Dutch Roco Forum

Digitaal => Decoders => : Sierstad 2017-06-09, 21:03:50

: decoderadres van lok wijzigen
: Sierstad 2017-06-09, 21:03:50
Dit is mijn eerste "topic" mijn vraag is kan ik een bestaande decoderadres wijzigen.
Ik weet niet hoe mijn lok(s) heten en hoe ik hen kan bereiken, kan ik de naam van de lok wijzigen met de multimaus.
Wie kan mij daar mee helpen en uitleggen hoe dat werkt.
Ik heb de gebruikaanwijzigingen  van de handboek multimaus geraadpleegd maar ik krijg geen beweging in mijn lo(s)

groetjes Andre
: Re: decoderadres van lok wijzigen
: P.Heinst 2017-06-09, 23:16:28
Andre,

Basis programmeren van een lok met de multimaus,

Bij het programmeren alleen de lok die je veranderen wilt op de rails zetten.


Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1
zie bijna onderaan dit bericht

wisseling tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.


Je kunt de lok op twee manieren besturen,
1. met een lokadres, dus gewoon de multumaus op het juiste adres van de decoder zetten.
2. je kunt rijden met het ingevoerde in de bibliotheek, hieronder een beschrijving hoe je dat moet doen,

Er zij twee dingen die gedaan moeten worden, de lok (trein) moet een
plaatsje krijgen in de multimaus (geheugen, bibliotheek) en de decoder in de lok moet een adres krijgen, beide moeten gelijk zijn.
Zet alleen de lok die je wilt programen op de rails. haal de andere eraf
anders rijden ze allemaal op hetzelfde adres zoals nu op adres no 3, nummer 3 is meestal de standaard instelling van fabriek.

Ik werk zelf met de Duitse taal versie.

Eerst het plaatsje in de multmaus.

druk ongeveer 5 seconden op de knop menu,
er staat nu Lok.
druk op Ok,
er staat nu Neu, (nieuw)
druk op Ok,
er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze), op dezelfde wijze als bij de
telefoon
druk op OK,
er staat nu L 3 deze knipperd verander dit in het gewenste lokadres bv 8
of ander naar eigen keuze, als hier een foutmelding komt dan is dit
nummer al in gebruik, kies een ander
druk op OK
er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal
met de pijltes toets die naast stop zit in bv 28 of 128 meestal 28.
druk op OK,
nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
multimaus is gereed

Nu het adres in de lokdecoder.
Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks eraf

druk op menu + 1
er staat nu,
W=3 verander dit in hetzelfde nummer als bij de multimaus bv 8
druk op OK

Het moet nu gereed zijn.

Je kunt dus nu met het lokadres rijden door gewoon de multimaus op het adres te zetten die je nu op bv 8 hebt gezet of via de multimaus bibliotheek op naam die je ingegeven hebt.

Als de verlichting niet juist werkt dan staat meestal de rijstappen in de decoder in de lok en in multimuis niet gelijk, zet deze beide op 14 stappen dan gaat het meestal goed.


Groetjes Piet
: Re: decoderadres van lok wijzigen
: anno1964 2017-08-23, 22:39:37
bedankt voor de duidelijke uitleg  :)
: Re: decoderadres van lok wijzigen
: GerardWassink 2017-08-23, 22:51:29
Kijk, dat bedoel ik...  ;)