Recente berichten

Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
51
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-11, 12:25:19 »
Citaat
Pwm stromen kan je niet goed meten met een multiemeter dat weten we allemaal.
De pieken kun je eigenlijk alleen met een scoop meten.
Snap ik, maar gemeten stroom gaf de Z21 aan, dus daar ga ik dan maar van uit.
Citaat
Zelf heb ik weken gezocht op een dergelijke storing en dat bleek later overspraak te zijn van een paar draden (door tegen emk van een spoel van een roco wissel) waardoor bij mij het hele systeem in storing viel.
Een blus diode was toen de oplossing.
Dat is dus een heel ander probleem en dat kun je verwachten als je spoelen gaat schakelen. Maar staat los van dit probleem.
Maar mede om deze rede liggen bij mij de kabels niet bij elkaar. Detectie draden voor de terugmelding en de stuurdraden voor wissels zijn gescheiden en liggen doorgaans ook niet parallel aan elkaar.
Citaat
Wat bij jou misschien een oorzaak kan zijn is te lange en of te dunne melderdraden.
Immers er word een paar milli ampere gemeten over plus en melder draad.
Ik snap ik niet helemaal wat met dat laatste bedoeld, maar ik denk dat je doelt op indifferentie of reflexie van het DCC signaal.
De voedingsdraden voor de baan naar de DP's zijn dik genoeg (0,75mm) en erg lang zijn ze ook niet (maximaal 4 meter).
Wat betreft de melddraden, deze zijn ook dik en doorgaans veel korter en daar loopt overigens gewoon de (verbruikte) stroom door van de desbetreffende loc.
Daarnaast is de reflectie van de DCC nagemeten op het uiteinde van de draden en nagenoeg nihil.
Overigens zou dit pas een probleem kunnen worden als de lengte boven de 10 meter komt.
In een dergelijk geval kan het zijn dat je dan een extra filter moet plaatsen, maar daar is op dit moment nog geen sprake van.
52
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-11, 08:07:41 »
Pwm stromen kan je niet goed meten met een multiemeter dat weten we allemaal.
De pieken kun je eigenlijk alleen met een scoop meten.
Tuurlijk zijn er meerdere oorzaken te benoemen bv. een hf signaal met hoge piek dat vinden brugcellen ook niet fijn.
Ik heb zelf nog nooit mee gemaakt dat een brugcel zomaar defect raakte of zoals je beschrijft bij het doormeten goed lijkt en toch vreemde dingen doet.
Dus ik zou als ik jou was toch nog verder zoeken wat nu de oorzaak was.
Zelf heb ik weken gezocht op een dergelijke storing en dat bleek later overspraak te zijn van een paar draden (door tegen emk van een spoel van een roco wissel) waardoor bij mij het hele systeem in storing viel.
Een blus diode was toen de oplossing.
Wat bij jou misschien een oorzaak kan zijn is te lange en of te dunne melderdraden.
Immers er word een paar milli ampere gemeten over plus en melder draad.
Aangezien de ene brugcel met een andere brugcel nooit gelijk zijn kan het zijn dat de vervangende brugcel net even beter is.
Grote kans dat de storing zich in de toekomst herhaalt.


