Dutch Roco Forum

Programma's => TrainController Brons => : ernstcramer 2011-11-17, 23:15:46

: Bezetmelder in TC Brons
: ernstcramer 2011-11-17, 23:15:46
kan iemand mij helpen met waar ik de bezetmelder kan vinden in TC Brons.
Je kan hem invullen op het tabblad bij het invullen van de blokken. Maar als ik nou een bezetmelder wil plaatsen in een railstuk?
Ik had wat zitten spelen met Zilver en daar kan je apart volgens mij een bezetmelder plaatsen?

Ik hoor het graag...
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: P.Heinst 2011-11-18, 14:35:37
Hallo ernst,

De vraag waar je bezetmelders kunt vinden in TC Brons.
Ik denk dat je zelf het antwoordt al geeft, bij de blokken. zie afbeelding 1

De vraag als je bezetmelders wilt plaatsen in een railstuk?
Daar heb ik een wedervraag, wat bedoel je op de echte baan of in het programma?

Bezetmelders zitten in het programma altijd in een blok en een blok zit weer in een stuk rails, meestal tussen 2 of meer wissels.
Dus je moet je baam in blokken indelen en dan de blokken voorzien van de juiste rem en stopmelders
In het programma zilver of Gold zijn de instelling voor een melder veel uitgebreider,
De apparte bezetmelders zijn dan ook (denk dat je dat bedoeld) virtuele melders en deze kunnen wel buiten een blok worden geplaatst maar hebben een referentie punt naar een bestaand blok (melder).  

Indien niet geheel duidelijk dan hoor ik het wel.

Gr Piet

: Re:Bezetmelder in TC Brons
: Spar 2011-11-18, 19:02:45
Hallo Ernst,

Ik ben het met Piet eens en wil er nog iets aan toevoegen.
Als je in de toekomst na gelang je baan groot is meer kunnen bereiken dan zou ik eerst goed de drie verschillende versies vergelijken, als je met Brons zou beginnen dan kan je al gouw vast kunnen komen te zitten door de beperkingen, als je dan moet gaan upgraden naar Zilver of Gold dan betaal je uiteindelijk meer dan dat je zou betalen om direct een stap hoger te gaan.
Ik heb hier een link naar YouTube waar je naar 15 korten video's kan kijken met de versie Gold : http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=J3s4vIX6x0A   hier zal je al gouw zien dat er heel wat kan met het programma.

Ten tweede, als je met terug melders gaat werken op je baan, dan moet je rekening houden dat de stroom via de terug melder lager is dan van de directe aansluiting aan de centrale.
Dit kan je op lossen door; of de wisselstraten te voorzien van terug melders, of de delen die direct van af de centrale worden aangesloten te voorzien van diodes, meestal zijn dat er twee, maar dan wel twee heen en twee terug, dit wil zeggen dat de stroom naar de rails kan en kortsluiting terug, diodes hebben namelijk één richting en blokkeren de terug weg.

John
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: GerardWassink 2011-11-18, 20:24:32
Voor dit doel kun je heel goed een bruggelijkrichter gebruiken.

Zie deze pagina (http://www.wassedam.nl/prj_ba_aansluiting.php), het kopje: "Ongedetecteerde secties".

Je knoopt de gelijkspanning aansluitingen van de brugcel aan elkaar vast en voert de spanning van de rode draad van je IB via de wisselspanningsaansluitingen naar de rails. Dit veroorzaakt ongeveer dezelfde spanningsval als een bezetmelder.
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: P.Heinst 2011-11-18, 20:38:20
Hallo John,

Het citaat dat begint met ”Ten tweede”, daar kan ik met je meegaan.
Maar in dit geval zou ik daar een paar kantekeningen bij willen plaatsen.
Het gebruik van diodes wordt heelveel toegepast maar er zijn ook uitzonderingen.

