Auteur Topic: Roco NS 1200  (gelezen 53425 keer)

GerardWassink

  • Gast
Re: Roco NS 1200
« Reactie #45 Gepost op: 2016-02-15, 12:00:58 »
Hans,

Mijn welgemeende verontschuldiging als mijn opmerking jou persoonlijk heeft geraakt.
Weet dat dit geenszins mijn intentie was.

Aan de hand van jouw reactie heb ik mijzelf wat onderzocht en geconcludeerd dat ik er waarschijnlijk overgevoelig voor ben geworden vanwege ervaringen op andere fora waar men elkaar soms haast de tent uit vocht over details die net niet klopten.

Gerard

Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Roco NS 1200
« Reactie #46 Gepost op: 2016-02-15, 13:33:45 »
Gerard, op dit forum probeer ik de voor en tegens van een model te samenvatten.
Op de andere forums wordt een model tot de grond toe afgebrand.
Is niet mijn  bedoeling, moet je alles pikken van een fabrikant, zeg ik nee.
Mag je daar met elkaar over in discussie gaan,zeg ik ja.
Maar , wel in het achterhoofd dat niet iedereen in de gelegenheid is, om ieder uit gebracht model te kunnen kopen.
Hoe ik dat weet?
Toevallig heb ik een kleine meevaller gehad, anders had ik dit model NOOIT kunnen kopen.
Zo nu weet je hoe ik aan deze 1201 ben gekomen.
Ben ik er blij mee, ja, maar heb er wel, in het verleden aangebrachte modellen kanttekeningen bij.
Wil ik iemand voor het hoofd stoten?  Absoluut niet.

Gr Hans


Offline Hans Gvz

  • Nieuw lid
  • *
  • Berichten: 65
  • Waardering: 2
Re: Roco NS 1200umocht
« Reactie #47 Gepost op: 2016-02-15, 14:37:36 »
Geef je mening, heb ik iets fout geschreven zeg het.
Ik ben van meninig, dat je alles mag schrijven, beledigen mag je niemand.
Geen fabrikant, of individu.
Wel opmerkingen, opdat in de toekomst uitgebrachte modellen hieraan voldoen.

Gr Hans

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Roco NS 1200
« Reactie #48 Gepost op: 2018-01-21, 14:00:23 »
Hallo forum,
Roco is in deze eerste dagen van januari met haar 'nieuw' programma voor dit jaar gekomen. Nu is de NS 1200 natuurlijk niet nieuw meer bij Roco maar de twee versies die men dit jaar (?) wil gaan uitleveren zijn toch écht wel de moeite waard. Zéker in dit topic en al helemaal voor de 1200-fans waaronder ik mezelf reken. De NS 1207 berlijns blauw (zonder NS logo) en een bruine 1200. Beide locs TP 3. De bruine 1224 word geleverd met een set goederenwagons. Goedkoop zijn ze wederom niet hoewel de berlijns blauwe als instapmodel nog redelijk gaat. Zie ook de voorstel foto's (geen prototypes) die van het internet komen (Roco site, MCH).
Gr.Martijn

H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Roco NS 1200
« Reactie #49 Gepost op: 2018-01-21, 16:13:48 »
Hallo Martijn,

Onze zoon en mijzelf zijn lyrisch van de NS 1200 serie.
We hebben de NS 1200 bruin al besteld en verwacht ongeveer in september leverbaar te zijn.

Zo hebben we drie kleuren in die Epoche periode.
De latere Epoche vinden we niet interessant, temeer zijn ze van eigenaar verandert en een nieuw schilderjasje hebben gekregen.
Origineel vinden we veel mooier, maar ieder z'n smaak natuurlijk. ;) :D

Destijds kwam Roco met een pakket NS 1201 Turquoise kleur met 3 Plan D wagons. (Je had het al hierin dit topic aangegeven)
In de geschiedenis bij het spoorwegmuseum trof ik dat er toen de stam van de treinsamenstelling bestond uit 5 personen wagons, 1 restaurantwagon, postwagon en een bagagewagon.
Ze reden toen van Maastricht naar Zandvoort.
Later kwam Roco met 2 wagons extra op de markt.
Ongeveer dezelfde tijd kwam Artitec met een prachtige gedetailleerde postwagon en de bagagewagon in de kleur turquoise van Roco. Heb ze allemaal, behalve de bagagewagon waar we 2 jaar hebben moeten wachten.
Kort geleden een bericht ontvangen dat de bagagewagon binnenkort wordt geleverd.

