Dutch Roco Forum

Forum DutchRoco => Vragen => : Aart 2022-04-24, 17:03:37

: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-04-24, 17:03:37
Heren,

Sinds gisteren kan ik geen verbinding meer krijgen met de z21 start. Ik heb nergens aangezeten en ik heb niets veranderd  :). Vrijdagavond nog lekker gereden. Zaterdagmorgen was het afgelopen met de pret.

Ik kan de treinen nog wel laten rijden met de Multimaus.

Zie foutmeldingen.

Wie wil en kan mij helpen, ik heb nu geen idee waar ik het moet zoeken.

Gr,
Aart


: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-04-24, 19:11:26
Aart,
Eerst even een paar vraagjes.
Start je wel in de goede volgorde op, eerst de z21 aanzetten en dan pas traincontroller.
Gebruik je een usb kabel voor de verbinding met de pc en de z21 en hoe lang is deze.
Heb je de verbinding tussen de router en de z21 al gecontroleerd.
Gr Piet
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-04-24, 19:36:53
Hoi Piet,

Allereerst dank je voor je reactie.

Ja, ik zet altijd als eerste de z21 start aan en daarna start ik pas de laptop met Traincontroller.
Tussen de pc en de z21 start ging altijd via wifi. Nu zit er een internet kabel (cat5) tussen maar ook dat werkt niet.
Wat bedoel je met de verbinding tussen de router en de z21 start? waarschijnlijk bedoel je de cat5 kabel. Ja deze heb ik gecontroleerd (heb een kabeltester). heb ook al andere kabels er tussen gezet maar er veranderd niets.

Gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-04-24, 19:55:54
Aart
Je hebt gelijk dat boel ik ook maar in plaats van de WiFi verbinding tussen de pc en de router kun je ook een internet kabel gebruiken, dit is in het algemeen stabieler dan een WiFi.
Gr Piet
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-04-24, 20:02:04
Hoi Piet,

Dat klopt, ik heb dus wel verbinding met de router met wifi en ook bekabeld, maar niet met de z21 start.

gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-04-24, 20:11:31
Aart,
Is zo even moeilijk te zeggen maar ik z zeggen dat e iets mis is met de kabel ? Tussen de router en z21.
Gr
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-04-24, 20:26:05
Hoi Piet,

Ik snap dat je dat zegt, maar het lijkt mij sterk dat er meerdere kabels lange en korte niet werken. ik heb ze allemaal getest met een cat5 kabeltester. Dat was ook mijn gedachte dat het aan de kabel zou liggen maar dat is het dus niet.

Is het mogelijk dat het ip-adres van de z21 start is veranderd? of is hij misschien stuk?

gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-04-24, 20:50:19
Aart,

Lukt het ook niet om verbinding te maken met de z21 maintenance Tool via verbinden

andere mogelijkheid, is de verbinding instelling in traincontroller dat deze eruit licht en je deze moet instellen (veranderen) zie tweede afbeelding

gr Piet
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-04-24, 20:59:15
Hoi Piet,

Nee, ook dat wil niet lukken.

zie bijlage

gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-04-25, 09:01:01
Heren,

Pfff, ik heb het weer aan de gang gekregen maar alleen bedraad.
Wat heb ik gedaan: Bij de maintenance zit een PDF, daar staat in dat je de computer/laptop rechtstreeks kunt aansluiten op de z21 start. Dit hoofdstuk heb ik dus gevolgd en uitgevoerd.
Daarna heb ik het maintenance programma gestart maar toen kwam er een melding dat er geen verbinding was, ik kon alleen een update uitvoeren. Dat heb ik dus maar gedaan en toen deze klaar was had ik wel verbinding.

Gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-04-25, 09:20:31
Aart,
Fijn dat het (gedeeltelijk) is opgelost, je kunt weer rijden maar er blijft nog een klein raadsel, waarom lukt het niet via de router, het antwoordt hierop komen we zeker nog een keer tegen maar voorlopig kun je weer vooruit.
Gr Piet
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-04-25, 11:06:20
Hoi Piet,

Idd, ik kom nog wel een keer wat tegen. Ik ga het in iedergeval niet opgeven :D

gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Dirk Baas 2022-04-26, 09:50:02
Goedemorgen Aart,


Het spontaan wegvallen van de connectie wordt soms veroorzaakt doordat de bandbreedte van je Wifi vol zit.
De Wifi van je Netgear versterker werkt op 2,4 MHz, met een aantal radio kanalen en dat is zeg maar de Kalverstraat van je Wifi-band.
Veel apparaten werken hiermee.
Je moet zoeken naar een minder belaste radio kanaal.
Hiervoor moet je in je (huis) router aan de gang.
Wil je dit niet doen, probeer dan wat 2,4 MHz apparaten uit te schakelen, die je toch niet gebruikt.


Hopelijk helpt dit.
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-04-26, 12:40:26
Hoi Dirk,

Bedankt voor de tip, ga ik van de week proberen zodra ik tijd heb. ;)

Gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-05-01, 07:30:12
Hoi Dirk,

Router op een vrij kanaal gezet, maar helaas geen resultaat.

Gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-05-01, 09:17:46
Aart,
Heb je al eens gedacht om de router eventueel te resetten naar de stand zoals je deze hebt gekocht, (fabriek instelling)
Gr Piet
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Waalspoor 2022-05-01, 10:45:38
Aart,
Nadat je de router hebt gereset naar de fabrieksinstellingen (van TP link) moet je hem daarna ook opnieuw configureren voor gebruik met de z21, zie bijgevoegde handleiding (van de Roco/Z21 website).
Succes!
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-05-01, 15:12:29
Heren,

Geen resultaat. Werkt alleen nog met een kabel.
De router kan geen verbinding meer maken met de z21 start.

gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-05-01, 19:32:43
Aart,
Er is sinds een paar dagen een update op de site van Roco voor de Mainenance Tool  , nieuwe versie is V1.17
Mogelijk kun je hier wat mee, er zijn redelijk wat verbeteringen of wijzigingen,  weet nog niet hoe of wat omdat ik deze zelf nog niet hebt geïnstalleerd.
Succes Piet
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-05-01, 19:49:20
Hoi Piet,

Heb ik al.

Gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-05-03, 17:56:56
Heren,

Jullie zullen het niet geloven maar WiFi werkt weer, met dank aan Roco.
Zo simpel om het op te lossen, maar je moet het maar weten.

Hieronder het e-mailtje dat ik van Roco heb ontvangen, voor de mensen die geen duits kennen laat het maar weten dan schrijf ik het wel in het Nederlands op.

------------------------------------------------------------------------------------------

Sehr geehrter Herr van Neerbos,

vielen Dank für Ihr Interesse an unseren Produkten.

Unsere Vermutung ist das beim verwenden des Train Controller Programms mit dem PC der Rechner im Online Betrieb mit Ihrem PC war, und dabei die IP Adresse des TP Link Routers + der Zentrale verstellt wurde.  Dadurch besteht kein Zugriff mehr mit den  WLAN fähigen Endgeräten. Bitte kontrollieren Sie auch die IP Adresse zusätzlich über das Maintenance Tool am PC.

Leider geht aus Ihrer E-mail nicht hervor welches WLAN Endgerät Sie nutzen.

Folgende Vorgehensweise:

PC im OFFLINE Modus betreiben, also keine parallele Netzwerkverbindung mit dem Heimnetzwerk ihres Telekomunikationsanbieters.

Achtung!
Sollte hier parallel diese Verbindung bestehen wird automatisch nach einem Reset im folgenden Schritt wieder eine Umprogrammierung durchgeführt, und das System arbeitet wieder nicht richtig.

Am TP Link Router den Reset (Rückseite)  + bei der Zentrale (vorn)  gemäß Anleitung durchführen.

Sollte es sich um die zuletzt genannten *Mobile Device Geräte handeln beachten Sie die folgenden Schritte:

- öffnen Sie das WLAN-Menü des Tablets /Smartphones
- wählen Sie den TP-Link-Router aus
- gehen Sie auf den Menüpunkt "Dieses Netzwerk ignorieren".
- dann eine neue Suche durchführen und den TP-Link-Router erneut auswählen.
- geben Sie das Passwort wie gewohnt ein
- dann Öffnen Sie die Z21 App und gehen in die App-Einstellungen - die IP-Adresse 192.168.0.111 muss im App-Menü stehen.
- wählen Sie  den Menüpunkt "Erneut mit Z21 verbinden".

Das Tablets /Smartphones sollte bzw. muss nun eine Verbindung haben und die App sollte jetzt funktionieren.

Für die WLAN Maus finden Sie im Anhang eine bebilderte Anleitung um den Artikel am Router anzumelden.
Weiterhin ist im Handbuch des Lieferumfangs auf Seite 26 der Menü Baum nochmals dargestellt um zum Menü des Passwortes zu gelangen.
Anmerkung sollte das Passwort des Routers falsch hinterlegt sein kommt auch keine Verbindung zustande , so geben Sie dieses bitte nochmals unter dem Punkt Passwort ein und bestätigen Sie dies mit der OK Taste.

Das Menü kann anschließend durch mehrmaliges Drücken der STOP Taste wieder verlassen werden.


TIPP Stromversorgung WLAN Maus:
Bei längerer Nutzung und Anwendung empfehlen wir die Verwendung von Akkus, dies schont die Umwelt und Ihre Geldbörse.

Wir wünschen Ihnen weiterhin viel Vergnügen mit Ihrem Hobby - der Modelleisenbahn.

Freundliche Grüße
Ihr Customer Service Team
________________________________________________________________________________
Roco & Fleischmann Customer Service
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-05-03, 18:32:48
Aart,
fijn dat het weer werkt.

een beetje als mosterd na de maaltijd maar dat was ongeveer wat ik bedoelde met het resetten van de router, in het verre verleden heb ik dit een meegemaakt met Hansw en daar hebben we ook de router gereset en werkte het maar wat we allemaal verder nog hebben gedaan weet ik niet meer, maar uiteindelijk was een reset toen de oplossing maar dat wilde bij jouw niet geheel werken zoals je aangaf.
maar dit is een beetje napraat maar het belangrijkste is dat het nu werkt en de juiste volgorde die Roco nu aangaf zullen we goed in de gedachten houden.
bedank voor het delen van de oplossing

gr Piet
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: Aart 2022-05-03, 19:27:25
Hoi Piet,

Je snapt natuurlijk wel dat ik dat e-mailtje goed bewaar. ;D

Gr,
Aart
: Re: Geen verbinding meer met de z21 start (wit)
: P.Heinst 2022-05-03, 19:38:08
Aart 
Ja dat begrijp ik, en wat hierbij belangrijk is dat de router niet verbonden mag zijn met het internet, (ik gebruik mijn router wel gelijktijdig ook met internet) en dat is wel iets waar je zo niet aan denk.
Zal eens kijken of ik het bericht ook nog eens ergens extra kan opslaan, blijft hier natuurlijk gewoon staan.
Gr Piet