Recente berichten

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-10, 21:44:06 »
Ter leer en vermaak......  ;)
Nu de temperatuur op zolder het nog toelaat, afgelopen weekend nog maar eens proef gereden met een 10 tal treinen.
En dat het testrijden altijd wel iets oplevert, bleek dit weekend wel weer.
Nadat de baan vandaag een kwartiertje draaide, stopte de boel spontaan.
Geen foutmelding, Koploper werkte nog steeds, communicatie was er nog, geen alarm melding op de Z21 centrale.
En toch stopte de boel.
Na pak hem beet een minuut begon de boel weer spontaan te rijden.
Geen idee wat er aan de hand was.
Na 5 minuten weer hetzelfde probleem.
Alles nagezien, communicatie, temperatuur van de centrale, bedrading tussen de verschillende componenten, niets kunnen vinden wat roet in het eten kon gooien.
Dan maar eens in de instellingen van de centrale gedoken.
Na herhaalde malen, na nieuwe instellingen, opnieuw testen, maar nog steeds geen oorzaak gevonden.
Totdat er bij een spontane stop twee rijtuigen op een detectie rails bleven staan.
Vreemd, hier brand de verlichting wel van terwijl er verder op de baan totaal niets nog licht voerde.
Overal was de front verlichting van de locs uit, nergens brand nog een binnenverlichting in een rijtuig.
Hoe kan dat dan?
De oorzaak bleek te zitten in een brugcel die de niet gedetecteerde stukken in de baan van digitale spanning voorziet.
Deze was best wel warm.
Hoewel de brugcel een stroom van 6 Ampere kon verwerken, was deze blijkbaar toch niet helemaal lekker.
Leek wel thermisch beveiligd of zoiets.
Nadat deze was vervangen waren de eerste testen bevredigend.
De afgelopen avond verder getest en na 2 uur met 8 treinen te hebben gereden heeft alles zonder problemen gedraaid.
Heeft me uren gekost om het probleem te lokaliseren en wie rekent er nou op dat een dergelijke brugcel dit soort problem kan veroorzaken.
Zal deze bevinding weer verder verwerken op mijn website.
Dus, mocht je ooit een dergelijk probleem tegen komen, kan dit misschien wel je oplossing zijn......
22
Nieuwe leden graag even voorstellen / Re: Voorstellen als nieuw Lid
« Laatste bericht door Dirk Baas Gepost op 2025-08-06, 12:22:58 »
Garnalen peller?
23
Nieuwe leden graag even voorstellen / Re: Voorstellen als nieuw Lid
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-06, 11:35:42 »
Als het er op neerkomt zijn we bijna allemaal her in treders.
24
Nieuwe leden graag even voorstellen / Re: Voorstellen als nieuw Lid
« Laatste bericht door Dirk Baas Gepost op 2025-08-06, 09:43:53 »
Welkom Bob,

Een Herintreder.
Nou, dat zijn de meeste hier. En, terecht zoals je opmerkt, voor vragen, stel ze gerust.

25
Nieuwe leden graag even voorstellen / Voorstellen als nieuw Lid
« Laatste bericht door Bob57 Gepost op 2025-08-06, 09:21:06 »
Goede morgen Iedereen,
Ik ben Bob, nieuw lid geworden. Ik had vroeger n-spoor, maar ben overgegaan naar H0 digitaal met de Z21 serie.
Ik woon in Assen en ben blij, dat ik vragen en kan helpen met de Z21 en de banen.

Fijne tijd allen.
Vriendelijke groeten,
Bob
26
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-03, 22:47:03 »
Het weer was gunstig gezind om wat aan de baan te kunnen doen.
De temperatuur was zeer dragelijk op de hobbyzolder.
Afgelopen dagen bezig geweest om een automatische lengte- en snelheidsmeting in het besturingsprogramma Koploper in te brengen.
Om het ook werkend te krijgen, moest daarvoor ook wat hardware en elektronica voor aangebracht worden.
Het uiteindelijk resultaat mag er zijn.
De lengte van de treinen worden nu tot op de cm nauwkeurig gemeten.
Het is voor de dynamische regeling van de schaduwstations van groot belang dat deze lengtes kloppen.
Als ze in werkelijkheid korter zijn dan is het geen probleem, maar te lang kan toch wel een probleem worden.
Aanrijdingen zijn dan niet uitgesloten.
Daarom is er een dergelijk voorziening ingebouwd in het hoofdspoor naar de beide schaduwstations.
Een en het ander over de uitvoering en het verwerken in Koploper is weer te lezen op de site van Zolderspoor.
(directe link: https://zolderspoor.nl/tech/besturing/koploper.html#part5 ).
Kunnen we weer eens aan het volgende hoofdstuk gaan denken.

Willem
27
Mijn Layout / Re: Baanontwerp en bouw
« Laatste bericht door Will.R Gepost op 2025-07-23, 23:23:53 »
Hans,
Zou dus minimaal Awg20 moeten zijn?
Ga ik deze zeker voor niveau-1 gebruiken.

De huidige kan ik vrij gemakkelijk vervangen. Is wel wat werk.
28
Mijn Layout / Re: Baanontwerp en bouw
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-07-23, 22:41:39 »
Dat is 0,14 mm wat je daar hebt zitten.
Je moet minimaal 0,5 mm flexibel gebruiken wil je geen risico's lopen op storingen.
4 meter is al te lang voor de melders daar krijg je storingen door.
Maar goed ik heb er ondanks een leven lange ervaring in de elektro en elektronica geen verstand van.
29
Mijn Layout / Re: Baanontwerp en bouw
« Laatste bericht door Will.R Gepost op 2025-07-23, 22:38:51 »
Alle apparatuur zit in het midden vd modelbaan vrijwel tegen de .aan.
Maximale lengte van de kabels is 4meter. De meeste zijn korter.

Ik heb vooraf veel gelezen over de te gebruiken kabeldikte.
Resultaat 100 mensen met 50 verschillende meningen....

Heb uiteindelijk voor de melders gekozen voor awg22 en awg23 kabel.

30
Mijn Layout / Re: Baanontwerp en bouw
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-07-23, 21:50:54 »
De bezetmelders moet je zo dicht mogelijk bij de rails plaatsen waarop ze aangesloten zijn.
Deze bezet melders zijn nogal gevoelig voor lange draden.
Dat is 1 van de redenen dat ik voor dinamo gegaan ben die heeft daar geen last van (draden van 15 meter waren geen probleem en ik heb alles in een centrale kast zitten met 1 zware voeding).
Ik zie ook dat je te dunne draden gebruikt dit gaat ook een negatief effect op je melders krijgen.
Je loopt dan het risico van spooktreinen en botsingen.
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 10