Auteur Topic: blokken reserveren  (gelezen 50758 keer)

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #15 Gepost op: 2013-11-18, 21:25:04 »
Rob,
Juist!, dit is wat ik gedaan heb!
De blokken die ik nodig had om veilig vooruit te reserveren werkt naar behoren!

Blijft de vraag;
Maar wat is nu het verschil wat Piet bedoelt........

Dit is wat al eerder schreef, we praten waarschijnlijk over hetzelfde  ;) Of toch niet?

Groeten Bren
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #16 Gepost op: 2013-11-18, 21:33:53 »
Bren,

Dit is niet hetzelfde, bij het aantal blokken dat je ingeeft dat er vooruit gekeken wordt geld voor alle ritten .
De andere geld alleen voor die ene rit die geselecteerd is, bij deze wordt deze rit gestart als het spoor vrij is van start tot einde en anders wordt er gewacht tot deze vrij is, kan ook weer met tijdsduur afhankelijk worden gemaakt, tijdsduur bv. Instellen dat het proberen om een rit te starten bv. 10 minuten mag duren en daarna wordt er niet meer automatisch gestart maar wordt er gewacht op een nieuwe startopdracht.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #17 Gepost op: 2013-11-18, 21:52:33 »
Ik probeer zaken altijd op te lossen daar waar het probleem zich voordoet.
Dit 'probleem' zit in de structuur van de baan, namelijk dat er een aantal blokken zijn die een enkelsporig baanvak vormen waar, als twee treinen in tegengestelde richtingen proberen het baanvak te berijden, ze in een deadlock situatie terecht komen.
Het is derhalve, in mijn optiek, een probleem dat samenhangt met de blok configuratie op dat punt.
Dat is waarom ik het met 'critical sections' oplos.

Dan hoef je niet de algemene opties aan te passen (het beleid dat OVERAL geldt) en je hoeft ook niet IEDER schedule dat van dat stuk van de baan gebruik maakt aan te passen. Je hebt het probleem namelijk in de baanconfiguratie zelf opgelost, daar waar het probleem zich voordoet...

My $0.02...

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #18 Gepost op: 2013-11-18, 22:01:59 »
Gerard,

Leg eens uit wat je bedoeld met de oplossing, critical sections, of  hoe je de oplossing doet.
Ik ken de engelse handleiding daarvoor niet voldoende of eerlijkgezegd bijna helemaal niet.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #19 Gepost op: 2013-11-18, 22:21:03 »
Gerard,

Ben inderdaad ook benieuwd - als beginnend - TC gebruiker benieuwd hoe jij dit oplost.
Kan inderdaad de handleiding volgen maar waarschijnlijk weet jij de instellingen korter uit te leggen....

Gr. bren
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #20 Gepost op: 2013-11-18, 23:02:16 »
Mannen,

In mijn TC Gold versie 8 is er in het scherm blok-eigenschappen een vinkje: 'critical section'. Zie bijgaande afbeelding.

Voor alle blokken TUSSEN de stations zet je dit vinkte aan. Dat zorgt er voor dat alle aaneengesloten 'critical section' blokken worden bekeken / gereserveerd voor een trein die het eerste blok wil binnenrijden.

Gerard

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #21 Gepost op: 2013-11-18, 23:28:05 »
Gerard,

Als ik het goed begrijp de blokken tussen de Station A en B aanvinken. Dan scheelt dit inderdaad een hoop werk en je hoeft inderdaad niet alles aan te passen.

Dus als voorbeeld:
De trein welke als eerste vanuit station A vertrekt naar deze tussenliggende blokkenserie kan probleemloos doorrijden naar station B zonder dat er een tegemoet komende trein komt.

Gebruik TC wordt steeds leuker! ;D

Groet Bren
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #22 Gepost op: 2013-11-18, 23:33:43 »
Gerard,

Dit is hetzelfde als wat ik doe maar met het verschil dat jij bij alle blokken dit vinkje aan moet zetten en dat dat bij mij in eenkeer gebeurd

Zie bijgevoegde afbeelding, bovenst met rijweg compleet reserveren en de onderste is zoals jij het doet.
Als je de rijweg compleet reserveerd dan worden alle blokken van start tot einpunt als kritisch blok aangemerkt, er wordt dan wel niet in ieder blokje een v gezet.
Bij jouw geld dat voor alle ritten en bij mij alleen voor de geselecteerde rit,


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #23 Gepost op: 2013-11-19, 07:19:33 »
Dit is hetzelfde als wat ik doe maar met het verschil dat jij bij alle blokken dit vinkje aan moet zetten en dat dat bij mij in eenkeer gebeurd

Piet, het effect is hetzelfde, met dit verschil dat je het in elke 'zugfahrt' of 'schedule' opnieuw moet aangeven.

