Dutch Roco Forum

Programma's => TrainController Silver => : Ceess 2017-10-16, 13:22:52

: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-10-16, 13:22:52
Hallo,

We zijn op de club een 2Railbaan aan het voorzien van TC (zilver versie 8).
Drie terugmelddecoders zijn inmiddels aangesloten (rijstroomdetectie).
Ergens in het programma slaat TC dit op.
Onze vraag is tweeledig.
1 Waar slaat TC dit op?
2 Hoe komen we dit uitlezen?

Voor het controleren gebruiken we een wagon met een ledje.
Bij een paar blokken gebeurt hetvolgende, als de wagon in het blok komt, ligt de bezetmeldingskleur op.
Echter als de wagon wordt weggehaald blijft de "bezetmeld" kleur branden.
Wij staan hier voor een raadsel (uitdaging)
Alvast voor een evt reactie.

Met vriendelijke groet,
Cees
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-10-16, 14:07:40
Cees,

Op vraag 1 en 2 kan ik geen antwoordt geven omdat ik niet de programmeur bent van het programma. dat zal Freiwald waarschijnlijk ook nooit vrijgeven
Dat het ergens opgeslagen wordt is zeker maar zal zo dan ook om bovengenoemde reden ook niet kan worden uitgelezen.

Als met een wagon of iets anders dat de bezetmelder activeert, de melder kleurt (rose) en bij het weghalen van de wagon zal de melder niet gelijk weer teruggaan naar zijn oorspronkelijke kleur, dit duurt een aantal seconden en is gedaan omdat bij een slecht contact van de wielen niet een flikkerend effect te krijgen maar deze moet natuurlijk wel na een aantal seconden terug gaan anders is er iets mis met de bezetmelders.

een tip, als je een natte (vochtige vinger) dwars over de rails legt in het blok dan zal de bezetmelder al oplichten, zo kun je de melder ook controleren zonder dar er een wagon of lok op de baan staat, gaat veel sneller.

Gr Piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Haradigi 2017-10-16, 14:42:19
Hi Piet,

Ik heb Cees geholpen om deze bezetmelders, op deze baan, te testen.
Inderdaad blijven er meerdere branden na opzetten en verwijderen maar de goed werkenden gaan behoorlijk snel weer uit.
Natte vingers daar hou ik niet zo van, het test-wagonnetje werkt goed.

groet
Harald
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-10-16, 15:56:06
Ter verduidelijking Piet, het blijft continu de bezetmeldkleur geven!
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-10-16, 16:06:43
Piet,
Antwoord op vraag 1 snap ik, dat hoef ik ook niet te weten eigenlijk.

Echter bij vraag 2 ligt dat iets genuanceerder denk ik, omdat het voor gebruikers een verdraaid handig overzicht zou zijn.
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-10-16, 16:34:53
Cees,

Kun je eens aangeven wat je allemaal gebruik, soort melders, welk systeen bv Z21 of anders van Roco of Lens of digikeijs enz.

En hoe je het eventueel hebt aangesloten.

Harald,

Met natte vinger werk bedoel ik niet dat je maar een gok doe of het goed is maar in dit geval gaat er door je vinger een stroompje lopen en is de vinger de weerstand waardoor die stroom gaat lopen en daardoor wordt de stroomdetector geactiveerd die op zijn beurt de melder inschakeld.

Gr Piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Jan S 2017-10-16, 18:20:54
Best Cees, Harald en Piet,

Misschien dat ik jullie iets van toegevoegde waarde kan betekenen.

De verwerking van een merk bezetmelder naar de software geschied praktisch in Binair getallen.
Binair is 0 of 1. Als het binair getal 0 is, is ie uitgeschakeld. Binair 1 is aan.
Die Binaire getallen is een soort electronische software schakelaar die in het software kan verwerken. Vandaar dat een bezetmelder bijv. uit staat is Binair 0. Zijn er stroomdetectie of stroomverbruikers dan staat de bezetmelder op rood is Binair 1.
Ik ken de silver versie niet maar bij Gold versie kun je in block de bezetmeldernummer opgeven en testen of de bezetmelder werkt.

