schedule 3 is actief'.

Waar kunnen we deze Flagman voor gebruiken? Tsja, eigenlijk voor alles wat je kunt bedenken. Of je ze nodig hebt hangt af van wat je op je baan wilt bereiken.

Een eenvoudige toepassing is bijvoorbeeld om een grafisch resultaat te bereiken, zoals in de video te zien is voor de toggle-switches.

Flagman zijn ook heel handig om bepaalde acties te starten of te stoppen afhankelijk van een combinatie van gebeurtenissen.

Ze kunnen ook gebruikt worden binnen Blokken. Wordt een Flagman binnen een blok TRUE, dan krijgt het blok de status 'Bezet'.

Link naar video Traincontroller 25: Flagman (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/27/traincontroller-25-flagman)


(http://up.picr.de/22939279ll.jpg)

: Re: Video's over Traincontroller
: ArievH 2015-08-27, 18:32:00
Wat een geweldige bron van informatie over TC deze video reeks. ik heb menig uurtje van mijn vakantie besteed om alle video's te bekijken. Top. Ik werd en wordt steeds enthousiaster over de aanschaf van TC Gold. Ik sta aan het begin om er mee te gaan werken. ik heb een klein testbaantje getekend wat ik nu aan de hand van de video's verder kan uitbreiden en en testen. het voordeel van twee monitoren is dat op de ene de video draait en op de andere ik mee knutsel in TC. Ook staat het kalibreren van locs hoog op mijn verlanglijstje. In mijn baan heb ik twee klimspiralen. Er zitten er twee in de baan. De ene is slechts anderhalve slag maar de andere heeft er 4. Ik wil graag zie waar een lok zich op de baan bevindt. Heeft TC daar ook iets voor in het programma zitten? Hoe kan ik dat het beste vorm geven?


: Re: Video's over Traincontroller
: Martijn W 2015-08-27, 19:08:56
Ik heb er ook al naar zitten kijken. Word ontzettend waardevol voor me als ik straks echt aan de slag ga, merci!
: Spiraal visueel weergeven
: RudyB 2015-08-28, 19:13:47
Hoi Arie,

Om op het switch board te zien wie waar is, is een opdeling van de spiraal in blokken nodig, met per blok een sensor. Visueel zou ik er een 'stapeltje' van 4, of misschien 8 blokken van maken. Met TC kan je haakse 'bochten' in de layout tekening maken, het spoor kan dus 'zigzag' door het stapeltje blokken heen. 4 blokken op elkaar nemen dan niet eens veel ruimte in.
: Traincontroller 26: Flagman Trigger Logic
: RudyB 2015-08-30, 14:21:34


In de vorige video zagen we de zogenaamde Flagman. Deze kan ingezet worden om een bepaalde status op de baan of in de software te 'monitoren'. Zodra de door ons opgegeven status waar wordt, steekt de Flagman zijn vlag op en kunnen we bijvoorbeeld een aantal acties of treinoperaties starten. Is de status niet meer waar dan gaat de vlag weer naar beneden.

De status die we willen 'monitoren' wordt opgegeven in de Trigger tab van de Flagman Properties. Hier kunnen we de status van vrijwel elk element op de baan of in de software opvragen en combineren met logica statements als AND / OR.

TC Gold heeft daarnaast nog enkele extra logische functies die gebruik maken van een teller:
- Exact (n).
- At most (n)
- At least (n)

Hoe we Flagman kunnen gebruiken is volledig aan onze fantasie en creativiteit en wat we willen bereiken op de baan.

De video toont hoe we af en toe een stationsomroepbericht (3x woordwaarde) kunnen starten en toont verder voorbeelden van alle logische functies.

Link naar video Traincontroller 26: Flagman Trigger Logic (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/08/30/traincontroller-26-flagman-trigger-logic/)


(http://up.picr.de/22965335iv.jpg)
: Traincontroller 27: Combi Groups and Train Descriptions
: RudyB 2015-09-03, 14:18:38


Een van de logische functies die beschikbaar is in TC Gold voor de Flagman trigger is de zogenaamde Combi Group. Binnen een Combi kunnen we blokken en schema's opgeven.

Een Combi wordt TRUE wanneer er een trein is op een van de opgegeven blokken. Zijn ook schema's opgegeven, dan is de Combi TRUE wanneer er een trein is op een van de blokken EN deze rijdt op een van de opgegeven schema's.

We kunnen de Combi ook laten kijken naar slechts een aantal specifieke treinen, of zelf op 1 trein met heel specifieke eigenschappen. Dit kan via de Train button naast de logische functie dropdown, die alleen verschijnt als een Combi geselecteerd is.

Willen we selecteren op trein eigenschappen, dan maken we gebruik van de zogenaamde Train Descriptions. Hier kunnen we criteria opgeven, zoals welke loco's, welke wagons en zelfs welke snelheden of gewichten.

De video gaat over Combi's in het algemeen en tot slot hoe we een Flagman kunnen maken die aangeeft dat een trein in beweging is. Die gebruiken we in de volgende video dan weer om een 'rijdende treinen' teller te maken.

Link naar video Traincontroller 27: Combi Groups and Train Descriptions (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/03/traincontroller-27-combi-groups-and-train-descriptions/)


(http://up.picr.de/23004567tb.jpg)

: Traincontroller 28: Counter
: RudyB 2015-09-06, 12:44:34


Op het Traincontroller Switchboard kunnen tellers geplaatst worden. Ze kunnen voor van alles en nog wat gebruikt worden. Bijvoorbeeld tellen van het aantal treinen in een schaduwstation, of het aantal actieve schema's, of het aantal rijdende treinen, zelfs hoeveel koppen koffie er vandaag al ingegaan zijn. :)

Een teller heeft 3 parameters:
START is het getal waar de teller begint na een reset.
ON bepaalt bij welke tellerstand de schakelfunctie AAN gaat
OFF bepaalt bij welke tellerstand de schakelfunctie UIT gaat

De schakelfunctie kan gebruikt worden om Operations te starten, of als Conditie of Trigger voor andere Switchboard elementen.

Het op- en af tellen wordt niet getriggerd via een tab in de teller zelf, het loopt via Operations in andere Switchboard elementen.

Ook met de hand kan geteld worden, links klik telt op. Met rechtsklik verschijnt een menu waar afgeteld kan worden, of de teller gereset kan worden.

De video gaat over een teller voor treinen in een schaduwstation en een 'rijdende treinen' teller.

Link naar video Traincontroller 28: Counter (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/06/traincontroller-28-counter/)


(http://up.picr.de/23030149cr.jpg)
: Traincontroller 29: Start/Finish Operations and Macros
: RudyB 2015-09-10, 13:31:26
In de vorige video hebben we de teller in het LCD scherm voor 'rijdende treinen' aangemaakt. Het tellen verloopt via Flagman. De andere teller op het LCD scherm is de 'actieve schema's' teller. De trigger hiervoor komt rechtstreeks uit de schema's via Start- en Finish operaties.

Bij elk schema is het mogelijk om een lijst van operaties op te geven welke uitgevoerd moeten worden bij de start van het schema, voordat de trein gaat rijden, of aan het eind van het schema, als de trein tot stilstand is gekomen. Het kan gaan om loc functies zoals verlichting of sounddecoder commando's, maar het kunnen ook andere operaties zijn, elk element dat in TC bekend is kan gebruikt worden.

Als een bepaalde reeks operaties meerdere malen gebruikt gaat worden, dan is het handiger om een zogenaamde Macro aan te maken. In plaats van de reeks operaties telkens te moeten herhalen, hoeft die maar 1x opgegeven te worden en opgeslagen in een Macro die we een toepasselijke naam geven. Die Macro is vervolgens beschikbaar als een van de te kiezen operaties.

De video toont hoe een Macro aangemaakt kan worden en hoe deze toegepast kan worden in schema start operaties.

Link naar video Traincontroller 29: Start/Finish Operations and Macros (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/10/traincontroller-29-startfinish-operations-and-macros)


(http://up.picr.de/23070426ys.jpg)
: Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter
: RudyB 2015-09-13, 14:36:13
In de vorige video's hebben we tellers aangemaakt. Deze zijn slechts 1 icoon groot. Als we grotere willen, gewoon voor de lol, dan kunnen we Extended Accessories (EA) gebruiken om zelf iets te 'bastelen'.

EA's zijn zeer veelzijdig in hun mogelijkheden. Ze kunnen gebruikt worden voor grafische doelen, maar ook voor bedienen van multi-aspect signalen of voor het maken van uitgebreide schakelpanelen.

Wanneer we een 'switch connection' aan de EA koppelen, dan geeft dit de EA de gecombineerde eigenschappen van een switch EN een Flagman, en dat ook nog eens 'multi-status', het is een soort 'Super Flagman'. Hij kan verschillende vlaggen hijsen en verschillende reeksen van Operaties starten afhankelijk van de status.

In de video wordt eerst een EA aangemaakt, waarna deze aangepast wordt, zodat het een 4 state Flagman is die ingezet wordt als teller van het aantal treinen op Station Inglenook: 0,1,2 of 3.

Zinloze actie ... 't is gewoon voor de lol! :)

Link naar video Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/13/traincontroller-30-extended-accessories-counter)


(http://up.picr.de/23098381gf.jpg)
..
: Re: Traincontroller 30: Extended Accessories - Counter
: GerardWassink 2015-09-13, 17:13:12
Zinloze actie ... 't is gewoon voor de lol! :)

Dat zijn de beste Rudy, want van experimenteren en proberen leer je veel!

Zo gaat het mij ook, net in de afgelopen paar dagen Python geleerd tv van mijn servo projectje...
: Traincontroller 31: Extended Accessories - Switches
: RudyB 2015-09-17, 14:55:53
In de vorige video gebruikten we een Extended Acessory om een 'counter' te maken met graphics afmetingen van 4x4 grid blokken. De EA werkte hier als een soort super Flagman, met meerder statussen kunnen meerdere grafische representaties worden weergegeven, afhankelijk van de trigger condities. Zo kon een counter gesimuleerd worden.

In deze video worden Extended Accessories gebruikt als schakelaars, ook weer met een afwijkende grid afmeting. Binnen 1 EA kunnen meerdere schakelaars gedefinieerd worden, zoals gedaan is bij het array van de 8 tuimelschakelaars. Per schakelaar kan een serie Operaties gestart worden.

Omdat de EA schakelaars tegelijk ook als Flagman kunnen werken, kunnen interessante combinaties gemaakt worden. Zoals bijvoorbeeld de 'ON' drukknop. Die wordt eerst als Flagman, via een Trigger' op scherp gezet, waarna er met de muis op geklikt kan worden om hem uit te schakelen. Er zijn zelfs twee schakelaars in verwerkt, de bovenste helft voor 'Schedules Stop', de onderste helft voor 'Schedules Terminate'.

De mogelijkheden van Extended Accessories zijn zeer veelzijdig en krachtig.

Link naar video Traincontroller 31: Extended Accessories - Switches (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/17/traincontroller-31-extended-accessories-switches)


(http://up.picr.de/23138255tl.jpg)

..
: Traincontroller 32: Start Schedules With Start-Destination Switches
: RudyB 2015-09-24, 14:32:59


Soms kan het handig zijn om Schema's te kunnen starten door een schakelaar te bedienen bij het gewenste start blok, gevolgd door een tweede schakelaar bij het bestemmingsblok.

Dit is mogelijk, op twee manieren: het kan met Autotrain, het kan ook met de zelf aangemaakte Schema's.

De video laat de werkwijze zien voor beide methoden.

