Auteur Topic: beginnen met rocomotion  (gelezen 32165 keer)

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #15 Gepost op: 2013-08-06, 21:58:34 »
heb je dan ook andere oplossingen waar bezet en terugmelders bij elkaar inzit ofzo?
misschien onzinnige vraag maar ben echt een leek nog op dit gebied
en ik wil me graag goed voorbereiden voor ik deze stapo & uitgave ga doen
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline Eeken

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 51
  • Waardering: 0
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #16 Gepost op: 2013-08-06, 22:04:14 »
Bezetmelders met stroomdetectie zoals Digirails 4088CS.
Marco

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #17 Gepost op: 2013-08-06, 22:05:48 »
Sorry Marcel, de enige spullen waar ik ervaring mee heb zijn Loconet spullen. Ik heb gewerkt met Uhlenbrock bezetmelders, maar die werken niet goed achter een niet-Uhlenbrock booster. Om die reden stap ik over op Digitrax BDL168 bezetmelders. Die kunnen er 16 aan voor ± $150,00.

Deze dingen vergen dan wel dat je een Loconet centrale hebt (bijvoorbeeld een Digitrax DCS51 Zephyr).

(nee, ik heb geen aandelen...  ;) )

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #18 Gepost op: 2013-08-06, 22:19:15 »
Gerard, Marcel en anderen,

Rocomotion werkt met minimaal 2 melders per blok, Traincontroller bronz werkt ook met een melder per blok maar daar wordt de remweg met een schuifje ingesteld en dat is minder nauwkeurig versie 8 heeft daar wat in gewijzig maar dit heb ik nog niet bekeken en uitgepprobeerd,
Gold en zilver werken uitstekend met een melder per blok.
 Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #19 Gepost op: 2013-08-06, 23:13:47 »
Dag Marcel,

Eventjes twee bedenkingen bij je baanplannen, zowel oud als nieuw, ivm ontsporingen:

- een zuivere S-bocht zonder een (eventueel kort) recht gedeelte ertussen leidt makkelijk tot problemen
  (je moet bv. maar eens kijken wat voor capriolen je kortkoppelingsmechanisme bij personenwagens of
  tussen loc en personenwagen moeten uithalen om te volgen)

- ook om na een bocht een wissel te nemen voorzie je best eerst een stukje rechte rail (tenzij het om een
  gebogen wissel gaat natuurlijk)

Het zijn twee dingen waar ik zelf tegenaan gelopen ben en aangepast heb.

De isolatie-stukjes voor Geoline rails zorgen voor een opening in de bedding tussen twee rails, en ze
vergroten de lengte van een railsectie. Vooral bij parallelsporen tussen wissels in stations kan dit een
rol spelen als je niet hetzelfde aantal isolaties hebt in elk spoor. Per isolatie schuift alles al gauw een
millimeter op. Ik denk dat je beter onderbrekingen aan brengt met het zaagje dat Roco o.a. daarvoor
in het gamma heeft of met een Dremel.

Gewoon een paar tips omdat ik zelf ook met Geoline werk.

Groeten, Bertus


Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #20 Gepost op: 2013-08-07, 00:00:04 »
dank je wel bertus voor je reactie

heb inderdaad veel gedoe gehad met ontsporen van matrieel wat nu gelukkig is  opgelost

ik moet zeggen dat het automatiseren me tot op heden erg ingewikkeld lijkt
het aansluiten is allemaal geen probleem, daar zal ik wel uit komen.

een reed contact soldeer je neem ik aan tussen je je rails staaf (de gezaagde opening)
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #21 Gepost op: 2013-08-07, 08:30:06 »
ik moet zeggen dat het automatiseren me tot op heden erg ingewikkeld lijkt
het aansluiten is allemaal geen probleem, daar zal ik wel uit komen.

een reed contact soldeer je neem ik aan tussen je je rails staaf (de gezaagde opening)

Valt wel mee hoor, er zijn alleen veel manieren om het goed te doen...

En neen, je haalt nu twee methoden door elkaar. Een reedcontact is een glazen buisje met twee contacten er in. Deze maken contact onder invloed van een magneet. Je moet als je dit wilt gebruiken dus onder elke loc een magneetje bevestigen. Dat magneetje moet altijd precies goed zitten, midden boven de rails, ook in bochten. En omdat het contact moment dus erg kort is (de trein rijdt immers) is het detectiemoment ook erg kort. Daardoor wordt een detectie soms gemist en dan raakt je computer en dus ook je dienstregeling in de war.

Er is een andere methode, die werkt met het overbruggen van geïsoleerde stukjes rail. Dan maak je dus gezaagde openingen.

En als volgende is er bezetmelding. Dat is de veiligste methode, omdat je de stroom meet die in je blok aan de decoder in je loc wordt geleverd. Het hele blok is dan dus gedetecteerd, je detectie vindt niet momentaan plaats, maar continu.

Het geautomatiseerd en gedetecteerd rijden is een boeiend gebeuren en, zoals je ondervindt een gebeuren met een stijle leercurve. Het is niet anders. we hebben ons allemaal moeten inlezen. En dat raadt ik je ook aan. Lees veel. Verdiep je in voor- en nadelen van de verschillende methodes, dan kun je een afgewogen keuze maken welke voor jou het best is.

Gerard

Offline Henk Koster

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 36
  • Waardering: 0
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #22 Gepost op: 2013-08-07, 08:46:39 »
goede dag,

graag draag ik ook een stukje informatie aan.
Ik rij met Rocomotion, en ben ook een beginner, maar wat ik gemerkt heb is dat je moet bekijken in hoeveel blokken je baan wil verdelen en wat je eventuele plannen zijn met betrekking tot baan vergroting.( als bruintje het trekt ga ik over naar TC Gold)
Dan zal je snel zien, dat je al snel bij TC zilver of Gold uit komt.
Hierbij bij kan je dan de bezetmelder van bv. Roco gebruiken in combinatie met de GBM 8 van Littfinski.
het voordeel is dat je dan geen reed contacten aan te brengen hebt.
 

Veel succes,

Henk Koster
Rocomotion, multimuis pro, GBM8 melders,Roco bezetmelders, Littfinski sein decoders,Lenz wisseldecoders, Fleischmann Ho rijder( 41 jaar )
Bouwer en rijder.

Offline ArievH

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 402
  • Waardering: 5
  • Geleidt door de Bovenleiding
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #23 Gepost op: 2013-08-07, 18:53:21 »
Dag beiden,

De wisseldecoders van digirail (in elk geval de DR4018) zijn zeker WEL geschikt voor DCC. Zie de link en de verklarende tekst onder de afbeelding.

Welk type heb jij, Arie?


Gerard,
ik heb inderdaad 3 stuks dr4018 van digirails. ben ik dan weer in de war met de communicatie van deze decoders met TC? Gaat dat dan niet. Maar dan zit ik met mijn vraag in het draadje van Marcel. Ik zal of in een nieuw draadje of bij mijn draadje in Baanontwerp het onderwerp van verder uitspitten.

Arie
« Laatst bewerkt op: 2013-08-07, 19:00:10 door GerardWassink »
Met vriendelijke groet,
Arie,

Roco Z21 (zwarte), (Rode) Multimaus, Fleischmann, TrainController Gold, Digitrax, Digikeijs,  baan in opbouw.

GerardWassink

  • Gast
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #24 Gepost op: 2013-08-07, 19:01:41 »
Lastig heh? ;)

DCC wordt in dit geval gebruikt zowel voor de loc's op de rails, als ook voor de communicatie met de wisseldecoders!

Je kunt een loc en een wissel met hetzelfde adres hebben, in DCC zijn het verschillende dingen.

Gerard

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #25 Gepost op: 2013-08-07, 19:29:18 »
hahaha ik heb die wisseldecoders ook
en geloof het of niet ze werken gewoon goed met me multi maus hahaha
sorry even een grapje tussen door
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #26 Gepost op: 2013-08-08, 11:04:43 »
ik denk dat ik mijn keuze ga laten vallen voor rocomotion (en dan eventueel upgraden naar train controller bronze),
aangezien ik dan me huidige baan weer moet loshalen om de bezetmelders etc te monteren en eigenlijk niet helemaal tevreden ben over het ontwerp heb ik een vorig ontwerp aangepast (zie bijlage) en die wil ik gaan neer leggen.

nu wil ik graag even jullie mening wat het beste optie is.
in het ontwerp gaat het spoor met een dubbele boogbrug over het stations gebied heen, nou is dat op zich geen probleem alleen de pilaren staan in het perron wat naar mijn idee niet zo geloofwaardig is ten opzichte van de realiteit.

dus nu wou ik eigenlijk het stations gebied verhogen en dan de linker achter hoek ook overdekken met een los liggende plaat zodat mocht er op dat punt een ontsporing zijn dat ik er wel gewoon bij kan.

hoor graag even jullie mening, daar de meeste van jullie iets meer ervaring hebben met h0 en opbouwen van banen dan wat ik heb

groetjes marcel

marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #27 Gepost op: 2013-08-08, 15:33:05 »
Hallo Marcel,

Je schreef dat je wou beginnen met Rocomotion, ik denk dat dat een prima keus is.
De update naar Brons zou ik niet doen maar gaan voor Silver, tussen Rocomotion en Brons is niet zoveel verschil.
Met Silver zijn er veel meer mogelijkheden als bv in een blok 1 terugmelder.
Het advies blijft lezen en vragen.
Succes, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #28 Gepost op: 2013-08-08, 15:37:54 »
Marcel, als het mag nog een opmerking over je baanplan.
Ik hou ervan om het drukke spoor gedeelte ( station/rangeer)  wat je graag goed wil zien en er goed bij te kunnen, om bv wagens en locs op derails te zetten, niet te veel in het midden / achterkant van je baan te plaatsen.

Met groet, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

Offline marcelg2001

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 33
  • Waardering: 0
    • -
Re: beginnen met rocomotion
« Reactie #29 Gepost op: 2013-08-08, 16:23:57 »
hoi ad

ook jij bedankt voor je snelle reactie en je advies
momenteel heb ik het nu volgens het bijgevoegde schema maar dan heb ik ivm de ruimte niet zo'n uitdagende baan, teminste ik haal er geen voldoening uit
het nadeel nu is dat het station en de stad voor de treinen die gerangeerd staan op het stationsgebied staan dus die zie je niet zo goed
als ik het aan de voorkant wil hebben zit ik vast aan een standaard ovaal en dat wil ik ook weer niet
vandaar deze keuze

groetjes marcel
« Laatst bewerkt op: 2013-08-08, 16:25:50 door marcelg2001 »
marcel, roco multimaus/rocomotion/ mijn baan in houten/ gelijkstroom/