Nu zijn bezetmelders als hardware gevoelig apparaten. Zoals Piet het al vermelde met natte vinger dwars over twee sporen geeft weerstand.

Wanneer een bezetmelder continue aan blijf staan, dan zou het kunnen betekenen dat er verschillende reden voor kunnen zijn.

1) tussen bezetmelder 1 en 2 met de doorlopende   nummers dienen iedergeval aan 1 spoorzijde gescheiden te zijn. En altijd de draad vanuit de bezetmelder module naar dat gescheiden spoordeel. Dus niet aan de spoorstaaf die aan elkaar zijn doorgetrokken met een metalisch rails verbinder.

2) als er een spoorbedding is gemaakt van steentjes vermengd met verdunde lijm. Dan is het vocht de boosdoender van het aanzetten van een bezetmelder. Dus goed laten drogen.

3) van een spoor dat gescheiden is en naar de volgende spoor dienen absoluut schoon gescheiden te zijn. Kunststoffen railsschoentjes is een alternatief. Maar doorslijpen van een spoorstaaf leverd weleens slijpsels tussen het gescheiden spoor. Dat levert flikkerend effecten op. Goed schoonhouden is de redemie.

4) Als ik het goed begrijp heeft Cees de Littefinski bezetmelder. Daar is ook een optie om een weerstandje tussen te zetten.

Met vriendelijke groeten,

Jan S
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-10-16, 19:13:19
Helaas heb ik niet kunnen vinden dat Cees littefinskigebruik maar mogelijk heb ik iets gemist.

Mijn vermoeden van het probleem zou kunnen zijn dat de bezetmelders niet opvolgend zijn genummerd maar dat moet bij bv roco.
Maar eerst maar eens horen wat er gebruik wordt.

Gr piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Jan S 2017-10-16, 19:26:40
Hallo Piet,

Mijn fout, excuus daarvoor dat Cees een Littefinsky zouden hebben.

Met vriendelijke groeten,

Jan S

: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-10-16, 19:30:47
Geen probleem Jan.
Overkomt mij ook wel eens dat ik denk dat het zo is en later is het mogelijk waf anders. Te veel haast zullen we maar zeggen.
Ge piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Rocofan 2017-10-16, 21:27:28
ach, dan doe ik er nog een schepje bovenop ...

Op vraag 1 -> het wordt opgeslagen in het totale bestand van je baan. Zie afbeelding 1. Maar je hebt er niets aan. Ik denk echter dat je het meer bedoelde om te kijken of je zo je probleem kon oplossen :-)

Op vraag 2 -> je kunt handig gebruik maken van de tools binnen het programma , zie afbeelding 2. hier zie je in een oogopslag welke melder en de status.

uiteraard werkt je wagon met je led prima, laat die oude knarren hier maar met die "natte" vinger werken, :-) :-) het draagt denk ik niets bij aan je probleem.

Wat ik mis in je verhaal is wat je bedoeld met " als de wagon wordt weggehaald " . Indien je de wagon echt helemaal van de rails haalt en hij blijft dan nog steeds bezet geven, heb je echt een technisch probleem.  Ik lees in je verhaal niet of het ook is zonder de wagon te gebruiken want dan is er inderdaad meer aan de hand, bv een sluiting met een ander "blok".

Ik denk dat je eens moet testen of je in elk blok slechts ëën melder hebt ingevoerd, en heb je niet de instellingen veranderd wanneer ie vrij komt ?(memory)

Kijk eens bij een blok wat wel goed werkt of je verschil ziet met een blok wat niet werkt,

sluit een melder die in een blok goed werkt eens aan op een blok wat niet goed werkt, zo weet je of het aan de melder ligt of aan het blok...

let goed op tussen schakelen edit en aktief modes !



En vooral, geef eens door welke hardware je gebruikt voor de bezetmelding :-)

: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-10-16, 21:42:17
Roco fan.

