Dutch Roco Forum

Forum DutchRoco => Vragen => : Rob 2017-02-07, 00:01:09

: Ontsporing
: Rob 2017-02-07, 00:01:09
Hallo allemaal,
Ik heb 3 locomotieven allemaal vorig jaar gekocht maar alleen de laatste dat is een BR 186 NS (73662) die ontspoort regelmatig op een enkel aangedreven kruising, het is alleen in de recht door stand en eigenlijk ook nog meestal de 2e as van het voorste draaistel.
ik heb die hele wissel al is omgedraaid maar dat maakte niks uit het probleem blijft.
Heb de afstand gemeten tussen de binnenkant van de wielen en dat is 14.28 mm ( klopt deze afstand ??)
Heeft iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen want de andere loks hebben geen enkele moeite met die wissel.

groetjes Rob

 
: Re: Ontsporing
: GerardWassink 2017-02-07, 08:43:15
Dag Rob,

Wat een narigheid is dat he? Het kan je plezier aardig vergallen...

Hier kun je de NMRA standaards (http://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/S-4.2%202015.01.19.pdf) vinden. Let op, dit gaat om wielen van een specifiek profiel (S-4.2)

Op de tweede bladzijde vind je de maten in mm's. Die geven aan dat de breedte van de buitenkant van de ene flens naar de binnenkant van de andere 15,32 mm moet zijn - bij H0. De dikte van één flens (T in de tabel) wordt gesteld op 0,76 mm. Als we die flensdikte er af trekken blijft er voor de maat die jij hebt gemeten 14,56 mm over.

Dat zou betekenen dat jouw wielen zo'n 0,3 mm te smal zijn.

Succes!

Gerard
: Re: Ontsporing
: Jan S 2017-02-07, 10:13:29
Beste Rob,

Wat Gérard aangaf is helemaal correct.
Deze locs wordt momenteel een productie stop ingezet wegens onoverkomelijk kleine constructie foutjes.
1 van die dingen zijn de maatvoering van de flenzen in de wielen.
Heb ik ook gehad.

Een simpele manier is om dat betreffende wielen (2 wielen met as) te vervangen.
De onderstelkap losschroeven wieltje uithalen en de goede maatvoering wieltjes inzetten.

Ter opmerking mijn ervaring.
Wanneer een loc over een wissel rijdt, ligt het afhankelijk van de leverancier hoe de wisseltong afgesteld staat. Ik heb Fleischmann Modellgleis kruiswissels en als ik Roco loc overheen rijdt dan geeft het in principe geen problemen op.
Maar sommige locs staan de wielafstand te smal. Die kruiswissels heb ik om andere reden vervangen voor een Peco code 75 Eltrofrog.
Die is vlak en heeft een slanke afbuiging wat bevorderd voor de rijeigenschappen en de screening
Ook daar is Roco loc ontspoord!.
Hun maatvoering wil niet altijd volgens de kwaliteitswaarborging constant zijn.
Daar kunnen afwijkingen voorkomen van enkele honderdste mm, dus vervangen.

Mvg,

Jan

: Re: Ontsporing
: GerardWassink 2017-02-07, 13:53:50
Tipje: bestel ergens een set met RP25 assen met wielen (https://www.google.nl/search?client=safari&rls=en&q=rp25+wheel+sets&ie=UTF-8&oe=UTF-8&gfe_rd=cr&ei=mMOZWI3eEo-ZwAK7g7OABQ#q=kadee+rp25+wheelsets)!
Die kun je wellicht in zo'n voorloop stel vervangen?

Gerard
: Re: Ontsporing
: trikers 2017-02-07, 15:24:05
Beste Rob,

Als je de loc vorig jaar gekocht heb zou ik terug gaan naar de winkel dan heb je nog garantie, en als het een bekend probleem is bij ROCO zal dat kosteloos opgelost worden.