Link naar video Traincontroller 32: Start Schedules With Start-Destination Switches (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/24/traincontroller-32-start-schedules-with-start-destination-switches)


(http://up.picr.de/23205402cu.jpg)
: Re: Video's over Traincontroller
: DelticPower 2015-09-26, 11:40:03
Hoi Rudy, het is iedere keer weer mooi en leerzaam om je video's te zien. Geniet iedere keer weer van elke nieuwe aflevering. Hoop dat je zo nog even doorgaat, om ons wegwijs te maken in dat mooie programma.   :) :)

Groeten van Jan.
: Traincontroller 33: Physical Signals on the Layout
: RudyB 2015-09-27, 16:52:50

Het kan leuk zijn om de baan te voorzien van signalen. Gewoon voor de 'eye candy', of om een eventueel doel van een zoveel mogelijk prototypische modelbaan te benaderen.

Blokken worden in Traincontroller standaard voorzien van 'interne' signalen. Deze worden gebruikt voor de treinbesturing. Fysieke signalen op de baan hebben geen enkele functie wat betreft de besturing, ze zijn er uitsluitend voor het zicht.

Er is wat hardware nodig. Voor de signalen gebruik ik rode en groene LED's. Het schema staat op de blog (kom je terecht via de video link). Ze worden geschakeld met een DCC functiedecoder. Elk signaal krijgt een DCC adres en kan zodoende door Traincontroller aangestuurd worden.

Als DCC functiedecoder gebruik ik een Arduino. Hiermee kunnen 16 accessoires middels DCC geschakeld worden voor een prijs rond de €4,-, veel goedkoper kan het niet denk ik. De Arduino software is beschikbaar voor download via de blog. Het schema van de benodigde optocoupler schakeling is daar ook te vinden.

Twee zaken moeten geregeld worden om een signaal te schakelen via Traincontroller:
1: TC moet weten op welk DCC adres het signaal zich bevindt.
2: Het signaal moet gekoppeld worden aan het desbetreffende interne TC blok-signaal

De video laat zien hoe dit in zijn werk gaat.

Link naar video Traincontroller 33: Physical Signals on the Layout (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/09/27/traincontroller-33-physical-signals-on-the-layout)


(http://up.picr.de/23233540eq.jpg)
..
: Traincontroller 34: Internal versus External Signals
: RudyB 2015-10-01, 15:59:13

In de vorige video plaatsten we een fysiek signaal op de layput en voor de aansturing gebruikten we een extra signaal op het switchboard, met een connectie naar een DCC adres en met als trigger het interne bloksignaal.

Als dit het enige is dat we willen bereiken, 100% volgen van het interne signaal, dan is er een gemakkelijkere weg. Interne signalen kunnen namelijk verbonden worden met een DCC adres. Er is dan geen extra signaal op het switchboard nodig.

Zodra we echter iets meer 'prototypical' gedrag van een sein wensen, dan hebben we meer mogelijkheden nodig voor de schakel logica. Dat kan alleen met een extra signaal, dat bij plaatsgebrek overigens het interne signaal op het switchboard kan vervangen. Deze heeft een Trigger tab en een Conditions tab waar we de logica kunnen bouwen die we nodig hebben.

De video toont beide voorbeelden.


Link to video 34 Traincontroller 34: Internal versus External Signals (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/10/01/traincontroller-34-internal-versus-external-signals/)


(http://up.picr.de/23272856px.jpg)

: TC file met alle graphics beschikbaar voor download
: RudyB 2015-10-05, 15:46:24
Voor degenen die de TC video's gevolgd hebben en die mogelijk geïnteresseerd zijn in de gebruikte graphics ... een zip file is beschikbaar voor download met de TC layout, de gebruikte iconen, de extended accessories and de achtergrond graphics.

Link naar TC Gold file download. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/10/05/current-status-of-traincontroller-layout/)


(http://up.picr.de/23312788ie.jpg)

: Traincontroller 35: Snelle trein haalt langzame trein in
: RudyB 2015-10-10, 15:03:31


Een veel voorkomende situatie is dat een langzame goederen- of stoptrein klaar staat voor vertrek maar dat er net een intercity aan komt, welke we prioriteit willen geven. Deze passeert dan de andere trein(en) op het station.