Zou de mogelijk een kunnen uitleggen waarom de natte vinger door de oude knarren minder goed zou werken als met een wagen met een ledje, beide werken goed maar met een natte vinger ben je wel sneller.

Zou je mogelijk bij jouw forum profile je leeftijd en woonplaats kunnen aangeven dan is een vergelijking tussen oude knarren en een jong broekje mogelijk vast te stellen


Gr piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Rocofan 2017-10-17, 01:04:47
Hallo Piet,

Ik ben 82 en woon in heerlen.  deze info voegt net zoveel aan de oplossing van het probleem toe als de natte vinger methode.

Ceess gebruikt een prima methode en het is niet de oorzaak van zijn probleem. meer heb ik dan ook niet gezegd, het voegt niets toe.

Mij heb je overigens niet horen zeggen dat de natte vinger niet werkt, ik zou hem alleen zelf niet gebruiken omdat het niet handig is bij een dergelijk probleem. Je hebt dan een liter water nodig voor de vochthuishouding en ligt ook nog eens in een spagaat als je monitor waarop de bezetmelding zichtbaar is niet in de buurt van je natte vinger techniek zit.

Daarbij was het ook nog enkel als grap ....




 
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: GerardWassink 2017-10-17, 09:46:47
Zullen we nu, in plaats van te blijven speculeren, eens even afwachten wat Ceess' antwoorden op alle gestelde vragen (impliciet en expliciet) zijn?

Ouwe knar 2...  :D 8)
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Haradigi 2017-10-17, 10:53:44
Hi allemaal,

Ik ben nog jong en m'n hele leven in de elektronika en weet uit ervaring dat een natte vinger voor verschillende situaties goed werkt.
Nu verder met het probleem.

groet
Harald
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-10-17, 12:03:56
Bedankt zover voor alle antwoorden en vragen. :)
Vzv van toepassing zal ik de vragen (in een volgende reactie) beantwoorden, in de verw8ing dat we hier me verder komen.
Interessant detail:
In de bedoeld baan zitten geen terugmelddecoders van Littfinsky ( heb ik idd ook niet genoemd) maar in mijn testbaan thuis wel. En thuis heb ik (tnt  :D ) geen problemen!
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-10-18, 12:42:20
Goedemorgen, hierbij wat gegevens
Op de baan
8-voudige rijstroomdetectie met galvanische scheiding (STM-8) (van Softlok)
die zitten per twee aangesloten op een terugmelder van Viessmann (s88)(massadetectie)
Die zitten aangesloten op een DR4088LN van digikeijs (de terugmeldaansluitingen die hier op zitten worden (nog) niet gebruikt) Alles uiteraard in serie, en met utp kabel en verloopstukjes.
Deze is weer aangesloten op een nieuwe IB Basic met USB aansluiting naar de PC.
Verder
We hebben testgereden, waarbij we de vijf stationssporen als kopsporen hadden opgegeven aan TC en een uitrijspoor (aan de linkerkant) ook als kopspoor. Drie locomotieven hebben hier geautomatiseerd heen en weer gereden zonder problemen.
Daarna is het baanplan (in TC) verder uitgebreid met een uitrijspoor aan de andere zijde en tegenover het station vijf schaduwstationssporen. (zie foto)
Handmatig kunnen we met TC over alle sporen rijden.

Nadat dit was ingebracht waren er de problemen.
Spoor 5d is op dit moment het enige spoor dat blijft branden.
De andere sporen die blijven branden nadat de wagon “handmatig” is verwijderd krijgen we wel uit via de software.
De hele baan is fysiek al gebouwd maar wordt opnieuw bedraad.
Het deel op de foto is het deel dat gereed is. Dit gaan we dus in TC in gedeelten uitbreiden.
Rocofan op de 2e foto zie ik idd dat je rijdt met de Gold versie daarin staat het duidelijker aangegeven vwb de blokken.
.” Op vraag 2 -> je kunt handig gebruik maken van de tools binnen het programma , zie afbeelding 2. hier zie je in een oogopslag welke melder en de status.“
Dat snap ik. TC haalt dat uit een overzicht dat het intern bijhoudt. Ik zou dat totaal overzicht graag zichtbaar hebben.
Wat bedoel je precies met:
Indien je de wagon echt helemaal van de rails haalt en hij blijft dan nog steeds bezet geven, heb je echt een technisch probleem.
Vzv, hopenlijk kunnen jullie ons verder helpen.