53
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-11, 07:35:29 »
Nou Hans, de brugcel is geschikt voor 600V en kan 6A (28A piek) aan. De interne booster van de Z21 geeft 18V af en is begrenst op 3 A, dus daar zal het niet aan hebben gelegen. Zelfs een korsluiting kan hem niet om zeep hebben gebracht.
De totaalstroom is tijdens de test niet boven de 2,5A uit geweest, dus echt wel aan de veilige kant.
Ik denk eerder dat er intern in de brugcel iets niet helemaal goed zit wat bij hogere stromen zich pas manifesteert.
Als je de cel doormeet, meet je ook niets bijzonders.
Is niet de eerste keer dat ik mee maak dat een brugcel zich "vreemd" gedraagt onder wat zwaardere belasting.
Wat de uiteindelijke rede is waarom de brugcel zich "vreemd" gedraagt zal wel gissen blijven, maar zal zeker (theoretisch gezien) niet aan de belasting of kortsluiting hebben gelegen.
54
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-10, 22:37:55 »
Een brugcel die het opgeeft.
Dat heeft meestal een oorzaak b.v. een te hoge opstartstroom , hoger spanning dan waar hij voor gemaakt is of kortsluiting.
55
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-10, 21:44:06 »
Ter leer en vermaak......  ;)
Nu de temperatuur op zolder het nog toelaat, afgelopen weekend nog maar eens proef gereden met een 10 tal treinen.
En dat het testrijden altijd wel iets oplevert, bleek dit weekend wel weer.
Nadat de baan vandaag een kwartiertje draaide, stopte de boel spontaan.
Geen foutmelding, Koploper werkte nog steeds, communicatie was er nog, geen alarm melding op de Z21 centrale.
En toch stopte de boel.
Na pak hem beet een minuut begon de boel weer spontaan te rijden.
Geen idee wat er aan de hand was.
Na 5 minuten weer hetzelfde probleem.
Alles nagezien, communicatie, temperatuur van de centrale, bedrading tussen de verschillende componenten, niets kunnen vinden wat roet in het eten kon gooien.
Dan maar eens in de instellingen van de centrale gedoken.
Na herhaalde malen, na nieuwe instellingen, opnieuw testen, maar nog steeds geen oorzaak gevonden.
Totdat er bij een spontane stop twee rijtuigen op een detectie rails bleven staan.
Vreemd, hier brand de verlichting wel van terwijl er verder op de baan totaal niets nog licht voerde.
Overal was de front verlichting van de locs uit, nergens brand nog een binnenverlichting in een rijtuig.
Hoe kan dat dan?
De oorzaak bleek te zitten in een brugcel die de niet gedetecteerde stukken in de baan van digitale spanning voorziet.
Deze was best wel warm.
Hoewel de brugcel een stroom van 6 Ampere kon verwerken, was deze blijkbaar toch niet helemaal lekker.
Leek wel thermisch beveiligd of zoiets.
Nadat deze was vervangen waren de eerste testen bevredigend.
De afgelopen avond verder getest en na 2 uur met 8 treinen te hebben gereden heeft alles zonder problemen gedraaid.
Heeft me uren gekost om het probleem te lokaliseren en wie rekent er nou op dat een dergelijke brugcel dit soort problem kan veroorzaken.
Zal deze bevinding weer verder verwerken op mijn website.
Dus, mocht je ooit een dergelijk probleem tegen komen, kan dit misschien wel je oplossing zijn......
56
Nieuwe leden graag even voorstellen / Re: Voorstellen als nieuw Lid
« Laatste bericht door Dirk Baas Gepost op 2025-08-06, 12:22:58 »
Garnalen peller?
57
Nieuwe leden graag even voorstellen / Re: Voorstellen als nieuw Lid
« Laatste bericht door denobis Gepost op 2025-08-06, 11:35:42 »
Als het er op neerkomt zijn we bijna allemaal her in treders.
58
Nieuwe leden graag even voorstellen / Re: Voorstellen als nieuw Lid
« Laatste bericht door Dirk Baas Gepost op 2025-08-06, 09:43:53 »
Welkom Bob,

Een Herintreder.
Nou, dat zijn de meeste hier. En, terecht zoals je opmerkt, voor vragen, stel ze gerust.

59
Nieuwe leden graag even voorstellen / Voorstellen als nieuw Lid
« Laatste bericht door Bob57 Gepost op 2025-08-06, 09:21:06 »
Goede morgen Iedereen,
Ik ben Bob, nieuw lid geworden. Ik had vroeger n-spoor, maar ben overgegaan naar H0 digitaal met de Z21 serie.
Ik woon in Assen en ben blij, dat ik vragen en kan helpen met de Z21 en de banen.

Fijne tijd allen.
Vriendelijke groeten,
Bob
60
Mijn Layout / Re: In aanbouw, Zolderspoor
« Laatste bericht door Willem Gepost op 2025-08-03, 22:47:03 »
Het weer was gunstig gezind om wat aan de baan te kunnen doen.
De temperatuur was zeer dragelijk op de hobbyzolder.
Afgelopen dagen bezig geweest om een automatische lengte- en snelheidsmeting in het besturingsprogramma Koploper in te brengen.
Om het ook werkend te krijgen, moest daarvoor ook wat hardware en elektronica voor aangebracht worden.
Het uiteindelijk resultaat mag er zijn.
De lengte van de treinen worden nu tot op de cm nauwkeurig gemeten.
Het is voor de dynamische regeling van de schaduwstations van groot belang dat deze lengtes kloppen.
Als ze in werkelijkheid korter zijn dan is het geen probleem, maar te lang kan toch wel een probleem worden.
Aanrijdingen zijn dan niet uitgesloten.
Daarom is er een dergelijk voorziening ingebouwd in het hoofdspoor naar de beide schaduwstations.
Een en het ander over de uitvoering en het verwerken in Koploper is weer te lezen op de site van Zolderspoor.
(directe link: https://zolderspoor.nl/tech/besturing/koploper.html#part5 ).
Kunnen we weer eens aan het volgende hoofdstuk gaan denken.

Willem
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10