Als eerste zou ik willen zeggen dat het er rekening gehouden moet worden met de stroom die via de terugmelder loopt lager is dan de directe aansluiting, klopt, maar ik zou het willen omdraaien, de stroom die direct loopt is hoger, nu zul je zeggen dat is hetzelfde, ok maar waarom zeg ik dit?
De stroom die door de terugmelder loopt is het belangrijkste, op dit gedeelte van de baan worden de loks ingeregeld (gecalibreerd) en als dan de stroom die direct loopt is niet meer belangrijk, de lok loopt daar iets harder maar dat heeft geen invloed op de regeling die Traincontroller doet op het afremmen, stoppen enz. in een blok.

Overigens heeft de gebruikte terugmelders en het systeem waar je rijd een behoorlijk invloed daarop, Bij het gebruik Van Roco systeem met terugmelder kan dat grote problemen geven als er diodes tussen zitten, zeker als er ook nog gebruik wordt gemaakt van versterkers en daaraan een of meerdere boosters.
Er zijn een aantal gebruiker op dit forum die hat roco systeem gebruiken en die zijn overgestapt voor de terugmelding (stroomdetectie) naar een combinatie met roco terugmelder met daaraan littfinski bezetmelders en dan worden er geen diode gebruikt.

Voor zover ik gezien hebt op een ander forum gebruikt Ernst terugmelders van Hans de Loof, deze terugmelders hebben ook geen diode op de baan nodig.
De stroom draad naar het detectie gedeelte loopt door een soort spoel heen en daar wordt dan de inductie spanning van af gehaald, (ik heb geen ervaring hiermee) en daardoor is de stroom op de gehele baan overal gelijk, op de directe aan sluiting maar ook op de detectiegedeeltes..

Deze melder worden genoemd met de naam HDM14 Stroom sensor Transformator

John, jij hebt met jouw verhaal helemaal gelijk maar soms zijn er mogelijkheden en dan kan het ook wel eens anders lopen, het systeem van Hans de Loof heb ik ook kort geleden pas gezien, hoelang het er al is weet ik niet  

Zo zie je er is steeds weer wat nieuws


Gr Piet
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: Spar 2011-11-18, 23:19:04
Hallo Piet,

De terug melder van Hans de loof gebruikt wel degelijk Diodes, namelijk de BYV28/200 voor HO zijn dit er twee en voor N raad hij aan er drie te gebruiken.
Hans de loof geeft zelf ook aan om Diodes te gebruiken als je zonder terug melders werkt, het is altijd beter om alle delen van je baan met terug melders te voorzien, dit is natuurlijk duurder maar dan heb je wel een geheel. Ik gebruik ze namelijk ook.

Je schrijf dat je het niet storend vindt dat je treinen elke keer even iets harder rijden en dan weer inhouden. Ik gebruik Digitrax de DCS200, deze bied de mogelijkheid als je een Booster gebruikt om de spanningen exact af te regelen aan elkaar, dit om te voorkomen dat de decoder elke keer een opdonder krijgt. ik denk dat dit voor het geval terug melders ook geld.



M.v.g. John
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: Spar 2011-11-19, 08:05:50
Voor dit doel kun je heel goed een bruggelijkrichter gebruiken.

Zie deze pagina (http://www.wassedam.nl/prj_ba_aansluiting.php), het kopje: "Ongedetecteerde secties".

Je knoopt de gelijkspanning aansluitingen van de brugcel aan elkaar vast en voert de spanning van de rode draad van je IB via de wisselspanningsaansluitingen naar de rails. Dit veroorzaakt ongeveer dezelfde spanningsval als een bezetmelder.

Hallo Gerard,

Is een bruggelijkrichter niet het zelfde als een set diodes?
Alleen moet je er wel rekening mee houden dat je diodes gebruikt als de BYV28/200 deze kunnen 3 amp. aan en hebben een grote snelheid, dit is handig bij kortsluiting.

John
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: GerardWassink 2011-11-19, 08:36:05
Ja, zeker is dit hetzelfde, kijk maar:

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/4_diodes_bridge_rectifier.jpg) (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/13/4_diodes_bridge_rectifier.jpg)

In een bruggelijkrichter zitten vier diodes die je, op de beschreven manier aangesloten met de gelijkspanning aansluitingen aan elkaar verbonden, in feite schakelt zoals jij bedoelde. En inderdaad even op de maximale stroom letten, dan werkt het prima...