Bij jouw geld dat voor alle ritten en bij mij alleen voor de geselecteerde rit,

Precies mijn punt. Het 'probleem' zit hem in de baan. En ik kies er voor om het op dat niveau op te lossen. In complexe software als TrainController zijn er altijd wel meer mogelijkheden om zaken te doen. Ik weet dat jij je vrijwel altijd op de 'zugfahrten' richt voor oplossingen. En dat is natuurlijk prima.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 2013-11-19, 08:07:55 door GerardWassink »

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #24 Gepost op: 2013-11-19, 08:35:11 »
Goedemorgen,
Ik ga beide opties uitproberen. 
Ik denk op dit moment dat het handiger is om op de lay-out van de baan aan te geven waar critical sections zijn.
Welke shedule je daarna ook creëert hoeft niet aangepast te worden.

Gr. Bren
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


Offline Rien Markus

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 75
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #25 Gepost op: 2013-11-19, 08:50:04 »
Een goede dag,

Heren, een schitterende en bijzonder leerzame discussie! Dank hiervoor.

Groet, Rien Markus
RocoMulticentralePro, TCgold7 (engels), Piko A-gleiss h0

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #26 Gepost op: 2013-11-19, 19:57:51 »
Gerard,

Dit is hetzelfde als wat ik doe maar met het verschil dat jij bij alle blokken dit vinkje aan moet zetten en dat dat bij mij in eenkeer gebeurd

Zie bijgevoegde afbeelding, bovenst met rijweg compleet reserveren en de onderste is zoals jij het doet.
Als je de rijweg compleet reserveerd dan worden alle blokken van start tot einpunt als kritisch blok aangemerkt, er wordt dan wel niet in ieder blokje een v gezet.
Bij jouw geld dat voor alle ritten en bij mij alleen voor de geselecteerde rit,


Gr Piet

Het zal wel aan mij liggen, maar deze optie zit niet in 7. Hier staat de optie "reserveer gehele rijweg" er niet tussen en dan moet je het dus doen op de manier die Gerard aangeeft, namelijk van ieder blok afzonderlijk een "kritisch blok" te maken.

Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.247
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #27 Gepost op: 2013-11-20, 10:25:06 »
Rob,


Maak je geen zorgen, de dementie is nog niet toegeslagen.
Ik heb de oude versie van TC 7 nog eens opgezocht en opnieuw op de PC gezet en inderdaad is het reserveren van de gehele rijweg staat er niet is.
Was me nog niet opgevallen en terug denken is moeilijk, altans voor mij die steeds probeerd vooruit te kijken. Zo zie je maar weer dat je niet alles kunt weten en onthouden. (leeftijd)

Nu kan ik mij ook een beetje voorstellen waarom Gerard waarschijnlijk voor zijn optie heeft gekozen, als zijn banenplan al gemaakt is met versie 7 dan was er geen andere keuze.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #28 Gepost op: 2013-11-20, 10:33:59 »
Piet,

Dokter, blij te horen dat ik nog geen last van dementie heb. :D

Tsja en zo zie je maar dat dan vraag en antwoord door elkaar gaan lopen, omdat de vraag uit 7 is en het antwoord uit 8. ;) :D

De rest is je vergeven, dat houden we dan maar op de leeftijd. :P  :-[

Rob

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #29 Gepost op: 2013-11-20, 13:41:40 »
Dag allen,

Bedankt voor jullie inspirerende reacties!
Zo zie je maar weer waar een forum goed voor is en had niet verwacht dat ik zoveel los zou maken :)

Het is leuk te lezen dat zelfs TC 7.0 opnieuw wordt geïnstalleerd om onduidelijkheden te voorkomen!

Nogmaals dank en ik zal mijn bevindingen posten als ik het getest heb.

En.......er zullen nog wel meer vragen komen t.z.t. ;)

Groeten Bren
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0