: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-10-18, 13:49:43
Hallo Cees,

Allereerst moet ik zeggen dat hetgeen bij jullie wordt gebruikt bij mij niet zo bekent is omdat ik wat anders gebruik, dus daar niet zoveel over kan zeggen maar andere mogelijk des te meer.
Heb nog wel een vraagje, je gebruikt de STM8 die je per 2 aansluit op de S88 van Viessman en deze weer aansluit op de DR4088LN.
Bij mijn weten kun je de DR4088LN direct gebruiken voor de stroom detectie en heb je de andere niet nodig, Waarom is voor deze methode gekozen en mogelijk verklaart dat ook de storing.

Nogmaals ik gebruik wat anders en heb dan geen ervaring met wijze zoals jullie die gebruiken.

Gr Piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: GerardWassink 2017-10-18, 15:22:41
...
Dat snap ik. TC haalt dat uit een overzicht dat het intern bijhoudt. Ik zou dat totaal overzicht graag zichtbaar hebben.
...

Als ik me goed herinner is er in TC ergens een scherm waarop je alle benoemde bezetmelders met hun status in 1 oogopslag te zien kunt krijgen. Piet, weet jij zo waar dat zit?

Gerard
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Rocofan 2017-10-18, 15:27:58
volgens mij heeft Herr Freiweld ooit eens een test cq controle plan beschikbaar gesteld voor wissels en bezetmelders.

de nieuwe Explorer ?

Zie de afbeelding voor de explorer ...

zie de bijlage voor de Hardware test van Freiwald. zowel wissels als melders.
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-10-18, 15:49:34
Gerard,

helaas kan ik dit niet zo met beantwoorden waar dat staat.

Mogelijk moet Cees eens kijken of hij bij de blokediter en dan de eigenschappen van de melders, hierbij kun je bij memorie vele instellingen geven wanneer en hoe en met wat een melder moet worden teruggezet, als hij B.V. op handmatig staat dan zal hij bij het weghalen van de wagon niet automatisch teruggaan.
Maar dit is zo allemaal moeilijk te zeggen als je geen inzicht hebt in het banenplan en hoe de instellingen zijn, een schermafdruk zegt niet zo veel.


Gr Piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Rocofan 2017-10-18, 17:31:47
Hallo Cees,

Technisch gezien werkt het wel zoals je het beschrijft, echter creeer je zelf wel een flinke vertraging op de terugmelders. waarschijnlijk voor de loconet omzetting ? ik neem aan dat jullie na alles aangepast te hebben overschakelen naar een directe melding ?

Een totaaloverzicht zul je niet kunnen halen uit TC, dat heeft te maken met het afschermen door de programmeur en de opbouw van de databases. Ik denk dat je je hierbij neer moet leggen. Freiweld heeft het probleem denk ik wel begrepen en is met een hardware test gekomen. ik denk dat je di eenvoudig moet aanpassen op je eigen hardware en dan heb je een mooi overzicht.
Ook geeft de explorer het een en ander aan informatie.

Ik bedoel met de wagon van de baan halen de opties die gegeven werden door andere leden zoals sluiting door ballasten en kontakt door slechte scheiding van de rails. dit zou ook zonder wagon foutieve meldingen moeten geven.

Maak anders een zip bestand van je baanplan, dan kunnen we eens kijken naar de opties van je melders, daar kan het ook zitten.