Ik heb even gezocht: dit is wel een aardige brugcel voor ons doel (http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=438644), en dat voor eur 2,50.

En met vier vergelijkbare, bijvoorbeeld deze diodes (http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=454473) ben je met eur 3,80 wel duurder uit.

Gerard
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: P.Heinst 2011-11-19, 09:34:05
Hallo John,

Citaat: Je schrijf dat je het niet storend vindt dat je treinen elke keer even iets harder rijden en dan weer inhouden. Ik gebruik Digitrax de DCS200, deze bied de mogelijkheid als je een Booster gebruikt om de spanningen exact af te regelen aan elkaar, dit om te voorkomen dat de decoder elke keer een opdonder krijgt. ik denk dat dit voor het geval terug melders ook geld.

Dat de trein steeds iets harder rijd is wel zeer minimaal en ook niet merkbaar.
Heb je al eens de uitgans spannig gemeten van de verschillende versterkers en booster als je die op een baan hebt, nou dan kom je tot aanmerkelijke verschillen van soms wel een enkele volts
De bezetmelders van Littfinski gebruiken maar 1 diode in elke richting waardoor het spanning verschil maar de helft is t.o.v. de andere die meestal gebruikt worden, zoals bij een brugcel

Citaat; het is altijd beter om alle delen van je baan met terug melders te voorzien
Als je alle delen van de baan van terugmelders voorziet (dus ook je wissels enz) dan is ook overal de spanning gelijk, (zou moeten maar????)

Ik heb de handleiding van Hans de Loof bijgevoegd en zover ik hier kan zien zijn hier geen diodes nodig en is de troom op de gedetecteerde gedeeltes gelijk aan de ander sporen.
De diodes die op de print zitten hebben geen invloed op de stroom naar de rails maar zijn voor de onderdelen op de print bestemd.

Hans geeft zelf aan dat er geen spanningverlies is, dus geen diodes nodig om het gelijk te maken.

John, het was mij meer bedoeld om aan te geven dat er meer mogelijkheden zijn/waren dan alleen waarbij diodes nodig zijn.

Gr Piet
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: ernstcramer 2011-11-20, 23:30:52
Dank voor alle reacties!

Zoals ik in mijn eerste berichtje als schreef heb ik gekozen voor Brons; al de adviezen voor een andere versie zijn wel handig maar nu nog niet... 8)

Ik werk met stroomdetectie; daarbij heb ik nog niet veel gelezen over de noodzaak van een diodetruc of bruggelijkrichters...volgens mij ben ik daar ook niet op zoek. De HMD14  (http://users.telenet.be/deloof/) van Hans Deloof (Leuk dat jullie dat trouwens gevonden hebben op mijn andere draadje; zie ook eens mijn website (http://schappenbaan.wordpress.com))

Nog even voor de duidelijkheid: ik heb dus mijn baan in blokken verdeeld en de bezetmelders aangesloten. Ik ben nu op zoek naar de manier waarop ik snel kan zien welke bezetmelder aan welk blok zit. Als ik een verlichte wagon in een blok zet duurt het eindeloos met zoeken en gaat het systeem een grote hoeveelheid melders aflopen. En dus ben ik op zoek hoe je daar nu makkelijk achter komt: welke bezetmelder zit vast aan welk deel van de baan...
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: Spar 2011-11-21, 07:37:04
Hallo Ernst,

Om de melder te vinden kan je het scherm van de contact indicator openen deze begint met module 1 en contact 1 op het scherm, zet een loc op de rail met de desbetreffende contact en druk dan op scan, zorg wel dat er nergens anders iets op staat, weet ook zeker dat alle hdm10's op nummer volgorde staan.
Als het dan goed is gaat de indicator van zelf op lichten.
Ik weet alleen niet of dit ook bij bronz werkt.

M.v.g. John
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: P.Heinst 2011-11-21, 09:24:05
Ernst,


Het zou mogelijk wat handiger zijn als je zou vermelden op dit forum waarmee je allemaal werkt, het enigste wat we nu eigendlijk weten is dat je TC bronz hebt en dat je de HDM 14 gebruikt ( bij veel gebruikers niet bekent) en het zal niet de bedoeling zijn dat wij eerst het gehele internet moeten afzoeken om te zien wat je op de baan hebt zitten.

De meeste gebruiker op dit forum zijn Roco gericht als gebruiker en hebben als besturings systeen Rocomotion of een van de versie van Traincontroller.
Hierdoor zal er wat minder reacties zijn.

Gr Piet
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: Spar 2011-11-21, 16:54:18
Hallo Piet,

De vraag is gesteld m.b.t. Traincontroller, dus ik het probleem niet.

M.v.g. John
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: P.Heinst 2011-11-21, 19:34:13
Hallo John,

Ik denk dat je bedoeld, Ik zie het probleem niet omdat de vraag gesteld zou zijn m.b.t. tot traincontroller.

Een probleem is het ook niet maar wel vervelend als je niet voldoende informatie hebt, en dan bedoel ik.
Ernst heeft twee vragen gesteld.
1. waar hij de bezetmelders kan vinden in Tc bronz, het antwoordt deze moet je plaatsen in de blokken en kun je vinden onder gereedschap (vrij vertaald in het Nederlands)
2. Als ik bezetmelders wilt plaatsen in een railstuk, antwoord is dan waar opde baan of in het programma en dan wordt het wel van belang dat je weet met welke systeem dat er gewerkt wordt en hoe je ze aansluit, vooral aansluiten. Dit is bij diverse systemen anders er zijn dan sysytemen waar iedere melder een adres moet krijgen er zijn systemen die doortellen met de adressen en zo zijn er nog meerder systemen.
Ik vindt dat je dat wel moet weten en niet eerst alles moet gaan opzoeken en wat de mogelijkheden zijn, dit kan de vraagsteller eenvoudig aan geven in zijn vraag of mogelijk in zijn onderschrift.
Duidelijke vraag geeft in het algemeen ook een duidelijk antwoordt.

Bovenstaande vraag heeft Ernst ook al gesteld op het duitse forum van traincontroller.
Hij heeft daar antwoordt opgekregen en geeft daar weer een antwoordt/vraag op dat hij geen systeem wil dat ongeveeer is als de S88 en praat dan over een een systeem met 18 melder per module maar geeft niet aan welke systeem, ook hierop uitvoerig antwoordt maar daarna laat Ernst niets meer van zich horen.
Ook op dit forum vind men de vraagstelling onduidelijk vandaar dit antwoordt.

Gr Piet
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: ernstcramer 2011-11-22, 15:46:28
Er rijzen vragen over mijn configuratie: ik dacht dat de beschrijving in mijn handtekening duidelijk genoeg was.
Kennelijk niet dus met veel plezier:

ik rijd met Märklin 3-rail. De besturing gebeurt door middel van een Intellibox Basic. Ik heb gekozen voor LocoNet als communicatiebus, omdat ik teveel nadelen over de S88 heb gelezen (storingen van het signaal). Voor ieder van de drie lagen die mijn modulebaan gaat krijgen wordt een Booster geplaatst die ook via LocoNet aangestuurd wordt.

Aangezien ik met modulebakken ga werken heb ik ook gezocht naar relatief kleine besturingsmodules die in combinatie met LocoNet efficient ingezet kunnen wordn zonder heel veel doorlussen tussen de modules onderling. Die heb ik gevonden bij Hans Deloof (http://users.telenet.be/deloof/) in België. Voor een belangrijk deel zijn dat zelfbouwmodules.
Als je meer gedetailleerd wilt zien hoe ik de techniek inricht kijk dan eens op mijn website De Schappenbaan (http://schappenbaan.wordpress.com/).
Zo bijvoorbeeld hier het schema als ik alle modules zou toepassen:
(http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ernstcramer/blogsite/besturing/20110730_intelliboxenloconet_deel2/modelbaanbesturing_schema_stap7.jpg)

De LocoIO die beschreven staat is de module waarin het adres geprogrammeerd wordt dat nodig is om één van de 16 poorten aan te spreken. Het decoderadres dus.

Ik weet dat ik de melders kan opgeven in Brons in het blok dat ik op de baan gemaakt heb. Ik ga er daarbij vanuit dat ik twee stopmelders heb (aan iedere kant van het blok één, in verband met tweerichtingen verkeer) en één tussenliggende melder. Volgens mij kan je in Zilver of Goud op je scherm in het spoor (dus buiten het blok) ook een melder plaatsen. En naar die mogelijkheid was ik op zoek voor Brons. Dit omdat ik bijvoorbeeld ook melders heb geplaatst in de wisselstraten (dat kan zo met stroomdetectie) en die apart zichtbaar wilde maken in mijn scherm.

Ik hoop dat ik zo voldaan heb aan het geven van wat meer informatie.  :-\
Ben benieuwd.
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: P.Heinst 2011-11-22, 20:19:48
Hallo Ernst,

Dit schem ziet er goed uit, hier kun je duidelijk zien welke modules die jij gebruikt voor de stroomdetectie.
Ik ben geen 3 rail rijder maar kijk er wel naar om het te begrijpen.

En neem mij niet kwalijk als ik mogelijk een beetje te scherp ben geweest in de bewoording, niet verkeerd bedoeld.

De mogelijkheid om in bronz een melder te plaatsen buiten het blok is er niet in bronz, als je dit wilt en de melder alleen maar gebruikt om op het scherm te zien of dit gedeelte van de baan bezet is dan is er nog wel een mogelijkheid, je kunt b.v. op een vrij gedeelte op je scherm een aantal blokken maken die maar 1 teken blokje groot zijn en daarin de melder plaatsen.
Ze zijn er dan maar staan niet in de banenplan op de rails maar ergens verstopt in een hoekje op het scherm, maar uiteindelijk zit de melder dan wel in een blok maar een beetje (minder zichtbaar) in een hoekje.
Goed dit heeft verder niets met 3 rail te maken maar is een instelling mogelijkheid in traincontroller.

Gr Piet
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: ernstcramer 2011-11-22, 21:23:50
Dank je Piet!
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: ernstcramer 2011-11-23, 00:18:39
Hallo!

Ik denk dat ik het heb opgelost.
De bedoeling is dat ik op het scherm een bezetmelding krijg op alle gedetecteerde secties, dus ook in de wisselstraten. Wanneer later bij een upgrade naar zilver goud dit nog verder verfijnd kan worden is dat alleen maar plezierig.

Ik heb het nu als volgt gedaan:

Inmiddels heb ik dit zo ingevoerd en het werkt prima. De bezetmelding blijft keurig net zo lang staan totdat de loc het blok inclusief wisselstraat heeft verlaten.

Ik zal nog een keer een tekeningetje plaatsen.
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: P.Heinst 2011-11-23, 11:38:46
Hallo Ernst

Ik denk dat ongeveer bedoeld zoals ik heb getekend in de bijgevoegde tekening.
eerst even een vraagje hierover, niet negatief bedoeld want het is lofenswaardig dat iemand het zelf probeert op te lossen.

Als je met Traincontroller in het voorbeeld b.v van blok 11 naar blok12 rijd dan zal blok 11 pas worden vrijgegeven als de stopmelder van blok 12 is geactiveerd, als een stopmelder wordt geactiveerd dan wordt er van uitgegaan dat de trein geheel in het blok is aangekomen. In dit geval blok 12 en dan is de wisselstarat tussen 11 en 12 ook vrij.
Dus mijn vraag heeft het nut om deze wisselstraten van een detectie te voorzien die het voorgaande blok bezet meld.
wat ik me wel kan bedenken is dat wanneeer een trein een van zijn wagong verliest (als hij stroom afneemd) in de wisselstraat dat dan het blok bezet bllijft en er geen opvolgende trein er in kan rijden, maar ja als je een wagon verliest is er iets ander niet goed.

Het blok blijft bezet zolang de wisselstraat bezet is, of je zegt, het blok blijft bezet totdat de trein in zijn geheel in het volgende blok staat. Dus uit het voorgaande blok en de tussenliggende wisselstraat.

Zomaar een gedachte die mogelijk aandacht verdient.