Mvg,

Jan S
« Laatst bewerkt op: 2018-01-21, 17:34:01 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Roco NS 1200
« Reactie #50 Gepost op: 2018-01-21, 17:55:13 »
Hey Jan,

Lyrisch.... dat is het juiste woord. Voor mij staat die 1200 op treingebied echt symbool voor mijn kinderjaren, tienerjaren. Ik zie 'm nog voorbij razen; de robuustheid, kracht, het ruige, het janken, het denderen... die (amerikaanse!) loc had alles. Bovendien vind ik deze Roco 1200 modellen op schaal ook werkelijk p r a c h t i g.
Jullie gaan dus voor Epoch 3/4, turquise, bruin, blauw. Zelf heb ik de grijs/gele, de 1204 en de 1219. Ik ga nu de berlijns blauwe bestellen voor later dit jaar, of ik de rode er nog aan toe ga voegen moet ik even bezien, er zijn nog andere merken die dit jaar met modellen op de markt komen waar ik erg veel trek in heb (Artitec, Elotrains).
Tijdperk IV, erboven koop ik niets, heb niks met al die nieuwe modellen, althans nog niet, je weet maar nooit immers.
Heb inmiddels aardig wat Plan E en Plan W rijtuigen inderdaad van Artitec en Roco waarmee ik aardig kan gaan variëren. Die postwagon, je bedoeld de blauw/gele?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Roco NS 1200
« Reactie #51 Gepost op: 2018-01-21, 19:30:31 »
Hallo Martijn,

De postwagen van Artitec behoorde bij plan D in turquoise kleur. En ja, er schijnt ook in blauw/grijs te zijn.

Het was inderdaad een zware jochie die door Centraal Amsterdam aan kwam denderen. Onze zoon toen als kleine jongen vond dat adembenemend en sindsdien hebben we gezegd, als daar een H0 serie uitkomt, dan schaffen we dat aan. Enzo geschiede dat.

Persoonlijk vind ik dat Roco stinkend z'n best doet om een waarheidsgetrouw NS 1200 te fabriceren. Het détail van de bruine variant is dat er een ronde gele band om de koplamp dat overgaat naar de V vormige lijn. Ik had dat niet in de gaten maar Roco heeft dat nummer 1224 echt vanaf die periode aangebracht.
We zijn over het algemeen niet zo'n kritische kijker waaraan het moet voldoen, maar dat viel ons op. En dat is leuk.
Het gaat tenslotte om die machine en het model, en van ons mag die helemaal paars zijn.  ;D

Ik wil alleen nog zoeken welke wagons voor die bruine NS 1200 toen waren. Naar ik begrepen te hebben, hebben de Plan D turquoise ook daaraan gehangen te hebben.
En dan de goederenwagons.

Mvg,

Jan S

« Laatst bewerkt op: 2018-01-21, 21:07:47 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Roco NS 1200
« Reactie #52 Gepost op: 2018-01-23, 21:02:40 »
Hallo Jan,

Heb nog zitten zoeken hoe het nu zit met de rijtuigen (en goederen wagons) achter de bruine 1200. En daar is helemaal niets over te vinden. De geschiedenis van de bruine 1200 lijkt zich een beetje voor het grote 'registreren' tijdperk te hebben afgespeeld. Zelfs bronnen als de NS zelf of de railwiki, Nico Spilt enz enz melden niets. Jammer, het zal heus wel ergens te vinden zijn. Misschien heb ik er ook overheen gekeken, het staat in elk geval nergens prominent aanwezig. Er is wel nog een dik 'studie'-boek over de NS 1200 maar dat heb ik helaas niet en is sowieso al lang uitverkocht. Wellicht iemand anders op het forum die er iets over kan vertellen?

Gr.Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Roco NS 1200
« Reactie #53 Gepost op: 2018-01-24, 11:31:36 »
Hallo Martijn,

Vind het tof van je dat jezelf ook aan het zoeken bent gegaan. :D

Dat is de mysterieuze kant van de bruine 1200 serie.
Ik denk dat ik maar weer eens naar het spoorwegmuseum bibliotheek ga, en daar eens ga doorspitten.

