Recente berichten

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10
41
Vragen / Re: Plaatsen Rail-lasjes
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-17, 20:33:53 »
Normaliter zet je de scherpe kant van de wissel direct aan het blok en isoleer je de 2 uitgaande kanten.
42
Vragen / Re: Plaatsen Rail-lasjes
« Laatste bericht door GertMeering Gepost op 2025-08-17, 20:32:20 »
Ja hoe ik mijn blokken isoleer weet ik... Het gaat mij meer om de verbinding met/tussen de wissels.
Baanplan zal ik eens maken op papier. Inspiratie komt van
Layout Name - Shelvington, maar dan NL.
43
Vragen / Re: Plaatsen Rail-lasjes
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-17, 20:27:40 »
Dan zul je blokken en melders moeten isoleren met kunststof lasjes.
Misschien handiger om een baanplan hier te publiceren.
En met alleen een centrale ben je er nog niet je zal ook een meldsysteem moeten hebben.
44
Vragen / Re: Plaatsen Rail-lasjes
« Laatste bericht door GertMeering Gepost op 2025-08-17, 20:10:59 »
Ow ja excuses, digitaal met YD7001 en RocRail.
45
Vragen / Re: Plaatsen Rail-lasjes
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-17, 19:42:53 »
beetje te weinig info.
hoe ga je het besturen digitaal of analoog?
indien digitaal welke hardware en welke software?
46
Vragen / Plaatsen Rail-lasjes
« Laatste bericht door GertMeering Gepost op 2025-08-17, 16:50:49 »
Hallo iedereen,

Ik ben met een nieuwe baan bezig en gebruik hiervoor Peco code 100 met electro wissels. Deze moet je blijkbaar voorzien van Rail-lasjes. Iets met kortsluiting ofzo, wie ow wie kan mij hiermee helpen zodat ik weet waar ik deze Rail-lasjes moet plaatsen bij de wissels.

Hier een afbeelding van mijn kopstation.
47
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-11, 13:38:20 »
Dirk, dat vocht (vervelende) gevolgen op electronica kan hebben weet ik alles van.
Zit zelf in het vak en maar al te vaak mee gemaakt.
Maar bij een omgevingstemperatuur van 25 graden en een een vochtigheidsgraad van 53%, maak ik me voor de trein electronica niet zo veel zorgen.
Een wat hogere vochtigheidsgraad is overigens wel weer beter tegen ESD, maar dat is weer een heel ander verhaal.  ;D
We houden gewoon ons hoofd koel en gaan gewoon weer verder.... ;D ;)
48
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Dirk Baas Gepost op 2025-08-11, 13:29:17 »
Hans, Willem,

Even een duit in het zakje.
Met de huidige vochtigheidsschommelingen kan er vreemde overspraak ontstaan.
Mijn ervaringen in een geconditioneerde telefooncentrale zijn van dien aard, dat ik altijd een schuin oogje werp op hygrometers.
In de centrale stond de airco op 18 graden, maar soms ging 's zomers de temperatuur naar 16 graden. De vochtigheid werd dan zo hoog, dat we horendol werden van de storingen (overspraak) en terecht wat Hans opmerkt zijn draden dan antennes, zeker in de buurt van andere electronica. Maar ook een soldering kan je parten spelen, zeker met vocht.
49
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-11, 13:22:38 »
Citaat
Wat een melder doet is het verschil meten tussen de voeding en de melderdraad.
Dat is dus wat de melder NIET doet.
Hij meet of er stroom in het circuit van de meldraad terug naar de centrale vloeit.
Hij staat dus in serie met een stukje (geïsoleerde) rail.
Maar doordat er (door de manier van meten) een klein spanningsverschil ontstaat tussen de meldrail en de hoofdrail is er in de lijn naar de hoofdrail een extra voorziening opgenomen om dit spanningsverschil te verminderen (in de vorm van de beruchte brugcel).
Immers, de stroom zoekt de weg naar de hoogste spanning.
Dus als er ergens een hogere spanning staat, zal daar de stroom naar toe willen.
Zonder deze "compensatie" zou bij een kort stukje meldrail er geen (of in ieder geval minder snel) detectie (meer) plaatsvinden, meestal veroorzaakt door een overbrugging naar een hoger spanning door de wielen met contactslepers.
Dat is dus de rede waarom ik in de hoofdlijn een extra brugcel heb opgenomen en moet dus ook de volledige belasting (van de centrale of de booster)  kunnen verdragen.
Aangezien er tijdens het voorval, toen de baan stil viel, er twee rijtuigen toevallig op een detectie stuk stonden, bleef daar de verlichting van branden, omdat de detectiestukken niet via deze brugcel lopen.
Dat was dus voor mij de trigger dat er iets mis was met de brugcel die de rest van de baan (dus niet de detectie stukken) van spanning voorzag.
En waardoor, geen idee. Dit kunnen verschillende oorzaken zijn geweest (productie, EOS, kwaliteit etc, etc).
Is ook niet meer belangrijk, probleem is opgelost. (duurde alleen wel even voordat ik het gevonden had  :-\ )
50
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-11, 12:48:04 »
Wat een melder doet is het verschil meten tussen de voeding en de melderdraad.
Als de lok over de melder rijd word de stroom anders dan over de voeding en dat zet hij om in een meldsignaal.
Je draden zijn zeker dik genoeg dat is het probleem niet.
Maar lengte is belangrijk aan gezien we hier over verschil in mili amperes praten.
Wat ook een probleem is dat lange draden als antenne kunnen gaan werken wat ook weer rare storingen kan opleveren.
Maar goed hoe het ook zei ik kan me niet voorstellen dat het in die brugcel zat.
En ik wil hier alleen maar bij aangeven (ter lering en de vermaak) dat er vele oorzaken kunnen zijn voor het probleem wat jij had ( of misschien nog hebt).
En die storing bij mij was raar daar alle spoelen galvanisch gescheiden waren d.m.v. optocouplers en de spoelen in de roco wissels een eigen blus diode hebben (standaard af fabriek).
Dus bleef een rare storing die je niet verwacht.
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10