Mvg Henk
: Re: Ontsporing
: Rob 2017-02-07, 20:25:23
Goedeavond allemaal,

Bedankt voor alle reacties.
Nou gaat weer lekker met deze lok,  de dikte van de flens ( het dunne gedeelte )  is bij mij van verschillende diktes ik  meet zoals Gerard al zei een dikte van  0.76 maar ik heb ook een flens van 0.67 mm en de buiten maten van de assen van 20.02 tot 19.92 mm , dus ik ga wat Henk al zei terug naar de winkel.
Het is niet het eerste probleem met de lok ik heb deze 4 okt. 2016 gekocht en na 14 dagen blijkt dat centrale schroefje van het draaistel los zat, wat normaal gesproken met een borgmiddel vast zit, maar de schroefdraad was in het draaistel beschadig zodat ik het niet meer vast kreeg.
Deze terug gebracht bij MTE en ze hebben die lok naar de fabriek op gestuurd ( omdat er gebruik sporen waren konden ze deze niet omruilen voor nieuw)voor garantie.
Maar het duurde maar en vlak voor de kerst ben ik maar is gaan vragen hoe dat zit..... die lok was nog niet terug bij de winkelier en dat vonden zij toch ook wel te gek , toen hebben zij mij als nog een andere nieuwe lok gegeven.
Dus de winkelier kan ik niks verwijten maar onder tussen heb ik dus weer een probleem.
Ik ga van de week maar weer terug naar MTE is kijken wat zij er van zeggen, hoop dat ze nieuwe assen hebben kan ik ze er zelf in zetten want dat gaat sneller dan opsturen.
Wordt vervolgd.

Groetjes Rob
: Re: Ontsporing
: Rob 2017-02-07, 20:36:23
Even nog een reactie op het bericht van Jan,

Zoals ik al eerder schreef klop bij mij van de wielen dus ook geen bal..

jij schrijf er is een productie stop....waar heb jij dat bericht vandaan ,  is dat een officieel bericht van Roco ?
Ik vraag je dit want als de winkelier zeg nooit van gehoord kan ik dat aanvoeren dat er een erkend probleem is.

Overigens bij de 2e lok waren al wat aan passingen bij de eerste zat de decoder in het bakje onder locomotief en nu ligt het weer boven op.
 
Alvast bedankt voor je reactie..

groetjes Rob
: Re: Ontsporing
: Jan S 2017-02-08, 09:02:44
Beste Rob,

Die vraag had ik al een beetje verwacht.

Ik ken Roco al vanaf 1980.
Daar ooit kwaliteitwaarborgings onderzoek gedaan toen ik bij de Max Planck Instituut in Stuttgart als dialoog onderzoeker was verbonden.

Als je op de Website dat type loc ingeeft, dan zie je hun product informatie dat deze loc niet "verfügbar" zijn. Daar kan allerlei reden voor zijn waarom dit product niet beschikbaar is.

De reden kan alles omvattend zijn in de productielijn en het aantal dat Roco beleid bepaald.

Als er via feedback klachten over zijn, dan dient Roco zijn producten aan te passen en aan hun klanten service aan te bieden. Dat is de algemene voorwaarden van ISO 9001 norm. En dat doen ze ook. Dat duurt in de regel 6 a 8 weken voordat het product terug komt naar de klant. Het is niet alleen wieltjes vervangen, maar ook de terugkoppeling van hun productielijn!.

Dat winkeliers een andere info bron hebben ontvangen is hun verantwoordelijkheid.

Roco heeft een strak bestuurs beleid.

De machines waar o.a wieltjes worden gemaakt, wordt per dag wel honderdduizenden van verschillende formaten gefabriceerd. En daar is niet 100% gegarandeerd aan de maatvoering.
Zelf wordt dit uitbesteed naar een bedrijf, met het gegeven dat het uitbesteden opdracht moeten voldoen aan de ISO 9001 norm.

Ik heb daar ook mijn keuze van Roco producten van locomotieven in mijn hobby. ;)6

Dat er eens een keertje niet goed gaat met een loc, kan een goede winkelier het netjes oplossen, zoniet, terug sturen naar Roco.

Mvg,

Jan



: Re: Ontsporing
: GerardWassink 2017-02-08, 09:23:22
Hi Jan,

ISO normen zeggen mij niet zoveel.