Ik vermoed, maar niet helemaal zeker, dat de bruin geschilderde locs waaronder de 1200 ingezet zouden zijn voor goederen vervoer. Andere kleuren zoals turquoise en Berlijn blauw in die periode voor personen vervoer.
En als de NS locs tekort kwam dan werd de bruine 1200 ingezet.

Je hebt zelf ook kunnen vaststellen dat deze loc moeilijk de wagons geschiedenis te achterhalen zijn!.

Alvast, heel hartelijk bedankt voor je info.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Roco NS 1200
« Reactie #54 Gepost op: 2018-01-24, 13:56:39 »
Beste Martijn,

Heb de onderstaande link doorgekregen.

http://www.railwiki.nl/index.php/1200_-_Elektrische_locomotieven_serie_1200

Het blijkt dat in 1951 de eerste turquoise kleur uitkwam en later bijna gelijktijdig in roodbruin werd geschilderd.
Omdat men vond dat de turquoise kleur snel vervuilde hebben ze dit in roodbruin kleur voorzien.

Betreft de wagons is daar geen melding over.
Dan denk ik voorlopig, dat men ook destijds met Plan D turquoise de wagons achter de bruine 1200 zijn getrokken.

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Martijn W

  • Wiki_Auteurs
  • Ervaren lid
  • *
  • Berichten: 813
  • Waardering: 8
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
Re: Roco NS 1200
« Reactie #55 Gepost op: 2018-01-25, 20:56:59 »
Hallo Jan,

Nog slechts op 1 website vond ik nog 'iets' waaruit je nog wat zou kunnen opmaken, maar veel info of bevestiging levert het ook niet op; http://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/TreinsamPlanE.aspx en beetje scrollen...

Mocht ik een keer ergens iets tegenkomen dan meld ik het, vind dit eigenlijk wel een uitdaging :-)

Mvg
Martijn
H0 Roco 2Rail digitaal. 2e baan in aanbouw, hardware voorbereiding TC Gold. Scenery adept.

@Flickr; "De Werelden H0" en vele andere modelspoor foto's
@Twitter; Vooral over modelspoor

Rocofan

  • Gast
Re: Roco NS 1200
« Reactie #56 Gepost op: 2018-01-25, 23:38:55 »


Nu wil ik jullie google plezier niet bederven ....

Rocofan

  • Gast
Re: Roco NS 1200
« Reactie #57 Gepost op: 2018-01-26, 00:01:13 »
en samen :-)

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Roco NS 1200
« Reactie #58 Gepost op: 2018-01-26, 00:10:18 »
Hallo Martijn en Eric,

In deze bijgaande link geeft iets duidelijker beeld van de toen in 1955 de Plan E rijtuigen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_E_(spoorwegrijtuig)

http://www.railwiki.nl/index.php/E_-_Rijtuigen_Plan_E

Even in de link naar beneden scrollen en dan zie je het verhaal dat in 1955 en later de Plan E merendeel door de 1200 serie werden getrokken.
Nu is de vraag natuurlijk de bruine of de blauwe of zelfs de turquoise kleur?.

Eric,

Hetgeen wat je nu aangeeft is het tweede leven van de 1200 serie. Enkel van die 8 overgebleven 1200 serie wordt nog steeds gereden vanaf Amsterdam Centraal naar Warschau.
Die werden ingezet als nachttrein, tegen een goedkope tickets in een afgedankte opgeknapte duitse rijtuigen.

Mvg,

Jan S


« Laatst bewerkt op: 2018-01-26, 09:46:31 door Jan S »
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.

Offline Jan S

  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 193
  • Waardering: 7
Re: Roco NS 1200
« Reactie #59 Gepost op: 2018-01-26, 09:42:55 »
Hallo Martijn,

Uit jou link zit 1 variant die bij mij uitspringt.

Dat is de Express 123 uit 1955-1956.
Daarvan wordt een bruine NS 1200 met daarachter een turquoise kleur Plan D postwagon en daarachter 7 stuks Plan E wagons getrokken.

Dit is al iets wat erop lijkt. :D

Mvg,

Jan S
TC Gold 9.0 B2, Trainprogrammer, Animator. WDP 2018.2C. H0 2 spoor, Rautenhaus RMX952 (DCC), met bezetmelders, servo besturing en schakelmodule. LoDi-Rektor, LoDi-s88 Commander, LoDi-Shift Commander.