Auteur Topic: Roco 63166 - Plan T  (gelezen 8954 keer)

Offline TGGRagnarok

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Roco 63166 - Plan T
« Gepost op: 2013-06-23, 15:08:18 »
Hoi Allemaal,

Ik heb onlangs de plan T aangeschaft met alles er op en er aan. Nu vraag ik me af wat de beste methode is om deze in TC Gold in te voeren. De trein heeft twee koppen en ook 2 digitale modules. Is het verstandig om deze trein op te splitsen in 2 engines en er dan ook twee magneten onder te plaatsen en de trein in zgn dubbeltractie te laten rijden of is dit te ver gezocht ?

Groetjes,
Nico

GerardWassink

  • Gast
Re: Roco 63166 - Plan T
« Reactie #1 Gepost op: 2013-06-23, 16:26:40 »
Dag Nico,

Het antwoord op deze vraag hangt er helemaal van af of je deze 'koppen' ook ooit los wilt laten rijden.

Als dat het geval is zeg ik: JA. Twee maal invoeren, twee verschillende adressen.

Als dat niet zo is en ze altijd gekoppeld zullen rijden zou ik ze ieder apart kalibreren (inregelen qua snelheid) en ze dan achteraf hetzelfde adres geven. De achterste keer je in de decoder van rijrichting om. Zo reageren ze beide op het zelfde adres en heb je een sterke dubbeltractie.

Gerard

Offline Eeken

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 51
  • Waardering: 0
Re: Roco 63166 - Plan T
« Reactie #2 Gepost op: 2013-06-23, 16:45:36 »
Volgens mij zit er maar in 1 bak een motor in de andere kopbak zit wel een decoder maar deze is voor het soundgedeelte. Zeker allebei het zelfde adres geven dus, ook omdat de heleboel via de elektrische koppelingen aan elkaar verbonden zit. Twee adressen kan dus rare gevolgen hebben voor geluid en verlichting en dergelijke.
Marco

Offline TGGRagnarok

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 13
  • Waardering: 0
Re: Roco 63166 - Plan T
« Reactie #3 Gepost op: 2013-06-24, 12:03:09 »
Hallo allemaal,

Ok. 1 Adres dus. Hoe zit het met de magneten, 2 stuks en dan de achterste bak ook invoeren ?
Anders zit ik nl met het feit dat de trein veel te laat reageert als ik slechts 1 magneet plaats.
TC Gold reageert hier slecht op dus daarom dacht ik allebei de bakwagens apart in te voeren ook al hebben ze maar 1 motor (nagekeken, dit klopt dus...)

Ik hoor de suggesties graag.
Nico

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ******
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: Roco 63166 - Plan T
« Reactie #4 Gepost op: 2013-06-24, 12:10:22 »
Nico


Citaat
Anders zit ik nl met het feit dat de trein veel te laat reageert als ik slechts 1 magneet plaats.
Bij de instellingen voor de lok kun je in TC ingeven hoever het magneetje van de voorkant en van de achterkant afzit en daar houdt TC rekening mee.
Denk beeldig zit er een voor en achterkant aan je plan T ook al zijn beide kanten gelijk.

Voorbeeld, treinstel is 50cm lang en 5 cm van de voorkant zit het magneet, dan vul je in: magneet 5 cm van af voorkant en 45 cm vanaf achterkant.
Als de lok dan achteruit rijdt dan weet Tc dat hij de remweg voor deze lok die dan achteruitrijdt met deze afstand moet korten (40 cm) ( 5cm gelijk aan de voorkant en 40 voordat het magneetje wordt bereikt)

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2013-06-24, 13:20:23 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline trikers

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 131
  • Waardering: 0
Re: Roco 63166 - Plan T
« Reactie #5 Gepost op: 2013-06-24, 15:20:26 »
Beste Nico,

In plan T zit net zoals in plan V  1x sound decoder en 1x functie decoder. Bij de motor zit de sound decoder en in de andere kop de functie decoder en deze dient alleen maar voor de lichtwisseling van front- of sluitsein. De koppen kunnen dus niet onafhankelijk van elkaar rijden, plus dat alles gekoppeld moet zijn ivm de stroomopname alle rijtuigen zijn voorzien van een stroomvoerende koppeling.

Mvg Henk