Onder ISO 9000 / 9001 normen kun je met behoud van alle in de normen genoemde voorwaarden, betonnen zwemvesten produceren...  ;)

Waar staat het klantbelang, dat vind ik veel belangrijker. Ik bedoel: als een product terugkomt dan kun je in een minuut of tien vaststellen dat de klacht terecht is. Nogmaals tien minuten volstaat om een nieuw product uit het rek te pakken en te controleren. Met nogmaals tien minuten voor verzendklaar aanbieden aan de postkamer zijn we al met al een half uur bezig het slechte product van de klant te vervangen door waar hij recht op heeft.

Laat het al met al doordat er van afdeling naar afdeling moet worden gewisseld een dag overheen gaan, maar dat hoeft toch voorzeker geen zes tot acht weken te duren...

Me dunkt, het spul is verdorie duur genoeg zeg!

Deze post is natuurlijk eigenlijk niet aan jou maar aan Roco gericht. Ik kan er alleen erg slecht tegen om als klant op zo'n manier te worden behandeld wanneer ik een gerechtvaardigde verwachting heb bij de aanschaf van iets wat doorgaans als kwaliteitsproduct bekend staat...

My $0.02...

Gerard
: Re: Ontsporing
: Jan S 2017-02-08, 10:56:44
Hallo Gerard,

Ja, heel herkenbaar!.

Het is al een "overheidsbeleid geworden".

Dat een prijskaartje aan het product hangt, is mede ook de "veroorzaking" van de ingevoerde kwaliteitswaarborging systeem in der loop der jaren. Dat verwacht de EU in die richtlijnen, als fabrikant in Europa. (ja,ja, zover gaat dat, dan krijgen ze een predicaat.).

De lange wachttijden is voor mij ook echt proportioneel uit de hand gelopen "hobby gewordende product".
Dit zou eigenlijk, in mijn ogen, ook makkelijk kunnen worden opgelost.
Maar je weet, mensen inzetten kost geld.

De Oosterrijkers zijn wat dat betreft streng gestructureerd in hun beleid.
Daar kun je doen wat je wil, maar zij blijven trouw aan hun gevoerde beleid, en daar wijken ze van geen mm vanaf.

Maar aan de andere kant, kan een winkelier zelf ook aan wat doen voor de klant.
Namelijk dat zij afnemers zijn en ze zijn aan hun (ISO 9001) afspraken gebonden voor terug koppeling.
Als een winkelier een goed geoutilleerde onderhoudsafdeling heeft met vakkundige mensen, dan scheelt dat wachttijden.

Het gaat zo, als een onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd en er blijkt een onderdeel (met nummer) een afwijking wordt vertoond dan heeft die winkelier het recht te mogen vervangen, binnen de garantie termijn. Als dat is opgelost dan dient die winkelier terug te koppelen naar Roco met de bevindingen. En dan wordt een klachten verzameling gemaakt en terug gekoppeld naar de productielijn.

Denk je dat dit gebeurt?.
Vandaar dat ik ook schreef, het is de verantwoording van de winkelier.
Ik ken er paar die zich aan de afspraken houden, en goed!.

Ik ben meer een voorstander van, als een product mankementen vertoont, dan zonder morren direct omruilen bij de winkelier. De winkelier stuurt het afwijkende product naar de fabrikant zonder terug sturing. De fabrikant heeft zich niet aan de kwalificatie norm voldaan. Punt. Dan heb je te maken met een niet goed geteste product.

Maar, niet alleen Roco heeft dat, dat is bij diverse merken momenteel gaande.

Ik ben het met je eens, het is een rib uit je lijf als je ziet wat een product tegenwoordig moet gaan kosten, dan begrijp ik ook hoeveel winkeliers de pijp aan Maarten hebben gegeven, met klachtende klanten die met een duur product in hun maag zitten, waar ze niets mee kunnen doen. Dat is ook droevig voor woorden.
Maar een goed ondernemende "luisterende oor" winkelier kan daar voor 95% de oplossing aandragen.

Maar Gerard,

De fabrikanten zijn momenteel compleet door de mangel gehaald door de Europese richtlijnen.
Zo zijn er diverse opkomende kleine bedrijfjes die geen overheadkosten in rekening brengen, en die hun producten net zo goed zijn als de grote jongens.

Mvg,

Jan
: Re: Ontsporing
: GerardWassink 2017-02-08, 12:48:35
...
Ik ben meer een voorstander van, als een product mankementen vertoont, dan zonder morren direct omruilen bij de winkelier. De winkelier stuurt het afwijkende product naar de fabrikant zonder terug sturing. De fabrikant heeft zich niet aan de kwalificatie norm voldaan. Punt. Dan heb je te maken met een niet goed geteste product.
...

Helemaal mee eens.

En inderdaad, het is een maatschappelijk verschijnsel, ook in andere branches. Hoe vaak hoor ik winkeliers niet zeggen: "ja meneer, dat ligt aan de leverancier"... Dan is mijn standaard antwoord: "Ik doe geen zaken met jouw leverancier, ik doe zaken met jou en ik verwacht dus ook service van jou"....

Grrrr. Dat je dat nog moet verdedigen ook...

Gerard
: Re: Ontsporing
: Jan S 2017-02-08, 13:40:47
Hallo Gérard,

Als zo'n winkelier zo aan je verteld, dan heb je geheid dat zijn afnemers verplichtingen ernstig tekort schiet.

Je kent het spreekwoord.

De Klant is de Koning.
En de Koning hoeft zich daar niet in te verdedigen.
Slechtst aantonen dat het product niet aan de gestelde voorwaarden voldoet.

Mvg,

Jan
: Re: Ontsporing
: GerardWassink 2017-02-08, 15:08:41
Jammer genoeg is het te vaak:

"de klant is koning, maar wij zij keizer"...

Ach, de klant stemt met zijn voeten.
: Re: Ontsporing
: ArievH 2017-02-08, 17:17:22
Daarom ben ik blij met een leverancier waar de klant koning en keizer is. En die het probleem oplost! Enige tijd geleden ook een loc gekocht waar de wielen niet goed van stonden afgesteld. Vanwege onderhoud aan de baan heeft het m,eer dan een jaar geduurd voor ik er achter kwam dat de wielen te dicht bij elkaar stonden. De loc netjes terug gebracht samen met treinstel mat 46 wat ik helemaal niet bij hem had gekocht. De Roco loc NS 1600 is netjes op garantie hersteld. De mat 46 heeft voor € 15,00 nieuwe asjes en tandwielen gekregen. 
: Re: Ontsporing
: Jan S 2017-02-08, 18:05:39
Beste Arie,

En zo hoort het.
Klantgericht aanbieden en je bent een tevreden klant.

Mvg,

Jan

: Re: Ontsporing
: Rob 2017-02-08, 21:10:56
Hoi Mannen,

Bedankt voor alle reacties..
Ik heb zelf een zaak dus ik weet hoe lastig garanties voor een winkelier is het is niet altijd onwil maar vaak zijn de marges zo klein geworden dat de winst op het product weg gaat met een garantie geval, oké is risico van het vak maar leuk is anders.
Ik probeer morgen met mijn locomotief naar de winkel te gaan en zie hoe hij het oplost....waar ik nu al van baal is niet zozeer dat ik naar de winkel moet want je moet toch weer een ritje van Rotterdam naar Vlaardingen maken ( oke oke ik hoeft niet te lopen :) ) het erge vind ik als het naar Roco opgestuurd word weer weken kan wachten.

Groetjes  Rob
: Re: Ontsporing
: Rob 2017-02-09, 10:43:06
Hallo,

Even een update.
Ik kwam op het idee  8) om de locomotief is om te draaien dus zeg maar achter uit rijden....en tot mijn verbazing is er nu niks aan de hand , getest tot zeg maar op Max verstappen snelheden.
Dus ik kijk het nu toch maar even aan en ga er nu niet mee naar de winkel, het idee dat ik die weken kwijt ben vond ik ook al geen leuk idee.
Maar toch iedereen bedankt voor het mee denken , ik vond het overigens wel een leuk onderwerp om die verhalen te lezen.

Misschien wel een leuk topic om veel voorkomende klachten op een rijtje te zetten.

groetjes Rob