Auteur Topic: esu lok pilot  (gelezen 15272 keer)

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
decoder esp lokpilot
« Reactie #15 Gepost op: 2019-01-09, 14:06:12 »
Vooreerst aan iedereen een gelukkig nieuwjaar.

Ik heb een decoder van esu "lok pilot" dcc v40 aangeschaft en ik denk  redelijk te kunnen begrijpen van de instellingen.
Maar toch is er iets wat ik niet vind nl: de betekenis van analoog.
Er staat in de handleiding vermeld : analoge gelijkstroom en analoge wisselstroom.
Er wordt meestal gelijkstroom =tweerail en wisselstroom drierail gebruikt.
Graag wat uitleg.
Groeten
Herman

Offline Dirk Baas

  • Ervaren lid
  • ****
  • Berichten: 757
  • Waardering: 12
  • Ik vertel niet in welk wagonnetje mijn geld zit.
Re: esu lok pilot
« Reactie #16 Gepost op: 2019-01-29, 10:50:01 »
Beste Herman,

"Er wordt meestal gelijkstroom =tweerail en wisselstroom drierail gebruikt." Dit is juist.
Maar sinds het digitale tijdperk is de toevoeging analoog vs digitaal wel noodzakelijk.
Analoog is met de draaiknop op de trafo terwijl digitaal een totaal andere wereld is, waarbij die regelaar op de trafo niet meer aanwezig is.
Ook is het spanningspatroon, wat uit de digitale voedingen en centrales komt totaal anders. Deze is blokvormig en kent maar twee toestanden: een brede geblokte golf en een smalle geblokte. Deze bevatten de informatie (weer digitaal) waarmee de decoder begrijpt welke actie er moet worden uitgevoerd, bijv rijden of optrekken of geluid maken, noem maar op.
Bij analoog varieer je met de regelaar/draaiknop de hoogte van de spanning op de rails, waardoor de locomotief gaat rijden en de verlichting ook aan gaat (indien aanwezig).
Toevoeging bij handleidingen/beschrijvingen van decoders mbt analoog geeft aan dat de locomotief onder zekere voorwaarden op een analoge baan kan rijden met de aanwijzing, dat functies niet werken.
Dit type decoder zijn zeker te gebruiken bij mixed banen (analoog en digitaal aan elkaar gekoppeld), zodat de locomotief van de ene naar de andere kan rijden.


Gr,

Dirk
Gr,

"Malle Pietje" 🤨 Volgens mijn vrouw)
🚂

DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (3-rail en LIMA/JOUEF) overgestapt en via een uitstapje naar LGB over op ROCO DCC.
Binnenkort aan de rollator.
Nu bezig met drie modulebakken, waarvan één als fiddle-yard wordt ingericht.

Offline dito

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 188
  • Waardering: 0
Re: esu lok pilot
« Reactie #17 Gepost op: 2019-02-02, 14:49:29 »
Hallo Dirk
Dank voor uw uitleg.
Ik ben hiermee wat laat,maar het kwam doordat er geen reacties kwamen waardoor ik er minder naar omkeek.
Nogmaals dank en ik ga deze topic niet meer opvolgen
Groeten
Herman