Gr Piet  
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: ernstcramer 2011-11-23, 20:19:59
Piet,

om eerst maar eens antwoord te geven op je vraag:
...Dus mijn vraag heeft het nut om deze wisselstraten van een detectie te voorzien die het voorgaande blok bezet meld...

Jazeker, en dat beschrijf je zelf precies in de volgende regel. Mijn ervaring is dat het risico om een wagon te verliezen het grootst is in een wisselstraat. Ook al leg je de boel heel nauwkeurig dan nog kan dat misgaan. Het was in ieder geval mijn ervaring met de vorige baan.
Voor 3-railers is het altijd ingewikkeld om wissels in de bezetmelding op te nemen, helemaal bij de S88 massadetectie. Maar bij mijn vorige baan, die ik uitgerust had met een besturing van MpC (http://www.mpc-modellbahnsteuerung.de/) (zie ook even op mijn site (http://schappenbaan.wordpress.com/2010/09/20/besturing/)) moest ik al alle wissels modificeren omdat dat systeem ook met stroomdetectiewerkte maar niet op de middenrail, maar op één van de spoorstaven. En vanuit dat systeem ben ik gewend: een enkele wissel is onderdeel van het blok waar deze aanvast zit; meerdere wissels vormen een zogenoemd "overblok". Voorzien dus van een melder waaraan je kan zien of de wisselstraat al vrij gegeven kan worden, maar te kort om er in te stoppen.

Nu kent TC volgens mij niet zo'n kort blok, maar daar ga ik nog op studeren... ;)
Uitgaande dus van wat gebruikelijk is, en zoals in dit draadje ook al geschreven is, ziet een blokverdeling er meestal zo uit:
(http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ernstcramer/DutchRoco/20111123_standaard-blokverdeling.jpg)
De melders zitten dan op blok 10, 11 en 12, de wissel wordt bijvoorbeeld direct van de rijstroom voorzien.

Wanneer je daar de melders aan toevoegd, zoals bijvoorbeeld voor het stoppunt, gaat het er zo uit zien:
(http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ernstcramer/DutchRoco/20111123_blokverdeling-met-stoppunten.jpg)

Uitgaande van wat ik hiervoor beschreef om de wissel van het bijbehorend blok onderdeel te laten zijn wordt de situatie zo:
(http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ernstcramer/DutchRoco/20111123_TC-blokverdeling-incl-wissel.jpg)

Ik heb dat gisteravond uitgeprobeerd en ook ingevoerd, en dat lijkt prima te werken.  :P Dat ziet er dan zo uit:
(http://i1191.photobucket.com/albums/z461/ernstcramer/DutchRoco/20111123_blokvoorbeeld_BM-wisselstraat_TCB.jpg)

Ik ben nog wel even benieuwd naar hoe jouw opmerking verwerkt moet worden:
...pas worden vrijgegeven als de stopmelder van blok 12 is geactiveerd...

Zoals je het schrijft lijkt het erop dat een wisselstraat vrijgegeven wordt wanneer een bezetmelder actief bezet wordt. Maar werkt het niet ook wanneer een bezetmelder NIET meer bezet is? ???

Ik lees de reacties wel weer.
: Re:Bezetmelder in TC Brons
: P.Heinst 2011-11-23, 20:50:28
Ernst

Hoe je mijn opmerking moet verwerken, alsvolgt
Ik heb het hier over traincontroller en niet over 3 rail, daar heb ik geen ervaring mee.

Als je een trein laat rijden van blok 10 naar blok 11 of 12 dan start de trein in 10 en is dit blok bezet dan gaat de trein via het wissel naar het andere blok, blok 10 nog steeds bezet (kleur rose), als de trein aan komt in blok 11 dan wordt de remmelder geactiveerd en zal blok 11 rose worden, blok 10 is nog steeds rose, als de trein verder rijd of stopt dan zal hij bij de stopmelder komen en dan pas wordt blok 10 vrijgegeven maar dan is ook de gehele trein in blok 11 en is het wissel al gepasseerd.

Dus in het kort blok 10 word pas vrijgegeven (andere kleur dan rose) als de trein al geheel in blok 11 is en dan is de wissel ook niet meer bezet omdat de melder van de wissel in blok 10 zit.

Gr Piet