Auteur Topic: Stroom op wisselaandrijving  (gelezen 16730 keer)

Offline eetwer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Stroom op wisselaandrijving
« Gepost op: 2009-07-11, 09:35:59 »
Hallo allemaal

Ik heb een Roco wisselaandrijving en die wil ik via een schakelaar kunnen besturen. Hiervoor heb ik, in eerste instantie, stroom afgetapt van het spoor maar daar deed hij het niet op. Ik kreeg alleen een brom te horen. Toen heb ik het met een negen volt batterij geprobeerd en toen kwam er meer resultaat maar net niet genoeg. Vervolgens heb ik 18 volt  geprobeerd en dat werk goed alleen veroorzaakt dat wel een klap. Voor mijn gevoel was dat teveel. Als laatste heb ik hem aan gesloten op 12 volt en dat werkt goed .

Mijn vraag is hoeveel spanning moet de wisselaandrijving nu werkelijk hebben en waarom wil dat niet op stroom van het spoor?

Groeten,

Eetwer

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stroom op wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 2009-07-12, 13:05:50 »
Hallo Eetwer,

Op de vraag hoeveel spanning de wisselaandrijving nu juist moet hebben kan ik alleen maar zeggen dat ze meestal op ongeveer 18 volt gelijkspanning werken maar er is een redelijke variatie mogelijk en zal op 12 volt gelijkstoom ook werken.
Voor de uileg waarom deze op het spoor niet werkt heb ik een wordt bestandje bijgevoeg met twee voorbeelden.

Hoopt dat dit een beetje duidelijkheid geeft, anders hoor ik het wel.


Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2009-07-12, 13:41:04 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline administrator

  • Administrator
  • Nieuw lid
  • ******
  • Berichten: 3
  • Waardering: 1
Re:Stroom op wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 2009-07-13, 14:45:13 »
Heel erg bedankt voor je uitleg. Ik heb nog wel een vraag over de spanning. Stel je geeft met een terugverende wisselschakelaar aan dat het groene circuit geactiveerd moet worden, dan blijft er toch geen spanning op staan? Dus hoe moet de groene led dan gaan branden?
Als je een permanente schakelaar neemt dan blijft er spanning op de spoel staan en dat mag volgens mij ook weer niet. Ik heb je uitleg uitgeprint en ga hem zeker gebruiken..........   

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stroom op wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 2009-07-13, 15:50:28 »
Als je op de groene schakelaar drukt dan zal er inwendig via de eindafschakeling de stroom op de andere draad konen te staat.
Dus als je de groene draad/schakelaar activeerd dan zal de spoel onder stroom komen de staan en magnetisch worden waardoor er een hendel wordt omgetrokken, aan dit hendel zit de staaf die de wissel doet omzetten en aan de andere kant een veertje die ook een plaatje meeneemt die tussen twee contacten zit, deze gaat dan om een zet de stroom op de andere draad (rood waarover ook een ledje staat) als je nu de rode indrukt dan komt de stroom op de andere spoel en (groen waar ook een ledje over staat.

De eindafschkeling zet steeds de stroom op de andere spoel en die kun je dan activeren met de bijbehorende drukknop op terugverende schakelaar.

Kijk maar eens op de afbeelding en waar het veertje zit daar zit de eindafschakeling (heb deze in twee verschillende standen ingescand.
Niet op het plakband of zo letten, dit is een wisselschakelaar die niet helemaal meer werkt maar goed genoeg om de werking te kunnen zien.

Als je een permanent schakelaar gebruikt dan gebeurt er eigendlijk niet bijzonder, zodra je de schakelaar omzet wordt de spoel ingeschakeld en een fractie van een seconde later zal de eindafschakeling de stroom op de andere draad/spoel zetten, maar als je dat in combinatie doet met de multimaus en schakeld met de multimaus of rocomotion dan heb je een probleem, Dus neem geen permanent schakelaars

Gr Piet

« Laatst bewerkt op: 2009-07-13, 16:23:39 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline eetwer

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 24
  • Waardering: 0
Re:Stroom op wisselaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 2009-07-13, 17:14:53 »
Ok dan...... Ik ga er mee aan het werk......

Dus wat je nodig hebt is:

1 - 12V tot 18 V travo
1 - gelijkrichter (40v ???)
1 - 3mm of 5mm led in bv rood
1 - 3mm of 5mm led in bv groen
1 - Terugverende tuimelschakelaar
1 - Metaalfilm weerstand 0,25W 1,5kOhm

en natuurlijk een wisselaandrijving!!!

Klopt het zo ook met de gelijkrichter.......

 

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.248
  • Waardering: 28
    • home page
Re:Stroom op wisselaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 2009-07-14, 14:24:40 »
Hallo eetwer,

Voor de trafo kun je ook een trafo van roco nemen uit de startset.
Sluit die dan aan zoals in de tekening staat op een brugcel (gelijkrichting) die je maakt van bv 4 diode IN 4007 (deze kan 700 volt hebben).
Als je dan de spanning meet over de punten + en - van de gelijkrichting dan staat daar ongeveer 14 volt gelijkstroom op. Aan welke kant de rode of groene aan de trafo zit maakt niet uit.
Ook kun je de rode en de groene rechtsstreeks aan de rails aansluiten en dan wordt de stroom ook gelijkgericht maar dan heb je ongeveer 19 volt spaaning, dit verschil heeft te maken met het verschil in stroom maar is geen enkel probleem, de wisselschakelaar werkt op beide goed

Voor de weerstanden kun je gewoon koolfilmweerstanden nemen. 0,25W  en de waarde 1,5KOmh kan best een beetje varieren, neem je een iet lager waarde dan zal de leds iet feller branden en bij hoger dan iets minder fel, is ook een beetje afhankelijk of je bv 12 volt gebruikt of 20 volt
Voor de tuimelschakelaar kun je een dubbele nemen die naar links en rechts kan en zelf terugveerd naar het middeen.
3 of 5 mm leds, beide kan, er zijn zelfs leds die twee kleuren geven, Afhankelij weke draad onder spanning staat, deze hebben dan drie aansluitingen maar dit laten we maar even buiten beschouwing.
Voor de gelijkrichting kun je ook een brugcel nemen, deze zijn er in verschillende uitvoeringen en dit zijn 4 diode in een behuizing, kijk maar eens op deze link als voorbeeld http://www.display.nl/Halfgeleiders/Brugcel.html


Gr Piet


Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders