Auteur Topic: Bouw "De Werelden H0"  (gelezen 6107 keer)

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Bouw "De Werelden H0"
« Gepost op: 2013-09-19, 18:36:32 »
"De Werelden H0"

Eind 2010 ben ik begonnen aan het ontwerp van "De Werelden H0". Als herintreder na 20 jaar 'pauze' is het eigenlijk een testbaan om alle aspecten van een complete digitale H0 baan incl landschap (weer) onder de knie te krijgen. De naam De Werelden slaat op mijn achternaam en is een vrije interpretatie van de NL-Euregio in Limburg, tijdperk IV, met voornamelijk NL rijdend materieel. Na afweging gekozen voor 2Rail, begonnen met een digitaal startset Roco 41306 en dus voor Geoline rails. In Anyrail heb ik destijds de schets op papier omgezet in een baanontwerp voor in een kamer 3,25 x 3,25 mtr. In de lente van 2011 kon ik daadwerkelijk beginnen aan de onderbouw. Gekozen voor een stevig frame destijds, voornamelijk bestaande uit 14cm brede latten. Ik dacht daar de bedrading mooi in te kunnen wegwerken. Dat gaat ook prima maar omdat de baan als basis slechts een hoogte van 70cm heeft (hoger ging niet want te veel ruimteverlies als gevolg van schuin dak) verloor ik nog eens 14cm extra door die brede latten. Als je onder de baan moet werken is dat natuurlijk allerminst handig. Ik wil maar zeggen, je leert erg veel in de loop der tijd! Enfin, hier een foto impressie van die eerste schreden. De komende tijd zal ik regelmatig het verslag van de afgelopen 2½ jaar aanvullen en voor de toekomst natuurlijk de verdere bouw.

Groeten,
Martijn
« Laatst bewerkt op: 2014-01-22, 15:51:14 door Martijn Welten »
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Bouw "De Werelden H0"
« Reactie #1 Gepost op: 2013-09-19, 20:02:45 »
Leuk om je evolutie te volgen Martijn  :)
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Bouw "De Werelden H0"
« Reactie #2 Gepost op: 2013-12-14, 20:12:47 »
Een nieuwe bijdrage. Gedurende de zomer 2011, toen de onderbouw eenmaal af was, kon de baan worden uitgelegd. Natuurlijk hier en daar met een aanpassing of afwijking van de tekening, want practische bezwaren worden nou eenmaal duidelijk als dingen visueel worden. Langzaam maar gestaag groeide ook mijn verzameling rollend materieel. Je begint weer op nul als herstarter en het allerleukste blijft natuurlijk om nieuwe dingen hun eerste metertjes te laten maken op je baan.
In het najaar van 2011 kon ik me dan gaan richten op voor mij het mooiste werk; scenery! Ik kreeg het plan om 'achter' het rangeerterrein op een hoger gelegen deel een stad (of in elk geval een stadsaanzicht) te maken. De rijtjeshuizen van Aughagen vond ik daarvoor zeer geschikt. Met wat kleine aanpassingen passen ze prima op een NL baan. Van iedere kit maakte ik 2 voorgevels, dus feitelijk 2 huizen, de achtergevels zijn immers toch onzichtbaar!.

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Bouw "De Werelden H0"
« Reactie #3 Gepost op: 2013-12-14, 21:40:51 »
Leuk Martijn! Zo te zien gebruik je ook Geoline flex rails op een aantal plaatsen?
Gebruik je isolatie-lasjes van Roco of heb je een andere isolatiemethode?
Heb je decoders onder je wissels gebouwd of ga je externe wisseldecoders gebruiken?

Goed idee om de achterkanten van de huisjes ook als voorgevel te gebruiken.

Groetjes, Bertus
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Bouw "De Werelden H0"
« Reactie #4 Gepost op: 2013-12-16, 14:26:24 »
Hoi Bertus,
Ik gebruik inderdaad ook de geoline flexrails. Uiteindelijk heb ik een behoorlijk aantal verwerkt. Overigens zal ik ooit bij een nieuw project geen geoline rails meer gebruiken. Ik vind ze bij nader inzien erg speelgoed achtig ogen en de spoorafstand en railgeometrie liggen toch wel erg ver van de realiteit. Ik gebruik inderdaad ook de Roco iso lasjes. Vier wissels hebben bij mij een decoder maar de rest allemaal via Roco 10787.
Ja en de scenery, ik 'kit-bash' zo veel mogelijk. Vind het altijd leuk om een gebouw te veranderen (of zelf te bouwen).
Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor