Auteur Topic: blokken reserveren  (gelezen 49062 keer)

Rob Manenschijn

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #30 Gepost op: 2013-11-20, 15:29:49 »
Bren,

Ach je zoekt je alleen maar het wezenloos naar een optie, die je versie niet heeft. Dokter Piet houd wel van een geintje. ;) Maar er zijn ook fora waar het er heel anders toe gaat en daar heb ik dan mijn account laten verwijderen. Het overkomt ons allemaal wel eens dat we dingen door elkaar halen en dat men daarin gecorrigeerd wordt is geen probleem, maar tot de grond aan afgebrand worden wel.


Rob

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #31 Gepost op: 2013-11-20, 20:31:37 »
Verschil in mogelijkheden om blokken te reserveren bij versie 7 en versie 8 in TC Gold.

zie bijlage.

Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline brendo

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 17
  • Waardering: 0
Re: blokken reserveren
« Reactie #32 Gepost op: 2013-11-21, 14:35:51 »
Piet,

Dank voor je werk en uitleg.
Ik zal het eens goed lezen.

Groet Bren
Tijdperk lll / lV
Fleischmann, Lenz, Uhlenbrock, Esu, Traincontroller Gold 7.0


GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #33 Gepost op: 2013-11-21, 15:33:47 »
Verschil in mogelijkheden om blokken te reserveren bij versie 7 en versie 8 in TC Gold.

zie bijlage.

Gr Piet

Hi Piet,

Ik heb je bijlage gelezen. Zou je eens willen testen (jij bent daar handiger mee dan ik) wat er gebeurt als je de blokken 3, 4, 5, 7 en 8 als kritisch aanmerkt en de rest niet?

Mijn vermoeden is dat dan 'normaal' verkeer mogelijk is, omdat - waarschijnlijk - bij elke treinbeweging van A-of-B naar C-of-D beide rijwegen via blokken 6 en 11 worden meegenomen en treinen elkaar daar zullen kunnen passeren.

Het vermoeden is gebaseerd op mijn veronderstelling dat alleen aansluitende blokken die kritisch zijn ge-oormerkt bij een rit tegelijkertijd vrij moeten zijn.

My $0.02

Gerard

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #34 Gepost op: 2013-11-21, 16:30:32 »
Gerard,

Zal het de komede dagen eens uitvogelen.


Gr Piet
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

GerardWassink

  • Gast
Re: blokken reserveren
« Reactie #35 Gepost op: 2013-11-21, 16:34:35 »
Hi Piet,

Ik ben er even in gedoken: op basis van jouw voorbeeld een testbestandje gemaakt, en met de simulator loopt het goed. Zie bijlage.

Er zitten twee schedules in, West_Oost en Oost_West, ze zijn elkaars 'successor', dus als je een van beide start is het een perpetuem mobile...

Gerard

Offline Jan Postema

  • Administrator
  • Forum lid
  • ******
  • Berichten: 371
  • Waardering: 140
  • Jan Postema
Re: blokken reserveren
« Reactie #36 Gepost op: 2014-01-28, 21:42:28 »
Het is mij nu ook gelukt om tegen het verkeer in te rijden (TC7)

Jan
Multimaus, iTrain

Offline Ferry Posthuma

  • Forum lid
  • ***
  • Berichten: 305
  • Waardering: 7
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: blokken reserveren
« Reactie #37 Gepost op: 2015-11-23, 16:14:19 »
Opmerking die misschien als mosterd na de maaltijd gevoeld wordt: De vraag is natuurlijk waarom je op een enkelsporig stuk zonder wissels zoveel blokken definieert? Als er per zijde maar telkens één trein mag rijden, dan maak je toch van dat hele enkelsporige stuk één blok; immers met critical sections doe je dat eigenlijk al. Als je nu binnen zo'n blok op een stationnetje o.i.d. wilt stoppen dan kan dat met een vrituele rem en stop marker.
Schaal H0 (1:87), Multimaus, Rocomotion 10785 centrale met software TrainController Gold version 8.0 G2, windows vista, RS232 naar USB, lichtsluisjes voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite code 83 in zichtbare gedeelte, DR4024 voor servo-aansturing van de Tillig wissels.

Voornemen 2017: Volle afbouw baan zodat scenery erin kan!

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: blokken reserveren
« Reactie #38 Gepost op: 2017-01-05, 10:29:04 »
Beste Allen,

Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar en heel veel gezondheid in de Modelspoor algemeen. ;D

Piet,

Ik heb het document van jou bestudeerd en zie een overeenkomst met mijn andere besturingssysteem programma.

Mijn vraag is het volgende.
Wanneer een lok op blok A wegrijdt dan is blok A vrij. Rijdt vervolgens naar de tussen liggende "blokken" die op zijn beurt de bezetmelder weer aanzet en en weer uitzet en vervolgens naar blok C of D.

Zodra blok A vrij is, en een lok is onderweg, dan moet het toch mogelijk zijn dat de volgende achterliggende lok naar blok A kan oprijden.
in plaats van twee blokken vooruit kijken.

Waarom deze vraag.
In de Europese spoorwegen worden trajecten tussen de steden met blokken onderverdeeld. En wordt 1 blok vooruit gekeken (behalve de ICE).
In die blokken worden voorseinen en hoofdseinen gebruikt die de snelheid aangeeft wanneer de tweede blok bezet is. En in de eerste blok wordt afgeremd tot 40 aan 60 km/hr.

Is dit in TC-Gold versie mogelijk.
Of gaat men anders mee om?

Mvg

Jan S.
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline P.Heinst

  • Administrator
  • Veteraan
  • ****
  • Berichten: 2.243
  • Waardering: 28
    • home page
Re: blokken reserveren
« Reactie #39 Gepost op: 2017-01-05, 11:42:32 »
Jan S,

Eerst maar even een antwoord op je eerste vraag,
Het aantal blokken dat TrainController vooruit kijk kun je instellen in TC.

Als een trein in blok A wegrijd dan is blok A nog niet vrij.

Als een trein in blok A vertrekt naar het volgende blok dan zal TC het blok A pas vrijgeven zodra bij dat volgende blok de stopmelder is geactiveerd, Normaal is de lengte van een blok zo dat de gehele treinlengte er in past, hierdoor weet TC zeker dat het blok A dan ook in zijn geheel vrij is omdat de stopmelder aan het eind van een blok zit.

Anders zou je b.v. een opvolgende trein blok A binnen kunnen rijden terwijl de trein nog voor de helft in blok A is en voor de helft in het volgende blok, denk maar eens aan een langzame goederen trein die gevolg wordt door een snel trein.

Overigens zijn er wel mogelijkheden om in TC instellingen te doen dat een trein een bezet blok mag binnen rijden maar dat is meer bedoeld bij een station b.v. zodat 2 treinen voor hetzelfde perron kunnen stoppen of bij dubbel tractie


Het aantal blokken die je vooruit kijkt kun je instellen met de regels, kijk dan bij eigenschappen van b.v. een autotreinrit.
Dit kan door TC zelf (intelligente vorschau met vinkje) of door een getal in te vullen en dan gaat het vinkje weg
Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 2017-01-05, 12:01:58 door P.Heinst »
Roco rijder met 1 multimaus pro en multimaus als slave, RouteControl,  Multizentrale pro en Z21 als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 10.0 laatste versie als besturing en Roco 10785 als terugmeldsysteem samen Littfinski bezetmelders

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: blokken reserveren
« Reactie #40 Gepost op: 2017-01-05, 12:59:26 »
Hallo Piet,

Mijn dank voor je snelle antwoord.

Aha, op die manier wordt het ingesteld.
Dus, via de intelligente weg of zelf handmatig ingeven.

Ga dit mee experimenteren en dat lukt vast wel.

Mvg,

Jan S.

TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.