Een gemakkelijke manier om dit gedaan te krijgen is om in de Route van de langzame trein een Condition op te nemen die luidt dat het blok waar de Intercity komt te staan NIET gereserveerd is. De conditie komt in de Route, niet in het Schedule. Dat zou er namelijk voor zorgen dat het hele Schedule, of de Schedule successor, niet start. Die moet juist wel starten, maar de trein blijft staan als de Route via de Condition nog niet vrijgegeven is.

De video laat zien hoe dit in z'n werk gaat.


Link naar video Traincontroller 35: Fast Train Overtakes Slow Train. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/10/10/traincontroller-35-fast-train-overtakes-slow-train)


(http://up.picr.de/23357953rp.jpg)
..
: Traincontroller 36: Block Occupancy with Momentary Sensors
: RudyB 2015-12-28, 16:08:44

Een nieuwe TC video is uit over het gebruik van 'momentary' sensors (zoals bijvoorbeeld reed switches) en de 'block occupied' status.

Link naar video Traincontroller 36: Block Occupancy with Momentary Sensors
  (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/12/28/traincontroller-36-block-occupancy-with-momentary-sensors)


(http://up.picr.de/24105440sx.jpg)
: Traincontroller 37: Block Occupancy and Release Rules
: RudyB 2016-01-01, 15:14:25

In de vorige video hebben we een netjes 'occupied' signaal gemaakt op basis van de knipperende momentane sensors (reed switches). De stop marker werd gebruikt om de 'occupied' status weer te lossen. Dit heeft twee voordelen:

1. We kunnen zien of een trein nog rijdt in het blok (occupied = on), of dat ie stil staat bij de stop marker (occupied = off).
2. We kunnen de Schedule Rule 'Smart or upon Entry' gebruiken voor het vrijgeven van blokken en wisselstraten, wat een snellere opeenvolging van treinen mogelijk maakt.

Deze video laat de verschillen zien tussen enkelen Schedule Rules voor het vrijgeven van blokken en wisselstraten aan de hand van live beelden op de layout.

Link naar video Traincontroller 37: Block Occupancy and Release Rules  (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/01/01/traincontroller-37-block-occupancy-and-release-rules)


(http://up.picr.de/24147013wy.jpg)

..
: Traincontroller 38 – Aansturing van een spoorwegovergang
: RudyB 2016-05-02, 14:28:03

Deze video toont een aantal manieren opm een spoorwegovergang te sluiten en te openen, zowel voor enkelspoor als voor meerdere sporen en voor de situatie waar de overweg vlak na een station komt, waar de treinen stil staan.

Link naar de video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/02/traincontroller-38-control-a-gated-crossing)


(http://up.picr.de/25407110ry.jpg)
: Traincontroller 39: Treinen naar specifieke blokken sturen
: RudyB 2016-05-07, 17:08:06
Soms willen we een trein een station binnen laten lopen op een specifiek spoor, bijvoorbeeld de intercity naar spoor 1, de stoptrein naar 2 en de goederentrein naar 3. We kunnen natuurlijk voor elke gewenste situatie en trein (groep) een apart Schedules aanmaken, maar het kan vaak ook gewoon met 1 Schedule plus een klein beetje logica in de 'Conditions' van de blokken.

Deze video laat een drietal situaties zien:

1. Treinen rijden binnen eerst op spoor 1, dan 2, dan 3, enz.
2. Specifieke treinen gaan naar specifieke sporen. Dit kan eenvoudig via de 'Trains' tab in de blokken of de routes, waarmee we ze bereidbaar voor slechts de gekozen treinen maken. Maar gewoon voor de lol doen we het nu eens met 'Train Descriptions'.
3. Passagierstreinen gaan naar spoor 1, of naar spoor 2 indien 1 bezet is. Goederentreinen precies omgekeerd.

Link to the video (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/07/traincontroller-39-guide-trains-to-specific-blocks)


(http://up.picr.de/25461870gi.jpg)

..
: Traincontroller 40 -Timetables
: RudyB 2016-05-20, 18:29:40

Het is erg gemakkelijk om treinen volautomatisch te laten rijden door het gebruik van shuttle- en cycle schedules en door de optie om een of meer opvolgers te starten bij de finisch van een schedule.

Een andere mogelijiheid is om gebruik te maken van een 'timetable'. Beide methoden kunnen ook door elkaar gebruikt worden.

Een timetable is een lijst van schedules en macro's die gestart worden op hun opgegeven datum / tijd. De mogelijkheid een datum op te geven betekent dat feitelijk 365 verschillende tijdtabellen klaargezet kunnen worden. Welke tabel gedraaid wordt, wordt gekozen in het datumveld van het timetable window. Dit is een fictieve datum, de 'datum op je layout' zogezegd, die los staat van de werkelijke datum.


Link naar videoTraincontroller 40 -Timetables (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/20/traincontroller-40-timetables)


(http://up.picr.de/25611508tl.jpg)

..
: Traincontroller 41 - Wagons laden, gebaseerd op een timer
: RudyB 2016-05-22, 10:44:06


Op sommige modelbanen wordt het laden of lossen van bulkgoederen gesimuleerd. De taak die uitgevoerd moet worden is het oprijden van de trein met de eerste wagon nauwkeurig onder de silo, dan een tijdje wachten voor het laden / lossen, dan precies 1 wagonlengte oprijden ... enzovoort tot alle wagons aan de beurt geweest zijn.

Vaak wordt een sensor (lichtsluis of reed-switch en magneten onder de wagons) gebruikt om de loc te stoppen. Wanneer aan een aantal voorwaarden is voldaan dan is deze sensor niet nodig en kan een eenvoudiger oplossing gekozen worden, gebaseerd op een vaste snelheid en rijtijd.
1. De loc rijdt soepel met constante snelheid.
2. De samenstelling van een trein wijzigt niet tijdens een rijsessie.

Deze video gaat over het gebruik van een timer. Tests wezen uit dat dit meer dan nauwkeurig genoeg is. De volgende video gaat over het gebruik van een wagondetectiesensor (3x woordwaarde).

Link naar video Traincontroller 41 - Loading Wagons Based on a Timer (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/22/traincontroller-41-loading-wagons-based-on-a-timer)


(http://up.picr.de/25628549ib.jpg)
: Re: Video's over Traincontroller
: P.Heinst 2016-05-22, 12:00:44
Vergelijkbare situatie is al eens beschreven in een rit voor zand/grind in Traincontroller, zonder afbeelding.
zie hiervoor de volgende link
http://www.dutchroco.nl/index.php?topic=601.0

Mogelijk zijn beide te vergelijken en van ieder een beetje te gebruiken

Gr Piet
: Re: Video's over Traincontroller
: GerardWassink 2016-05-22, 13:06:30
Compliment wederom Rudy, voor je uitgebreide uitleg en video's.
Aanschouwelijk maken werkt toch vaak het best.

Heb je al eens contact gehad met Jurgen Freiwald hierover?
Ik zou me kunnen voorstellen dat hij hier wel belangstelling voor heeft!

Gerard
: Contact
: RudyB 2016-05-22, 17:33:03
Bedankt voor je feedback Gerard. Ja, ik heb contact met Juergen Freiwald en de video's worden natuurlijk ook op het Traincontroller forum gepost.
: Traincontroller 42 - Wagons Laden met een Sensor
: RudyB 2016-05-29, 10:04:08

De vorige video ging over het laden van wagons, waarbij de trein telkens een wagonlengte verder rijdt gebaseerd op een vaste snelheid gedurende een bepaakde tijd (in ms). Dit is nauwkeurig genoeg als de loc stabiel rijdt (load compensatie aan) en als het aantal wagons in de treinen tijdens een rijsessie niet wijzigt.

Als aan een van deze voorwaarden niet is voldaan, dan kan gebruik gemaakt worden van een sensor waarmee de volgende wagon gedetecteerd kan worden. Dit kan bijvoorbeeld een lichtsluis zijn die reageert op de ruimte tussen de wagons, of een reed switch tussen de rails en magneetjes onder de wagons, of een heel kort stukje (1 cm) stroomdetectie en een weerstand op een as van elke wagon. Als binnen een bepaalde tijd geen nieuwe wagon gedetecteerd wordt, dan wordt aangenomen dat dit het einde van de trein was.

Link naar video Traincontroller 42 - Loading Wagons Using a Sensor (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/05/29/traincontroller-42-loading-wagons-using-a-sensor)


(http://up.picr.de/25709207bp.jpg)
..

: Traincontroller 43 - Kadee Couplers
: RudyB 2017-01-21, 15:02:19


De laatste dagen een beetje zitten spelen met Kadee koppelingen. Ik vond de officiële Kadee magneten nogal 'bulky'. De Kadee koppelingen blijken (voor mij) voldoende betrouwbaar te werken met kleine Neomybium magneten naast de rails. Het is niet moeilijk om de loc via Traincontroller automatisch of handbediend een beweging te laten maken om te ontkoppelen.

Twee video's. Een over de Neomybium magneten en een over Traincontroller aanstruring.

Op de foto's ook een 'Kadee hand-ontkoppelaar'. Plaats de vork over de koppelingen heen en je bent los.

Link naar video Kadee Couplers with NeoMybium Magnets (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2017/01/15/kadee-couplers-with-neomybium-magnets/)

Link naar video Traincontroller 43 Kadee Couplers (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2017/01/17/traincontroller-43-kadee-couplers/)


(http://up.picr.de/28082422ae.jpg)

(http://up.picr.de/28045135fm.jpg)
: Re: Video's over Traincontroller
: RudyB 2017-12-10, 15:17:26
Sinds september 2017 is versie 9 van Traincontroller uit. Tijd voor een paar nieuwe videos over de nieuwe functies die TC9 biedt.

De eerste video gaat over de nieuwe user interface en over de visual styles waarmee je de software geheel naar eigen smaak kan instellen.

Link naar demo downloads, user manual, meer info en de video. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2017/12/10/trancontroller-44-tc9-new-user-interface/)


(http://up.picr.de/31190623ab.jpg)

...
: Traincontroller 45: Pins
: RudyB 2017-12-16, 14:46:51



Een van de nieuwe features van TC9 zijn de 'Pins' that die op het switchboard geplaatst kunnen worden. Er zijn drie soorten pins:

1: Dr. Railroad pins. Met Dr. Railroad kan je de layout doorlichten, hij geeft een lijst van alle issues waar iets vergeten is of waar iets niet klopt. Het handige van de DR. Railroad pins is dat deze grafisch op het switchboard aangeven waar het issue zich bevindt. Dat scheelt een hoop zoekwerk.

2: System pins. Deze zijn handig als je Schedules hebt gemaakt en ze doen niet precies wat je had verwacht. De System pins geven aan waar op de route het Schedule 'gehinderd' wordt, en waar het Schedule reserveringen maakt.

3: User pins. Dit zijn 'sticky notes' die je zelf kunt plaatsen om iets te onthouden. Handig als je een test doet en een maand later niet meer weet wat je veranderd had, of als je tijdens de bouw een paar 'To Do' punten wilt onthouden voor de volgende keer als je weer tijd hebt om verder te gaan.

Link naar de video. (https://www.youtube.com/watch?v=blI20Gr1XBc&feature=player_embedded)


(http://up.picr.de/31250578dm.jpg)
: Re: Video's over Traincontroller
: Jan S 2017-12-16, 21:24:48
Hallo Rudy,

Heel hartelijk dank voor je didactische uitleg van de Pins.
Het zijn mooie tools om op 3 verschillende informaties te kunnen volgen.

Het blijft een boeiende programma.

En ik vind Top van je dat je daar regelmatig video presentatie geeft naar de mogelijkheden van TC.

Heel fijn om te zien.

Mvg,
Jan S

: Re: Video's over Traincontroller
: Rocofan 2017-12-17, 01:16:07
hallo,

Ja een hele mooie aanvulling en "zien" werkt vaak beter als "lezen"

zelf vind ik de user pins heerlijk:-)


grtz

eric