Goedemorgen, hierbij wat gegevens
Op de baan
8-voudige rijstroomdetectie met galvanische scheiding (STM-8) (van Softlok)
die zitten per twee aangesloten op een terugmelder van Viessmann (s88)(massadetectie)
Die zitten aangesloten op een DR4088LN van digikeijs (de terugmeldaansluitingen die hier op zitten worden (nog) niet gebruikt) Alles uiteraard in serie, en met utp kabel en verloopstukjes.
Deze is weer aangesloten op een nieuwe IB Basic met USB aansluiting naar de PC.
Verder
We hebben testgereden, waarbij we de vijf stationssporen als kopsporen hadden opgegeven aan TC en een uitrijspoor (aan de linkerkant) ook als kopspoor. Drie locomotieven hebben hier geautomatiseerd heen en weer gereden zonder problemen.
Daarna is het baanplan (in TC) verder uitgebreid met een uitrijspoor aan de andere zijde en tegenover het station vijf schaduwstationssporen. (zie foto)
Handmatig kunnen we met TC over alle sporen rijden.

Nadat dit was ingebracht waren er de problemen.
Spoor 5d is op dit moment het enige spoor dat blijft branden.
De andere sporen die blijven branden nadat de wagon “handmatig” is verwijderd krijgen we wel uit via de software.
De hele baan is fysiek al gebouwd maar wordt opnieuw bedraad.
Het deel op de foto is het deel dat gereed is. Dit gaan we dus in TC in gedeelten uitbreiden.
Rocofan op de 2e foto zie ik idd dat je rijdt met de Gold versie daarin staat het duidelijker aangegeven vwb de blokken.
.” Op vraag 2 -> je kunt handig gebruik maken van de tools binnen het programma , zie afbeelding 2. hier zie je in een oogopslag welke melder en de status.“
Dat snap ik. TC haalt dat uit een overzicht dat het intern bijhoudt. Ik zou dat totaal overzicht graag zichtbaar hebben.
Wat bedoel je precies met:
Indien je de wagon echt helemaal van de rails haalt en hij blijft dan nog steeds bezet geven, heb je echt een technisch probleem.
Vzv, hopenlijk kunnen jullie ons verder helpen.
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-10-18, 20:50:16
Ter info
De baan is al langer geleden gebouwd en bedraad en geschikt gemaakt voor TC,
en uitgerust met de STM8's en de Viessmann decoders. 
Puur omdat dat toen voorhanden was.
Echter alleen de wissels werden met TC geschakeld en er werd handmatig gereden.
Op enig moment ongeveer een jaar geleden is het besluit genomen om de baan opnieuw te bedraden. Ik heb toen voorgesteld om de baan ook met TC te gaan besturen.
Daarvoor is de nieuwe IB basic aangeschaft maar die heeft geen S88 aansluiting meer (en die hadden we nodig) Derhalve is de DR4088LN aangeschaft, eigenlijk alleen dus om S88 te kunnen gebruiken.
zoals al vermeld in reactie # 16, is er op een deel al met TC gereden en dat werkte.
Bij de eigenschappen van de bezetmelding gezocht maar niks gevonden.
Verder heb ik de vraag nogmaals maar gesteld op het forum van Herr Freiwald.
 :-[ Daarna pas hier gezien dat die optie er niet is.
@rocofan
je hebt het over een bijlage maar ik zie geen bijlage bij jouw reactie, behalve de twee afbeeldingen.

Groet Cees
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-10-18, 20:53:02
Ohja en ook nog gezocht op het duitse forum naar "Weich- und Ruckmelder- Test" Maar dat herkent de zoekmachine niet. :(
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-10-18, 22:28:49
Ceess,
zit op dit moment niet op mijn PC maar als het goed is moet je het kunnen vinden op de site van Freiwald.
waar, zie hieronder, wel in het duits

in der Tauschbörse in diesem Forum finden Sie ein erweitertes Zubehör für TrainController Gold mit jeweils 8 bzw. 16 Rückmeldern, mit dessen Hilfe sich einfach und komfortabel eigene Rückmeldermonitore beliebiger Größe aufbauen lassen.

of hier,  http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=34&t=20344

Gr Piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Rocofan 2017-10-18, 23:08:22
hier de bijlage ... geen idee waarom hij in de eerste post niet is meegenomen :-(

ook staat hij voor V8 in de map C:\program files (x86)\railroad  & Co.80\examples\HWTest.yrr

en voor V9 in de map C:\program files (x86)\railroad  & Co.90\examples\HWTest.yrrg

: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Rocofan 2017-10-18, 23:28:49
all clear .... zover als ik het heb begrepen is het probleem in een bepaald blok ...

zoals eerder aangegeven, ruil eens de niet werkende melder om met een wel werkende ..





Daarvoor is de nieuwe IB basic aangeschaft maar die heeft geen S88 aansluiting meer (en die hadden we nodig) Derhalve is de DR4088LN aangeschaft, eigenlijk alleen dus om S88 te kunnen gebruiken.
zoals al vermeld in reactie # 16, is er op een deel al met TC gereden en dat werkte.

: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Haradigi 2017-10-19, 08:17:21
Da's mooi kan Cees aan de gang.
Testen en "verwisselen" van de melders staat al op het TooDoo lijstje.

groet
Harald
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-10-19, 10:03:27
Tot zover iedereen bedankt voor de input.
Harald en ik kunnen nu even verder knutselen volgende week aan de baan.
Problemen als bv vochtigheid van ballast, zijn op de baan niet aan de orde, evenals de door jullie andere genoemde zaken, daarom was ik daar niet op ingegaan.
Testen en verwisselen stond al op de checklist.
Het progje bekeken, nu nog even doorkrijgen hoe hier mee om te gaan.

MvG Cees
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-11-01, 20:56:02
Onze uitdaging is opgelost!!!
In eerste instantie kregen we met het programmatje van Freiwald erg vreemde aanduidingen van de bezetmeldingen, waar we dus echt geen soep van konden koken.
Wat bleek bij nader onderzoek bij de baan.
De oorzaak lag bij het aansluiten van de Viessman bezetmelders. Deze zijn jaren geleden onder de baan gemonteerd, door iemand die nu niet meer bij de club is. Die heeft dat gedaan zonder de kastjes te gebruiken. M.a.w. alleen de printjes onder de baan geschroefd.
Echter op de printjes staat geen aanduiding van "in en uit". Dat staat alleen maar op de kastjes.
De lege kastjes lagen nog ergens op de club, zodoende gezien wat "in en uit" is.
Dus de kastjes op de juiste manier met elkaar aan gesloten en probleem opgelost.
Op een blok na dat bleef hardnekkig bezet geven. Hier bleek een uitgang van de bezetmelder defect, deze vervangen en daarna werkte alles naar behoren.
Wat nu nog rest zijn een paar mechanisch onwillige wissels maar dat kunnen we oplossen.
Voorzover iedereen bedankt voor het meedenken.
Verder nog even aandacht voor onze open dag.
Op zaterdag 25 november hebben we een open dag.
Alle informatie hierover vindt je op onze website www.stomm.nl
De baan heeft een oppervlakte van ongeveer 350 m2.
Met als thema “Duitsland en Zwitserland”.
Vanaf de oostzeekust met oa een stuk van de haven van Hamburg tot en met het Duits middelgebergte is het ene (grootste) deel van de baan.
Het andere deel is een Zwitserse smalspoorbaan, met als middelpunt het dorpje Gletsch.
Dit alles in de jaren vijftig stijl.
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: P.Heinst 2017-11-01, 21:46:54
Ceess,

een vraagje of iets dat voor mij niet duidelijk is,

Waar is de opendag of rijdag van 25 novenber 2017.
Er staat bij contact op de website wel een adres maar is dat ook het adres voor de rijdagen/opendag of is dat het adres van het secretariaat en is het (clubhuis) bv ergens anders


Sorry Ceess maar ik heb onder activiteiten het adres gevonden

Gr Piet
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Haradigi 2017-11-01, 22:26:22
Hi Cees,

 :D

groet
Harald
: Re: Uitdaging met bezetmelding
: Ceess 2017-11-05, 12:40:52
Hoi Piet, "activiteiten" vind ik op de site niet.

Maar het adres bij "contacten" is het juiste adres. (anders had ik het wel vermeld  ;) )