Auteur Topic: Bert Caus: mijn baan in opbouw  (gelezen 8704 keer)

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Bert Caus: mijn baan in opbouw
« Gepost op: 2013-11-10, 23:29:50 »
Voorjaar 2012 werd gestart met de bouw van de treintafel, een belangrijk onderdeel van de modelbaan natuurlijk.
Niet eenvoudig, want bij gebrek aan een hobbykamer (ik woon op een appartement) moest de modelbaan een plaatsje krijgen in de woonkamer. Ik denk dat dit eerder uitzonderlijk is en dat lang niet alle huismoeders daar mee akkoord zouden gaan. Wat dat betreft heb ik dus veel geluk gehad.
Ik heb gekozen voor een "hangende" baan, zonder poten opdat de baan niet té opvallend zou over komen. Hij hangt nu aan de muur boven een buffetkast, en geloof het of niet er zijn al mensen binnen geweest die het niet meteen gezien hadden. Voor zover is de missie dus geslaagd. Zoals je op onderstaande foto's kunt zien werden eerst metalen rails aan de muren bevestigd (handig zo'n laserwaterpas) en daarop dragers van 60 cm geplaatst (die kunnen elk 55 kg dragen). Daarop werden schilderdeuren geplaatst: geen geraamte nodig dus, perfect vlakke ondergrond.
Omdat de baan lins en rechts dieper is dan de deuren (vanwege de bochten) werden op de deuren 15 mm platen multiplex geschroefd. Achteraf gezien een slechte keuze: de platen waren van slechte kwaliteit en trokken krom. Deze werden achteraf vervangen door 18 mm watervaste MDF platen. Die geven tot op heden geen krimp.
Hierop komt nog 40 mm roofmate om makkelijker niveauverschillen en landschap te creëren. Dat materiaal kan ik nog bewerken, hout helaas niet meer door mijn ziekte (te weinig kracht).
De baan is 5 m X 1,22 m, het middendeel boven de buffetkast is slechts 73 cm diep.
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline Nicoh

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 319
  • Waardering: 4
Re: Bert Caus: mijn baan in opbouw
« Reactie #1 Gepost op: 2013-11-11, 11:22:03 »
Een geweldig stukje huisvlijt bert
Groeten Nico
H0, Traincontroller Gold, versie 9 ,  Multimaus, Geoline, Litfinski GMB8. Loks: Hollands. taal voor TC: Duits.

Offline abadegroot

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 323
  • Waardering: 0
  • Rechtsaf of Linksaf
Re: Bert Caus: mijn baan in opbouw
« Reactie #2 Gepost op: 2013-11-11, 14:54:15 »
Hallo Bert, ziet er goed uit!
Fijn dat je weer de energie hebt om aan je hobby te werken, veel succes.
Groetjes, Ad.
Fleischmann N en Kato N schaal met 1 multimaus pro en Multizentrale pro als digital systeem.
Software Rocomotion en Train-controller Gold 8.0. als besturing en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders plus andere Littfinski decoders.

GerardWassink

  • Gast
Re: Bert Caus: mijn baan in opbouw
« Reactie #3 Gepost op: 2013-11-11, 14:59:43 »
Mooi Bert,

Leuke radio ook op die eerste foto. Zo een, daar heb ik de nodige opdonders van gehad in mijn tienertijd toen ik wat met elektronic begon te prutsen...  :D

Gerard

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Bert Caus: mijn baan in opbouw
« Reactie #4 Gepost op: 2013-11-12, 20:05:45 »
Ja Gerard, dat zijn oude spullen van mijn schoonmoeder die nu in het rusthuis woont.
We doen haar daar een plezier mee als ze eens op bezoek komt dan ziet ze die nog eens terug.

Die radio doet het nog perfect. Ik heb er in mijn tienertijd ook een paar uit mekaar gehaald  :) .
Beroepshalve bij de transistor begonnen ("buizen" werd toen niet meer onderwezen)

Groetjes,

Bert
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Bert Caus: mijn baan in opbouw
« Reactie #5 Gepost op: 2013-12-09, 13:11:52 »
Enkele nieuwe foto's met de kleinkinderen ter gelegenheid van het bezoek met Sinterklaas  :)
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

Offline bertcaus

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 289
  • Waardering: 1
Re: Bert Caus: mijn baan in opbouw
« Reactie #6 Gepost op: 2018-10-04, 18:49:56 »
Hallo allemaal,

Hieronder de link naar een kort filmpje voor een eerste indruk van de aangepaste layout in opbouw.
Alles ligt nog los en er wordt nog manueel gereden ...

https://bertscloud.stackstorage.com/s/Rs5csPuiZOqPsJu

Met dank aan Gerard voor onderstaande tip om dit via de cloud te delen (het is niet via Youtube gebeurd).

Groetjes,

Bert
« Laatst bewerkt op: 2018-10-06, 18:08:06 door bertcaus »
Roco Geoline - z21 start + router + WLAN maus - 1 multimaus als slave - 2 x Roco 10764 als booster - 3 x Roco 10787 + GBM-8 Littfinski als terugmeldsysteem - 4 x 10775 Wisseldecoder - Rocomotion 5.9 en Train-controller Gold 8.0 - Voorliefde voor oude E-locs met drijfstangen

GerardWassink

  • Gast
Re: Bert Caus: mijn baan in opbouw
« Reactie #7 Gepost op: 2018-10-04, 22:49:37 »
Hi Bert,

Tip: uploaden naar YouTube en hier een link plaatsen?

Gerard